• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fogg datasimkortet för Europa

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Fogg datasimkortet för Europa

Testkortet (20 GB) kom efter några dagar men gratiskortet (1 GB) verkar dröja.

Jag försökte idag beställa 99 kronrs varianten (10Gb), fick felmeddelande att Mail adressen redan används. Kontaktade Fogg och fick till svar att jag måste vänta tills prövoperioden gått ut (i april), men lovades priset 99 kr då med. Kunde ha använt annan mail men ville kolla så ska jag kolla att dom håller vad dom lovat.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har fått mitt premiumkort för 99 kr men fick använda en annan mailadress än prövokortet. Båda korten funkar bra. Jag beställde också ett gratiskort i frugans namn som ännu inte kommit efter ca en vecka.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tänk på att installering av Fogg kräver man gör saker i rätt ordning. Jag själv avaktiverade inte WiFi före inloggning vilket resulterade i lite mejlkonversation innan problemet löstes.
  1. Please check that the device you are using Fogg Smart SIM in is not operator-locked (i.e. SIM-locked).
  2. Temporarily disable WiFi on your device.
  3. Make sure you have Mobile Data activated on your device
  4. Make sure you have Data roaming activated as well
  5. Insert the Fogg Smart SIM.
  6. Make sure APN settings in your device are set to internet.foggmobile.com. If not please enter internet.foggmobile.com as your new APN setting. (For detailed instructions see the device manual.)
  7. Open the web browser of your device and login to your personal account.
  8. Done! You can now start using your device and be connected to Internet both when at home and abroad.
  9. Please remember to enable WiFi on your device again if you want to continue to use your favourite WiFi hotspots.

F

F.d. 25200

Guest

Tänk på att installering av Fogg kräver man gör saker i rätt ordning. Jag själv avaktiverade inte WiFi före inloggning vilket resulterade i lite mejlkonversation innan problemet löstes.
  1. Please check that the device you are using Fogg Smart SIM in is not operator-locked (i.e. SIM-locked).
  2. Temporarily disable WiFi on your device.
  3. Make sure you have Mobile Data activated on your device
  4. Make sure you have Data roaming activated as well
  5. Insert the Fogg Smart SIM.
  6. Make sure APN settings in your device are set to internet.foggmobile.com. If not please enter internet.foggmobile.com as your new APN setting. (For detailed instructions see the device manual.)
  7. Open the web browser of your device and login to your personal account.
  8. Done! You can now start using your device and be connected to Internet both when at home and abroad.
  9. Please remember to enable WiFi on your device again if you want to continue to use your favourite WiFi hotspots.

Hej. Någon som provat fogg simkort i en trådlös rauter. Är nyfiken på om det fungerar.

// Stig

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Jag gör det med en Dovado 4GR. Jag har TRE normalt och jag behöver inte ens byta APNet. modemet är ZTE MF680.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Jag har roat mig med att testa hastigheten mellan TRE och Fogg eftersom dom använder samma nät. Det enda jag har gjort är att skifta simkorten i modemet.

När jag använder TRE har jag mellan ca: 1 och 18 Mbit/s ner och upp 1-3 Mbit/s.

Med Fogg har jag stadigt ca: 7 Mbit/s ner och 1,50 Mbit upp. Allt enligt Bredbandskollen.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag upptäckte en intressant sak med mitt gamla prövokort där kortets giltighet har upphört efter 2 månader. När jag ansökte om gratiskort (1GB/månad) med samma mejladress verkar det som om samma kort fått ny giltighet. Det kan vara bra att ha som reserv i en extra telefon/platta på resa utomlands.

Jag testar vidare!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Fick mitt Fogg-testkort idag.
Har sedan tidigare ett Telenor Mobilt Bredband och ett USB-modem som är låst till den operatören och vill inte trassla med upplåsning så jag köpte ett Huawei E3131s-2, olåst för knappa 500kr.
Eftersom jag har två PC kunde jag jämföra hastigheten vid samma tillfälle
Det var väl ingen positiv överraskning:
Telenor
7,63 2,59
6,12 2,37
6,74 2,29

Fogg
8,05 3,54
6,98 2,19
6,23 2,32
5,91 2,31

Näset, Västra Frölunda, ca 500m till masten.
Trodde nog att Fogg skulle ha en betydligt högre hastighet.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Mina mätningar är gjorda med Huawei e3276 så jag tror inte det är modemet.

Med Fogg, ner runt 7Mb, och upp runt 1,50Mb.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

När vi provade Fogg i Stockholm var vi uppe i 29 in men annars aldrig över 16 där vi varit. Här i Värmland är vi glada varje gång vi når 8-9.

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

På Foggs hemsida har "extrapriset" på premiumkortet 10Gb/1 mån nu höjts från 99:- till 149:-. Det är väl ok men det verkar som att man inte kan få tag på ett kort. Man skall teckna sig för ett kort till april. Eftersom vi skall till England alldeles efter påsk så har jag mailat Fogg för info - och helst kunna köpa ett premiumkort.....

