• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fotografera med mobilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Så var det dags för en ny sanning med "majoriteten av amatörbilderna tas med låga ISO-tal". Kan vi få en källa på det? Och även om det vore sant så tas en icke försumbar mängd bilder i sämre ljus. Nyss hade ju storleken på sensorn ingen betydelse för bruset? Hur ska man t.ex göra när tomten kommer om ett par veckor? "Ursäkta men kan du komma tillbaka i april när ljuset är bättre..?" :)

Jag ljuset är viktigt ..att se ljuset ..ljuset i ögonblicket 10 sek senare ( dagsljuset) kan ljuset vara borta ..Och bilden blir inte vad du tänkte från början.
Att foto tomten kul ..men glöm inta att ställa kameran på autofokus.
Risken finns att efter 2 snappsar till sillen. Kan " kortet" bli väldig suddigt.
Eller kan de vara storleken på sensorn som är problemet.
Vad jag kan läsa mej till i detta forum ..så finns det tydligen en professor i ämnet mobilkamrer..sensorn..teknik.. som kan allt..Läs & lär om man orkar.
GOD JUL
Leffe S
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Tar man en bild...eller gör man en bild..eller gör kameran bilden.
 

Bilagor

  • 5DB826C3-A25C-400E-B029-87C1F7000361.jpeg
    5DB826C3-A25C-400E-B029-87C1F7000361.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 8

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Visst har du rätt men för att komma dithän behöver man ingen dyr fotoutrustning, för de flesta av oss räcker det med en modern mobilkamera.

För att jag trodde att dyr och tung fotoutrustning skulle göra mina bilder bättre för 30-40 år sedan behöver ingen göra om misstaget idag när det finns alternativ.

Visa bilaga 131758
Hasselblad ELM för 35-40 år sedan

Som jag skrev tidigare i ett inlägg." En proffsutrustning är ingen garanti för en bra bild.
Har man inte kunskapen och inte kunskapen om utrustningens kapacitet..då är det kört.
Bra bild den s/v.
Leffe S
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Så här ser det ut i Skåne kl 3:00
Taget med en iPhone SE, redigerat i Snapseed. Det går säkert att fixa till bilden ytterligare men tyckte det räckte så här.
 

Bilagor

  • F8C49BAC-2988-4122-9304-62F9C6AA8ADC.jpeg
    F8C49BAC-2988-4122-9304-62F9C6AA8ADC.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 25
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Med en mobilkamera kan man korrigera perspektivet direkt i kameran.
Som med störtande linjer!

%255BUNSET%255D


%255BUNSET%255D

Hasselbacken Uddevalla
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fotografera med mobilen

Den räven hade du knappast fångat med annat än en mobilkamera!
Som svar på din fråga är det tillfället som gör bilden.

Räven kom vid samma tid runt lunch i ett par dar kunde tagit fram stora artelleriet för att ta bilderna , men ville inte skrämma räven i onödan, lättare att ta en smygbild med mobilkameran i det här fallet.
 

Bilagor

  • 5C30EB50-D3CB-4E4B-826E-6D779F82141B.jpeg
    5C30EB50-D3CB-4E4B-826E-6D779F82141B.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 5

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Lycka till med ledblixt 50 m från motivet :)

Ang. dyr och tung utrustning så håller inte riktigt det argumentet heller. Du får en lite smidig spegelfri kamera med fullformatsensor eller APS-C för samma pengar som en mobiltelefon men hejdlöst mycket bättre bilder under vissa förutsättningar.

Nedan är en bild i en ishall och bakom mig brukar det stå en rad med hockeyföräldrar och plåta med sina mobiler. Nu har jag tyvärr ingen kopia av någon av deras bilder men nästa gång jag plåtar hockey ska jag ta en likadan bild med mobilen. Jag kan t.o.m. ge mobilen lite handikapp och slå på blixten :D

20171205-200021_PH431_1043.jpg

Kniv skarp bild..Jag skulle bli väldigt förvånad om en mobilkamera skulle ge samma resultat..ofta är det bra ljus i hockehallen..så jag tror inte att en flasch skulle göra någon nytta..och andra sidan räcker inte en flasch hur långt som helst.
Väntar med spänning på din hockey/mobilbild.
Lycka till
Leffe S
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Med en mobilkamera kan man korrigera perspektivet direkt i kameran.
Som med störtande linjer!

%255BUNSET%255D


%255BUNSET%255D

Hasselbacken Uddevalla
Hej Knarrevik..jag ser att de flesta bilderna som du har fotografera mobilt..så är det bara fasta motiv..utmana dej själv med mobilkamera och fotografera bilder med lite fart å fläkt.
Och utan bearbetning i något datorprogram.
Lycka till.
Leffe S
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Hej Knarrevik..jag ser att de flesta bilderna som du har fotografera mobilt..så är det bara fasta motiv..utmana dej själv med mobilkamera och fotografera bilder med lite fart å fläkt.
Och utan bearbetning i något datorprogram.
Lycka till.
Leffe S

Jag får erkänna att de flesta av mina motiv är stillastående, det ger mig lite mer tid att komponera.
Jag skulle gärna vilja ha mer mod att fånga ögonblicksbilder på stan men har svårt för att tränga mig på.

D111A532-7D7B-4CB8-925F-4BFB56FFFB40.jpeg
Den här gubben stod stilla, länge, och är ett utsnitt ur en större bild.

Sportbilder är enbart tråkiga såvida de inte är på barnbarnen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fotografera med mobilen

Och utan bearbetning i något datorprogram.

Alla bilder måste framkallas från det som sensorn avbildar.
Antingen direkt till jpg i kameran eller från råbilden manuellt.
Det är egentligen bara ev. ram och text som läggs till, all annan information finns redan i den ursprungliga bilden.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Fotografera med mobilen

Sportbilder är enbart tråkiga såvida de inte är på barnbarnen.

Nu låter du lite bitter ;) Jag tycker nog att alla kategorier har sin beskärda del av mer eller minde bra bilder. För egen del gillar jag utmaningen att ta bilder som inte går att arrangera och regissera. Man får helt enkelt vara lite mer på tårna och fånga ögonblicket. Men det är väl kanske för att jag är ganska dålig på att regissera... :) Blir också uppriktigt imponerad av fotografer som kan göra en solnedgång, som det går tjugo på ett dussin, intressant. Hatten av för alla grymma naturfotografer här i forumet. Det är verkligen inte min grej. Däremot tycker jag att även sportbilder kan vara roliga ibland :)

20150106-180927_PH15404_5547.jpg
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Fotografera med mobilen

Jag får erkänna att de flesta av mina motiv är stillastående, det ger mig lite mer tid att komponera.
Jag skulle gärna vilja ha mer mod att fånga ögonblicksbilder på stan men har svårt för att tränga mig på.

Visa bilaga 131793
Den här gubben stod stilla, länge, och är ett utsnitt ur en större bild.

Sportbilder är enbart tråkiga såvida de inte är på barnbarnen.

Fotografera sport är svårt..för de första måste man vara intresserad av sport..annars blir det inte bra..Man måste kunna "se" typ hockey för att vara steget före ..då finns det chansen att få till en bra bild. Det går väldigt fort i vissa idrotter.
Klart lättare som du Knarrevik fotografera stillastående objekt ..då har du hur mycket tid som helst på dej. De behöver väl inte vara idrott för att du ska utmana dej själv och fotografera motiv som rör på sej..
Naturfotografer beundrar jag väldigt mycket ..Som ligger gömd i skogen i flera timma för att få just denna bild ..som dom kanske har väntat på i timmar.
Nej...då fotograferar jag hellre idrott för de kan jag.
Lev väl ..
Leffe S
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen