Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det bildet som vises direkte er en stor thumbnail, trykker en på denne så kommer bildet i orginal - vises normalt skalert av webleser. Trykk en gang til på bildet og en får orginal oppøsning.
Nå til problemet med store filer, det er i dagens forum en grense på hvor store bildefiler en kan laste opp. Jeg vil helst ikke øke denne grensen men det er en mulighet. En annen er å benytte den kopien som legges opp på Google photo som er jpeg komprimert med en noe svakere oppløsning enn hva kamera lager. Disse bildene holder seg godt innenfor dagens filgrense.
Egentligen har den snabba utvecklingen på sensorområdet gjort att det numera är optiken som har störst betydelse vad gäller bildkvaliteten hos en kamera.
Visst använder jag en redigeringsapp i min iPad (Snapseed), mest för att räta upp bilden, beskära den till 16:9 och en ev. inramning. Någon gång för att fixa perspektivet (störtande linjer). Däremot behöver jag inte längre vara så flink som på 70- och 80-talet med pjattning och belysning av fotopappret i mörkrummet. Fotoklubbsverksamheten ligger nere sedan drygt 30 år.
Mobilkameran öppnar fler möjligheter än alla mina Hasselbladare och Leicor tillsammans. Leicorna har jag sparat samt en massa andra digitalkameror som inte längre håller måttet i jämförelse med mobilkameran.
En liten sensor har fördelen att närgränsen blir kortare vilket innebär att man i vissa fall kan undvara dyr makrooptik.
Visa bilaga 131753
Med mobilkamera på 5 cm avstånd
Det är ju för att slippa tänka i teknik och allsköns fotoprylar där mobilkameran kommer till sin rätt, inte tvärtom!...
Grönsaken står på köksbordet vilket inte är en helt ovanlig fotomiljö. Båda är tagna på ungefär samma avstånd med autoinställningar och båda är justerade med ett tryck på auto i Lightroom för att fixa exponeringen samt vitbalanserade mot stolsryggen i bakgrunden. Ingen brusreducering eller annan redigering. Båda är sparade i jpeg 1080 pixlar på långa sidan. Ni kan väl kolla och se om ni ser någon skillnad.
Det går att ta närbilder med en systemkamera också. I detta fall år 2006 med en Minolta Dynax 7D och ett säkert tjugfem år gammalt macroobjektiv.
Visa bilaga 131754
Dina bilder belyser det jag tidigare nämnde att bilden från en större sensor har kortare skärpedjup!
Inte tvärtom som någon trodde.
Bilderna har du tagit i dåligt ljus eftersom ISO-värdet är 3200 mot 640. Med de inställningarna kan man få vilken bild som helst att bli dålig. Som du förstår följer exifvärdena med och avslöjar en hel del.