• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag kanske är egoist men ser gärna att du fortsätter tråden, det roar mig och är intressant följa dina framsteg med bilen och följa dina ideér om förbättringar. Att höra vidare om din resa och veta hur det går är spännande att följa. Sedan är det lite speciellt att du åker i en veteran HB tycker jag, har ju en själv som jag använder som enda bil. Min har ju gått väldigt långt och var en prova på bil, men jag gillar den så tänker hålla liv i den.
Att höra om andra med veteraner på resor ger lite andra insikter på husbils livet, att det finns de med äldre bilar som ger sig ut på lång resor.
Att man kan ge sig ut i Europa med en lite motor svagare och äldre standard i bo delen och ha det minst lika bra som i nyare HB.
Kör nu försiktigt och ha en god jul på resande fot.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
En enkel resume på vår resa till Sp.
Öresundsbron, Rödby-Puttgarden
En natt Burg af Fehmarn.
En natt i Vetter, central ställplats gratis ingen service. Ligger norr om Köln.
Vi passerade Luxemburg fredag eftermiddag för en vecka sedan.
Fredagseftermiddagen var ingen bra tid att passera. Det var köer nästan hela vägen till man hade passerat Metz i Frankrike.
Det tog nästan fyra timmar från Vasserbillig till Pont-a-Mousson, där vi övernattade på ställplatsen. 12 euro inkl. tömning, fyllning och el 5 amp.
Vi måste göra en omväg utanför Lyon då vi inte har partikelfilter på vår diesel.
En övernattning Aire de Communay-Nord söder om Lyon på en stor mack. Stannar normalt inte i närheten av Lyon. Men det gick bra denna gången.
Två nätter på ställplatsen i Empuriabrava. Ingen service men gratis.
En natt, la Volta, Peniscola 12 euro, full service.
Två nätter platja del Carabassi friplats fyra km norr Santa Pola, gratis.
Idag checkat in på area de autocaravanas los Narejos över julen.
Lade in våra stopp om du har någon nytta av något av dom.
Trevlig resa Bengtic och fortsätt skriva.
Och solen skiner här.

Krister o. Ursula

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför inte en resetråd med namnet "På vift i Cosmos med Bengtic"

Det finns en nu.

M.v.h. JANKRO.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Om det är något så finns jag hemmavid.
Ja Stefan din hjälp är ovärderlig. och din varning när jag körde hem för 2 år sedan var mycket värt annars hade jag hamnat i snökaos. Plus att du kan allt om reservdelar och var dom finns.

JANKRO har hjälpt mej mycket för att komma så här långt. Har fått mycket råd om bilen där han kan allt in i minsta detalj, tror faktiskt han har en sprängskiss lagrad på allt inne i huvudet.

Toyota har hjälpt mej mycket med goda råd och planering av vilken tid man kan köra utan att riskera snö och halka.

Sen finns det andra vänner som bidragit en av dem kommer säkert dyka upp här med sitt harem.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Tänkte hoppa över till den här gamla tråden igen eftersom nu ska det handla lite om husbilen.
Jag ska ju beställa ett nytt mobilskal eftersom det gamla inte fungerar med s-pen vilken i sej är mycket bra och långt bättre än lite suddgummi på en penna.
Tänkte rädda upp det med att ta ut magneterna jodå jag fick ut tre platta rektangulära neodym magneter och då fungerade det hela igen fast jag ställde till det var både sytt och limmat magneterna limmade.
Men nu är det ju så att man vänder ju flken över till baksidan och då sitter det 3st magneter till och även om det är större avstånd så påverkar det pennan så det blev skrot.
Och tänkte att det är bäst att beställa en 12v elektrisk magnetventil för gråvattnet finns ju på Amazon då slipper jag frakten och sparar en hundring. Den som sitter nu är helt och hållet av plast och fungerar dåligt sitter tråkigt monterad men det som är lite knepigt mätte den utvändiga gängan den var 25,5 mm alltså 1 tum. slangen var inte så grov. Frågan är nu om jag ska krångla med övergångar från magnetventilen och montera den där den gamla sitter med som det verkar hemgjort dåligt fäste som sitter dåligt fast. Eller om man ska försöka montera magnetventilen direkt på tanken?
När man kan styra den med strömbrytare känns det enklast och bäst att få fast den direkt på tanken stadigt och fint men svårt att komma åt och lossa slangen så man får rätt dimension kan man skruva den rakt in i tanken sitter den ju stadigt behöver bara dra minus till närmaste chassi jord och en enkel plus till ventilen, det är här jag skulle vilja ha en fjärrkontroll.
Eller åtminstonde en timer så den inte står på och drar ur batteriet.
Känns sådär att krypa under bilen och lossa slangen och mäta måste nog hissa den lite, alternativet är att beställa och så blir det fel när det handlar om rörgängor med det ålderdomliga amerikanska mätsystemet tum blir det svårt sen lär det finnas mm också för att förvilla vanligt folk.
Har botaniserat lite till finns ett antal olika magnetventiler 1/2 -3/4 tum borde fungera med den sistnämnda finns också
fjärrbrytare 12v. som man borde kunna sätta vid ventilen, så bara en jordpunkt och en plusledning från bobatteriet så är det klart. Jag skjuter på det hela tills det blir lite varmare, men det blir en enkel smidig lösning - man kan stå utan för bilen och tömma med en liten dosa istället för att krypa på backen. Det hela behöver inte kosta mer än 200-300kr så en billig enkel lösning. Eftersom det elektriska blir väldigt enkelt är det faktiskt den enklaste lösningen .
Jag avskyr att dra kablar till paneler och borra hål och montera nu slipper man det, man kan t.o.m. sno ström till någon lampa med en kabelstjuv. så när nyckeln inte är i kan det inte hända något. En magnetventil drar inte så mycket ström 20watt kanske under begränsad tid.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Stefan Antonsson har redan monterat en magnet ventil antar att han använder strömbrytare.
Enklast är om du söker på Avanza magnetventil 12v och fjärrkontroll 12v så hittar du en massa att välja på eftersom jag inte vet gängan så väntar jag med magnetventilen men fjärrkontrollen som var väldigt billig 65,84kr har jag beställt ska komma någon vecka in i april. Den kommer direkt från kina så det kan tillkomma avgifter. Det finns mycket att välja på så man måste veta vad man vill ha vilket kan vara svårt men amazon är de jag handlat av som har de bästa uppgifterna om det man beställer sen läser jag recensionerna då kan man utesluta att få skräp.
Temu kan nog vara billigare men där handlar jag inte!
Om man kryssar för skickas av amazon kan man vara ganska säker på att de levererar snabbt och att det är bra saker, för då ligger det redan på något av deras lager i europa och jag föreställer mej att de har koll på att det inte är skräp för de vill knappast ha en massa returer.
Kommer att följa upp det hela på forumet.
Ja ligga på alla fyra och skruva på en kran som kanske skvätter smutsvatten har man gjort och det är inte trevligt vid tömningsplatserna. En liten markering på karossen mittför utsläppet kan vara bra så man tömmer där man ska. Egentligen skulle man vilja ha en likadan ventil för färskvattnet för att enkelt kunna byta det.
Det vatten som fanns på camping florida verkade inne hålla massor med kalk när jag gjorde rent vindrutan och sen sköjlde av den såg man fläckar efter vattendropparna.
Sånt vill man bli av med man vet ju vad som händer med kalkiga kranar och diskbänkar.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Fick startat bilen efter en dryg vecka flyttade undan den eftersom ett körsbörsträd anfaller den, det var 4cm i diameter när jag flyttade hit 2007 nu får jag kapa grenar med motor såg.
Köpte sågkedje olja men såg att det var fullt men kedjan får jag spänna igen undrar om smörjningen fungerar, kanske ska hälla ut rensa med diesel och ta motorolja?
Sågade ner en kneping gren som växt konstiga vägar eftersom jag kapat lite då och då så nu blev det en riktig sågning.
Hade tur den hade kunnat landa med änden på motorhuven men den vred till sej och lade sej på tvären framför bilen. Bara att kvista mindre grenar hamnar i flistuggen de större på soptippen.
En del måste jag stå på något att för att kunna kapa lite otäckt. Men kommer att kapa ordentligt får se hur det blir ett mindre träd med nästan enbart stora grenar eller en stubbe?
En granne klipper alltid på våren då finns det en massa vattenskott som han klipper för hand mycket ris och arbete.
Jag har sagt han ska klippa på hösten istället så slipper han en del jobb.
Det jag inte fick gjort förra året eftersom den stod still i månader efter större reparaitioner det får jag göra i år. Trodde jag skulle kunna göra en del på campingen men sjukdom och regn förstörde det hela. Brukar ta ett par år först får man laga det viktigaste sen får man göra den beboelig sen får man ta det estetiska.
Det viktigaste förutom att byta vänster motorfäste är gjort, lite karossjobb är nödvändigt, Lagar med plastic padding med glasfiber i brukar bli bra, klarar vibrationer utan att spricka.
Annars tycker jag att lödning med t.e.x. silverlod fungerar bra om man måste sätta dit plåt. Men det kan jag inte se att jag måste utom på en plåt som sitter under kylaren den sitter bultad i ändarna så kanske svår att lossa den är riktigt rostig så där skulle man behöva skaffa en ny, jag har ju en bekant som skulle kunna laga den men vet inte om han har tid men ganska enkelt med maskiner. skulle lätt kunna göra det själv om jag hade utrustning. Kofångaren är krokig den behöver man ta bort och angripa med maskiner om det ska bli bra. Kan hända ska åka över till Husbilsskroten eller titta vad som finns i närområdet.
Lite tråkigt ser det ut nu får börja med att spruta på wd40 på alla ställen man behöver skruva, mitt befarade problem med motorn verkar inte finnas faktiskt ska jag inte skruva någonting risken är att den blir sämre istället.
Inne finns det ett jobb att göra, det var ju en vinkelsoffa från början, men jag gjorde ju en egen säng och skulle kunna ta bort en del som gör att det blir besvärligt att gå till köket det och att göra en skåpsdörr för att lätt komma åt utrymmet under sängen skulle vara bra att få gjort.
Lyckades få igång diskmaskinen från källaren och kunde med hjälp av en såg få den betydligt bättre placerad i köket, sparar en massa plats. Den gamla har ett mystiskt läckage men kör den till tippen. Förr hade jag nog tagit ut tömningspumpen men man kan inte spara på allt.
Även plåt kan man spara på går att laga bilar med inte lätt att hitta tunnplåt.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag har också lite jobb att göra under våren, slipa rostiga skärmkanter och snygga till runt framrutan.
Men är glad då min är besiktigad två framåt, skall sätta dit en ny solcell på taket. Ryms en som är på 110w, så det får räcka den gamla är vattenskadad så en decimeter runt om har en annan färg. Men har väl gjort sitt nu, kanske var på 50w eller något.
Skönt att resan hem gick fint utan problem med motorn, upplever att min bensinare alltid startar även om den gått lite illa ibland. Sist var det tomgångsmotorn som hade gett upp, hade en liggandes så det löste sig.
Du bygger om i din bil, jag känner mig rätt nöjd med det som är men det finns säkert saker jag borde förbättra.
Träd är någonting jag har också, snyggt och bra men mycket jobb att kratta löv och mina är något slags plommon, små gula jättesöta och goda frukter. Men blir mycket att ta reda på när de hamnar på marken.
Trevligt att dessa gamla bilar rullar på vägarna, även om en del blir sura när man kör runt 85kmh.
Kanske blir en fin sommar när många är ute på tur i Sverige med sina gammel bilar.
Hoppas du får till det du har planer på att göra och kommer ut på vägarna i sommar.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har också lite jobb att göra under våren, slipa rostiga skärmkanter och snygga till runt framrutan.
Men är glad då min är besiktigad två framåt, skall sätta dit en ny solcell på taket. Ryms en som är på 110w, så det får räcka den gamla är vattenskadad så en decimeter runt om har en annan färg. Men har väl gjort sitt nu, kanske var på 50w eller något.
Skönt att resan hem gick fint utan problem med motorn, upplever att min bensinare alltid startar även om den gått lite illa ibland. Sist var det tomgångsmotorn som hade gett upp, hade en liggandes så det löste sig.
Du bygger om i din bil, jag känner mig rätt nöjd med det som är men det finns säkert saker jag borde förbättra.
Träd är någonting jag har också, snyggt och bra men mycket jobb att kratta löv och mina är något slags plommon, små gula jättesöta och goda frukter. Men blir mycket att ta reda på när de hamnar på marken.
Trevligt att dessa gamla bilar rullar på vägarna, även om en del blir sura när man kör runt 85kmh.
Kanske blir en fin sommar när många är ute på tur i Sverige med sina gammel bilar.
Hoppas du får till det du har planer på att göra och kommer ut på vägarna i sommar.
Jag köpte 100w böjlig solpanel och limmade fast kostade 699kr på Amazon såg jag nu med frakt. De är bara 2 mm tjocka så går att böja lite. tycker det är jobbigt med den andra sorten med aluminiumfästen men de kanske tål solen bättre. Jag köper inte från Firman som ligger i Norrköping finns under flera namn billigare och enklare med Amazon.
Jag kan köra betydligt fortare och den går riktigt bra runt 100km men det kostar bensin och jag har inte bråttom längre. Funderar allvarligt att skifta mina framdäck mot bakhjulen där lär de fungera länge eftersom det inte blir mycket slitage där. Men det jobbet gör jag själv utan moment det sitter i händerna. bara att inte glömma att byta lufttryck.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det berättade en som köpt från norrköping men det var vad jag förstod en vanlig med aluminium. Sen så finns det faktiskt bilar som säljs med strålkastarglas som inte tål solen de blir gula och godkänns inte på besiktningen. men det är ju bara dåliga bilar som det sitter kina skit i eller hur?

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag köpte 100w böjlig solpanel och limmade fast kostade 699kr på Amazon såg jag nu med frakt. De är bara 2 mm tjocka så går att böja lite. tycker det är jobbigt med den andra sorten med aluminiumfästen men de kanske tål solen bättre. Jag köper inte från Firman som ligger i Norrköping finns under flera namn billigare och enklare med Amazon.
Jag kan köra betydligt fortare och den går riktigt bra runt 100km men det kostar bensin och jag har inte bråttom längre. Funderar allvarligt att skifta mina framdäck mot bakhjulen där lär de fungera länge eftersom det inte blir mycket slitage där. Men det jobbet gör jag själv utan moment det sitter i händerna. bara att inte glömma att byta lufttryck.
Köpt redan en med aluminum ram 799 på rea med regulator, så ska bara monteras men har inte så bråttom med det. Tänker vara klar med alla jobb till mitten april.
Men är väderberoende, har inget garage som jag får in husbilen i, lånar ibland en verkstad av en granne men han har ofta sin husbil stående där och håller på med sina andra bilar också. Så några timmar ibland kan jag låna den.
Jo jag har testat på planmark vilken toppfart som fanns i min HB, nästan 120 kmh. Men det är inget jag vill åka runt i, som du säger bensin förbrukningen blir väldigt hög. Så 80 - 85 passar min plånbok bättre.
Lite planer på att om det stämmer åka nedåt Skåne i slutet av april, vi får se. Men då skall husbilen fungera ok, har ett hjullager vä bak som skall bytas också men annars tycker jag min gamling fungerar bra. Ännu finns det delar till ok priser så underhåll är överkomligt. Rostsvetsning är inget som behövs just nu, men nya framskärmar kommer väl att behövas framöver. Jag har de senaste 5 åren bara haft min HB att åka i, så de gånger man behövt ta flera dagar på sig är besvärligt när man bor på landet. Så finns väl saker att göra utseende mässigt på hytt delen.
Har precis köpt en personbil för en billig peng, vi får se hur det går men öppnar upp för lite ordentligare arbeten. Har ju tänkt hålla liv i den så länge det går, billigare går väl inte att åka om man vill ha en riktig husbil ?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det sliter på dom att ha som enda bil, testade detta på min gamla husbil. problemet är ju när man måste göra lite jobb och samtidigt åka och handla.
En personbil som inte kostar så mycket att ha och köra med gör livet betydligt lättare och förlänger livslängden på husbilen. Min är så liten och enkel att köra så man kan använda den som enda bil men det sliter på en 38 är gammal bil, hade ju tänkt att ha den i skick för semester resor. Men spanien är jag färdig med möjligen tyskland och polen går ju färja dit. Jo Åland kan jag tänka mej inte så dyrt att köra dit, fast vad jag ska göra där vet jag inte. När jag körde till spanien var det en annan sak komma undan vintern och sitta i solen.
När man var ung körde man till stockholm ibland men idag finns ju allt som finns i stockholm på hemmaplan. stockholm har förlorat sin dragningskraft .

Toppen