• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
vanlig furu som jag sågat-hyvlat till passande mått.. Se bara till att du inte använder frigolit utan isolering med slutna celler.
Lycka till
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror, har läst denna tråd (och visat mina vänner) i två dagar nu, jösses vad imponerad jag är!
Jag har ännu inte läst allt men det ska jag.

Jag och frun köpte vår första husbil, en välanvänd Peugeot J5 Pilote 580-89 för en månad sedan och den behövde(behöver) en del omvårdnad.
Vi är alltså helt nya då det gäller husbilar men då jag arbetar som mekaniker ser jag inga stora problem med att köpa ett gammalt fordon, det är bara en del jobb.
Jag jobbade sedan hårt en hel vecka(!) för att få den i hyffsat bruksskick och kände det som att jag var så duktig då den var i betydligt sämre skick än vad jag hade räknat med.
Jag gruvade mig också lite för vinterns jobb när flera saker ska fixas enligt planen, kommer jag att hinna med och kommer jag att frysa mycket?, så synd det är om mig, eller?
Efter jag hittade denna tråd har jag slutat gnälla och ser fram emot att fixa till vår fina husbil.
Det är tydligen så att det finns riktigt duktiga killar som äger husbilar liknade våran och i det sällskapet ska man inte gnälla om man måste jobba lite med sin bil.
Nu ska jag ut i regnet och bestämma exakt hur intercoolern ska se ut, tack för inspirationen som ger mig arbetslust!
För övrigt har Piloten fungerat perfekt under semestern, hunden älskar den!

Och om du inte redan vet (det vet du nog men ändå):
Jag kan tipsa om att besöka Edefors nästa gång du far upp till Norrbotten.
Fin camping på Laxholmen och nästan ännu friare "fri camping" på Haradssidan om älven, ett kanonställe med massor av husbilar under högsäsång.

Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
kul att du gillar jobbet som jag gjort på mitt stölleprov. Erkänns att det har varit en del bryderier med att lösa olika saker. Först hur bilen skulle se ut inv, material, var hitta kulhamrad plåt, typ av isolering mm mm. Friskt vågar och med tummar och fingrar på sina platser så blev det faktiskt riktigt lyckat. Har kört den ca 340 mil sedan "färdigställandet" och är mycket nöjd.
Nu återstår bara att fixa drivlinan där jag fick lite problem med rost i ett par cylindrar men även det kommer att lösas. Min bil har inte turbo org så jag hittade en komplett drivlina och den skall renoveras totalt.
Har också luftfjädersats liggande till bakaxeln som borde monteras snarast. Så du ser det finns fortfarande saker att fundera på och jobba med. Skriver vidare om kommande jobb.

Du köpte ju en J5 Pilote 580. Roligt att du är nöjd med bilen och att den fungerar, det finns alltid jobb på gamla bilar---men även på mycket nyare också----. Har den turbo?, vilken intercooler avser du att använda. Det finns ju varianter där och även med placeringen av densamma. Saab 9-3 har en effektiv IC men kan vara lite problem med placeringen, org IC sitter ju bredvid kylaren och sedan har du varianter av VW - Audis IC.... det är bara fantasin som sätter stopp.
Vad avser du att jobba vidare med? Skriv om detta och bifoga mycket bilder. Alltid intressant att läsa om andras vedermödor.

Besökte faktiskt Edefors för en månad sedan dock med personbil och passade på att få en underbar laxmacka på Laxholmen. Tyvärr regnade det lite. Pratade lite med folket där om just campingen som jag absolut måste kolla vid första besöket i Norr med husbilen. Som du också säger så är det rent underbart att åka på vägen norrut parallellt med 97:an och älven emellan. Många härliga ställen att campa på.
Brukar åka inlandsvägen ibland och tycker att det finns otroligt många fina plstser att se och stanna på. Sverige är fantastiskt särskilt norr om dalälven..... det finns nog säkert många fina platser även söder om:D.
Lycka till.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • Murjek resa juli 2011 141.jpg
    Murjek resa juli 2011 141.jpg
    188,5 KB · Visningar: 13
  • Murjek resa juli 2011 151.jpg
    Murjek resa juli 2011 151.jpg
    208,7 KB · Visningar: 10
  • Murjek resa juli 2011 153.jpg
    Murjek resa juli 2011 153.jpg
    132,7 KB · Visningar: 12
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vår bil har turbo original men bara 70hk ändå, jag har nästan svårt att förstå att 2,5L TD kan ha så låg effekt.
Dessutom: Motorn "finns inte" när man kollar i t.ex. repmaualen då -661 motorn saknar turbo och har 70 hk men -673 motorn har turbo och 95hk?
Är det en -661 eller en -673?
Jag rekomenderar för övrigt den repmanual som MarGee säjer trots att den är på tyska (man lär sig).

