F
F.d. 29954
Guest
Sv: Fortsatt renovering
Hej Bror!
Känner samma tvekan om fodrens tjocklek som du. Bäst att anlita någon som verkligen vet vad den gör. 3 mm låter lite väl tunt och ställer stora krav på värmeöverföringen.
Fast om jag förstod det rätt, så kommer dessa nya fodrar direkt mot vattnet?
Fodrens kanthöjd mot packningen handlar om hundradelars nogranhet...
Insugsrörens polering skulle jag inte slösa tid på, klart att det ser läckert ut med högglans polerade rostfriarör, men ändå. Däremot är grenröret en sorlig kompromiss från fabriken. Med "rätt" avstämning, dvs. avstånden, vinklarna mot turbon och även volymen kan mycket vinnas i vridet och i topp effekten. Även om du inte bygger en dragster, så är en bra andning alltid skonsamt för motorn. Samma kille som klarar fodren är förmodligen även insatt i grenrörs styckningen...
Själva avgasröret hoppas du gör som jag - 2 tums rostfria, med polerad ändrör - läckert och håller livet ut, kostar ca 4000kr med allt...
Hej Bror!
Känner samma tvekan om fodrens tjocklek som du. Bäst att anlita någon som verkligen vet vad den gör. 3 mm låter lite väl tunt och ställer stora krav på värmeöverföringen.
Fast om jag förstod det rätt, så kommer dessa nya fodrar direkt mot vattnet?
Fodrens kanthöjd mot packningen handlar om hundradelars nogranhet...
Insugsrörens polering skulle jag inte slösa tid på, klart att det ser läckert ut med högglans polerade rostfriarör, men ändå. Däremot är grenröret en sorlig kompromiss från fabriken. Med "rätt" avstämning, dvs. avstånden, vinklarna mot turbon och även volymen kan mycket vinnas i vridet och i topp effekten. Även om du inte bygger en dragster, så är en bra andning alltid skonsamt för motorn. Samma kille som klarar fodren är förmodligen även insatt i grenrörs styckningen...
Själva avgasröret hoppas du gör som jag - 2 tums rostfria, med polerad ändrör - läckert och håller livet ut, kostar ca 4000kr med allt...