• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 147 del 2

Meningen var att det skulle bli en bild på en öde motorväg. Men det lyckades ej.

Vi kör idag motorväg till Danmark via A 7. Tyska tullen var obefintlig. Den danska stoppade all trafik. Vi fick hålla upp passen som en polis fotade av och noterade något ifrån. Han frågade om vi har kommit ifrån Spanien och sa att vi inte fick lämna HB:n, utan att köra raka vägen till Sverige.

Kör motorväg i Danmark till och över Lilla och Stora Bältbroarna och Öresundsbron. Lugn och liten trafik hela dagen.

Gränsen mellan Danmark och Sverige var helt obemannad. Nu står vi för natten på en bensinstation utefter E 6 / E 20 någon mil norr om Malmö.

Efter några långa dagars motorvägskörning från södra Frankrike är nu Lottie mycket glad över att äntligen vara på svensk mark igen. Nu ser hon fram emot ytterligare en lång dags färd mot Stockholm för att isolera sig i sin egen lägenhet, för sin egen och andras skull.

Tiden kommer hon att fördriva med att gå igenom anteckningar och foton - så att Coronaviruset inte tar över alla minnen från resan.

Själv sätter jag mig i min egen karantän på parkeringen till Tyresta Nationalpark. Där jag även har möjlighet att promenera på utmärkta leder.

Körde 46,8 mil i tre olika länder.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Vi är många som har följt dig på din upptäckt resa i söder långt bort från trygga kalla Sverige.
Har startat datorn i arla morgon tid för att se din rapportering och drömma oss bort.
Tack för det utmärkta sättet att skriva på och visa oss andra din resa
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Gösta och Lottie!
Vad skönt att hemresan har gått bra för er, även om jag förstår att den blev förkortad :)
Även vi skulle egentligen vara i Cervinia (Italien) och åka skidor denna vecka...den resan, som så många andra har dock blivit inställd... :(

Det låter som en toppenidé att sätta dig i karantän i Tyresta by. Sämre ställen finns det ju att stå på :)

Stort tack för en mycket trevlig och spännande reseberättelse. Nu hoppas vi bara att detta förbaskade virus försvinner så vi kan börja leva lite normalt igen. Längtar efter att få komma ut på vägarna igen.

Ha de så gott!

//Jocke
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ja, Gösta, det har varit väldigt trevligt att följa dig dag efter dag på din resa mot solen. Själv har jag gillat att du som vi lärde oss som scouter i unga år, är så bra på att ta svårigheter med gott humör. Hälsa din vän Lottie, påminn henne om alla gubbar som saknar den förmågan. Ha, ha, ha.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 148 måndag 23 / 3

Idag tycker Lottie att vi skall lämna sängen redan 04,30 för att så snabbt som möjligt komma fram till 08 - området!
Varför då ? Kan jag undra!
Stress, stress!

Men ok , då. Bästa att "lyda". Måste ju tänka på "husfriden"!

Nåväl, får väl bli tråkig motorvägskörning idag igen. Varför så bråttom, när vi har det så bra här i HB:n?

I lördags mailade jag Folksam och sa att jag kommer att komma in i Sverige mycket tidigare än när den extra reseförsäkringen går ut. Idag måndag mitt på dagen ringer jag Folksam för att säga samma sak.

Vi kommer till Sverige 14 dagar tidigare än planerat, p.g.a. Coronaviruset och framför allt p.g.a. att Frankrike införde utegångsförbud när vi var där. Lottie tappade helt intresse för att var kvar i Frankrike eftersom vi ej fick lämna HB:n, med vissa specifika undantag. Trots att solen sken och det var förhållandevis varmt

Tyskland stängde alla kommunala ställplatser och campingar, f.o.m. den 20:e mars.

På em kommer vi fram till mitt förråd i Farsta för att lasta ur en hel del saker, eftersom jag skall lämna in HB;n till Caravanhallen på skärtorsdagen för att de skall serva och åtgärda en hel lista med garantiåtgärder efter påsk.

Sen åker vi till huvudentrén till Tyresta Nationalpark i Haninge kommun, sö om Stockholm.
Vi äter en god middag på en stor p-plats. I morgon skall bilen städas ordentligt.

Därefter skall vi köra till Lotties lägenhet i Liljeholmen för att lasta ur hennes grejer.

Körde 62,5 mil. Totalt har jag kört 1 521,2 mil sedan 27 / 10.
Som längst söderut var jag ca 150 mil söder om Medelhavet. Uppskattningsvis ca 10 mil norr om Västsahara. Ungefär samma breddgrad som södra Kanarieöarna.

Lite statistik kommer jag ev att lämna ifrån mig om några dagar när jag skall försöka att fördriva tiden i min självpåtagna karantän.

Tack till er alla som har följt mig på min resa och kommit med bra synpunkter på mina tillkortakommanden och små problem.

Jag hoppas att Coronaviruset kommer snart att lösa sig. Att vi HB:are får tillstånd att köra fritt i Sverige under sommaren.
 
Toppen