• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Testade med och utan heljus med töndningen på och det klickade under stolen när jag slog till helljuset så heljusreläet fungerar säkert men inget annat läge av alla möjliga jag provade fungerar det andra reläet. Den inbyggda laddaren verkar inte i något läge egentligen ladda bobatteriet sen vet man inte vart man kopplat in strömmen till voltmetern för konstiga utslag blir det på startbatteriet hade jag på förra bilen också när jag mätte på ciggtändaruttaget. ska leta fram batteriladdaren eftersom den inte får ström när jag inte kör och startbatteriet kanske inte är i bästa form heller men generatorn är bytt 2021 mot en renoverad. Efter laddning hela natten är bobatteriet ordentligt laddat visar drygt 14V med elen inkopplad. Ska leta på min automatiska laddare och koppla in på uttaget där framme. Hade ju kunnat ta ström från bobatteriet med en hanne - hanne kontakt, hade en sån men den brann upp sedan jag räkat lägga den inkopplad i samma utrymme som en trangia kastrull. Tänkte att det inte kunde hända.
När jag köpte bilen slogs jag av att lamporna var riktigt gula så redan då misstänkte jag problem någonstans men när det gäller elen på en gammal bil så löser man det alltid utan att blanda in folk som tar betalt för timme.
Har fått en tid på en verkstad för att byta bussningarna i framvagnen det slumpade sej så att jag träffade en gammal elev där och hans far hade verkstaden så man kunde prata i en ganska otvungen stämning. Jag skulle få vara med och titta när han jobbade och det kändes bra. Kan jag titta lite under och kanske få dit upphängningen till avgassystemet samtidigt man brukar behöva vara 2 st då.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Beträffande laddning av parallella batterier så har ju Herrar Oh!
m och Kirchoff talat om hur det förhåller sig med strömmarna.
Kirchoff sa: Gär man runt i en maska i ett elnät, är summan av alla potentialförändringar noll
Ohm sa: I=U/R
Har man en laddare och ETT batteri och försumbara kabelreststanser blir pot.förändringarna: +ladd.sp. - spänning över inre resistans -batteriet spänning(motspänning)=0
Strömmen =Polspänning-batteriets inre spänning/ inre resistans. ( I+U1-U2/Ri )
Parallellt två batterier kommer strömmen att bli lika bara om Ri och U2 (inre resistans och späönning/laddningstillstånd) är exakt lika..
,
'En annan sak, en gammal bilgenerator (icke smart) är en konstantspänningsgenerator, dvs den vill hålla 14,4 volt ut på B+ skruven vad du än ansluter. Och det klarar den så länge mekanisk ineftekt inte understiger elekrtisk uteffekt- el-förluster
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Testade med och utan heljus med töndningen på och det klickade under stolen när jag slog till helljuset så heljusreläet fungerar säkert men inget annat läge av alla möjliga jag provade fungerar det andra reläet. Den inbyggda laddaren verkar inte i något läge egentligen ladda bobatteriet sen vet man inte vart man kopplat in strömmen till voltmetern för konstiga utslag blir det på startbatteriet hade jag på förra bilen också när jag mätte på ciggtändaruttaget. ska leta fram batteriladdaren eftersom den inte får ström när jag inte kör och startbatteriet kanske inte är i bästa form heller men generatorn är bytt 2021 mot en renoverad. Efter laddning hela natten är bobatteriet ordentligt laddat visar drygt 14V med elen inkopplad. Ska leta på min automatiska laddare och koppla in på uttaget där framme. Hade ju kunnat ta ström från bobatteriet med en hanne - hanne kontakt, hade en sån men den brann upp sedan jag räkat lägga den inkopplad i samma utrymme som en trangia kastrull. Tänkte att det inte kunde hända.
När jag köpte bilen slogs jag av att lamporna var riktigt gula så redan då misstänkte jag problem någonstans men när det gäller elen på en gammal bil så löser man det alltid utan att blanda in folk som tar betalt för timme.
Har fått en tid på en verkstad för att byta bussningarna i framvagnen det slumpade sej så att jag träffade en gammal elev där och hans far hade verkstaden så man kunde prata i en ganska otvungen stämning. Jag skulle få vara med och titta när han jobbade och det kändes bra. Kan jag titta lite under och kanske få dit upphängningen till avgassystemet samtidigt man brukar behöva vara 2 st då.
Jag är fortfarande lite fundersam hur elen fungerar i din bil. Reläna till belysningen är placerade under luckan i handskfacket i min bil, där borde dom sitta i din bil också. De reläna är jordade från jordkransen i närheten.
Under stolen i min bil fanns det tre relän varav ett är ett impulsrelä. Ett för att laddningen, kopplar ihop bodel och startbatteriet, D+ styrt. Ett för kylskåpet när motorn är på, D+ styrt. Impulsrelät styrs från impulsknapp på panelen i bodelen. Impulsrelät under stolen har jag behållt resten har jag gjort om. Jag har en Fiat Ducato 1989, Hymer 56.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har bara två relän under stolen min gamla bil hade d+relä under en soffa även batteriet satt där blinkersrelä satt bl.a i handskfacket och jordpunkten satt i plåten på sidan vilken jag åtgärdade, det var en 89. Man får tänka på att mycket av elen är gjort av inredaren vilket var dethleffs samma år 89. min bil är ju 7 och weinsberg och man har ju ändrat på mycket. Den förra bilen hade ju en påbyggare som hette barth som gjorde själva bodelen så det var tre olika kockar i samma gryta, i det här fallet har ju weinsberg byggt om skåpbilen ganska mycket. Utrymmet är ju begränsat så man har ju spritt ut en del el i bilen. Problemet är om något är trasigt eller om någon gjort ingrepp i elsystemet. Motorutrymmet ser väldigt bra ut utan en massa rost som är standard men såklart så måste jag se över jordpunkterna och det är nog inte fel att gjorda motorn direkt till minuspolen som jag gjorde med den gamla, den öppna kopparflätan sitter ju helt öppen för vädrets makter mellan motor och kaross har nog tjänat ut. Jag får ta en sak i taget vore roligt att köra till Karlstad och träffa folk har aldrig varit på ett möte tidigare. Delta i val och röstningar är inget för mej då håller jag mej i bakgrunden men roligt att träffa folk som man inte sett live.
Jo förutom kanske någon som inte förstått elsystemet så kan det vara något fel på reläet eller styrningen. Förutom att det är knöligt att komma åt har jag löst betydligt svårare problem tidigare i mitt liv. Men tycker vilospänningen på startbatteriet är bekymmersam eftersom motorn inte varit igång och laddat den inbyggda voltmetern verkar leva sitt eget liv förmodligen beroende på var man plockat ut spänningen vilket borde vara direkt från batteriet. Har en digital voltmeter med belysning som jag kunde koppla in istället för det analoga instrumentet som ju har dåligt upplösning och där faktiskt tiondelarna har betydelse. Ganska enkelt att ta bort det och fälla in en fyrkantig platta med ett lämpligt hål i mitten. Från omkopplaren går det sen två kablar som måste spåras och där finns nog felet att de är anslutna till fel ställe och känner av spänningsfallet till någon förbrukare med osäker anslutning. Hade ju konstigheter med gamla bilen och gick över alla jordpunkter i chassiet vilka flera var i dåligt skick. Jag saknar impulsknappen på panelen det var de som indikerade att man var ansluten till el o lyste rött när man tryckte på den kunde man höra ett knäppande och spänningen som skilt sej åt på batterierna kunde man sen se hamnade lika. Bobatteriet hade ofta högre spänning vid förvaring eftersom två solpaneler jobbade så när bilen stod still tryckte jag på knappen och de ensade sig. Jag saknar indikering på att man är ansluten till el och en knapp som styr reläet. Får läsa allt som finns om bilens elsystem. Vill gärna ha det original utan hittepå kopplingar hade en folkvagnsbuss där jag tog bort minst 10m kabel under instrument brädan.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har hittat en firma som säljer 6kg ståltuber för LPG Gaslow till skillnad mot kompositen jag skrivit om tidigare som i grunden verkar tysk och på 5kg så är denna altså 6kg och den har också anslutningar som gör att man kan ha den som fast tankflaska för lpg. Den andra tillverkad i polen var enbart en flaska för att fylla lpg själv så jag föstod att man först som vanligt ficklossa den och regulatorn bära den till pumpen fylla med adapter sen ta bort den montera den och skruva tillbaka den. Med denna flaskan kan man montera den fast och det finns en anslutning för regulatorn som kan sitta på under fyllning sen kan man montera en yttre fyllning eller fylla direkt om man montera den så. Det är ju så man vill ha det utan att plocka med flaskan ut och in. Blev lite dyrare speciellt om man köper från england där de finns men verkar inte som de är tillverkade där, det ör ju utanför eu så man köper nog flaskan från kina via någon grossist som sitter på rätt sida om gränsen, bli väldigt dyrt med frakt tull och moms från england.
