Dag 226 söndag.
Efter frukost går Lottie och jag, österut under Södertäljevägen, för att handla lite på Hemköp Sjövikshallen.
Åter till Lotties lägenhet för fm - fika. Sen kör jag till Täby, via Essingeleden och E 18, för att hämta "snigelpost" hos min son. Stannar en stund i hans lägenhet. Sonen höll på att reparera en punktering på sin cykel. Han cyklar en eller två dagar per vecka till Universitetet där han förvärvsarbetar med att tillverka nationella prov i matematik. Resten av veckan jobbar han hemifrån.
Nu går färden vidare till Tempo i Roslags-Näsby. Där jag skall hämta paketet som Jonas skall få i födelsedagspresent den 6:e februari.
Därifrån åter ut på E 18. Svänger av vid avfarten till Arninge handelsområde, som jag kör förbi. Svänger vänster, vid andra rondellen tror jag att det var, för att komma fram till Skavlötens fritidsområde och naturreservat. Här har jag varit många gånger. Där finns en bastu som alla får använda sig av. Tyvärr var den stängt nu, p.g.a. pandemin. Den var även stängd under sommaren men öppnades 1:a september. Så under hösten bastade jag några gånger.
Visa bilaga 205106
Det fanns tre stora p-platser att välja på.
Visa bilaga 205107
Många Pb1. Folk grillade på två olika platser. Andra satt och åt kall medhavd mat. Någon var vid utegymet och lyfte de tunga trästockarna.
Visa bilaga 205109
Lagar och äter lunch. Därefter tar jag hand om "snigelposten". Några fakturor som behövde läggas in för betalning samt lite allmän info och reklam. Läser en stund i boken "Buzz" av Anders De La Motte, som jag fick i julas av Lottie. Handlar om två syskon som jobbar på varsitt håll, med vilt skilda arbetsuppgifter.
När det börjar att "skymma" kör jag vidare. Denna gång till kyrkogården i gamla Täby. Kyrkan är ifrån 1200 - talet.
Min andra son, Lasse, har sin gravplats där. Tillsammans med mina föräldrar och min fd fru, tillika Lasses mor. Lasse blev endast 16 mån och dog av sjukdom 1971.
Visa bilaga 205108
Tände en marschall.
Sista stoppet för dagen blev på Tyresta Nationalparks stora parkering. Det var mörkt när jag kom fram, med det är inga problem. För dit hittar jag, efter att ha "bott" under några månader i våras. Det var isigt på parkeringen, skulle behöva sandas. Såg endast två Pb1 parkerade.
Körde 8,0 mil.
Dag 227 måndag 25:e januari 2021.
Natten har som alltid varit lugn. När det blev ljust, vid 8 - tiden, tar jag fram gåstavarna och börjar att promenera på "barnvagnsslingan" som är fem km. Eftersom jag alltid parkerar långt bort från starten så har jag ca 500 meter dit.
Det är lite halt under ett centimetertjockt snölager. Måste ha börjat att snöa på sena natten. Halkar till några gånger. Räddas av gåstavarna.
Efter ca en km ramlar jag i en svag nerförsbacke. Gör illa höger skinka och det högra låret värker lite grand. Går vidare. Men efter ytterligare ca 600 meter så tar det stopp. I en ganska brant uppförsbacke ramlar jag baklänges på höger axel. F..n också. Glider några meter baklänges. Tar mig för egen "maskin" upp. Men det värker ordentligt. Sätter mig en stund på en sten, utefter vägen.
Visa bilaga 205110
Nu ger jag upp min avsikt att går vidare runt Bylsjön. Bäst att gå direkt hem. Gör så.
Tyvärr! Hade sett fram emot att återigen få uppleva denna fina natur.
Efter en stund möter jag en man som springer. I övrigt möter jag inga människor, denna tidiga morgon.
Sätter på thévatten och äter mina färdiggjorda smörgåsar inne. Hade ju tänkt att äta utefter spåret någonstans.
Även idag blir det flera stopp, på min färd. Det blir ofta så, när jag är i dessa hemvana trakter.
Först Gasolfyllarna i Jordbro för lpg. I lördags, när jag skulle kolla lpg - nivån så fastnade nyckel i låset. Försökte en god stund att få ut den. Utan resultat. Blev istället så att hela låscylindern kom ut. Så jag visste inte hur mycket gas som var kvar. Men med tanke på att bilen hade stått på gatan under hela helgen - så var det bäst att fylla på. Fick i 14 liter.
Visa bilaga 205111
Kör vidare till ICA Maxi för att handla mat och gå in på Biltema, som ligger mittemot, för att handla två hinkar. Som jag skall fylla med sand. För den stora 25 -litershinken hade jag lämnat på återvinningen.
Lämnar Haninge efter lunch, på parkeringsplatsen.
Åker till Swedol i Stockholm, på gränsen till Tyresö. Köper att par nya arbetsbyxor. Finns många att välja på. Från 750:- till till 1800:-. Hur kan det vara så stor skillnad?
Sista stoppet för dagen blir på min "favvogata", Radiovägen, i ett industriområde. Här är det tillåtet att parkera i tolv timmar. Men har hittills inte fått någon bot på natten. Trots att jag ibland står 15 - 16 timmar i ett sträck på samma p-ficka. Ibland byter jag ställe.
Mina glasögonbågar har en förmåga att gå sönder. Så nu promenerar jag till Specsavers i Tyresö centrum, för att lämna in dem för lagning. Fikar sen på inomhustorget.
Strax före kl 15 går jag till en restaurang för att träffa några seniorer. Vi dricker några öl och samtalar om allt möjligt i timmar. Jag har ju inte varit där på en dryg månad. De andra träffas varje måndag och torsdag, sedan i våras.
Går sedan hem för att äta smörstekta champinjoner. Ser på tv på kvällen.
Körde 2,9 mil och gick 13 864 steg.