• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Ja kan det bero på den Multikultur som borde vara rådande i just Malmö?
Aj som f-n men nu svor jag väl i Kyrkan och blir troligen banslyst av Webbmaster på detta forum:rolleyes:

Jag tycker att vi Malmöbor generellt kör sämre än, framförallt Stockholms- och Götebogsbilister. Vi kör småstadstrafik i en storstad. Ganska hetsigt men utan att lämna plats, eller samarbeta.Så har det varit så länge jag kan minnas och har nog inte påverkats av vår mångkulturella situation.

:-/<rister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

OK vad jag förstått av många inlägg i denna tråd så är Lastbilar något som inte borde finnas på våra vägar heller hur.:wideeyed:
Då föreslår jag att all lastbilstrafik med omedelbar verkan förbjuds. Allt som vi behöver för vårt dagliga liv och som är drivmotorn i vår Industri skall fraktas per Järnväg.

När detta trätt i kraft så vill jag se hur bra allt blivit:music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Jag tycker att vi Malmöbor generellt kör sämre än, framförallt Stockholms- och Götebogsbilister. Vi kör småstadstrafik i en storstad. Ganska hetsigt men utan att lämna plats, eller samarbeta.Så har det varit så länge jag kan minnas och har nog inte påverkats av vår mångkulturella situation.

:-/<rister
OK krinill det är inte min uppfattning men inte skall jag motsäga dig som kört i den trafiken mer än jag.
Det var bara en reflektion över det nya Sverige:rolleyes:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Visst finns det en och annan ungdom som "busar på" eller är oaktsamma, men de gånger jag varit nära ett tillbud så har det aldrig varit någon under 25-30 år....

Vet inte om du provocerar eller skämtar Ice-Man, diskussioner har förts om att höja körkortsåldern till 25år p.gr. av att unga förare är överrepresenterade i olycksstatistiken, hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 25års åldern och i den åldern har förare svårt att stå emot grupptryck. Att då påstå att du aldrig varit med om något tillbud med någon under 25-30år låter märkligt.
/Åke
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ja vi kan spekulera om när olika åldersgrupper är "mogna".
Förr var myndighetsåldern 21 år och på den tiden när de flesta av oss slutat skolan vid 14-15 års ålder, med andra ord fått en uppfattning om det verkliga livet utanför skolan.

Sedan kom någon snilleblixt på att 18 år det var då alla skulle bli Myndiga svara för sina handlingar och vara självständiga ha rösträtt men inte få köpa Alkohol på Systemet för det kunde ju ingen 18-åring klara:confused:

Nu är det tydligen så att myndiga 18 åringar kallas Barn när det gäller deras ansvar för brottsliga handlingar, samtidigt som de har full rätt att rösta om hur våra politiska beslut skall regera över oss andra:wideeyed:

Var ligger logiken i detta?
Antingen är man myndig och med vad det innebär eller så får detta omprövas.
Jag för min del anser att minst 5 år ute i verkligheten skall vara kvalificerande för att få den demokratiska rättigheten att få rösta på det som påverkar allas vardag.

Att få framföra ett fordon i trafiken bode också kräva en del utveckling av hjärnan:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
891
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

OK vad jag förstått av många inlägg i denna tråd så är Lastbilar något som inte borde finnas på våra vägar heller hur.:wideeyed:
Då föreslår jag att all lastbilstrafik med omedelbar verkan förbjuds. Allt som vi behöver för vårt dagliga liv och som är drivmotorn i vår Industri skall fraktas per Järnväg.

När detta trätt i kraft så vill jag se hur bra allt blivit:music-icon:

Nej för allt i världen, jag var med på den tiden då det mesta godset transporterades av SJ. Aldrig fick man veta när godset skulle komma och när det till slut kom var hälften sönderslaget.
Visst går det alldeles för fort på våra vägar vid dåliga trafikförhållande och ansvaret ligger på förarna men jag reagerade på när ansvarig på vägverket gick ut i TV och sade att dom saltat bron strax före olyckan. Salta med saltvatten, som dom gör nu, måste ju vara direkt förkastligt vid 17 minusgrader det är ju sand som behövs för att öka friktionen på vägen.
Dagens vägunderhåll med saltning på snö för att slippa ploga resulterar ju bara i besvärlig snömodd. Jag tycker att även trafikverket har ett visst ansvar för att sådana här olyckor ska förhindras i fortsättningen därmed inte sagt att förarna inte skulle ha något ansvar.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Jag tycker att vi Malmöbor generellt kör sämre än, framförallt Stockholms- och Götebogsbilister. Vi kör småstadstrafik i en storstad. Ganska hetsigt men utan att lämna plats, eller samarbeta.Så har det varit så länge jag kan minnas och har nog inte påverkats av vår mångkulturella situation.