Finns en firma i holland som säljer dom till ett vettigt pris 263 eu, men så tillkommer adaptrar slang osv för fast installation. Men enkelt att göra det själv. Amazon har dem inte men ett alternativ för den al flaska jag har. Om jag visste att det skulle vara lätt att fylla skulle jag göra det men trasslet med att byta en flaska som är liten och måste bytas ofta skapar problem. Ska forska lite mer man kan gå in på andra länders amazon och där kan det finnas, och går det via amazon blir det ofta billigare och säkrare att handla. Jag vill ju gärna vara oberoende och det blir man inte om man ständigt måste jaga gas. Dieselvärmare är ju betydligt säkrare när det gäller bränslet, förr talade man alltid om bensinvärmare och då var det nästan alltid eberspächer utom volvo som hade något annat.
Idag finns det inga bensinvärmare verkar det har sett påståendet att de är likadana och går på samma bränsle.
Men en 10l tank med diesel gör ju att den går lika länge som en gasfyllning. Så lite gas jag gör av med är det nästan enbart värmen det handlar om. Skulle man vara radikal skulle man byta värmare rakt av sitter ju en truma variant som ser ut som en dieselvärmare måste ju finnas ett avgasrör där ventilationsrör el och slang och ventiler finns ju redan. Ja det är saker som jag skjuter på framtiden. Räknade med att få laga och fixa men det blir en helt perfekt husbil. Om man tittar på youtube finns det i england ganska många nästan likadana bilar som heter express, det är en något förlängd version fanns en så av skåpbilen den är byggd på, mycket är lika men planeringen är annorlunda små gasoltuber javisst.
Ja laga mat är tydligen viktigt har sett fyra 4 lågor och köksdelen tar stor plats sen har man något som inte finns på min bil men tydligen jappes en utdragbar säng och förmodligen skulle barnen få hållas där uppe under taket. annars var den knölig att bädda om man skulle fälla sätena sätena och sova ovanpå.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Elsystemet i Ducato av de årgångarna har ju ett problem som jag hoppas du känner till . Jordningarna som sitter i en krans, dels i motorrummet men även vid passagerens knä. Original flatstiftskontakter blir lätt "glappa i käften" och bör bytas ut och själva kransen sitter med en skruv i chassiet som kan lossna och korrodera.
Men detta kände du väl till?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag blev tvungen att åtgärda det på den gamla bilen den som sitter under handskfacket på höger sida är lite svår. Jag gör förmodligen likadant med den här som den gamla drar en kraftig kabel från biltema från minuspolen till lämpligt ställe på motorn motorfästena sitter bra till, den gamla flätan har ju sett sina bästa dagar. Men bilen verkar i gott skick i motorummet och även under batteriet är det original färg brukar ju vara ytrost lite överallt. Plastmattan vid förarutrymmet är väldigt knölig jag tror att man tagit bort den och lagt på ljudisolering, verkar vara billigt vaddliknande skulle jag göra det själv skulle jag använda riktiga grejor. Nu är ju inte bensinaren så högljudd men en hel del vibrationer. Gissar att växelådsfästet är slut det var det i min gamla bil gick inte att se men växelspaken rörde sej mycket och ett par gånger hoppade växeln ur nedför en brant backe. Motorn vred sig så mycket att länkaget räckte inte till så växeln ramlade ur. Var en av orsakerna till att jag köpte bilen utom att den karossmässigt var i bra skick man känner till felen och hur man ska åtgärda dem på ett enkelt sätt. Det är väl inte så att den körmässigt är en rolig upplevelse men den knallar på och i totalen ett billigt ägande. När felen är lagade och den är servad med ny olja både i lådan och motorn och RVS i båda kommer det vara en helt annan bil. Gjorde ju samma resa med den gamla bilen och det var roligt att se hur bra den ändå blev att köra långt med, jag blev faktiskt förvånad hur långt man faktiskt körde på dagsetapperna med husbilen jämfört med toyotan.
Jag satt ju mycket bättre i toyotan och den högre farten gjorde att jag kom fortare fram, men det var jobbigt och påfrestande med höga farter i vänsterfilen så man blev faktiskt lika trött man gjorde 30 mil på 3 timmar 100km i snitt och snittfart på 80km blev ca 40minuter mer på en dagsetapp. Blir inte så så mycket vinst med högre fart enda vinsten man kan göra är så långa dagsetapper att man kan hoppa över ett stopp. Men man kommer fram betydligt mer sliten! Jag har lärt mej att åldern spelar inte så stor roll om man vet att den är i gott skick och fördelen är att man inte måste jaga verkstäder för att släcka en tänd lampa som ger sömnproblem och ebb i plånboken.
Ofta ganska enkelt att ge en diagnos på felet. och dessa bilar har ju gått som skåpbilar och mindre lastbilar i europa i många år så alla verkstäder känner ju till dom. Finns även delar att få från tyskland billigt, Men kan vara bra ide att skaffa delar i förväg för transporten från tyskland till sverige går fort men till spanien är det ju betydligt längre sträcka. En annan sak är att från norra tyskland hinner man lätt över broarna eller färjan på fredagen och då går det köra på helgen i tyskland är ju det förbjudet och hela logistiken blir ju förstörd. så varor till sverige går ju fantastiskt fort. Snabbare än inom sverige i många fall.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Skulle köra till Biltema i Norrköping när det blev allvarligt fel på min toyota, höger framdäck var tomt på luft. det var luft när jag parkerade på min tomt så det kan vara någon skruv eller liknande och gott om tid för luften att försvinna.
Nu har jag ett reservhjul i källaren men det medförde en del jobb som jag gärna sköt framför mej.
Den står ju alltid bakom husbilen så jag backade med tomt hjul ut flyttade husbilen och körde in toyotan så får jag se vad felet är är det en vass skruv så har jag sen flera år en repsats för såna skador som jag kommer använda. Har ju reservhjul så bara att lämna bort hjulet. Knappt tusen mil och fint skick.
Blev tvungen att köra med husbilen Cosmos. Den gick faktiskt jättebra och hytten är ju samma som gamla bilen och faktiskt den som jag kört mest med sen de senaste 8 åren. Alla automatiska saker finns i muskelminnet märkte jag, lite jobbigt det här med att växla och sånt det har man vant sej av med.
Men den gick förvånansvärt bra på vägen inte alls som den gamla visserligen ingen vind men väldigt bra att köra även om sätet inte är roligt fast det ser bra ut omklätt med samma tyg som soffan.
Var in till en stormarknad med mycket bilar och trångt gick jättebra att köra är ju inte större än volvo.
Drog upp den till hundra km inga problem men körde mest 80 + blev 7mil Motorn gick jättebra bara den blev varm. Var bra att jag körde den efter att sett rosthålet eftersom resten av bilen verkar så bra. Mycket oväsen från flamskyddet vid spisen ser inte ut att vara hemgjort men en annan likadan bil på nätet hade en helt annan lösning. Jag skruvar bort det snarast. Bra att det finns husbilen att tänka på finns ju sånt som är jobbigt som är svårt att släppa. Ska försöka ta mej till Karlstad så det kan mycket väl bli första resan med övernattning mycket att göra innan dess. Har beslutat mej att ta bort kofferten eller takboxen behöver inte utrymmet eller rättare sagt vill inte ha vikt så högt uppe långt bak och det finns inget som är så lätt och stort att jag känner att jag vill klättra på en smal stege öppna en lucka och häva med grejor. Det ser ganska lätt ut att lossa den, sitter ett gummi runt hela lucköppningen förmodligen kommer det in smuts där blir ju konstiga vindar. Utrymmet däruppe har ju ett staket med blanka rör, man skulle ju kunna ta upp en stol och sitta där och sola skulle säkert bli populärt bland grannar som vill vara osynliga bakom diverse anordningar. Jag tror lådan är tom förre ägaren hivade ner en plastpåse med delar som den tidigare ägaren lämnat men sen vet jag inte.
Kan ju fungera som dynlåda på verandan, blir lite mer ljus i toaletten eftersom lådan sitter över luckan.
Gimmicken som äventyrsbil försvinner ju lite, så man får väl slänga upp något häftigt på det utrymmet, den uppblåsbara kanoten skulle få bra plats där.
