Sv: Fortsatt renovering
Vår bil har turbo original men bara 70hk ändå, jag har nästan svårt att förstå att 2,5L TD kan ha så låg effekt.
Dessutom: Motorn "finns inte" när man kollar i t.ex. repmaualen då -661 motorn saknar turbo och har 70 hk men -673 motorn har turbo och 95hk?
Är det en -661 eller en -673?
Jag rekomenderar för övrigt den repmanual som MarGee säjer trots att den är på tyska (man lär sig).
Laddluftskylaren platsbygger jag själv och placerar den till höger om kylaren där det är ett plastskydd som jag tar bort.
Bränslefiltret får flyttas men i övrigt blir det en mycket bra placering då det är trångt framför kylaren och den ibland inte mår bra av att "blockeras" (varmgång).
Det rymms ett stort cellpaket på denna plats, ett cellpaket som fungerar väl för 300hk bensinmotorer, till 100-120 dieselhästar blir den perfekt.
Turbon ser för övrigt ut ut som en riktigt gammal variant från tidigt -80 (liknar en S1BG från nuvarande Borg Wagner, en "måttligt bra laddare") så jag funderar på att byta till en TD04HL-16 från Mitsu (suverän laddare!).
Sedan bygger jag nog 2,5" avgasrör hela vägen och med 1,0 bars laddtryck så ska nog 100-110 hästar infinna sig så fort jag har justerat upp pumpen.
Jag lägger upp bilder på allt men det blir först när bilen ställs av som jag "får lov" att plocka isär den igen så det dröjer 1-2 månader.
Sedan ska spridarna renoveras/justeras samt alla remmar, lite slang o.s.v.
Man kanske lyfter ur hela motorn?
Det blir kanske enklare?
Men bilen går faktiskt riktigt bra och är suverän att bo i!
Bodelens elsystem är faktiskt imponerande bra med tanke på dess ålder.
Lite bilder på första veckan som husbilsägare:
Pixbox: AOS album "Vår husbil"