Gösta Evén
HBK Medlem
Dag 185 måndag.
Efter havregrynsfrukosten med Lottie åker jag till Tyresö kl 07. När jag kommer fram till vårdcentralen efter ca en halvtimme så är alla parkeringsplatser upptagna. Parkerar på en tvärgatan.
Surfar runt på nätet och skriver lite här på fm.
Mellan kl 12,30 och 13,30 skall det vara "dropp in" för att ta en spruta mot lunginflammation. Det fick jag veta för en månad sedan då jag tog "den vanliga" influensasprutan. Eftersom det då var slut på medlet. Jag skulle inte behöva anmäla mig, utan det skulle bara vara att komma, sas det då.
När jag går in till vården så är det tre personer redan där. Efter mig kommer ytterligare två personer.
När kl är 12,45 och ingen personal har kommit - så går en man in till receptionen för att få ny info.
När han kom tillbaka blev svaret: att eftersom ingen hade anmält intresse för att ta denna spruta så hade de inte beställt något medel. Vi skulle alla gå till receptionen för att skriva upp oss på en lista. Så skall personalen ringa oss senare.
Märkligt att den interna kommunikationen inte fungerade hos personalen. Nu var vi sex seniorer som hade tagit oss till vårdcentralen helt i onödan. Kan även ha kommit flera under denna timme.
Vid 14 - tiden går jag till Tyresö Centrum. Köper två kulor glass i en strut. Det är få människor i centrumet, så avstånd är lätt att hålla.
Kl 15 är vi några seniorer som träffas på en restaurang för ett trevligt umgänge med bra avstånd mellan oss. Efter ca två timmar går jag hem.
På kvällen när jag ser på de sena nyheterna så slocknar allt. Batteridisplayen visar på att det finns 26 % batterikapacitet kvar. När jag för två år sedan köpte och lät installera ett litiumbatteri sa verkan att dessa batterier kan man använda tills de blir helt tomma. Så varför släckts strömmen nu?
På motstående sida så har jag en annan display. Där lyser nu en varningstriangel. När jag trycker på den så visar den att felet är " E . 1" Vad kan nu detta betyda?! Det får bli morgonens problem att lösa, för nu är kl 23.
Jaha ja!!!!
Återigen ett "vardagslivets små förtretligheter".
Jag startar motorn. Genast ökar batterikapaciteten till 27% och jag kan tända ljuset igen. Jag hade planerat att sova i Tyresö denna natt men nu ändrar jag mig och kör till Tyresta Nationalpark i Haninge. Det är ca 1,4 mil dit och nu visar displayen 46 %. Så nu kan jag sova lugnt.
Körde 3,2 mil.
Dag 186 tisdag.
Under natten och morgonen var det inga problem med elen. Men varningstriangeln lyser fortfarande.
Kl 07.30 parkerar jag på ICA Maxis stora p-plats. För att handla Julmat och annat för ca två veckor.
Dels för att jag gillar denna stora butik. Nu på morgonen är det inte många kunder - så det är stora avstånd mellan oss kunder. Dels för att det förmodligen kommer att vara trångt i nästa vecka. Då vill inte jag bli närgången med andra kunder.
Jag sätter på the - vatten när jag kommer hem. Under tiden sätter jag in all mat i kylskåpet, som blev nästa helt fullt.
Vid fm - fikat tar jag fram mina instruktionsböcker. Hittar så småningom att E. 1 innebär att: "Seriekabeln är felaktigt ansluten".
Vadå?????????? Jag har inte rört någon kabel.
Sen går färden till Gammalkil.
Stannar först i Nyköping för att tanka på Preem, först diesel sedan färskvatten.
Nästa stopp blir hos en husbilsfirma i Tornby Handelsområde i Linköping.
En anställd ringer till någon som är mer insatt i Adria.
Det visar sig att när han lossar en kabel i "säkerhetslådan" (förmodligen det som kallas EBL:en). Displayen slocknar helt. När han sätter dit kabeln igen så finns inte varningstriangeln där längre.
Som vanligt så brukar allt lösa sig när man stänger av strömmen och startar om allt igen.
Systembutiken besökes för att inhandla några flaskor julöl till julen och mousserande vin till nyår. Några få kunder i butiken gör att avstånd kan lätt hållas. Vilket jag inte tror att det kommer att vara i nästa vecka.
Sista butiken idag blev Bauhaus för inköp av två balar isoleringsskivor.
Nu är det sen em och mörkret har infunnit sig.
När jag backar in på tomten så kommer jag inte in så långt som jag brukar. När den stora och tunga lastbilen var här i oktober så blev det spår i gräsmattan som senare har blivit leriga. Jag har hittills lyckats att köra i spåren men idag gick det inte längre. Men inga problem hela bilen kom in på tomten med marginal.
Måste dock koppla på ytterligare en skarvsladd till elkabeln mellan huset och HB:n.
Körde 25,5 mil
Efter havregrynsfrukosten med Lottie åker jag till Tyresö kl 07. När jag kommer fram till vårdcentralen efter ca en halvtimme så är alla parkeringsplatser upptagna. Parkerar på en tvärgatan.
Surfar runt på nätet och skriver lite här på fm.
Mellan kl 12,30 och 13,30 skall det vara "dropp in" för att ta en spruta mot lunginflammation. Det fick jag veta för en månad sedan då jag tog "den vanliga" influensasprutan. Eftersom det då var slut på medlet. Jag skulle inte behöva anmäla mig, utan det skulle bara vara att komma, sas det då.
När jag går in till vården så är det tre personer redan där. Efter mig kommer ytterligare två personer.
När kl är 12,45 och ingen personal har kommit - så går en man in till receptionen för att få ny info.
När han kom tillbaka blev svaret: att eftersom ingen hade anmält intresse för att ta denna spruta så hade de inte beställt något medel. Vi skulle alla gå till receptionen för att skriva upp oss på en lista. Så skall personalen ringa oss senare.
Märkligt att den interna kommunikationen inte fungerade hos personalen. Nu var vi sex seniorer som hade tagit oss till vårdcentralen helt i onödan. Kan även ha kommit flera under denna timme.
Vid 14 - tiden går jag till Tyresö Centrum. Köper två kulor glass i en strut. Det är få människor i centrumet, så avstånd är lätt att hålla.
Kl 15 är vi några seniorer som träffas på en restaurang för ett trevligt umgänge med bra avstånd mellan oss. Efter ca två timmar går jag hem.
På kvällen när jag ser på de sena nyheterna så slocknar allt. Batteridisplayen visar på att det finns 26 % batterikapacitet kvar. När jag för två år sedan köpte och lät installera ett litiumbatteri sa verkan att dessa batterier kan man använda tills de blir helt tomma. Så varför släckts strömmen nu?
På motstående sida så har jag en annan display. Där lyser nu en varningstriangel. När jag trycker på den så visar den att felet är " E . 1" Vad kan nu detta betyda?! Det får bli morgonens problem att lösa, för nu är kl 23.
Jaha ja!!!!
Återigen ett "vardagslivets små förtretligheter".
Jag startar motorn. Genast ökar batterikapaciteten till 27% och jag kan tända ljuset igen. Jag hade planerat att sova i Tyresö denna natt men nu ändrar jag mig och kör till Tyresta Nationalpark i Haninge. Det är ca 1,4 mil dit och nu visar displayen 46 %. Så nu kan jag sova lugnt.
Körde 3,2 mil.
Dag 186 tisdag.
Under natten och morgonen var det inga problem med elen. Men varningstriangeln lyser fortfarande.
Kl 07.30 parkerar jag på ICA Maxis stora p-plats. För att handla Julmat och annat för ca två veckor.
Dels för att jag gillar denna stora butik. Nu på morgonen är det inte många kunder - så det är stora avstånd mellan oss kunder. Dels för att det förmodligen kommer att vara trångt i nästa vecka. Då vill inte jag bli närgången med andra kunder.
Jag sätter på the - vatten när jag kommer hem. Under tiden sätter jag in all mat i kylskåpet, som blev nästa helt fullt.
Vid fm - fikat tar jag fram mina instruktionsböcker. Hittar så småningom att E. 1 innebär att: "Seriekabeln är felaktigt ansluten".
Vadå?????????? Jag har inte rört någon kabel.
Sen går färden till Gammalkil.
Stannar först i Nyköping för att tanka på Preem, först diesel sedan färskvatten.
Nästa stopp blir hos en husbilsfirma i Tornby Handelsområde i Linköping.
En anställd ringer till någon som är mer insatt i Adria.
Det visar sig att när han lossar en kabel i "säkerhetslådan" (förmodligen det som kallas EBL:en). Displayen slocknar helt. När han sätter dit kabeln igen så finns inte varningstriangeln där längre.
Som vanligt så brukar allt lösa sig när man stänger av strömmen och startar om allt igen.
Systembutiken besökes för att inhandla några flaskor julöl till julen och mousserande vin till nyår. Några få kunder i butiken gör att avstånd kan lätt hållas. Vilket jag inte tror att det kommer att vara i nästa vecka.
Sista butiken idag blev Bauhaus för inköp av två balar isoleringsskivor.
Nu är det sen em och mörkret har infunnit sig.
När jag backar in på tomten så kommer jag inte in så långt som jag brukar. När den stora och tunga lastbilen var här i oktober så blev det spår i gräsmattan som senare har blivit leriga. Jag har hittills lyckats att köra i spåren men idag gick det inte längre. Men inga problem hela bilen kom in på tomten med marginal.
Måste dock koppla på ytterligare en skarvsladd till elkabeln mellan huset och HB:n.
Körde 25,5 mil