Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock
Krinill
Nu har du missuppfattat mig ordentligt eller så har jag inte lyckats framför detta på rätt sätt.
Naturligtvis är det framförvarande fordon som jag skall anpassa hastighet och avståndet till, hur skulle det se ut annars.
Ja kan tyvärr inte i text utveckla detta med det jag kallar "svajare" i trafiken krinill, men det är för mig en bilist som utan synlig anledning än kör i 70 än kör i 90 vilket gör att du och dina bakomvarande ständigt än kommer ifatt och då öka denne plötsligt hasigheten igen och du följer med för att plötsligt få släppa av igen är ni ifatt denne "svajare" som nu anser att 70 är lagom och så håller det på mil efter mil.
Inte ovanligt på de vägar som har Mittvajer 2+1 väg där det är begränsade sträckor för omkörningar. Då anser "svajaren" att 70 det är lagom när ingen kan köra om föra att sedan öka till maxhastighet när det blir 2 körfält möjlighet för omkörning men inte kan göra det i laglig hastighet utan får ligga där tills omkörningssträckan är slut och garanterat kommer då "svajaren" att sänka sin fart igen.
Det är då dessa farliga omkörningar görs där någon blir irriterad och chansar kanske för mycket för att komma om.
Jag har alltid fått lära mig att följa trafikrytmen så att denna flyter så jämt som möjligt.
Sedan har vi tyvärr den kategorin som inte vill göra detta utan skall om allt och alla till varje pris och då och då måste "slänga sig in" i luckorna mellan bilar och på så sätt stör trafikrytmen.
Sveriges mest olycksdrabbade vägavsnitt lär vara Motorvägen E4 där Rv 40 och E4 går ihop och avfart 95 där RV 40 åter lämmnar E4, vägavsnittet som passerar förbi Jönköping.
Här smäller det dagligen oftast just kökrock på grund av att någon som skall köra ut på motorvägen ligger och segdrar på accelationssträckan och ut på Motorvägen istället för att läsa av trafiken på Motorvägen och sedan se vad det går att accelerera in i en lucka och i den fart som trafiken flyter på just då, detta gör att de som då kör på Motorvägen får bromsa/sakta in och så kommer de andra bakom och pang där blev det kökrock.
En del av dessa otaliga olyckor på detta vägavsnitt anses av både Polis och Räddningstjänsten beror på att vissa inte följer trafikrytmen utan "proppar upp" och det blir tillbud.
Trafikrytm har inget att göra med vad som är den högsta tillåtna hastigheten på vägavsnittet utan den fart som övriga medtrafikanter håller om nu du förstår hur jag menar.
Hoppas detta är mer klarläggande av mina tankar