• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg datasimkortet för Europa

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fogg datasimkortet för Europa

Jag har beställt ett gratiskort för 2 månader och väntar nu på leverans. Ni som redan har ett kort hur gick leveransen till och hur lång tid tog det?
Lennart

Testkortet (20 GB) kom efter några dagar men gratiskortet (1 GB) verkar dröja.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här svarar Fogg på min fråga om LTE (4G):

Hej Anders

Tack för ditt mail och din fråga.

Ja, vi har för avsikt att också kunna erbjuda access via LTE nät i Europa och övriga delar av världen i framtiden. Dock så prioriterar vi under 2013 att aktivera nya länder.

Mvh

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Knarrevik!
På telias APN har jag online.telia.se och på Foggs data.tre.se.
Både när jag kör på Telias eller Foggs APN så får jag noteringen att det körs via roaming. Men det tolkar jag som att det är överbelastat på deras ordinarie nät.

Jag upptäckte nyss att jag kan använda Foggs simkort och köra vi Telias APN. Konstigt! Vilken operatörs abonnemangs datamängd tar jag surfningen ur tro?

Senast ändrad:

Asaf o Anita

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
11741
Medlemskap
2025

Knarrevik!
På telias APN har jag online.telia.se och på Foggs data.tre.se.
Både när jag kör på Telias eller Foggs APN så får jag noteringen att det körs via roaming. Men det tolkar jag som att det är överbelastat på deras ordinarie nät.

Enligt Fogg bör man ändra online.telia.se till internet.foggmobile.com

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag upptäckte nyss att jag kan använda Foggs simkort och köra vi Telias APN. Konstigt! Vilken operatörs abonnemangs datamängd tar jag surfningen ur tro?

Ja jäklar, nu använder jag Telias APN. Bara inte Fogg får på pälsen från stora stygga Telia. Kanske bäst att använda Tre i alla fall.

Eller ännu bättre internet.foggmobile.com!

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag kunde köra med Telias simkort på tres APN.
Men nu har jag lagt in internet.foggmobile.com som Asaf informerad om.

OT: när jag provade att sätta in telias simkort för surf i mobilen så kunde jag ringa med det. Jag undrar om Telia godkänner det och vilket minutpris jag får? Nu börjar det bli snurrigt med alla simkorten!

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Efter mailkontakt med Fogg så fick jag svaret att så länge som man är i Sverige så kvittar det vilken APN man har ställt in, sim-kortet gör så att man använder rätt operatör.

Men utomlands måste man ha APN-adressen internet.foggmobile.com för att det ska fungera som det är tänkt.

F

F.d. 53284

Guest

Efter mailkontakt med Fogg så fick jag svaret att så länge som man är i Sverige så kvittar det vilken APN man har ställt in, sim-kortet gör så att man använder rätt operatör.

Men utomlands måste man ha APN-adressen internet.foggmobile.com för att det ska fungera som det är tänkt.

Hur ställer man in 'APN-adressen'?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag använder Linux. Där går man in i redigera anslutningar och skriver in APN.
Har du Linux så är du välkommen att ringa mig.

F

F.d. 53284

Guest

Det gör du i hårdvaran, dvs det modem där du har stoppat in SIMkortet.

Hårdvaran i mitt fall är en Huawei E589. Dessutom verkar Telia på något sätt blokerat micro sim ingången. Någon som har erfarenhet?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Menar du att du inte kan byta simkortet i modemet? För att använda Fogg måste du kunna byta ut Telias simkort mot Foggs.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Och för att sätta APN i ett Huaweimodem brukar man surfa till den, och ändra i inställningarna där.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Modemet är troligen operatörslåst till Telia under bindningstiden. Kolla när bindningstiden går ut och kolla med Telia vad det kostar att låsa upp det.

Det kan också finnas information på nätet hur man själv låser upp det gratis eller mot en liten avgift.

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Toppen