F
F.d. 29925
Guest
Sv: Fortsatt renovering
En av de få siffror jag kommer ihåg från ämnet "förbränningsmotorteknik" är att upp till 1500 m/s är det förbränning och allt däröver explosion.
(Men hur man skal kunna mäta det har jag inte den blakaste aning om.)
Med all respekt, och så vidare..., men, jag tror citra gubben har förväxlat en hdi:s spridartryck mot en S8U:s, som i mitt fall är 125bar.
Det finns flera varianter av dessa, och det som förbryllar mig är att en del anger cylindervolymen till 2445cm och en del till 2499cm (som jag har)
Utan tvekan är det så att ökad spridartryck ger bättre förbränning. Man har ju sett under årens lopp hur trycket ökar. 1800bar kan låta astronomiskt, men läste precis om en Daewoo bil, där de skrämt en 2 liters diesel till 163Hp och, hör och häpna, 360Nm!!!
Med spridartryck på 2200bar! Jag menar, det finns något som heter kritiskt tryck, dvs där bränslet exploderar pga trycket. Och då är det explosion, inte en förbränning som i en motor. Men 360Nm i en 2 liters diesel, skulle ingen trott på bara 10 år sedan....
En av de få siffror jag kommer ihåg från ämnet "förbränningsmotorteknik" är att upp till 1500 m/s är det förbränning och allt däröver explosion.
(Men hur man skal kunna mäta det har jag inte den blakaste aning om.)