• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 140 lördag

Betalvägen kostade 120.58 från Tarragona till Barcelona och därefter 127,71 fram till Figueres.

Idag lördag hörde vi på SR att Danmark stänger gränsen kl 12 idag. Vi beslutar då att inte köra in vid Flensburg för att sedan ta Stora Bältbron och Öresundsbron. Vi har aldrig åkt på Öresundsbron. Det hade jag sett fram emot. Men det får bli en annan gång.

Vi bokar istället en biljett på färjan Travemunde - Malmö till torsdag 2:a april.

Vi beslutar även att inte åka in i Luxenburg, Belgien och Nederländerna. Vi kommer att ta det lugnt här i Frankrike och därefter in i Tyskland.

Vi lämnar ställplatsen, i le Boulou, på fm för vidare färd österut på väg 115. Därefter på väg D 81 norrut, utefter kusten. Vi stannar på en p-plats i stan Canet - En - Roussillon, som ligger rakt öster om Perpignan.

Här finns en uppbyggd historisk by. Hus som är gjorda av vass. Förmodligen som arkeologer antar att folk tidigare har bott.

Vi promenerar i området på em. Vädret är soligt men blåsigt.

Körde 4,0 mil 6500 steg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 141 söndag.

Det är nästan omöjligt att se några stora rosafärgade flamingofåglar på bilderna ovan, som är tagna med min mobilkamera. Men det känns bra att jag lyckades publicera bilder direkt ifrån mobilkameran.

På morgonen far vi vidare norrut efter kusten på väg D 81 som går på en "vall" med hav på båda sidor. Det är en mycket vacker omgivning. Stannar till vid Port - la -Nouvelle och beundrar alla vackra flamingofåglar. Jag tar på mig mina gummistövlar och går ut en bit i havet, för att kunna ta några foton. Det är en gyttjebotten så det blev tyvärr inte så många meter ut.

Vi fortsätter till naturområdet öster om Narbonne. Senare till kuststaden Serignan-Plage där vi övernattar på en ödetomt tillsammans med några andra HB.

På SR - nyheterna hör vi att på måndag kl 08 stänger Tyskland gränserna till Frankrike, Schweiz och Österrike. Så vår tanke att överge Nederländerna m.fl. för att åka direkt in i Tyskland måste nu ändras. Nu blir det istället så att vi kör in i Luxenburg för att sen kunna komma in i Tyskland. Så ser det ut idag, men vem vet hur det kommer att bli om en vecka?!?

Idag vet vi inte om vi kan lämna Frankrike om några dagar. Det går ju ingen nöd på oss. För vi har det som vi behöver.
Frankrike har stängt butiker, restauranger mm mm. Men livsmedelsbutiker, apotek och bensinstationer kommer fortfarande att hållas öppna. En del hyllor i livsmedelsbutikerna gapar tomma. T.ex. pasta, potatis, toapapper.

Lottie vill komma hem till sin lägenhet i Stockholm - men jag är ju alltid hemma.
Vi kommer nu att köra sakta och kolla på fåglar i de vackra naturområdena samt så småningom köra norrut i Rhonedalen. Om chokladfabriken tar emot besök vet vi inte i skrivande stund.

Körde 19,1 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 142 måndag 16 / 3

Idag ställde jag in gps:en på Palavas-les-Flots, för där hade vi fått tips om att det finns tusentals Flamingofåglar. Gps:en tog oss då via motorvägen A 75 och A 750 för att snabbt komma fram. Det visade sig vara en lång omväg. Jag skulle naturligtvis ha ställt in den på en närmare stad, som Sete för att köra kustvägen istället.
Än en gång är det tydligen ett misstag att ställa in målet, om det ligger långt borta. Måste komma ihåg att ta gps:en i kortare intervaller.

Ja, några tusentals fåglar fanns det ej. Men hundratals har vi sett, samt många vita hästar.
Flamingofåglarna är i vatten långt borta, så några bra och tydliga bilder blir det inte med min mobilkamera.

Sen fortsätter vi utefter kusten på motorvägen 62 och sen väg 570 till kuststaden Saintes-Maries-de-la-Mer för att se ännu flera Flamingos.

Sen em går färden norrut mot, igenom och förbi staden Arles.

Lottie hittar på HBK en plats i staden Pelissanne där vi stannar för natten. Jag ser endast franskreggade kamrater.

Eftersom jag har ställt in gps:en på att undvika betalvägar så blev det en lång omväg via N568, N569 och D 572.

På kvällen hör vi att president Macron stänger gränser och genomför utegångsförbud från och med imorgon. Undantag är det för att handla livsmedel, apoteksvaror och drivmedel samt att ta sig till sitt förvärvsarbete.

Körde 29,6 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 143 tisdag

Vi lämnar ställplatsen efter att ha fyllt färskvatten. Det tog lång tid eftersom trycket var svagt.

Körde stora landsvägen N 7 norrut, för att komma in i Tyskland inom några dagar.
Det råder nödläge här i Frankrike. Endast nödvändiga ärenden får utföras. Så de flesta butiker och alla restauranger är stängda.

När vi handlade så såg vi att vissa hyllor var helt tomma. Många hamstrar. Även vi har laddat mat för några veckor.

I en rondell i staden Montelimar såg vi fyra poliser som stoppade alla franskreggade bilar. Mig vinkade de bara förbi utan samtal.

Nu står vi på en husbilsplats, som Lottie hittade på HBK:s lista. Aire de Service Camping Car Cornas. Nv om Valence väg D 86

Tre HB fanns där när vi anlände kl 17.00. Så jag hade två platser att välja på. Här finns möjlighet till tömning men vattnet är avstängt på vintern.

Vi har hört på SR att 30 personer har dött i Mulhouse, så vi åker inte dit imorgon. Utan siktar på att komma in i Luxembourg istället.

Körde 18,8 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 144 onsdag 18 / 3

Vi beslutade att köra på betalväg till Lyon, kostade 20 euro, för ca 5 mil. Genom stan avgiftsfritt.
Norr om Lyon kostade det 50 euro. Sista biten fram till Luxemburg avgiftsfritt.

Fruktansvärt tråkigt att köra motorväg i mellan 100 och 110 km / h. Men Lottie ville otroligt gärna komma in i Tyskland idag. För om utifall Tyskland stänger igen gränsen helt. Det vet man ju aldrig, i dessa tider.

Inga som helst problem att komma in i Luxemburg, såg inte ens var gränsen var. Tankade diesel för 0,95 euro per lit.

Gränsen till Tyskland var obemannad, men sex km in i Tyskland hade polisen lagt beslag på en rastplats där alla fick köa in. De kontrollerade några och släppte igen de flesta. Vi fick köra igenom utan frågor.

Sen körde vi till Trier och vidare till en privat liten ställplats i Schlweich som vi hittade på / i HBK:s lista.

Körde 68,9 mil

-------------------------------
Dag 145 Torsdag

Idag ville vi återse floden Rhen, eftersom det regnade så mycket i nov när vi körde söderut.
Ställde in gps:en på Rudesheim. Körde B50 neu som är ungefär som motortrafikled, i Sverige, dubbla filer i varje riktning med smal mittremsa.
Körde inte ända fram utan ändrade till väg B 327 mot Koblens.

Det blev även en färjetur över floden mot orten Remogen, kostade 6,65 för en kort överfart. När vi hade stannat bilen på färjan kom en man fram och ville ha betalt. Han tilltalade oss på svenska, till vår stora förvåning. Han föddes i området men hade bott i 30 år i Sverige. Så han talade perfekt svenska.

Lottie hade hittat en ställplats, Bad Bodendorf, på västra siden av floden, i stan Sinzig. Här är vi nu ett antal HB.
När jag gick till parkeringsautomaten kom en kommunalanställd person och sa att de stänger den kommunal parkeringen i morgon fredag, tills vidare p.g.a. Coronaviruset. Så vi får endast sova en natt här. Vilket är synd. För vi har tänkt vila lite efter den jobbiga fransk motorvägskörningen.

Körde 18,5 mil
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 146 fredag 20 / 3

Efter de vanliga vattenbestyren fortsätter vi vår färd norrut på landsvägen. Eftersom vi tycker bättre om att se oss omkring. Det finns många små trevliga samhällen att köra igenom.

Vi hade parkerat några mil söder om Bonn - så därför "råkade" vi även köra igenom den stan liksom Köln.

I Wuppertal såg jag, för första gången, spårvagnen / tåget som hängde i en skena i luften, när den körde högt över landsvägen / gatan. Lottie hade redan 1962 sett detta.

På em gick jag in i en gummiverkstad för att ta reda på priset för nya däck.

För sex däck, inkl montering, fick jag ett pris av 1.128,55 euro. Märke Pirelli.

Ni som har köpt däck i Tyskland får gärna kommentera detta och skriva vad ni har betalt.

Tack på förhand för er info!

Därefter började Lottie att söka på HBK efter husbilsplatser. Vi hittade två som ej passade oss. Bl.a. för att det var för trångt och en kom vi ej fram till. Berodde kanske på en missuppfattning av i vilken del av Tyskland som just denna ort ligger i. Jag upplever att det är svårt att avgöra i vilket Bundesland en ort ligger i, när det finns flera orter med samma namn.

På sen em kör vi därför upp på motorvägen A 1 för att nattparkera på en stor bensinstation mellan några långtradare.

Det är flera vägarbeten på A 1 efter Wuppertal. Inga långa köer idag fredag sen em.

Lottie känner sig säkrare att sova bland långtradare än på en vanlig gata i en stad / ort.

Körde 16,5 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 147 lördag

Det går alldeles utmärkt att sova på ett stort tankställe utefter Autobahn i Tyskland.
Kl 04 i natt var det 4 grader ute. Kl 06 var det mellan 2 och 3 grader ute, displayen växlade hela tiden mellan dessa siffror.

På morgonen backade jag tillbaka till bensinstationen för att fylla på färskvatten. Var även tvungen att köpa en liter motorolja. Har kört 1 490 mil sedan senaste oljebytet. Verkar konstigt att behöva fylla på motorolja efter en så kort sträcka.

Idag ville Lottie att vi skulle fortsätta på A1 till Bremen, för att komma fram snabbare och kunna lägga många mil bakom oss. Vi försökte att hitta en lämplig ställplats där men det fick vara. Vi sökte vidare med hjälp av HBK:s husbilsplatser. En var markerad till ett villaområde, men det stämde ej, två st var spärrade.

Vi fortsatte upp på Autobahn A7 mot Flensburg. Nu stannade vi, på ett tankställe, strax söder om Neumunster, som ligger ca fyra mil söder om Kiel.

Vi räknar med att komma till Stockholm på onsdag i nästa vecka.

Körde 40,6 mil, de allra flesta på motorväg.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Dag 147 lördag

Det går alldeles utmärkt att sova på ett stort tankställe utefter Autobahn i Tyskland.
Kl 04 i natt var det 4 grader ute. Kl 06 var det mellan 2 och 3 grader ute, displayen växlade hela tiden mellan dessa siffror.

På morgonen backade jag tillbaka till bensinstationen för att fylla på färskvatten. Var även tvungen att köpa en liter motorolja. Har kört 1 490 mil sedan senaste oljebytet. Verkar konstigt att behöva fylla på motorolja efter en så kort sträcka.

Idag ville Lottie att vi skulle fortsätta på A1 till Bremen, för att komma fram snabbare och kunna lägga många mil bakom oss. Vi försökte att hitta en lämplig ställplats där men det fick vara. Vi sökte vidare med hjälp av HBK:s husbilsplatser. En var markerad till ett villaområde, men det stämde ej, två st var spärrade.

Vi fortsatte upp på Autobahn A7 mot Flensburg. Nu stannade vi, på ett tankställe, strax söder om Neumunster, som ligger ca fyra mil söder om Kiel.

Vi räknar med att komma till Stockholm på onsdag i nästa vecka.

Körde 40,6 mil, de allra flesta på motorväg.

Dags för motor renovering Gösta!
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Dag 147 lördag

Det går alldeles utmärkt att sova på ett stort tankställe utefter Autobahn i Tyskland.
Kl 04 i natt var det 4 grader ute. Kl 06 var det mellan 2 och 3 grader ute, displayen växlade hela tiden mellan dessa siffror.

På morgonen backade jag tillbaka till bensinstationen för att fylla på färskvatten. Var även tvungen att köpa en liter motorolja. Har kört 1 490 mil sedan senaste oljebytet. Verkar konstigt att behöva fylla på motorolja efter en så kort sträcka.

Idag ville Lottie att vi skulle fortsätta på A1 till Bremen, för att komma fram snabbare och kunna lägga många mil bakom oss. Vi försökte att hitta en lämplig ställplats där men det fick vara. Vi sökte vidare med hjälp av HBK:s husbilsplatser. En var markerad till ett villaområde, men det stämde ej, två st var spärrade.

Vi fortsatte upp på Autobahn A7 mot Flensburg. Nu stannade vi, på ett tankställe, strax söder om Neumunster, som ligger ca fyra mil söder om Kiel.

Vi räknar med att komma till Stockholm på onsdag i nästa vecka.

Körde 40,6 mil, de allra flesta på motorväg.
Klart att det går åt olja när du har kört i varma länder. Bara att fyll på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Var det filterbytte ved siste oljeskift, gjøres dette uten litt ekstra olje så blir det fort plass til en liter.
 
Toppen