:-/<rister
Om man ska gradera så kör Göteborgarna sämre än Stockholmarna. Malmöborna har jag inte så mycket erfarenhet av i dagsläget - flyttade därifrån 1972.

Kanske storleken på staden så småningom tvingar på storstadborna ett beteende som gynnar framkomligheten... - någon form av "survival of the fittest".

Att köra i New York, Chikago eller Los Angeles är en lisa jämfört med Götet i rusningstid.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Inte nytt under markisen.

Allt är sig likt. Den ene kategorin anses köra bättre eller sämre än den andre.

Oavsett detta. Om alla kategorier, gammal som ung, yrkesförare och "vanlig" bilist.....tog till sig de två enklaste knepen av alla knep, dvs

Anpassa farten och håll ett "bromssäkert" avstånd!

så skulle vi alla kunna färdas betydligt säkrare på vägarna.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Hurvida den ena eller den andra "kategorin" kör bättre än andra lämmnar jag därhän för det har inte ett dugg med var man bor eller länstillhörighet att göra anser jag.
Så till alla råd om hur vi skall uppträda i trafiken.
Alla här tycks veta hur men ändå så är det mycket snack och lite verkstad så att säga.

Faktum kvarstår folk kör in i baken på varandra titt som tätt, oftast är dessa nära famförvarande vållat av att en del inte följer trafikrytmen utan anser att jag kör i den hastighet som jag anser vara den rätta, gärna mitt i vägen för att tala om för alla andra vad som är rätt. Inte en tanke på att möjligen sakta in och släppa förbi andra. Det kanske inte är motiverat att köra i 60 km/h på en ren torr 100 väg bara för att det ligger snö vid sidan om. Och då kommer andra bilister som ett brev på posten att ligga där och "trycka" i väntan på lämpligt tillfälle att köra om.
Detta är inget udda det ser jag ofta på vägarna.
Har man så stora problem att bedömma vägförhållanden så finns det faktiskt andra alternativ än egen bil att förflytta sig.

Det värsta som finns för en förare av tungt fordon är de som inte klarar att hålla jämn fart än är det 70 än är det 90 inte konstigt då att den som håller sin jämna fart kommer ifatt och kanske utan förskyllan plötsligt har för kort avstånd till "svajaren"
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag anser det föga meningsfullt eller påvisbart att kategorisera och peka ut hur olika typer av trafikanter på våra vägar uppför sig. Det är spritt över åldrar, yrkestyper och innehav av körkort i allra vidaste bemärkelse. När risken för upptäckt med vidhängande straffpåföljd anses vara tillräckligt liten, så bryter alla mot gällande lagstiftning och rekommendationer om vad som är lämpligt.

Det gäller riksvägar och lokalgator, utanför skolor, i sommar- liksom i vinterväglag och dygnet runt. Alla är egoister med alltför litet utrymme för hänsynstagande till medmänniskor och uppenbara risker att själv utgöra en del av ett farligt scenario.

Vad jag själv anser som lämpliga åtgärder för att förändra situationen och minska olyckorna????? Jo, höj straffsatserna för överträdelser radikalt, öka polisövervakningen till det tredubbla och höj försäkringspremierna rejält! Tråkigt, dyrt - javisst men nödvändigt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Varför skulle försäkringspremierna höjas? :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag anser det föga meningsfullt eller påvisbart att kategorisera och peka ut hur olika typer av trafikanter på våra vägar uppför sig. Det är spritt över åldrar, yrkestyper och innehav av körkort i allra vidaste bemärkelse. När risken för upptäckt med vidhängande straffpåföljd anses vara tillräckligt liten, så bryter alla mot gällande lagstiftning och rekommendationer om vad som är lämpligt.

Det gäller riksvägar och lokalgator, utanför skolor, i sommar- liksom i vinterväglag och dygnet runt. Alla är egoister med alltför litet utrymme för hänsynstagande till medmänniskor och uppenbara risker att själv utgöra en del av ett farligt scenario.

Vad jag själv anser som lämpliga åtgärder för att förändra situationen och minska olyckorna????? Jo, höj straffsatserna för överträdelser radikalt, öka polisövervakningen till det tredubbla och höj försäkringspremierna rejält! Tråkigt, dyrt - javisst men nödvändigt!

I mycket har du nog rätt. Lite ögontjänare är vi var och en.
MEN varför är "hårdare straff" tillämpligt när det gäller tarfikanter?
Det anses ju inte vara rätt väg att gå för att stoppa annan "kriminalitet":wideeyed:

Höjd försäkringspremie? På vad sätt skulle det stoppa fortkörning, det får du allt utveckla lite mer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

(Vid en ev. olycka) Jag anser att det är mitt fel om jag är för nära framförvarande fordon.

Ja det är inte bara du som anser det det gör även Rättsväsendet:)

Sedan kan ju osaken till att du låg för närma framförvarande vara att någon i en trafikö plötsligt "slänger sig in" mellan dig och framförvarande, plötsligt har du två meter till dennes bak, Det blir en häftig inbromsning längre fram och du kör in i baken på den som trängt sig in.
Anser du då fortfarande att det är du som är vållande:confused:

Det tror inte jag att du vill erkänna:D

Det finns så många senario i trafiken, och vi skall inte vara "bäste Allan" någon som kör i den.
Lite ödmjukhet och visad hänsyn även mot den som felat räcker långt:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Sedan kan ju osaken till att du låg för närma framförvarande vara att någon i en trafikö plötsligt "slänger sig in" mellan dig och framförvarande, plötsligt har du två meter till dennes bak, Det blir en häftig inbromsning längre fram och du kör in i baken på den som tränkt sig in.
Anser du då fortfarande att det är du som är vållande:confused:

Det tror inte jag att du vill erkänna:D

Just detta du beskriver här är vardagsmat vid busskörning i städer. Därför gäller det att vara lite generös och bjuda på plats (mycket plats) just för att undvika sådana olyckor! Kör man på någon bakifrån så är väl skuldfrågan inte så komplicerad. Som förare av ett större fordon så måste man hela tiden ta hänsyn till alla ystra bilförare och inte bara jaga metrar och sekunder!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58353

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Är det inte samhället som fostrar oss till ett beteende som visar sig i trafiken?
Vi ställer nog alla kravet att när vi skall ha någon vara eller tjänst så skulle det vara på plats eller utfört dagen innan vi kom på att vi behövde tingesten. Lite överdrivet men så verkar det vara i samhället.

Minut- och sekundjakten i yrkestrafiken har ett pris, böter för chaufförer och sanktionsavgifter för åkerier när körtider och arbetstider överskrids. Läste om en chaufför som kört 3 minuter för länge och böterna blev 3 000kr, 1 000kr/minut! Vad sänder samhället för budskap här?
Den chauffören och några chaufförer till kommer antagligen att trycka ännu lite mer på gaspedalen för att slippa böter. Något som får konsekvenser för alla i trafiken, även för oss som inte har färdskrivare i våra fordon, eller är cyklister, fotgängare, mm.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Kanske en del "fått sitt körkort i Cornfakespaket" men du är troligen dåligt informerad om dagen Svenska chufförers utbildning.
Där gäller som i andra yrken 3 årigt Gymnasie + vidareutbildning sk. Yrkesbehörighet för oss äldre.
Hur det sedan är ställt med de utrikes chaffisar som kör omkring på våra vägar vet jag inte:confused:

Att man har utbildning för något innebär inte per automatik att man är bra på det...
Jag tror att de flesta yrkeschaufförerna gör ett bra jobb och att de med sina mil i ryggen har god kännedom om hur trafiken fungerar. Men även den bästa kan vara trött, tankspridd eller stressad - det krävs inte så mycket för att det skall bli fel. Det som står på körkortet är ingen garanti...
Jag har heller ingen aning om hur utrikeschaffisarnas trafikutbildning ser ut. Däremot har jag åkt taxi i Spanien och buss i Polen - det var inget kul nått av det.... Taxi och buss i USA var däremot en lugnare upplevelse, men det kan ju ha varit tillfälligheter :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: "Väglaget orsakar inte en masskrock..." artikel i Sydsvenskan

Vet inte om du provocerar eller skämtar Ice-Man, diskussioner har förts om att höja körkortsåldern till 25år p.gr. av att unga förare är överrepresenterade i olycksstatistiken, hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 25års åldern och i den åldern har förare svårt att stå emot grupptryck. Att då påstå att du aldrig varit med om något tillbud med någon under 25-30år låter märkligt.
/Åke

I detta fallet var det varken menat som provokation eller skämt...
Jag har aldrig varit med om något tillbud över huvud taget, jag har bara varit nära...
De gånger folk har kört ut rakt framför mig när de haft väjningsplikt eller idioter som inte kan köra i en rondell har i alla fall i mitt fall inte varit några ungdomar. Eftersom de är överrepresenterade så borde det ha varit det dock...

Att ungdomarna idag har prövotid på sitt körkort tycker jag är en lysande idé. Jag tror det lugnar ner en del av "ungtupparna".

