• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 146 torsdag 5 / 11

Det blir nu mycket samma arbete som tidigare dagar. Börjar med att vara inne i huset på fm. Startar upp med att tända eld i den öppna spisen och sen i köket. Vedspisen i köket tänder jag för att den ger mer värme. Eftersom jag har kopplat bort de elektriska elementen för någon vecka sedan. Samt att de även nu är helt bortskruvade ifrån alla väggar.

Öppna spisen i vardagsrummet har en verkningsgrad på endast 5 till 10 % enligt sotaren. Men det är trevligt och rogivande att se in i elden. Samt att jag eldar upp det mesta av det som jag river ner ifrån innerväggarna, inkl tapeter trots att de har lite klister. Men eldar inget med färg på.

Har en stol framför den öppna spisen där jag sitter och vilar några minuter ibland. Korta stunder bryr jag mig inte om att ta av ansiktsmasken. Som ni kan se på nedanstående bild, ifrån telefon.

20201105_152001.jpg

Under lunchrasten ringer jag till God El. De tog 50,38 öre per kWh under sep. Vattenfall tog under sep 56 öre och under okt 41,02. Som nätägare tar de 5800 per år för 20 Amper och 4100 per år för 16 Ampers huvudsäkring.

Min förbrukning var den 4 / 11 mellan kl 9 och 16, 8 kWh. Från kl 09 den 4:e till kl 09 den 5:e 29 kWh.
Det har som lägst varit ca 8 grader ute, enligt min tempmätare. Värmepaketet i HB:n har nog endast varit igång ibland. För på dagarna har det varit omkring 14 grader ute.

Så elförbrukningen har inte varit så hög.

Efter lunch stannar jag ute på tomten, ett par timmar. Behöver få mycket ny frisk luft. Skall göra en plats, under två stora granar, för nyfällda träd som är kapade i lämpliga längder. Det finns idag en mindre mängd grenar och några riktigt stora stambitar av björk upp-kapade men ej kluvna. Så veden räcker kanske året ut. Men jag behöver ju förbereda för framtiden.

Senare går jag in i huset för fortsatt arbete. Slutar idag vid 16,30 tiden. För det började att kännas i kroppen att det får vara nog för idag. En tidig dusch och middag. Därefter slötittande på TV.

Startade ej bilen idag.

Dag 147 fredag

Kommer att bli samma sysselsättning som igår.

Jonas kommer hit ikväll. I morgon skall vi åka till Bauhaus för att hämta en ny dörr. Kommer att ta hela lördagen för att sätta dit den.

Skriver nästa gång på söndag kväll eller måndag.

Hoppas att alla får en trevlig helg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns inget fäste för ögla på helintegrerade bilar,så du behöver inte leta!

Jag har på min! Originalstrukturen finns ju innanför fronten, så med största sannolikhet finns också fästet kvar för dragöglan i främre delen av någon av rambalkarna. Kolla instruktionsboken, eller kika under bilen.
Oj, blev lite sent..! Många andra hade svarat.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 148 lördag.

Jonas och jag åker till Bauhaus. Är där när de öppnar kl 09.00. Jonas går in och hämtar ett paket karmskruvar. Jag gick direkt till kundtjänstdisken och lämnar fram min faktura på dörren. Får vänta medan en annan anställd går och hämtar min beställning. Vi bokar även en täckt släpvagn.

Vi kör tillbaka. Jonas backar in bil och släp mot min HB. Jag vill inte att han backar ända fram till huset. Eftersom han då skulle riskera att fastna, där jag fastnade tidigare. Så vi bär istället den nya dörren över gräsmattan.

Nu hakar vi av den gamla köksdörren och bär den till släpet.

20201107_100621.jpg
Jag hade fyllt fyra stora, 240 liters, sopsäckar med isoleringsmaterial som jag bär iväg. Alla gamla el - elment lastar jag även in i släpet. Vi tar även en del gammal masonit, som låg på tomten vid garaget. Samt den gamla dörrkarmen ifrån huvudentrén.

Nu kör vi till återvinningen för att lasta av allt. Det är kö. Så en av personalen står vid grinden och stoppar oss. Men vi behöver bara vänta en dryg minut. En bil ut - en bil in. När vi kommer fram, så är det en släpvagn i vänster fil, om oss, där mannen öppnar bakgrinden och låter den bara slå ut mycket nära vår Volvo. Jonas var tvungen att tvärnita. Allt går bra vid avlastningen.

Vi lämnar tillbaka släpet på Bauhaus efter två och en halv timme. Tre timmar får man låna ett släp utan att behöva betala hyra. Vi klarade med god marginal. Därefter åker vi till Max för en enkel lunch.

När vi kommer tillbaka till stugan så är det bara att "köra" hårt med att byta köksdörr. Jonas jobbar hårt med sina batteridrivna maskiner.

20201108_081646.jpg
Jag blir mer som en "hantlangare". När jag inte behövs går jag till mitt rivningsjobb.

En fuktfläck syns tydligt uppe vid takfoten när jag har rivit bort tapeterna.

20201108_172938.jpg

Den nya dörren är fem cm högre än den äldre. Så det blir till att såga lite extra upptill. Dörrfodren på sidorna blir därmed för korta. Så vi går in i garaget för att se om vi kan hitta något lämpligt virke. Jonas morfar hade sparat en hel del. Så vi finner vad vi söker. Men allt tar tid.

Äntligen är den nya köksdörren på plats.

20201108_141126.jpg
Vi håller på hela dagen. Vid 16 - tiden tänder vi en 500 W arbetslampa. Sista halvtimmen grundmålar jag fodret.
Kl 18 slutar vi för dagen och går hem och lagar middag. Blir TV tittande på kvällen.

Jag körde inget men Jonas körde ca 5 mil.


Dag 149 söndag och fars dag.

Jag får några trisslotter. En vinst på 120 kr blev det.

När vi skall byta den medföljande låskistan, som man endast kan låsa med nyckel, till en som även har ett "vred" på insidan så upptäcker vi att "låskläppen" är felvänd. Attans också. Har jag fått fel kartong i måndags. Vi tittar på kartongen om det står något om vänster- eller högerhängd dörr. Men ser ingen speciell markering. Så det blev en ny vända till Bauhaus. Är där några minuter före nio. Går in till disken. Personalen förklarar att låskistan kan användas till både vänster - och högerhängda dörrar. Det finns nämligen ett antal skruvar som går att lossna för att vända låskolven.

Jaha ja, så kan det gå när man inte läser instruktionerna noggrant. För naturligtvis så fanns det några rader om hur man gör.
Nedrans också!! Att jag aldrig lär mig. Alltid för bråttom med det fysiska jobbet.

Bara att vända hem igen och fixa till det. Allt gick bra. Altandörrens gamla handtag med den enkla låsningen, där man sätter ned en metallpinne i ett hål ersätts med ett nytt handtag med nyckellåsning.

20201109_080435.jpg

Så nu är alla tre dörrar med ordentliga lås. Det är vad vi kan göra för att huset skall vara låst enligt konstens alla regler och till försäkringsbolagets regler.

Kl 11 har vi gjort det som vi skall. Jonas kan nu åka tillbaka till Ramnäs och bli "farsdagsfirad" av sina tre barn, som denna helg är hos sin mor.

Jag går in till mig och lagar lunch.

Fixar lite mail. Min son som har hand om "snigelposten" har scannat in några dokument i "dropboxen" som jag läser och noterar ocr nummer och krontal för att lägga in som kommande betalning. Ett mycket bra verktyg för mig som är på resande hjul.

Sen går jag återigen in i stugan för att riva väggar.

Jobbar på till kl 18.

Som vanligt blir det TV på kvällen.

Körde inget.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 150 måndag 9 / 11

Nu känns det verkligen skönt att veta att vi har lyckats att byta två ytterdörrar till nya fina vita dörrar med moderna säkerhetslås. Samt att altandörren fått ett riktigt låsbart handtag.