Laddluftskylaren platsbygger jag själv och placerar den till höger om kylaren där det är ett plastskydd som jag tar bort.
Bränslefiltret får flyttas men i övrigt blir det en mycket bra placering då det är trångt framför kylaren och den ibland inte mår bra av att "blockeras" (varmgång).
Det rymms ett stort cellpaket på denna plats, ett cellpaket som fungerar väl för 300hk bensinmotorer, till 100-120 dieselhästar blir den perfekt.
Turbon ser för övrigt ut ut som en riktigt gammal variant från tidigt -80 (liknar en S1BG från nuvarande Borg Wagner, en "måttligt bra laddare") så jag funderar på att byta till en TD04HL-16 från Mitsu (suverän laddare!).
Sedan bygger jag nog 2,5" avgasrör hela vägen och med 1,0 bars laddtryck så ska nog 100-110 hästar infinna sig så fort jag har justerat upp pumpen.
Jag lägger upp bilder på allt men det blir först när bilen ställs av som jag "får lov" att plocka isär den igen så det dröjer 1-2 månader.
Sedan ska spridarna renoveras/justeras samt alla remmar, lite slang o.s.v.
Man kanske lyfter ur hela motorn?
Det blir kanske enklare?
Men bilen går faktiskt riktigt bra och är suverän att bo i!
Bodelens elsystem är faktiskt imponerande bra med tanke på dess ålder.

Lite bilder på första veckan som husbilsägare:

Pixbox: AOS album "Vår husbil"
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är du säker på att det enbart är 70 hästar? Jag har 661 motorn i min bil utan turbo. Är din motor ombyggd till turbo i så fall så saknar den viktig smörjning och kylning av kolvarnas undersida. Något att tänka på om man vill öka effekten ordentligt.
Platsbyggd IC är ju perfekt och kan då ta tillvara på allt utrymme i frontplåten och därmed få den största möjliga ICn.
Intressant detta med byte till Mitsu-turbon. Hur kommer den att verka och fungera vid så pass låga varv som en dieselmotor har? Med en sådan väl fungerande turbo och lite justeringar på laddtryck och bränsleinsprutningen tillsammans med grovt avgasrör så borde du få mer än de beräknade hästkrafterna.
Förstår att du inte får lov att börja skruva på bilen så länge det går att fara ut och mysa.
Om du ska göra ett stort jobb på drivlinan så kanske det är att föredra med hela drivlinan urtagen.
Skall bli skoj att följa denna din modifiering.
Fina bilder också. Du har ju gjort en del redan.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Börjar nu hända lite saker med motorns beståndsdelar. Har demonterat kolvar från stakarna och gjort rent kolvar och kolvringsspår från sot och avlagringar och skall nu börja med vägning av alla delar. Kolvar och stakar skall väga lika mycket och kommer att sträva efter mindre än ett gram. Även vevstakens vikt skall vara lika totalt såväl som vikten av stor och lilländan. Som det är nu skiljer det lite mer än 10 gram mellan kompletta stakar-kolvar.
Var också hos min lilla mekverkstad idag och pratade om borrningen av de två cylindrar som har gravrost. Måttade i hans maskiner och det skall inte vara några problem med utrymme för borrningen i maskinen. Beställer två nya foder från Tyskland innan borrningen påbörjas för att vara säker på alla mått. Dessutom gott att ha dessa före jobbet börjar och foderna kan då pressas på plats omgående.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 9  juli 2011 003.jpg
    9 juli 2011 003.jpg
    2,8 MB · Visningar: 13
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror, kul att du gillade bilderna på vår husbil.
Jag ska starta en egen tråd om vår Pilote J5 och det jag har tänkt att göra med den (din tråd ska handla om din husbil).
Jag kommer som sagt att börja med laddluftskylaren och bilder på den under byggnad kommer snart.