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Fick ett snabbt svar från en kille som heter Roger Mobrin på Fogg. De har pga stor efterfrågan brist på SIM-kort men kommer att skicka ut nya under april till de som registrerat sig. Men trots kort varsel lyckades Roger skicka mig ett SIM-kort som kom idag skärtorsdag - och lovade för säkerhets skull också (om vi inte skulle hinna få kortet till idag) att också skicka ett kort till en adress i Storbritannien som vi besöker nästa vecka....
En sådan service är man inte van vid när det gäller mobiloperatörer. Hoppas det håller i sig på Fogg-mobil.
Nu hoppas jag att vi får ordning på installationen av kortet när vi når UK (skall sitta i en obunden sticka i en Dovadorouter). På vägen genom Sverige och Danmark fungerar det ordinarie Tre-abonnemanget för oss.
Glad Påsk på er allesammans!
/Boo

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Citat Ny Teknik:

Fogg Mobiles tjänst ska göra det enklare att surfa på resan utan att drabbas av orimliga telefonräkningar. Det hela bygger på ett nyutvecklat sim-kort, och på att sälja trafik utan att kalla sig operatör.

Bara genom att korsa en landsgräns kan priset för en strömmad långfilm gå upp till tusentals kronor. Svenska Fogg Mobile har ett alternativ: byt sim-kort och surfa som hemma till fast pris, utan dyra roaming-avgifter. Målgruppen är privatresenärer med surfplattor.

Tjänsten bygger på ett egenutvecklat sim-kort, Smartsim, som säljs med ett abonnemang i ett startpaket. Kostnaden är 149 kronor i månaden för 10 gigabyte data. Fogg Mobile köper datakapacitet av de lokala operatörerna, men vill inte kallas ”operatör”, det har för många negativa associationer, utan hellre dataaccesstjänst.

Till skillnad från att till exempel köpa ett lokalt sim-kort att surfa med gäller Fogg bara data, inte samtal.

Exakt hur företagets kort fungerar är hemligt. Det bygger på ett standard-sim, men programvaran är egenutvecklad och patentsökt. Det handlar om att kortet identifierar sig i nätet på ett annorlunda sätt än konventionella operatörers sim-kort.

– Vi kan byta identitet på vårt smarta sim när det kommer till ett nytt land. Kortet är nödvändigt för att tjänsten ska fungera, säger företagets vd Carl-Magnus Stenberg.

Det krävs dock att apparaten inte är operatörslåst, vilket utesluter de flesta telefoner.

– Det kommer inte att begränsa oss. Den stora volymen kommer att vara surfplattor, och de är sällan operatörslåsta, säger Carl-Magnus Stenberg.

EU-kommissionen införde i fjol nya restriktioner för operatörernas roaming-priser. Nästa år kommer dessutom krav på att resande ska erbjudas välja bland operatörer ungefär som man i dag väljer wifi-nät.

Carl-Magnus Stenberg menar att det inte påverkar Fogg. Priserna är även efter reglering så höga att resande inte kan surfa som hemma, menar han.

– Med Fogg slipper man ändra sitt beteende, man kan fortsätta ladda upp bilder och hänga på Facebook precis som vanligt.

Huvudsaklig investerare är ryska Inventure Partners, som fört in omkring femton miljoner i företaget. Det ska räcka till startfasen.

Just nu finns Fogg i Sverige, Danmark och Storbritannien. Under det kommande året tänker Fogg Mobile skriva avtal för Irland, Italien och Österrike.

– Vårt fokus är på Europa, men senare kommer det att bli andra länder också, säger Carl-Magnus Stenberg.

FAKTA Fogg Mobile
Grundat: 2010.

Anställda: Drivs av ett team på omkring tio personer.

Riskkapital: 15 miljoner från ryska Inventure Partners.

Grundare: Carl-Magnus Stenberg, veteran från Tele2:s satsning i Ryssland.

Omsättning 2011: 4,2 miljoner kronor.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tilsvarende tjeneste tilbys av et Australsk / Britisk / USA bolag Globalgig, men til noe høyere pris på de samme nett i samme land i Europa som Fogg + Australia og USA. Globalgig selger en startpakke med en lomme router for 3G og 4G nett i alle frekvensområdene som benyttes.

Ser ut for meg som de begge benytter sin apn server som gateway med avtaler med de enkelte mobiloperatører om routing til denne. Ligner litt på Amazon sitt wispernet for kindle lesebrett - men der benyttes det ikke simkort.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Sverige, Danmark och UK är klart för Fogg. Irland, Italien och Österrike är på gång. Tidigare nämnde man även Tyskland och möjigen Frankrike, Spanien men inte längre. Synd, för det är ju där som det är som besvärligast att hitta bra kontantkort!

Hoppas verkligen att inte Fogg blir Flopp!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Sverige, Danmark och UK är klart för Fogg. Irland, Italien och Österrike är på gång. Tidigare nämnde man även Tyskland och möjigen Frankrike, Spanien men inte längre. Synd, för det är ju där som det är som besvärligast att hitta bra kontantkort!
Hoppas verkligen att inte Fogg blir Flopp!
Jappe

– Vårt fokus är på Europa, men senare kommer det att bli andra länder också, säger Carl-Magnus Stenberg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har nu utrustat mina två iPads med var sitt kort på 10 GB. Jag passade på när priset var 99 kr/månad, det ena förlängdes för några dagar sedan till samma pris.

Även om min avgift blir 149 kr i framtiden tycker jag att kortet är värt pengarna, vad jag känner till finns ingen annan operatör som erbjuder 10 GB till det priset. Åtminstone inte där kortet gäller i Sverige, Danmark och UK. Förhoppningsvis även i Österrike och Italien i en nära framtid dit jag planerat vårresan.

Som bonus har jag även fått två gratiskort med 1 GB vardera som får bli min reserv.

Toppen