Nu kan vi förvara verktyg mm på ett så säkert sätt som det går. Utan att ha satt för fönsterluckor, i trä som låses inifrån med en kraftig bult. För visst kan tjuvar alltid ta sig in i huset. Det gäller, som alltid, att göra det så svårt och omständigt som möjligt för ev tjuvar.

Börjar, som vanligt, med att tända eld i öppna spisen. För att elda upp skivorna som jag river ner. Samt att det ger lite värme och luftcirkulation. Även skönt att sitta ner och vila några minuter framför brasan. Det känns i armar och axlar när jag jobbar högt upp.

Jobbar inne i huset med att riva innerväggar, ta bort isolering och ta den överflödiga elledningar fram till lunch.
Efter lunch blev det tomtarbete. Sågar lite grenar med min motorsåg. Jag behöver vara ute några timmar mitt på dagen, för att få andas frisk luft. Trots att jag inte har några problem med att ha ansiktsmask och hörselskydd på mig inne.

Det är nog även lite psykiskt. Jag har alltid behövt att vara utomhus några timmar varje dag.

Ringer till elektrikern som skall ändra huvudsäkringen från 20 till 16 Amper. Han sa att det har varit mycket jobb den sista tiden, men skall komma denna vecka. Det hoppas jag verkligen att det kommer att funka.

På em blir det återigen några timmar inne i huset.


Dag 151 tisdag.

Börjar med att ringa till en annan elektriker. Vi talar om hur jag skall dra elledningar på vinden till varje rums takarmatur och därifrån till de olika vägguttagen och strömbrytaren. Det blir ett mycket bra och informativt samtal.

I övrigt så blev dagen som igår.

Blir kvar här till fredag morgon. Har en bokat tid på min vårdcentral i Tyresö för att ta en influensaspruta. Samt träffa Lottie på em.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man går ner säkringar behöver man ju inte ändra kablar utan det räcker ju med att byta proppbottnarna och det är bara för att kunna sänka avgiften 16a proppar passar ju ändå.
Har man snabbsäkringar är det mer jobb, tröga proppar klarar en del överbelastning så de är att föredra. Det är ett mycket enkelt verktyg som vem som helst kan använda och bottnarna 3 st finns ofta att köpa. Antar att det måste vara en behörig elektriker som gör jobbet så att elleverantören kan sänka avgiften.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
När man går ner säkringar behöver man ju inte ändra kablar utan det räcker ju med att byta proppbottnarna och det är bara för att kunna sänka avgiften 16a proppar passar ju ändå.
Har man snabbsäkringar är det mer jobb, tröga proppar klarar en del överbelastning så de är att föredra. Det är ett mycket enkelt verktyg som vem som helst kan använda och bottnarna 3 st finns ofta att köpa. Antar att det måste vara en behörig elektriker som gör jobbet så att elleverantören kan sänka avgiften.

Ja, en behörig elektriker måste anmäla till nätägaren för att avgiften skall bli lägre.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 152 onsdag

Dagen förflyter i stort sett som tidigare i veckan.

Jag tömmer garaget i HB:n för att göra plats för lite skräp, som jag senare skall köra bort. Nu när jag kan låsa alla dörrar vågar jag ställa in min nya cykel i huset.

Plåtslagaren ringer och säger att han gärna skickar en anställd idag istället för i morgon. Jag svarar att det naturligtvis är helt ok, för jag är på tomten.

Så efter en timme kommer en man och tittar till taket. Vi går igenom de alternativ som finns för att lägga en stege direkt på taket upp till skorstenen. Kommer fram till att det är bättre att lägga en brygga uppe vid taknocken och gå upp på kortsidan. Beroende på att plåttaket skjuter ut ganska mycket nere vid takfoten. Så där är det olämpligt att ställa en stege emot plåten.

Han går upp och mäter skorstenens sidor och avståndet till gaveln. Sen åker han för att tillverka L-profilerna och bryggan.

Själv åker jag till återvinningscentralen med tre stora säckar med gammalt isoleringsmaterial och dörrkarmen från köksdörren. Sen till Cirkel K för att tanka vatten och diesel. På vägen tillbaka kör in till Vikingstad för att handla. Gick bra att parkera genom att backa ut överhänget över en gräsyta och låta en del av hytten komma ut en bit över gatan.

Körde 4,7 mil

Dag 153 torsdag.

Börjar arbetsdagen med att tända eld i öppna spisen och köksspisen. Jobbar en stund med mitt rivningsarbete.

Efter fm - fikat ser jag att plåtslagaren kör in på tomten. Jag blir mycket förvånad att han kommer redan idag.
Han går upp på taket för att montera L-profilerna. Det tar ungefär två timmar.

20201112_093415.jpg

När han kommer ner på marken igen frågar jag om han skall åka och äta lunch. Men han vill göra allt klart först. Efter att jag har ätit lunch monterar han bryggan uppe vid taknocken.

20201112_133404.jpg

Slutresultat måste sotarmästaren kunna vara mycket nöjd med. För det är jag.

20201112_142228.jpg


Han snyggar även till en ojämnhet.

20201112_142140.jpg
Allt arbete tog ca sex timmar.

Jag jobbar som vanligt både inne i huset och ute på tomten. Idag blir det ju även att jag tittar hur han arbetar.
 

Bilagor

  • 20201112_133427.jpg
    20201112_133427.jpg
    1,8 MB · Visningar: 83
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 154 fredag.

Jag lämnar tomten vid 8,30 tiden. Åker till Bauhaus i Tornby för att lämna tillbaka några saker som jag hade köpt tidigare och inte behövde använda. Får ett tillgodokvitto. Kommer ju så småningom att handla mera varor där.

Kör till min vårdcentral i Tyresö. Kommer fram 1 ½ timme för tidigt. Lagar och äter lunch innan det är tid kl 13.05 för att ta influensasprutan. Var tvungen att skriva och lämna ifrån mig en hälsodeklaration. Det gick mycket fort, kan inte ha varit många mm som blev insprutade i överarmen.

Körde sen till ICA Maxi i Haninge för att proviantera för två veckor på landet.

Vid 15,30 tiden parkerar jag på en gata i närheten av Lotties lägenhet i Liljeholmen, i Stockholm. Lottie hade bokat sin tvättstuga mellan kl 16 och 22, för min räkning. Det blir ju en hel del tvätt på en dryg månad. Två perioder för att allt skall hinna torka, innan jag kan ta det tillbaka hem.

Det blir många gångers besök i tvättstugan. Mellan besöken har vi en trevlig stund hemma i Lotties lägenhet. Lottie bjuder på god mat.

Körde 27,2 mil.


Dag 155 lördag.


Kl 07 går Lottie och handlar lite livsmedel. Kl 8 gick Lottie till sin vårdcentral för att ta influensasprutan. Jag går till Hemköp Sjövikshallen, på andra sidan Södertäljevägen, för att köpa svenska rotsaker till priset av fem kr per kg.

Efter en tidig lunch åker jag vidare. Lottie skall ta en långpromenad med en f.d. granne.

Jag skall till mina barnbarn i Ramnäs på födelsedagskalas.

På vägen E 18 stannar jag på rastplats Frösvik i västra Enköping för att tömma svartvattnet. På denna rastplats är det endast tillåten parkering i två timmar. Det räcker för mitt behov. Men jag tycker att det är dåligt att man inte får stå i minst 24 timmar. För det är den första rastplatsen väster om Stockholm. Det är ett stort skogsområde runt om rastplatsen, så det går att göra en större parkering.

Jag tycker även att det är dåligt av transportverket att de inte gör så att vi kan tömma grå-vattnet på ett lätt sätt. I detta avseende ligger Sverige långt efter många länder i västra EU.

Här finns det mycket "lobbyarbete" för klubben att göra. Jag vet inte om klubben har gjort några framstötar.

Jag backar in på Jonas tomt kl 13,20. För ovanlighetens skull kommer jag sist. Mina andra två söner var redan på plats kl 13,10. Vi var inbjudna till fika kl 14.00. Jonas brukar skriva "öppet hus mellan...." men denna gång hade han angett ett bestämt klockslag.

Det blev en trevlig em.

Födelsedagsbarnet berättade och visade vad han hade gjort i trä - och syslöjden bl.a. Blev även tal om hur vi skall göra vid jul.

Kl 18 promenerar vi till Ramnäs Pizzeria för att äta. Vi är de enda gästerna. Vi sätter oss vid två bord så långt bort ifrån disken som det är möjligt.

Under tiden som vi äter kommer det nya kunder som beställer mat och går därifrån. Några hade tydligen ringt och beställt mat, för de gick snabbt därifrån. Det var fyra i personalen, så företaget går nog ganska bra. Förutom två kursgårdar finns det inget övrig konkurrens i närheten.

Jonas bröder åker hem till sig men jag sover över här. Åker tillbaka till landet i morgon på dagen.

Körde 13,7 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 156 söndag 15 / 11

Kl 7,30 knackar mellanbarnbarnet på dörren och säger att jag kan komma in nu, för jag och pappa är vakna. Systrarna sover dock.

Jag går in till honom och ser på när han bygger med sitt lego.

Vid tiotiden blev det gemensam frukost / lättlunch. Därefter åker jag till landet i Gammalkil.

Kör väg 66, viker av på väg 252 mot Hallstahammar och mot E 18. En gång tidigare körde jag rakt över E 18 på småvägar mot E 20. Men idag följer jag min gps och kör E 18 västerut förbi Köping. Gps:en visar att jag skall köra ända till Arboga och där ta av E 18 och köra E 20 mot Eskilstuna / Stockholm. Det känns som att det blir fel att köra österut och denna väg blir längre, men man kan nog köra fortare eftersom det är motorväg.

Väster om Eskilstuna kör jag in på väg 56 mot Katrineholm. Denna väg är normal landsväg, med en fil i varje riktning. Vid ett tillfälle blev jag omkörd av en personbil (Pb 1). Bilen svänger in väldigt nära framför mig. Jag blev tvungen att bromsa in hårt. Att dessa förare inte kan inse att det är bättre att ligga kvar i omkörningen åtminstonde till de är minst 50 meter framför innan de svänger in.

Innan Katrineholm springer ett stort djur, hjort eller rådjur, tvärs över vägen. Det var långt framför mig, så det blev ingen fara.

Fortsätter väg 56 tills jag kommer fram till Norrköping och väg E 4. Efter Linköping tar jag av på avfart 111 och väg 34 mot Jonas fritidshus.

Backar in på tomten före kl 15, skönt att komma fram innan mörkret kommer.

Kollar läget i huset men gör inget. Sitter hemma och tar hand om "snigelposten" och mailen.

Körde 23,6 mil


Dag 157 måndag

Kl 6,45 ringer jag till den elektriker som skulle ändra från 20 till 16 Amper på huvudsäkringen i förra veckan. Han hade varit tvungen att åka till Skåne. Han lovar att komma idag. Jag tycker att han hade kunnat komma och göra jobbet, som inte kan ta så många min innan han åkte till Skåne. Men det sa jag inte till honom. Gäller att hålla "låg profil" - så att han inte skjuter på jobbet ytterligare.

Men han hade ju kunnat ringa innan han åkte till Skåne. Detta beteende spär på de dåliga omdömen om hantverkare som florerar i samhället.

Efter fm - fika går jag in i huset. Tänder min 500 W arbetslampa innan jag sätter "fart" på den öppna spisen.

Idag jobbar jag i köket, omväxlande med att lägga in smågrenar i köksspisen. I den öppna spisen i vardagsrummet får jag mata med de bitar av skivor som jag river ner.

Vid elvatiden börjar jag att laga mat. Då kommer elektrikern för att fixa huvudsäkringen. Han jobbade ca fem min.

Efter lunch jobbar jag med ved utomhus. Det är skönt att vara ute i friska luften några timmar. Sen på sen em blir det återigen inomhus-jobb.

Gör kväller vid 16,30 tiden.

Startade ej motorn idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 158 tisdag

Ringer och talar med ett annat elbolag om att flytta elcentralen från köket till tamburen / huvudentrén. Samt beställer material. Jag hoppas att de kan göra jobbet under denna vecka. Men de kunde inte lova det, skall dock försöka att hitta en tid.

För övrigt blir dagen som tidigare dagar med omväxlande jobb inomhus och utomhus.

Körde ej.

Dag 159

Efter lunch tar jag fram min el-cykel. Batterier visar att det är laddat till 4 / 5 delar. Det skall räcka för min tur till ICA i Vikingstad som är ca 2 x 1,5 mil.

Vägen är smal och kurvig. Men det är lite trafik, så det skall nog gå bra. Jag behöver en annan upplevelse än rivningsjobbet och det brukar ju vara trevligt med en cykeltur. Jag hinner även med att se omgivningen på ett annat sätt.

Men redan efter en halvtimme gör det lite ont i rumpan. Stannar och fotar Rapsodlingen, som så här års är helt grön och med ganska stora blad. Som ni kan se på bilden nedan. Nästan som en fin gräsmatta. Först i vår kommer fältet att vara gult.

20201118_132751.jpg

Jag möter ett seniorpar på cykel som vinkar glatt, liksom jag.
Det blåser lite grand. När jag närmar mig Vikingstad börjar det att dugg-regna. Typiskt!! Det sa väderlekstjänsten på TV inget om i morse.

Det tog 45 min att cykla hit med andra effektläget på elmotorn. Tredje läget endast vid uppförsbacke. Som fortfarande visade 4 / 5 delars batterieffekt kvar.

På vägen hem tilltar vinden, nu blev det ordentligt motstånd. För naturligtvis växlar vinden sin riktning i förhållande till den kurviga landsvägen. Ingen vind i ryggen!!!!!! Jag kör nu oftare med effektläge tre. Då visar displayen att nu är det 3 / 5 delar kvar. Sjönk ganska snabbt.

När jag kommer fram till tomten är det endast 1 / 5 del batterieffekt kvar. Det stod i infon att man skall kunna cykla 5 till 8 mil. Jag hade ju endast cyklat ca tre mil idag. Visserligen var inte batteriet fulladdat vid start, 4 / 5 delar.

Efter att ha lämnat in maten så leder jag in cykeln i huset. Sätter batteriet på laddning och går hem till mig. Det blir em - fika. Jag orkar inte jobba med huset mer idag. Cykelturen tog slut på mina krafter. Är inte van att cykla. Men det skall bli ändring på det, framöver.

Efter ca fem timmar går jag in i huset för att avsluta laddningen. Då var batteriet helt fulladdat. Jag blev förvånad att det gick så fort.

Startade ej HB:n men cyklade ca tre mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 160 torsdag.

Inget speciellt hände idag. Ringde elfirman som skall byta ut den äldre elcentralen mot en ny och större, med jordfelsbrytare. De skall försöka att göra jobbet imorgon fredag. Jag hoppas att det kan bli så. För då skall Jonas och jag klamra "slang" på lördag. Idag använder man inte plaströr på två meter st för att bygga in elledningar innanför väggarna.

Arbetade som vanligt inomhus på fm, ute med ved mitt på dagen och sen en stund inomhus igen. Får ihop två stora ( 240 lit) sopsäckar med isoleringsmaterial, som jag placerar i mitt garage. För att ge plats för elektrikern att kunna arbeta lättare.

Dag 161 fredag

Kl 09 kommer elektrikern. Han har med sig en gymnasieelev som praktiserar. Vi går igenom vad som skall göras. jag visar var jag önskar att den nya elcentralen skall sättas upp. Väggen är riven, intill regelverket.

20201120_075133.jpg

Där sätter jag upp en 13 mm gipsskiva, med ett stort hål på mitten för att elektrikern skall kunna föra in elkablarna. Gipsskiva är ett krav för att undvika brand.

Tänder en brasa i vardagsrummet. Städar undan och försöker att underlätta för elektrikern. På fm tittar solen fram en stund. Då passar jag på att stå och sola. Under tiden kollar jag på hur arbetet går framåt.

20201120_130814.jpg
Efter fyra timmar så är arbetet färdigt och de kör härifrån.

20201120_130752.jpg

De har gjort två uttag i själva centralen för att jag skall kunna få el till fortsatt arbete.

Den vita kabeln går ut ur huset för att jag där skall få el till min HB.

Nu är det verkligen hög tid för en, i mitt tycke, sen lunch.

Eftersom elektrikern blev klar mitt på dagen så åker jag till återvinningen med mina säckar och lite virke som skall kastas. Eftersom jag endast har kvar ca 25 % färskvatten i den stora tanken fortsätter jag till Cirkel K, i närheten, för att tanka. På vägen tillbaka kör jag in till Vikingstad Centrum för att handla lite på ICA.

Därefter åter igen en timme inomhus med cirkelsågen. Denna gång under diskbänken för att kunna komma åt att ta bort isoleringen mot ytterväggen.

Vid 18 - tiden kommer Jonas. Vi äter en gemensam middag, talar om vad vi skall jobba med i morgon. Lite slötittande på TV avslutar denna dag.

Körde 4,5 mil.


Dag 162 lördag 21 / 11.

Kl 09 börjar vi med arbetet. Först skall vi lägga ut plank på takstolarna, som spikas fast. Elslangen skall gå från elcentralen till en kommande taklampa i varje rum. Från denna centrala punkt skall slang läggas till strömbrytare och vägguttag. Allt skall innanför kommande innerväggar.

Slangen innerhåller tre eltrådar. Skall skruvas fast på plankorna. Alla plankor kommer på plats på fm. Efter lunch börjar vi med att dra slang, ifrån en stor rund förpackning på 100 meter. Det blir ett svårt arbete. Slangen strular till sig en hel del.

Först dra vi en slang genom hela husets längd, ca 10 meter plus ner en bit på väggen. Där skall det senare bli en luft / luft värmeväxlare. Sen en slang till varje enhet: kyl, spis och taklampa i köket. Från de centrala taklampan slang till strömbrytare, vid ytterdörren, arbetsbelysning vid diskbänken och vid spisen. Vi hinner även med att göra klart i toarummet. Vilket tar hela em.

Kl 18 avslutar vi arbetet för idag. Det får räcka med åtta tim.

Vid 19 - tiden kör Jonas hem till Ramnäs.
 
F

F.d. 22252

Guest
Är inte godkänt klamringen för gles och vinkeln in till hålet är fel utförd och klamringen likaså.
Men fort går det.... Antar att det är 3x1,5mm2 plastkulo. Finns det dokumentation på det? Antar att det är plastlang klamrad med enkelledare som är minst 1,5kvm2 med rätt färger och att det finns inlagt ett dragsnöre vid monteringen. Allt tydligt dokumenterat.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Är inte godkänt klamringen för gles och vinkeln in till hålet är fel utförd och klamringen likaså.
Men fort går det.... Antar att det är 3x1,5mm2 plastkulo. Finns det dokumentation på det? Antar att det är plastlang klamrad med enkelledare som är minst 1,5kvm2 med rätt färger och att det finns inlagt ett dragsnöre vid monteringen. Allt tydligt dokumenterat.

Hej Bengt!

Jag vet inte hur tät klamring skall ske. Eller hur vinkeln skall vara. Men en certifierad elfirma borde veta och göra enl lag och förordning. Nej det är en elledning för 16 Amper.

1,5 mm2 gäller upp det 13 Amper
 
Toppen