• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Paffw,
vad roligt att höra från någon i vårt vackra grannland Finland ( trots att ni inte köpte JAS av oss ). Min bättre hälfts föräldrar har sina rötter i Finland ( Kuhmo och Kemi ).
Tacksam om du plåtar av hur det kan se uti i alkoven med värmeslingorna.
Precis som du så gillar jag att fara fram med skoter- 66 år ung ( feeling 40 ) vinter och härlig vistelse utomhus i ren vit snö men tycker kanske att skotern kan vila om det är mer är 16-17 minusgrader. Vad kan jämföras med en solig dag vid ett grillställe, göra upp en eld och grilla en korv. Har inte lärt mig pimpla ännu men det kommer.
Vi har heller inga barn som vill åka med oss men vi har barnbarn som kanske kan övertalas och då kommer alkoven till användnin. Då är det bra med ordentlig värme.
Ser att du gillar vinterbad och vin. Om du badar så dricker jag vinet. Är ingen kännare men tar gärna ett glas eller två i glada goda vänners sällskap.
Ha det så gott
Hälsningar Bror

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hei Bror nu skall jag försöka ladda upp några bilder, nu går värme slingorna bara utanför förarhytten för det går att lyfta upp alkovgolvet. Under framfönstret är det ett långt batteri bakom träskyddet Bild 5 är luftnippel när röret far ner tillbakas, bild 6 luftnippel på högsta stället straks före batteriet
Ha de paffw

IMG_0216.JPG

IMG_0217.JPG

IMG_0218.JPG

IMG_0219.JPG

IMG_0220.JPG

IMG_0221.JPG

IMG_0222.JPG

IMG_0224.JPG

IMG_0225.JPG

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Paffw.
detta var en klurig och intressant lösning. Skulle jag inte varit så längt framme så skulle jag använt mig av denna lösning. Måste bli en härlig värme i bingen. Därför är jag lite fundersam om hur det blir med värmen i min alkov.
Stort stort tack för att du tog dig tid till att plåta detta.
Hälsningar Bror

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Ovanpå radiatorn i vår alkov ligger ett aluminiumnät av samma typ som "ungdomarna" sätter i kylargrillen. D.v.s något styvare än sådant som man armerar plastlagningar med.

EssoJ

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej EssoJ,
tackar för tipset. Har funderat idag på hur jag skall lösa detta. Naturligtvis hade det varit bra med rörslingor under madrassen men det är för sent för det nu. Själva monteringen av konvektorn tror jag hittat lösningen på men så kommer då frågan om hur tilluften till konvektorn skall gå till. Alde skriver i sina monteringsanvisningar att det skall vara en luftspalt på ca 40 mm och det kommer jag inte att fixa. Tittat lite på någon sorts fläkt mot vardera ytterväggen och låta dess luft gå genom konvektorn och ut genom ett nåt galler som du nämner. Hittat passande på Bauhaus.
Hälsningar Bror

F

F.d. 50036

Guest

Hej Bror

Har följt din renovering med stort intresse, tack för din ihärdiga dokumentation den har gett mycket glädje och inspiration i mitt husbilsliv!

Att jag skriver beror på mitt intresse för värmen i alkoven.

Har haft en Dethleffs med alkov och luftburen värme, trots att jag drog extra luftslang i alkoven blev det aldrig någon riktig värme!?
Under året har jag bytt till en Bürstner med alkov och vattenburen värme men även här blir värmen dålig (vid +5 grader ute och +20 grader i bodelen blir det endast +13 grader längs in i alkoven). Det går en slinga runt alkoven med konvektor vid huvud och fot ända men detta är inte tillräckligt för att få god komfort, speciellt i bädden längst in i alkoven.

Mitt råd till dig Bror är att göra någon form av extra värme under bädden. Kommer att bygga om min egen bil under våren då jag vill vara ute i kylan. Har fått en ide om att kanske skulle man kunna köpa en måttbeställd matta av ”agneta” (se vårt företagsforum), och lägga under bädden? Den mattan är ju mjuk, kan kopplas till vattensystemet och kan böjas, vilket skulle passa i mitt fall då man kan fälla upp yttre bädden något.

Hoppas du kan få lite användning av min information. Någon mer som har erfarenhet av just värmen i alkoven vintertid?

Vi var ute nio dagar senast, ca 5-8 plus grader, vi förbrukade 3(??) P11:a, så jag funderar också starkt på ett dieseleldat alternativ.

Hälsningar Torbjörn :)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Torbjörn,
roligt att du följer detta. Vill man ha egna ideer och lösningar så är ju detta forum perfekt.
Har egentligen samma oro för värmen i alkoven som du har. Som det ser ut nu så blir det en 180 cm konvektor längst fram där det sannolikt är den kallast delen. Har 50 mm isolering i hela taket och inget fönster framåt i alkoven men det kan nog blir kallt där ändå.
Skulle kanske också tänka mig en matta med värme under bädden. Det tokiga är att man skjuter halva golvet framåt så det är svårlöst. Kräver tankeverksamhet.
Vill likson du använda bilen under vintern.
Oroande stor förbrukning av gasol också så detta med dieselvärmare är säkert både billigare och enklare, lättare att hålla koll på tankmätaren . Ångrar att jag inte tittade lite närmare på en sådan för vattenburet system.

Skriv gärna framöver om och hur du löser detta med värmen. Tror att många kan vara intresserade av alternativ.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

22-23 nov 2009
Funderar ordentligt på värmelösningen i alkoven. Kommer nu att fortsätta på mitt först försök dvs med en lång konvektor i fronten. Som jag skrivit tidigare så säger Alde att det skall vara ca 40 mm luftspalt för luftcirkulationens skull. Detta kan jag inte uppfylla så det får bli något annat. Fläktar t.ex.

23  nov 2009 002  A.jpg

Varit ute och kollat lite på olika fläktar så det borde kunna ordna sig. Över konvektorn blir det en typ hylla med ordentliga luftutsläpp Hittat ett passande sådant på Bauhaus som man för trixa ihop. Kanske också skall ha ett mycket finmaskigt nät undertill för att slippa få mer smuts och annat. Risken är ju att det bli någon sorts tidningshylla eller annat ”skräp” stående där. Tror tyvärr inte att det ryms konvektorer efter sidorna med tanke på att nya dynor redan är sydda. Borde kanske fundera lite på detta. Alkovens invändiga mått är 210 cm så det kanske skulle kunna gå. I så fall får man korta ner dynornas längd för att passa. Bra ide kanske….
Har också gjort klart platsen för kylskåpet vad gäller sidor och botten så nu är det bara att skjuta in skåpet och skruva fast. Saknas förstås också galler till kylskåpet men det får jag göra när jag köpt skåpet. Skulle bara dra kallt nu innan skåpet sitter där.

23  nov 2009 003  B.jpg23  nov 2009 005  C.jpg

Saknar radio och musik i husbilen så det är dags att fixa till detta. Gjorde en ram av eklist som passar i hyllan under skåpet i dinettens framkant. Elkablar var dragna sedan tidigare men har problem med att hitta små högtalare. Inte ens Kjell &Co eller Clas Olsson hade något att välja på. Kvarstår högtalare som säljs på båtvaruhus typ Erlandssons Brygga m.fl. Där skall det finnas fyrkantiga kub högtalare med bra ljud ca 80W och dessutom ganska små så det kanske kan passa. Skall ta en tur till Erlandssons i Solna på eftermiddagen imorgon. Deras personal är mycket trevliga och hjälpsamma och kan nog ge goda råd beträffande placering och antal. Kan säkert ordna en liten plats för en bashögtalare om det anses behövas.
Kommer att jobba med bilen imorgon för att sedan ta ledigt och lägga ytterligare mer än hundra mil i gasgasbenet under onsdagen. Vet var de omdebaterade kamrorna står.
Hm hm-- Murjek förstås. Där finns det snö och en snabb go snöskoter. Det ni det suger.......
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

F

F.d. 5110

Guest

Jag tror inte du ska tänka på att ha konvektorer i alkovbäddens kortsidor.

Jag skulle iaf inte vilja ha den värmen alldeles intill mitt huvud när man ska sova, det är nog en bättre lösning du är inne på.
Tänk på att konstruera så att täcket inte täpper till tilluften till konvektorn.

Sen att det skulle behövas 40 mm går nog att tumma på. När jag byggde min förra husbil så blev det bara ca 15 mm spalt mellan yttervägg och skivan som dynorna låg mot och det fungerade.
Jag kommer bara ihåg att skivan blev rejält varm när det gick åt mycket värme. Skivan gick ända upp till fönstrens underkant vilket väl gjorde att det blev bra självdrag.

Bilagor

• Konvektor.jpg
    Konvektor.jpg
    2,4 KB · Visningar: 116

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Funnes det rom for en "golvvarme" løsning? Har sett at enkelte bruker alurør frest ned i golvet med en aluplate festet med klammer liggende på golvet og et laminatbelegg over. Aluplaten sprer varmen så det er nesten ikke mulig å merke hvor røret ligger. Hva om du fikk plass til en U i den delen av alkoven som ligger i ro med en aluplate klemmt fast over - dette burde bli varmt, jeg ville montert kraner slik at jeg kunne koble inn og ut dette og konvektoren i alkoven etter behov, kunne ellers bli for varmt.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Jag tror inte du ska tänka på att ha konvektorer i alkovbäddens kortsidor.

Jag skulle iaf inte vilja ha den värmen alldeles intill mitt huvud när man ska sova, det är nog en bättre lösning du är inne på.
Tänk på att konstruera så att täcket inte täpper till tilluften till konvektorn.

Sen att det skulle behövas 40 mm går nog att tumma på. När jag byggde min förra husbil så blev det bara ca 15 mm spalt mellan yttervägg och skivan som dynorna låg mot och det fungerade.
Jag kommer bara ihåg att skivan blev rejält varm när det gick åt mycket värme. Skivan gick ända upp till fönstrens underkant vilket väl gjorde att det blev bra självdrag.

Hej LasseF
tror att jag nöjer med en stot konvektor i fronten på alkoven.
Dessa 40 mm jag skrev om är luftingången under konvektorn och där finns det inte mycket plats och därmed riskeras dålig genomströmning av konvektorn. Därav funderade jag på ev fläktar som tar luften i alkoven och blåser den genom konvektiorn och ut. Ovan konverktorn finns det gott om plats för utblås så där är nog inga problem, tror jag
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Funnes det rom for en "golvvarme" løsning? Har sett at enkelte bruker alurør frest ned i golvet med en aluplate festet med klammer liggende på golvet og et laminatbelegg over. Aluplaten sprer varmen så det er nesten ikke mulig å merke hvor røret ligger. Hva om du fikk plass til en U i den delen av alkoven som ligger i ro med en aluplate klemmt fast over - dette burde bli varmt, jeg ville montert kraner slik at jeg kunne koble inn og ut dette og konvektoren i alkoven etter behov, kunne ellers bli for varmt.

Hej Knut,
det skulle varit alldeles förträffligt om man kunnat ha typ golvvärme i alkovens golv med en tunn aluminiuplåt överst . Det låter sig nog inte göras tyvärr. Måste fundera på andra lösningar om det blir kallt däruppe. Skall förbereda för kran i alkoven utifall det skulle bli för varmt som du nämner.
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej janase,
har du en aning om storlek på rör och hur man arrangerat för det fram och bakåtgående golvet? Gummislang eller.......? Detta med golvvärme i alkoven måste vara en höjdare men jag ser inte riktigt hur jag löser det praktiskt.
Hälsningar Bror

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det finns 12 mm golvvärmeslang sök på nr 5565. Borde gå att lägga några slingor.Men kolla att det funkar med trycket från Alde pannan men nog borde det gå. Böjradie 15cm. Skickar en länk det finns också plåt du trycket ner slangen i. Vet ej om det är nödvändigt.
VVS | värme | badrum | blandare | pumpar | avlopp | rör | värmepumpar | golvvärme | Rinkaby Rör
Ha det
Finns även en spårskiva 6902
Vändskiva 6903
Rörhållarskena 5569
Golvärmeplåt 5547
nummren är söknummer på rinkaby rör.
Om det funkar med detta är det bara att gå in på en Vvs firma och höra om
det går bra att köpa några meter.
La till under Ha det

Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Peter,
hur är det i goa Norrbotten? Finns i alla fall snö och inte som här bara mörkt och regnigt.
Funderar mycket på en bra lösning av detta med alkov värmen. Problemet är att jag skjuter halva liggunderdelen framåt för att det skall vara bekvämt att gå fram i hytten och då tror jag att det blir komplicerat att lösa detta med tanke på slangens påtvingade rörlighet. Dessutom går liggunderdelen helt mot ytterväggarna. Inget är ju omöjligt - det tar bara lite mera tid.
Åker till Murjek tidigt i morgon bitti för lite skoteråkning och slappa en del kanske också pressa ner en skåpvarm pilsner eller så och då passar det sig att fundera på detta och kanske googla lite för att få ideer.
Ha det gott
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

30 nov 2009
Så har man då ytterligare 220 mil i gasbenet efter några dagars ledighet i Murjek. C:a 30 cm snö så det blev lite skoteråkande.Tråkigt dimmigt väder torsdag och fredag. Lördagen bättre med några minus och prima skoterväder. Var ute i skogen och for och såg massor av älg. Fy vad dom är stora och svarta. Bra att dom är i skogen och inte efter vägen. Försökte få en närbild på en av dom men tji.

23 -29 nov 2009 004.jpg

Tillbaka till verkligheten nu och jobber med bilen. Fortsatte med hållaren för stereon i vänster överskåp. Började ju med detta före resan till Norrland. Lite finjustering och inpassning så var det sedan bara att limma och skruva fast hållaren. Skall också sandpappra av detta och vaxa som jag redan gjort en gång på det övriga. Måste nog vaxa flera gånger med mellanslipning. Nu gäller att hitta högtalare med ett besök på Erlandssons Brygga imorgon då de sade sig ha små högtalarkuber som trots sin storlek skall ha bra effekt. Vi får se….. Led strips skall införskaffas att ha under överskåpen och har monterat en separat strömställare för detta, Har lite dålig fantasi för detta med belysning men skulle vilja ha lyse lite här o där bl.a i skåpen och garderoben. Får klura på detta en stund. Skall också köpa gångjärn till luckorna i köksbänken så att den blir helt klar. Har också fixat en lång borr för att kunna borra fästena till säkerhetsbältena i bakre dinetten. Förstärkningar till dessa har också tillvekats så det skall nu monteras. Efter det skall bänkarna skruvas fast.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

23 -29 nov 2009 011.jpg23 -29 nov 2009 012.jpg

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Inte så mycket att skriva om egentligen, då alla små grejer tar otrolig tid och syns knappast plus all tid att fara runt och skaffa prylar, men ändå........
Det är ett litet pyssel att montera gångjärn i köksbänkens luckor. Mäta, försänka gångjärnet för att reglera luckans springa och försöka få en lika bred springa runt om. Kommer inte att ha täcklister över springorna i köksbänken utan får leva med dessa springor och därmed se till at de blir så små som bara är möjligt.
3 dec 2009 004.jpg
3 dec 2009 002.jpg
Har också fått klart den lilla luckan under kylskåpet och försett det med galler då utrymmet under kylen ju även härbärgerar en konvektor. Putsade denna lucka och vaxade en gång. Skall putsa och vaxa av resten av bänken då luckorna skruvats fast. Skall sedan slipas lätt med mycket finns sandpapper eller scottish för att sedan få en slutlig vaxning. Det gäller all ekpanel i bilen förresten.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror

F

F.d. 50036

Guest

Hej Bror

Just nu står min bil lite i ide men jag återkommer när jag gjort mitt montage av diselpanna och värmeslinga i alkoven.

Ha det gott //Torbjörn :):):)

Toppen