F
F.d. 29954
Guest
Sv: Fortsatt renovering
Hej Bror!
Vad kul att din motor är en "8140" - mycket gratis, sund konstruktion!
Jag har ingen bild hur min IC sitter, men den är framför kylaren högst uppe.
Jag kan ta en bild på härligheten vid tillfälle..
Övrigt. Jag har en rep manual till motorn, på engelska, men den är bra med skisser.
Jag skulle inte råda dig bygga upp någon start rigg för drivelinen, livsfarligt, omständigt, ger föga, men säkert hur kul som helst.
Jag skulle inte heller öppna växellådan, bara spola med 30 olja efter tom körning (framhjulen uppe i luften) genom alla växlarna. Det intressanta är vad som kommmer ut med oljan - studera noga, mha. kaffefilter magneter mm. Är det relativt rent från större matallfliser (he he) då är det OK för normalkörning, men använd då Biltemas syntetisk växellåda olja, misssa inte diffen om den är separat.
Motorn. Kolla kompen, är den jämn, så öppna inte den!
Däremot skall man vara pissnoga med spridarnas öppningstryck, skall vara så lika som möjligt (många slarvar här) jag kör med 130 bar. Insprutning timing lite senare, kanske 2 grader, ger mjukare gång och bättre vrid... Spola även motorn och studera oljan.
Sedan är det syntet 10-40W som gäller...
Tack jag behöver det.
Vet inte vad motorn kallas men har kod 8140. Vet egentligen inte så mycket om denna motor. Har egentligen en Peugeotmotor eller rättare sagt en Citroen CX motor utan turbo i min bil.
Hittade så denna Fiat 2,5 td motor som är komplett med växellåda.
Har en intercooler från SAAB 9-3 samt en från Audi A4 som borde gå att sammanfoga för max kylning.
Var och hur har du monterat din intercooler? En bild vore mumma.
Hälsningar Bror
Hej Bror!
Vad kul att din motor är en "8140" - mycket gratis, sund konstruktion!
Jag har ingen bild hur min IC sitter, men den är framför kylaren högst uppe.
Jag kan ta en bild på härligheten vid tillfälle..
Övrigt. Jag har en rep manual till motorn, på engelska, men den är bra med skisser.
Jag skulle inte råda dig bygga upp någon start rigg för drivelinen, livsfarligt, omständigt, ger föga, men säkert hur kul som helst.
Jag skulle inte heller öppna växellådan, bara spola med 30 olja efter tom körning (framhjulen uppe i luften) genom alla växlarna. Det intressanta är vad som kommmer ut med oljan - studera noga, mha. kaffefilter magneter mm. Är det relativt rent från större matallfliser (he he) då är det OK för normalkörning, men använd då Biltemas syntetisk växellåda olja, misssa inte diffen om den är separat.
Motorn. Kolla kompen, är den jämn, så öppna inte den!
Däremot skall man vara pissnoga med spridarnas öppningstryck, skall vara så lika som möjligt (många slarvar här) jag kör med 130 bar. Insprutning timing lite senare, kanske 2 grader, ger mjukare gång och bättre vrid... Spola även motorn och studera oljan.
Sedan är det syntet 10-40W som gäller...