Jag ska bara lura till mig ditt samt dina läsares kunnade (denna tråd läses av så många) för en sista fråga.
Jag är övertygad om att vår motor har en originalmonterad turbo och att den då bör vara en -673 med 95hk (när den var ny), om det vore en -661 med eftermonterad turbo så har man konverterat den med 100% originaldelar när husbilen i princip var ny vilket blir jättedyrt.
Jag tvivlar därför starkt på att detta är en eftermonterad turbo, allt tyder på att den satt där när bilen var ny!
Bilen går dessutom allt för bra för att bara ha 70 hk, det känns mer som 95hk minus avdrag för ålder.
Frågan är då varför registreringsbeviset säger att den har 70hk?
Hade husbilar byggda på Peugeot J5 1989 diesel som regel turbo?
Finns det alls någon TD 2,5l som har så lite som 70hk?
Kan det vara så att registeringspappren har en effektangivelse som någon räknat fel på?
70kW är ungefär 95hk=rätt effekt för en -673
Men
Om man tror att man fått uppgiften i hk när den var i kW redan och sedan räknar om den till kW en gång till så får man 55kW vilket är vad som står i våra regpapper......
Någon som vet hur detta hänger ihop?

Mvh Alf
Välkommen att se i min tråd sedan Bror och fortsätt med denna kanontråd.
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hej Alf,
detta med din motoreffekt och motortyp ger lite huvudbry. Min motor heter U25/661 och saknar turbo. Kan ju vara som du skriver att det är fel i regbeviset. Det borde vara mera än 92-95 hästar. Tror inte att det finns någon 2,5 TD med 70 hkr. tror också att det fanns bilar både med och utan turbo 1989.

Roligt att du drar igång en ny tråd där du visar vad du har för dig i ord o bild. Många tillsammans med mig själv är intresserade av hur och vad man kan göra själv med sin bil även om jag tror att det inte är så många som lägger ner så mycket tid på byggnation som t;ex jag själv och några till, men detta med byggandet, modofiering- andringar mm är en stor del av resan.
Hittar på något som passar en själv och som kanske också gillas av andra här på forumet.
Ska bli roligt att se när du tillverkar intercoolern och sedan vidare med övriga ändringar. Kommer att följa din tråd lika säkert som att jag kommer att skriva vidare här på forumet.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha då börjar detta med kontroll, vägning och försök få alla kolvar och stakar så nära varandra i vikt som det bara går. Kolvarna skiljer 6 gram och ligger väl inom toleranserna fabriksmässigt men jag vill gå lite längre och hoppas i o med detta få en go balans på motorn. Vevstakarna skiljer lite mera och framför allt i stor och lilländan. Det finns gott om material att avverka så det borde gå ganska enkel. Vet inte om det är värt jobbet men det känns bättre och det är varmt och torrt i garaget......
Bäckmark som kommenterat mina skriverier på forumet har ju samtidigt satt lite griller i huvudet vad gäller intercoller och dess placering och dessutom idéer om ny mera modern och effektiv turbo. Bra att ha mycket att fundera på. Söker ett modernare bränslefilter gärna förvärmt av kylarvattnet. Kommer att försöka placera ICn bakom stötfångaren och ta upp ett passande hål i densamma. Saab 9-3- 9-5 samt en del Mercedes har långa smala IC så det skulle kunna fungera. Enklast vore ju en original på frontplåten. Borde kanske välja detta och sluta fara runt efter andra lösningar, men vem har sagt att det enklaste är det mest effektiva?
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 10  juli 2011 001.jpg
    10 juli 2011 001.jpg
    409,8 KB · Visningar: 33
  • 10  juli 2011 002.jpg
    10 juli 2011 002.jpg
    382,8 KB · Visningar: 22
  • 10  juli 2011 003.jpg
    10 juli 2011 003.jpg
    393,8 KB · Visningar: 20
  • 10  juli 2011 004.jpg
    10 juli 2011 004.jpg
    428,9 KB · Visningar: 20
  • 10  juli 2011 005.jpg
    10 juli 2011 005.jpg
    504 KB · Visningar: 21
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror.
Jag försöker lägga upp bilder på min placering av ICn som jag testade ut i gårkväll men datorn vill inte riktigt, ska fixa det till i morgon.
Jag tror starkt på den placering som jag har valt och cellpaketet mäter 250x340x49 vilket är klart tillräckligt om man får en bra placering och det tror jag som sagt att jag har.
I min kommande tråd ska jag ta upp olika turboaggregat och dess lämplighet samt hur allt hänger ihop med IC, turbo mm när man uppdaterar eller nyinstalerar enligt mitt sätt att se det.

Har byggt en del turbomaskiner
Min snöskoter går bra med 300 hk turbo som jag byggt, kolla:

‪Apex MCX turbo, powder riding‬‏ - YouTube

‪Apex Turbo‬‏ - YouTube

Mvh Alf
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bäckmark skrev:
"Jag är övertygad om att vår motor har en originalmonterad turbo och att den då bör vara en -673 med 95hk (när den var ny), "



Vad står det på motorplåten då ?

/Ljungberg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror.
Jag försöker lägga upp bilder på min placering av ICn som jag testade ut i gårkväll men datorn vill inte riktigt, ska fixa det till i morgon.
Jag tror starkt på den placering som jag har valt och cellpaketet mäter 250x340x49 vilket är klart tillräckligt om man får en bra placering och det tror jag som sagt att jag har.
I min kommande tråd ska jag ta upp olika turboaggregat och dess lämplighet samt hur allt hänger ihop med IC, turbo mm när man uppdaterar eller nyinstalerar enligt mitt sätt att se det.

Har byggt en del turbomaskiner
Min snöskoter går bra med 300 hk turbo som jag byggt, kolla:

‪Apex MCX turbo, powder riding‬‏ - YouTube

‪Apex Turbo‬‏ - YouTube

Mvh Alf

Aj aj aj Alf, sån snurr skulle jag vilja ha på min gamla Tripple 700.
Ser fram emot bilder mm om din intercoolermontering. Kanske jag kopierar vem vet?
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Har du en tripple 700? Kul!

Viktjustering är ganska ovanligt på större dieslar men givetvis är en perfekt motor en kombination av att allt är rätt och då ska allt väga lika!
Jag anser att om du kommer under 5g i skillnad mellan kolv/stake så är det bra för en bilmotor, 1g är tävlingsklass men om jag gissar rätt siktar du på det?
Det är ganska tunga grejer så procentskillanden är riktigt liten redan vid 5g, jag vet att många bilmotorer har 20g skillnad.
Jag brukar hänga upp staken vågrätt med ett 8mm rundstål i storändan som du gör och då justera lilländan, sedan tvärt om och sist finjustera på mitten om det skiljer i något mellen dem men detta på mc-tävlingsmotorer, de är lite mindre.
Kul att du är så noga även med motorn (bodelen är som sagt i sin egen klass), det ska bli intressant och se hur den går när du är klar.

Jag startade en egen tråd nu för att inte kladda ner din, bilder på cellpaketet finns redan.

Mvh Alf
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
min bror maskiningenjören tittade på dina cylinderbilder och sa direkt att du borde kolla så att det inte är en spricka i loppet.

<"Då är borrning bortkastade pengar!">

Och det låter ju inte så roligt.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har du en tripple 700? Kul!

Viktjustering är ganska ovanligt på större dieslar men givetvis är en perfekt motor en kombination av att allt är rätt och då ska allt väga lika!
Jag anser att om du kommer under 5g i skillnad mellan kolv/stake så är det bra för en bilmotor, 1g är tävlingsklass men om jag gissar rätt siktar du på det?
Det är ganska tunga grejer så procentskillanden är riktigt liten redan vid 5g, jag vet att många bilmotorer har 20g skillnad.
Jag brukar hänga upp staken vågrätt med ett 8mm rundstål i storändan som du gör och då justera lilländan, sedan tvärt om och sist finjustera på mitten om det skiljer i något mellen dem men detta på mc-tävlingsmotorer, de är lite mindre.
Kul att du är så noga även med motorn (bodelen är som sagt i sin egen klass), det ska bli intressant och se hur den går när du är klar.

Jag startade en egen tråd nu för att inte kladda ner din, bilder på cellpaketet finns redan.

Mvh Alf

Hej Alf,
Detta med viktjustering av en gammal diesel är säkert överkurs. Enligt verkstadshandboken skall kolvarna ligga inom 10 gram och det sklijer 6 gram i min motor. Tycker att det är skojigt att försöka få så bra grejer som möjligt när jag ändå jobbar med delarna. En diesel har ju låga varv så det kanske inte har så stor betydelse.

Roligt detta med din egna tråd som jag verkligen kommer att följa då det rent tekniska är lite luddigt för mig. Har att googla mig fram för att få reda på hur allt skall vara.
Lycka till med din husbil den kommer säkert att att bli kanon med tiden.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror,
min bror maskiningenjören tittade på dina cylinderbilder och sa direkt att du borde kolla så att det inte är en spricka i loppet.

<"Då är borrning bortkastade pengar!">

Och det låter ju inte så roligt.

Hej Hans,
detta med en spricka var det jag befarade. Slipade ur lite med roterande fil och kunde konstatera att det inte är någon spricka.
Kommer ju att borra ur och pressa in nya foder i två cylindrar ( ettan och tvåans cylindrar ) Hoppas att cylinderproblemet löser sig och jag har gott hopp om detta mycket tack vare min goa lilla mekaniska verkstad i Spånga.
Hälsningar med Trevlig Helg
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lat igår efter veckoslutet i Grundsund med barnbarnen. Är ju inte 36 längre............
Idag ar det dags att ta sig an viktjusteringen av kolvarna som sklide 8 gram i vikt mellan lättaste och tyngsta kolven.
Efter försiktig borrning på anvisad plats och massor av vägning så väger nu alla kolvarna 826 gram utan kolvringar och kolvbult.
Viktskillnaden på vevstakarna är större mellan stakarna själva samt vikten på stor och lilländan så där blir det betydligt mera slipning och vägning.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...................
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Meningen var att fortsätta väga och viktjustera vevstakarna men batteriet i vågen gav upp.
Jobbar istället lite med att plocka isär alla motordelar för rengöring och byte av ev packningar. Turen kom till grenrör med turbo. Inte kul. Alla bultar och muttrar sitter som berg och man tvingas att använda gassvetsen för uppvärmning och losstagning. Tyvärr så gick även en pinnbult av i toppen vid losstagning av insugsröret. Sticker ut 6-7 mm av den gamla avdragna bulten så även där blir det att våldföra sig med gassvetsen och hoppas på att den lossnar. Kan vara mycket enkelt att skrota toppen om man måste borra och bommar. Man hamnar då i vattenmanteln med stor risk för kommande vattenläckage,
Idag torsdag har jag monterat tillbaka stereon i bilen - trångt med alla kablar bakom radion därav urtagningen för att strappa upp kablar.
Vi har tänkt åka någonstans i helgen om det inte blir för dåligt väder. Kanske en tur till Dalarna eller så. Marknad i Rembo för gamla bildelar bl.a
Återkommer:music-icon::mcride::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 17 18 aug 2011 002.jpg
    17 18 aug 2011 002.jpg
    4,3 MB · Visningar: 29
  • 17 18 aug 2011 004.jpg
    17 18 aug 2011 004.jpg
    897,2 KB · Visningar: 24
  • 17 18 aug 2011 008.jpg
    17 18 aug 2011 008.jpg
    410,4 KB · Visningar: 26
Toppen