Jag har förstått att det är ett känsligt ämne att tala om trafik här på HBK :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.701
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Hurvida den ena eller den andra "kategorin" kör bättre än andra lämmnar jag därhän för det har inte ett dugg med var man bor eller länstillhörighet att göra anser jag.
Så till alla råd om hur vi skall uppträda i trafiken.
Alla här tycks veta hur men ändå så är det mycket snack och lite verkstad så att säga.

Faktum kvarstår folk kör in i baken på varandra titt som tätt, oftast är dessa nära famförvarande vållat av att en del inte följer trafikrytmen utan anser att jag kör i den hastighet som jag anser vara den rätta, gärna mitt i vägen för att tala om för alla andra vad som är rätt. Inte en tanke på att möjligen sakta in och släppa förbi andra. Det kanske inte är motiverat att köra i 60 km/h på en ren torr 100 väg bara för att det ligger snö vid sidan om. Och då kommer andra bilister som ett brev på posten att ligga där och "trycka" i väntan på lämpligt tillfälle att köra om.
Detta är inget udda det ser jag ofta på vägarna.
Har man så stora problem att bedömma vägförhållanden så finns det faktiskt andra alternativ än egen bil att förflytta sig.

Det värsta som finns för en förare av tungt fordon är de som inte klarar att hålla jämn fart än är det 70 än är det 90 inte konstigt då att den som håller sin jämna fart kommer ifatt och kanske utan förskyllan plötsligt har för kort avstånd till "svajaren"

Nu får du skärpa dig Vingen. Jag börjar få svårt för dina argument.

Hur kan det någonsin vara den bakomliggande trafiken som avgör den s k trafikrytmen? Kan man inte anpassa sitt körsätt till framförvarande trafik ska man inte köra bil. Framförallt inte lastbil. Är ditt resonemang synonymt för dagens yrkesförare har vi stora problem. Dessbättre tror jag inte så är fallet.

:-/<rister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Krinill
Nu har du missuppfattat mig ordentligt eller så har jag inte lyckats framför detta på rätt sätt.

Naturligtvis är det framförvarande fordon som jag skall anpassa hastighet och avståndet till, hur skulle det se ut annars.:confused:

Ja kan tyvärr inte i text utveckla detta med det jag kallar "svajare" i trafiken krinill, men det är för mig en bilist som utan synlig anledning än kör i 70 än kör i 90 vilket gör att du och dina bakomvarande ständigt än kommer ifatt och då öka denne plötsligt hasigheten igen och du följer med för att plötsligt få släppa av igen är ni ifatt denne "svajare" som nu anser att 70 är lagom och så håller det på mil efter mil.

Inte ovanligt på de vägar som har Mittvajer 2+1 väg där det är begränsade sträckor för omkörningar. Då anser "svajaren" att 70 det är lagom när ingen kan köra om föra att sedan öka till maxhastighet när det blir 2 körfält möjlighet för omkörning men inte kan göra det i laglig hastighet utan får ligga där tills omkörningssträckan är slut och garanterat kommer då "svajaren" att sänka sin fart igen.
Det är då dessa farliga omkörningar görs där någon blir irriterad och chansar kanske för mycket för att komma om.

Jag har alltid fått lära mig att följa trafikrytmen så att denna flyter så jämt som möjligt.

Sedan har vi tyvärr den kategorin som inte vill göra detta utan skall om allt och alla till varje pris och då och då måste "slänga sig in" i luckorna mellan bilar och på så sätt stör trafikrytmen.

Sveriges mest olycksdrabbade vägavsnitt lär vara Motorvägen E4 där Rv 40 och E4 går ihop och avfart 95 där RV 40 åter lämmnar E4, vägavsnittet som passerar förbi Jönköping.

Här smäller det dagligen oftast just kökrock på grund av att någon som skall köra ut på motorvägen ligger och segdrar på accelationssträckan och ut på Motorvägen istället för att läsa av trafiken på Motorvägen och sedan se vad det går att accelerera in i en lucka och i den fart som trafiken flyter på just då, detta gör att de som då kör på Motorvägen får bromsa/sakta in och så kommer de andra bakom och pang där blev det kökrock.

En del av dessa otaliga olyckor på detta vägavsnitt anses av både Polis och Räddningstjänsten beror på att vissa inte följer trafikrytmen utan "proppar upp" och det blir tillbud.

Trafikrytm har inget att göra med vad som är den högsta tillåtna hastigheten på vägavsnittet utan den fart som övriga medtrafikanter håller om nu du förstår hur jag menar.

Hoppas detta är mer klarläggande av mina tankar:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen