• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Krinill
Nu har du missuppfattat mig ordentligt eller så har jag inte lyckats framför detta på rätt sätt.

Trafikrytm har inget att göra med vad som är den högsta tillåtna hastigheten på vägavsnittet utan den fart som övriga medtrafikanter håller om nu du förstår hur jag menar.

Hoppas detta är mer klarläggande av mina tankar:)

Om "alla andra" kör fortare än tillåten maxhastighet så måste jag också göra det!!!???
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka!

Tack Jappe!
Tack även för dit inlägg Nr. 60
Jo jag med många andra hade (har) inte en "susning", nog "trodde" jag att trailers fick köra i) 90 km/h ( i nittio) på motorväg, m. snacka i handburen telefon är väl tillåtet under körningen !??
Ja vad hade "Vi" varit utan detta forum?
Mvh. " Ps" om inte tailers får köra i 90km/h vem fan skall man då ta rygg på????) " Ds"




Trailerbil räknas som lastbil med påhängsvagn och där gäller alltså 80 km/tim som högsta hastighet, även på motorväg!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Om "alla andra" kör fortare än tillåten maxhastighet så måste jag också göra det!!!???

Vad jag vet så är det inte tillåtet att överskida den hasighet som är "max" på en vägsträcka, så håll för all del dig till det:)
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.991
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag gillar inte begreppet "trafikrytm". Det innebär att man ska följa den rytm som för tillfället råder på ett visst vägavsnitt, oavsett hastighet och övriga omständigheter!? Någon annan än jag har dragit upp ett tempo, som jag då ska följa? Det innebär att alla förutsetts ha samma förmåga att hantera den just då aktuella hastigheten, som den eller de som har valt "tempot" och att det tempot då skulle vara det mest ideala, oavsett övriga omständigheter?

Nej, det här håller inte. Det var förmodligen den s k "trafikrytmen" som förvärrade situationen vid masskrocken på Tranarpsbron. Man följde rytmen utan att tänka själv.

Det är skillnad när trafik flyter, dvs jag försöker hålla en så jämn hastighet som omständigheterna och hastighetsreglerna tillåter och alltid håller rätt avstånd, dvs 3 sekunders regeln. Men jag måste ändå alltid köra efter mitt eget huvud!

:-/<rister
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

krinil
Ang. trafikrytmen, jag tycker du uttrycker dig väldigt negativt om detta begrepp, visst finns det många som har försökt bortförklara fortkörningar med att dom bara följt trafikrytmen men självklart är gällande hastighet och lämpligt avstånd viktigt men nog är det bra om trafikrytmen är jämn detta har ju myndigheten eftersträvat när dom sänkt hastigheten på 2-1 vägar t.ex. för att just få en lugn och jämn trafikrytm. Man vill ju ha så liten hastighetsskillnad som möjligt mellan olika fordonstyper, lastbilar, långtradare, personbilar med och utan släp o.s.v. Då rullar trafiken på smidigast eller har jag fel?
/Åke
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Bra krinil!
Du skriver " Det är skillnad när trafik flyter, dvs jag försöker hålla en så jämn hastighet som omständigheterna och hastighetsreglerna tillåter och alltid håller rätt avstånd, dvs 3 sekunders regeln. Men jag måste ändå alltid köra efter mitt eget huvud!"

Jag kom att tänka på när vi körde E 75 genom FINLAND där var markerat avst
åndet i vägbanan som gällde till framförvarande fordon!
Där är säkert någon som kan förklara "Finnarnas" tanke bak om detta bättre än jag!
Mvh.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.991
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

krinil
Ang. trafikrytmen, jag tycker du uttrycker dig väldigt negativt om detta begrepp, visst finns det många som har försökt bortförklara fortkörningar med att dom bara följt trafikrytmen men självklart är gällande hastighet och lämpligt avstånd viktigt men nog är det bra om trafikrytmen är jämn detta har ju myndigheten eftersträvat när dom sänkt hastigheten på 2-1 vägar t.ex. för att just få en lugn och jämn trafikrytm. Man vill ju ha så liten hastighetsskillnad som möjligt mellan olika fordonstyper, lastbilar, långtradare, personbilar med och utan släp o.s.v. Då rullar trafiken på smidigast eller har jag fel?
/Åke

Jag tror vi menar samma sak Åke. Jag ser givetvis fördelarna när trafik flyter, allt annat blir kaos. Däremot har jag tröttnat på begreppet "trafikrytm". Tycker att det urskuldat och rättfärdigat så många dåliga beteenden i trafiken och orsakat så många passiva förare och så många trafikolyckor, att jag tycker det är dags att skrota begreppet. Men det är bara min åsikt.

:-/<rister
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag hoppas att den här tråden tydligt har visat att högsta hastighet, även på motorväg, för lastbilar med släp liksom för trailerbilar är 80 km/tim, inte 90 km/tim eller >90 km/tim som de flesta tradare håller på de svenska vägarna!

Anledningen till att tradarnas bristande respekt för lagen accepteras år efter år begriper jag inte!

Krinil kanske vet!?

Jappe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Här är morgonens händels strax innan Väsby på E4 södergående. Inte en hantverkarbil o inte en buss o inte en lastbil..........man slutar aldrig förvåna sig.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    25,8 KB · Visningar: 5
  • 2.jpg
    2.jpg
    25,9 KB · Visningar: 5
  • 3.jpg
    3.jpg
    26,7 KB · Visningar: 2
  • 4.jpg
    4.jpg
    27,5 KB · Visningar: 5
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag hoppas att den här tråden tydligt har visat att högsta hastighet, även på motorväg, för lastbilar med släp liksom för trailerbilar är 80 km/tim, inte 90 km/tim eller >90 km/tim som de flesta tradare håller på de svenska vägarna!

Anledningen till att tradarnas bristande respekt för lagen accepteras år efter år begriper jag inte!

Krinil kanske vet!?

Jappe

Ok Jappe nu är det upp till dig att svara på hur du har mätt upp hastigheten på Lastbilar och Bussar med för den delen som inte resperkterar hastigheterna.

Redovisa din mätmedot. Det vore klädsamt om du gjorde det nu när du anklaga en hel yrkeskår för att ständigt begå trafikbrott.

Dina konspirationsteorier att Polisen skulle "se mellan fingarna" på fortkörning när det gäller yrkestrafik är också på gränsen till förtal av den yrkeskåren.

Sedan skriver du: Citat"eller >90 km/tim" slut citat vilket betyder upp till 90 km/H och det innefattar vad jag vet med min begränsade hjärnkapacitet allt från 0-90 km/H.
Så en LB som kör i 70 kör då också "för fort" på motorvägen:wideeyed:
Och för all del Jappe glöm inte att nämna alla PB med släpkärra/HV efter som även de skall hålla max 80 KM/H även på motorväg:)
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Du måste förklara lite mer! Är det ett eller två flygplan och i såfall, hände det något??

Inger & Hasse/hianders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vingen3!

Tecknet > betyder större än, här alltså mer än!

Alla som har GPS i bilen vet att tradarna kör 90 km/tim eller >90 km/tim!

Jappe
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Körde idag ca 55km/tim på en 2-filig 50-sträcka mellan Brommaplan och Nockeby...
med personbilen...blev omkörd av en vanlig lastbil och en långtradare...de höll minst 70km då första lastbilen åkte dit i hastighetskameran... en rejäl blixt i nyllet... blir säkert en dryga 2000kr i böter :D:D

Kör för övrigt en hel del mellan Norrtälje och Stockholm
Långtradarna... som kommer från Kappelskär mot Stockholm kör som ett kosläpp på våren.

Bosse
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

....och varför kan man inte köra annat än i mittfilen i 80 km när man pratar i mobilen....dagligdags mellan Sthlm och S-tälje
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

hej vingen,,ja vet inte om vi är i samma ålder,,men på 70--80-talet då gick ju knappt en tradare fortare än 70km som var den tidens max,,
idag är det sönderstressat,,ingen timpeng där inte,,milersätt, ock färjor som ska passas,,man kan lätt påstå att rubbet av tradartrafiken håller minst 90,,

ock med en utländsk konkurrens där svenska åkare är chanslösa,,

en farlig utveckling där alla andra e så tvungna att hänga med i tempot,

ja sluta köra 91,,känns gott,,

imorrn åker vi hem,,i 900km-timmen,,men som passagerare,,

ha de gott vingen,,:D:D,
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Man ser snabbt att de flesta som skriver är bäst i trafiken, alla andra kör som jag vet inte vad.
Det har alltid varit "krig" mellan olika yrkeskategorier och fortsätter här, men hur mår de som var inblandade idag??
Sedan kan man ju fundera på varför de som behöver glasögon bara tar på dem när de får se en polis??
Dags att sluta sparka på andra och se till sig själv, räcker ju att se hur många kör kundvagn....
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vingen3!

Tecknet > betyder större än, här alltså mer än!

Alla som har GPS i bilen vet att tradarna kör 90 km/tim eller >90 km/tim!

Jappe

Jag har GPS och kör ofantligt mycket efter just GPS men det är inte den som jag använder som hastighetsmätare, Gör du det Jappe? Är det GPS-fart som gäller för dig?

Jag tror nog att det finns en överto på att GPS är hundra säkert att mäta hastighet på.
Den visar endast rätt fart på plan väg. Men OK då vet jag din metod att mäta fordons hastighet.
Detta borde du faktiskt tipsa vår Polis som använder bra mycket mer avanserad teknik för detta att mäta fordons hastighet , tänk vad skattepengar som skulle sparas, en billig GPS i Polisbilen för ca 2500-3000 kr istället för dyr Radarutrustning och Laserkameror:)

Sedan måste jag fundera på om vi verkligen lever på samma planet. Visst finns det en och annan LB som kör i 90 KM/H kanske till och med mer än så. Men då har det manipulerats med Fartbegränsaren och det är inte billigt om detta uppdagas.

Enligt din tes Jappe så borde varenda tung LB på svenska åkerier ha gjort detta, manipulerat Fartbegränsaren, tycker du det låter rimmligt?

Stora seriösa åkerier med 50-100 fordon i parken skulle syssla med detta:rolleyes:

Knappas Jappe.

Tack för hjälpen med teckenförklaringen jag min enfaldige stackare trodde att det var
0-90 när det skrivs >90 :msn_embarrassed:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Hej Teddi
Vi är nog i samma härad ungefär. Jag började som chaffis 1966 ja och körde som de andra på vänster sida av vägen:)

Nu är jag pensionär, men bara till "namnet" för det rings alldeles förfärligt från Fd. Åkeriet, inte lätt att få tag på en "inhoppare" med full behörighet när odinarie är antingen sjuk antingen barnledig o.s,v.

Ja nog var det lugnare tempo förr, en Scania75;a med en motor ungefär som dagens startmotorer eller en 110:a med 240 HK hade sina begränsningar:) Men Teddi då körde det istället mer uttröttade chaufförer på våra vägar, det var liksom inte så noga med kör och vilotider.

Men fy tusan vilken skillnad på hur man fick slita med last och lossning då, Lösplocka godset, bära och kånka.

Ja var och en håller på sitt men mycket av det jag läser på detta forum i detta ämne stämmer inte med min verklighet helt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag vet nog hur GPS:en fungerar, Vingen3!

Fartbegränsarna i tung lastbil är inställda på 90 km/tim vilket är laglig hastighet för tung lastbil på motorvägar och motortrafikleder. Problemet uppstår när släpvagn eller påhängsvagn kopplas till lastbilen/dragbilen. Fartbegränsaren ändrar sig inte till de 80 km/tim som då blir högsta lagliga hastighet!

Inte fasicken sänker lastbilsförarna hastigheten till 80 km/tim bara för att ett släp eller trailer kopplas till dragbilen! Med dagens uppstressade arbetsmiljö i trafiken vore det nästan att begära för mycket av förarna. Det skulle väl inte vara tekniskt omöjligt att fartbegränsaren ställdes om automatiskt när en släpvagn/trailer kopplades till dragbilen och det är detta som förvånar mig storligen att ett sådant system inte har införts för länge sedan och blivit standard!

Jappe
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen