En annan sak! Är original grenrör kvar på din Cosmos, Cosmos? Tidigare fanns ju extraktorrör att köpa till dem som inte stryper/stör avgasflödet. Ferrita i Köping tillverkade och sålde sådana förr men troligtvis slutat nu.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det har jag funderat på själv jag vet inte hur det ser ut bensinmotorn är ny för mej utom att min far hade en 504.En annan sak! Är original grenrör kvar på din Cosmos, Cosmos? Tidigare fanns ju extraktorrör att köpa till dem som inte stryper/stör avgasflödet. Ferrita i Köping tillverkade och sålde sådana förr men troligtvis slutat nu.
Tror du verkligen på att du skulle spara 1 dl/mil genom att hälla i tillsatser?Jo teoretiskt har ni rätt bägge två och många gånger mer kunskap än jag, men jag antar att ni inte har personlig erfarenhet av RWS vilket jag har sedan 2012 i fyra bilar, från början var det beroende på växellådan som behövde bytas men lagade det mesta av sig själv. Sen har det rullat på och jag har sett tillräckligt mycket förbättringar på gamla slitna bilar att jag anser att det är värt pengarna och just nu kom min beställning 1659kr med frakten.
Fungerar det lika bra som innan kommer jag tjäna in de pengarna.
Är en man som jag brukar träffa på bahia camping han har en smart som han behandlade när han hört min beskrivning den blev mycket tystare och piggare han behandlade växellådan och den blev bättre växlade tidigare och snabbare. Han tyckte det var välinvesterade pengar.
Eftersom den här bilen jag köpt är i ett sånt skick att jag tänker behålla den och kanhända ha den som enda bil i framtiden är den värd att satsa en slant på sparar jag sen in 1dl milen får jag ju tillbaka pengarna så småningom.
Kanhända experterna blir tillräckligt nyfikna för att testa på någon gammal slängbil som börjar ha gjort sitt.
Finns en del på youtube men en del av det är lite spel för gallerierna man kör helt utan olja längre sträckor.
Själv körde jag upp 28L bensin i dieselmotorn som jag behandlat med Rvs kanske därför den inte rasade.
Jo teoretiskt har ni rätt bägge två och många gånger mer kunskap än jag, men jag antar att ni inte har personlig erfarenhet av RWS vilket jag har sedan 2012 i fyra bilar, från början var det beroende på växellådan som behövde bytas men lagade det mesta av sig själv. Sen har det rullat på och jag har sett tillräckligt mycket förbättringar på gamla slitna bilar att jag anser att det är värt pengarna och just nu kom min beställning 1659kr med frakten.
Fungerar det lika bra som innan kommer jag tjäna in de pengarna.
Är en man som jag brukar träffa på bahia camping han har en smart som han behandlade när han hört min beskrivning den blev mycket tystare och piggare han behandlade växellådan och den blev bättre växlade tidigare och snabbare. Han tyckte det var välinvesterade pengar.
Eftersom den här bilen jag köpt är i ett sånt skick att jag tänker behålla den och kanhända ha den som enda bil i framtiden är den värd att satsa en slant på sparar jag sen in 1dl milen får jag ju tillbaka pengarna så småningom.
Kanhända experterna blir tillräckligt nyfikna för att testa på någon gammal slängbil som börjar ha gjort sitt.
Finns en del på youtube men en del av det är lite spel för gallerierna man kör helt utan olja längre sträckor.
Själv körde jag upp 28L bensin i dieselmotorn som jag behandlat med Rvs kanske därför den inte rasade.
De här gamla motorerna är ju slitna vid det här laget, och är inte tillverkade med den precision som behövs för att köras med de tunnflytande oljorna. Att diverse tillsatser skulle ersätta rätt oljor är nog minst sagt ganska tveksamt.
Jag körde ett år med 5-40 helsyntet olja i min 1989 75hk bensinare. Det har jag bara gjort en gång under alla år. Motorn blev mera högljudd. I min instruktionsbok står att det rekommenderas halvsyntet 10-40 olja. I växellådan har helsyntet olja.De här gamla motorerna är ju slitna vid det här laget, och är inte tillverkade med den precision som behövs för att köras med de tunnflytande oljorna. Att diverse tillsatser skulle ersätta rätt oljor är nog minst sagt ganska tveksamt.
Min toyota -12 är det en gammal slamrande motor som sjunger på sista versen? Eller subaru 07 26000 mil innan behandling nu 31000mil en slamrande motor på sista versen.Det finns ju en djungel av olje-additiv, som har liknande egenskaper, rvs använder t.o.m. ordet renovering av gamla motorer.
Man kan ju undra varför de inte tagit patent på sin produkt, och sen sålt patentet till oljeindustrin och tjänat miljarders miljarder $.
Att sen slamrande motor som är på sista versen tystnar av alla dessa olika additiv är känt sedan länge.
Kommer någon ihåg blykulorna Metaloy, som man skulle hälla i tanken, de skulle renovera utslitna motorer under färd, de glömde dock bort att det inte går att lösa upp bly med bensin.
Men de hade många nöjda kunder
Grattis på namnsdagenGrattis På namnsdagen!
Hade jag glömt bort, fick ju inte fira den när jag växte upp.Grattis på namnsdagen
Det finns ju en djungel av olje-additiv, som har liknande egenskaper, rvs använder t.o.m. ordet renovering av gamla motorer.
Man kan ju undra varför de inte tagit patent på sin produkt, och sen sålt patentet till oljeindustrin och tjänat miljarders miljarder $.
Att sen slamrande motor som är på sista versen tystnar av alla dessa olika additiv är känt sedan länge.
Kommer någon ihåg blykulorna Metaloy, som man skulle hälla i tanken, de skulle renovera utslitna motorer under färd, de glömde dock bort att det inte går att lösa upp bly med bensin.
Men de hade många nöjda kunder
Jag tycker vi lämnar olje och tillsatserna eftersom det inte ger något annat än missämja. Tiden får utvisa vem som har rätt.
Jag har hittat ett kopplingschema till min bil, inte helt komplett eftersom det finns två varianter av denna bil en har vad jag förstått inte ett ordentligt toautrymme eftersom man placerat två vattenflaskor där, men en sovplats i en anordning under taket som förmodligen är avsedd för barn. Där finns ingen varmvattenberedare. Jag har lyxvarianten som förmodligen var betydligt dyrare. Och den har ingen bältad plats bak vilken den andra har. Det är den bilen Jappe hade, förmodligen familjevarianten.
I kopplingschemat framgår att det inte finns annat än den strömbrytaren vid köket som styr vattenpumpen.
det var också den enda platsen för en kran och enda platsen att duscha. Den tryckvaktsanordningen som finns i min bil finns inte med där. Det kan vara så att den bara fanns för ett mindre antal fordon Lyx varianten som hade allt. Frågan är om den anordningen är standard såg inte så ut med tanke på monteringen, men om det satt en sidomonterad pump med tryckvatten måste den ha ett annat uttag på tanken eftersom jag tror den pumpen inte kan suga. I varje fall måste man ha någon typ av tryckvatten system eller en brytare i kranen och då måste den bytas annars kan man inte använda duschen. Jag vet inte om dränkpumpen som sitter där nu klarar att jobba med full spänning mot helt eller delvis stängd kran. Bästa vore om man kunde fixa regulatorn om den är trasig men det kan vara så att det systemet inte fungerar alls vilket jag tror. Så hitta en pump på en skrot vore det bästa och låta strömbrytaren slå till pumpen och tryckvakten sköta trycket. Speciellt eftersom det finns en värmare i systemet vilket det tydligen inte finns på den billigare varianten. Har ett litet häfte på svenska som beskriver bodelen på bilen gjort av Wixab i Malmö i en mycket enkel variant kan vara den svenska varianten av beskrivningen eftersom weinsberg ligger i tyskland.
Jo det var alldeles rätt har suttit i den bilen 2016, men den första han hade var en likadan som min fast min är lyx så lite annorlunda inuti och lådan på taket saknas på hans bil och söker man på (jappe cosmos) lär man komma till de gamla trådarna.Om jag inte minns alldeles fel var Jappes bil en Ducato 230 skåpbil ombyggd till husbil av en båtbyggare på Orust.
Bra och sköna stolar men det är väl knepigt att få fast armstöden om det ens går ?Jag satte in stolar från en Saab 900 från 90-talet. Men passar och passar, det var nog mer en fråga om anpassning. Vill minnas det blev 4 st av de här samt skruv och mutter:
Hålplatta, 175 x 40 mm
Stolarna fick jag av en kompis, så det blev skönt både för ändan och plånboken!