Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Angående trådens rubrik. Tar en spontanrunda och stannar ett par minuter och tar fram mobilen och tar två bilder.
Med iPhone som kamera och iPad med appen iMovie är det busenkelt att göra bildspel. I stort sett bara att välja ut bilderna och låta iMovie göra resten. Det svåra är att välja ut musik som accepteras av Youtube resp. Facebook. Ibland kanske bättre utan.
I detta bildspelet har jag gjort en svartvit kopia som läggs före förgbilden som sakta växer fram. Om det är snyggt eller inte är en smaksak.
[youtube]nHHm0apHqls[/youtube]
Ånglok på den nedläggningshotade Lysekilsbanan häromdagen
Tyvärr kan jag inte se bildspelet. Jag ser bara en svart ruta. Jag har dock sett en del av dina tidigare bildspel.
Som jag skrev tidigare i en annan tråd så upplever jag dessa automatproducerade bildspel en aning tröttande med sina ständiga in- eller utzoomningar där zoomningen går mot en slumpvis vald del av bilden som ofta inte är huvudmotivet. Det blir lite komiskt tycker jag. Tänk dig att huvudmotivet är en person på en grönskande äng. Det blir lite konstigt när programmet, förlåt appen, zoomar in på en trädrot ett stycke bort från personen (som jag antar är huvudmotivet)
Visst dokumentation är mobilens styrka. Sedan har det hävdats att mobilen tar lika bra bilder som kompaktkameran. Mobilens tekniska svaghet är bildcensorns storlek.Knarreviks tåg är bra exempel på utmärkt dokumentärfotografi där verktygen han använt är totalt ointressanta för den betraktande framtiden.
Visst dokumentation är mobilens styrka. Sedan har det hävdats att mobilen tar lika bra bilder som kompaktkameran. Mobilens tekniska svaghet är bildcensorns storlek.
iPhone 7 har 2 huvudcensorer normal 3,99x7,21 och tele 6,6x8,6 mm
Om man jämför med två bra kompaktkameror
Canon G1 18,7x12,5 mm
Fuijfilm X1000 23,6x15,6 mm
Den här skillnaden går inte att brusredusera bort.
Med iPhone som kamera och iPad med appen iMovie är det busenkelt att göra bildspel. I stort sett bara att välja ut bilderna och låta iMovie göra resten...
Tyvärr kan jag inte se bildspelet. Jag ser bara en svart ruta. Jag har dock sett en del av dina tidigare bildspel.
Som jag skrev tidigare i en annan tråd så upplever jag dessa automatproducerade bildspel en aning tröttande med sina ständiga in- eller utzoomningar där zoomningen går mot en slumpvis vald del av bilden som ofta inte är huvudmotivet. Det blir lite komiskt tycker jag. Tänk dig att huvudmotivet är en person på en grönskande äng. Det blir lite konstigt när programmet, förlåt appen, zoomar in på en trädrot ett stycke bort från personen (som jag antar är huvudmotivet)
Du kanske borde se bildspelet innan du uttalar dig nedsättande och arrogant!
Den har varken in- eller utzoomningar eller trädrötter.
Det verkar vara ett genomgående drag hos dig, att nedvärdera det mesta utan att ha en aning om vad det gäller.
Är det inte i själva verket så att det idag tycks finnas ett påhittat krav att inget får vara orörligt i TV-rutan? Stillbilden är tabu och måste en stillbild ändå visas så skall den åtminstone zoomas in i (eller ibland zoomas ut ur). Just inzoomningarna är intressanta eftersom dessa är slumvisa och inzoomningen går ofta mot en punkt som inte är relevant för motivet i bilden. Vi ser det ofta i bildspelen där ett gäng bilder slängts ner i en programapp som sedan lägger upp visningen. Det hela ger ett löjets skimmer över redigeraren eller bildproducenten.
Personligen tycker jag inte att en stillbild är farlig. Tvärt om, den är ofta en njutning i mediabrusets flimmer.
Så Du vet bättre än de som är sakkunniga i fototeknik?
Nej, det behövs inte mycket sakkunninghet med det jag skrev!