Ett utrymme för åtminstone en mindre solpanel saknas kanske går att använda den platsen. Ja finns hur mycket jobb som helst med den bilen innan den blir helt bra.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har funderat fram och tillbaka om gasol i bilen, Betala nästan 400kr för revision och ganska mycket för att byta eftersom den gasen i en färdigfylld flaska på något underligt vis verkar gå upp i pris.
Har forskat mycket om lpg där finns det en variant där man tar ut flaskan fyller och sätter tillbaka och då får man varje gång mecka med fastsättningen och regulatorn. Kostar mindre men det är en del saker man måste ha eftersom eu har bestämt att varje land ska ha olika munstycken.
Sen finns det flaskor man har sittande med en extra anslutning och då ska den helst sitta utanför men möjligen innanför bakdörren. Då blir saker enklare men man har ju lagt ut en del slantar.
Dieselvärmare hade jag sista resan fungerade ganska bra men det blev ofta för varmt och jag fick gå upp öppna dörren en stund och öppna takluckan på toaletten och rikta värmen ditåt, och då tog jag ändå luften utifrån. Fanns ingen termostat man hade stängt av den funktionen i displayen.
Jag tog en 5 litersdunk i en väska på trehjuligen körde till macken och tankade gick på strax under hundra kronor och det gjorde jag var fjärde eller femte dag. Om jag kör med gas får jag räkna med att fylla var femte dag för att vara säker.
Om jag inte använder gasvärmen blir det ju mest kylskåpet som tar den om jag nu tvunget måste ha det igång, spisen används mycket lite och varmvattnet likaså. Då räcker gasen ett antal månader.
En större dieseldunk lär räcka ganska länge de brukar vara på tio liter. Då blir man ganska oberoende och kan slösa med värmen. Blir om jag räknat rätt det billigaste alternativet och blir det problem finns ju gasvärmaren kvar eller kanske tar jag bort den och sätter dit dieselvärmaren i dess ställe det finns ju ett avgasrör där så en del jobb är gjort och enkelt att koppla in displayen.
Rent logiskt vore ju dieselvärme bäst men för lite kortare turer är ju gasen bra eftersom den är bekväm när den väl är tankad, på sommaren behöver man inte köra med den så mycket. Men jag ska mäta lite eftersom jag hittat en vämare 1600kr blåtand och med en tyst pump enl. en svensk skrev det, den är allt i ett så bara en färdig låda 330x150x280 mm bara koppla in 12v och hälla i diesel så ska den gå direkt. Det gjorde den förra.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det blir intressant att se hur det fungerar, man får inte glömma att värmarna man kopierat från tyskland från början var tänkta som parkeringsvärmare att ge hög effekt i kanske 20 minuter och sen slå av. För att få lägre effekt för långa körningar minskar man antalet pumpslag pumpen ger 16ml diesel för varje slag. Minskar man slagantalet för mycket hinner värmaren slockna eller bli osäker funktion. Jag tror gränsen kan ligga 800-1000watt värme effekt. Det är ofta för mycket för mindre välisolerade fordon.
Att starta och stoppa kan man ju göra manuellt och vad som händer vid ett stopp är att värmaren kör i ett avkylningsläge och sen stannar helt blåser alltså kalluft en stund. När den sen startar blir det ju den vanliga startsekvensen med att den blåser kalluft pumpen matar på ordentligt sen varvar den upp och låter en del ryker också ofta i starten och luktar. sen så småningom gör den som den ska igen tills termostaten ger en off signal. Att det blir så beror ju på att den bara använder on off inte en termostat funktion i reell mening man får räkna med stor hysteres där tempen ändrar sig ganska mycket.
Blir nog en viss skillnad med de inkompatibla fjärrkontrollerna som förmodligen hanterade en inbyggd termostatfunktion i programvaran som den jag funderar på som har blåtand med en app i mobilen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Om man inte behöver ljudämpare och liknande så kan man handla utan tillbehör för 1599kr Vet inte om den finns som separat värmare utan allt i ett. skulle gärna veta var man kan tanka appen och testa.
Vad som är sanning och lögn i reklamen är svårt. Ska mäta om den passar i min bil, det som verkar bra är ju att Michael Hoopi skrev att den verkligen är tyst när det gäller pumpen vilket oftast inte stämmer om man skaffar en sk tyst pump.
Om det är samma person som skrev så bor han utanför motala i närheten av vad jag själv bodde.
Har även hittat en riktig ljuddämpare
Det är nog en sån man ska ha!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Håll kvar vid värmaren som redan finns i bilen... ( Truman ) städa upp och fixa till den om det behövs...
Men kolla om det finns plats o möjlighet att klämma in en sån dieselvärmare som du länkar till... man får ju kolla hur det ser ut under bilen .. då får du två alternativ... bägge behöver dock tillgång till elektricitet 12 volt.
Diesel går ju att ha med i en extra reservtank.
Sen är det ju problemet med att.. bli av med värme! Det blir lätt för varmt i en mindre bil.
Jag tror att man måste dra lite värmerör för att sprida ut värmen. Kanske fram mot framrutan. Den kyler bra. Och en taklucka öppen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja värmaren ligger i varukorgen efter att jag varit ut till bilen och lyft bort reservdäcket såg jag att det finns massor med utrymme och lätt att montera värmaren och en extra dieseltank. Man kan ju tanka direkt vid pumpen bara man kommer ihåg vilken tank som ska ha bensin och diesel. Påfyllningen kommer ju sitta bara en halvmeter bredvid.
Jag lade en 2m avgaslang i varukorgen och en betydligt bättre ljuddämpare än den som ska följa med.
Men väntar lite med beställningen tills jag mätt lite kanhända behöver jag en längre slang, man vill ju ha bort avgaserna från insuget till värmaren. Blir en enkel installation luften kan jag ta direkt från motorrummet bredvid kylaren sen är frågan var jag ska gå in med varmluften i bilen. lite frestande att gå direkt in i lådan där luften till värmarpaketet går in, då kommer värmen att passera värmepaketet till motorn och på så sätt kan man med värmekranen till värmepaketet justera värmen lämnar man kranen öppen kan motorn bli uppvärmd men det blir ju inte mycket skillnad eftersom det blir dålig cirkulation, blir den stängd kommer den bara påverka marginellt.
Men det hela bygger på att man stänger av inluften med någon anordning. Men iden är intressant att få ut värmen genom det ordinarie systemet ordentligt fördelad och ljuddämpad.
Även regleringen skulle kunna bli bra det vattnet som blir uppvärmt i värmeelementet kommer ju att lugna ner temperatur förändringarna vid on off regleringen.
Priset på en allt i ett värmare är humana 1588kr. Men jag köper alltså tillbehören från andra ställen. Gratis frakt.
Köpte Motorolja idag finns några skribenter här i hbk som jag läst ganska noga eftersom jag känt mej lite förvirrad av alla siffror och det är ju en gammal bil men för det ska den ju inte ha olja från 60-talet.
Men den ska inte heller ha en olja för nyare bilar. Den oljan är speciellt gjord för att inte förstöra avgasreningen om man gjort det på bekostnad av ökat slitage kommer man aldrig få ett bra svar på men det är ganska skrämmande hur miljöreglerna griper in i allting och ofta på ett kontraproduktivt sätt om man ser på helheten.

Alldenstund köpte motorolja 5- 40 på dollarstore för 300kr för 4 liter. Den har en varning för användning i bilar med dps det är filter på dieselbilar, sen fungerar väl katalysatorn sämre också. min bil har ju inget sånt och förmodligen hög saps alltså inblandningar som ska öka oljefilmens styrka.
Oljan i bilen nu är kolsvart som en dieselbil den har ju gått många mil söderut med riktig bensin.
När jag byter slår jag i rvs som jag beställt då ska motorn bli tystare det har de andra bilarna blivit och dra mindre bränsle och piggare. Senare ska jag göra samma sak med växellådan för att minimera riskerna med att 5 växeln slutar fungera. Rvs är inget medel som förändrar oljan utan det bara finns i oljan och försvinner undan för undan när det ger en beläggning på alla slitytor. Så när jag byter oljan är det inte så att jag häller ut det dyra medlet utan det finns kvar i motorn.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.378
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja värmaren ligger i varukorgen efter att jag varit ut till bilen och lyft bort reservdäcket såg jag att det finns massor med utrymme och lätt att montera värmaren och en extra dieseltank. Man kan ju tanka direkt vid pumpen bara man kommer ihåg vilken tank som ska ha bensin och diesel. Påfyllningen kommer ju sitta bara en halvmeter bredvid.
Jag lade en 2m avgaslang i varukorgen och en betydligt bättre ljuddämpare än den som ska följa med.
Men väntar lite med beställningen tills jag mätt lite kanhända behöver jag en längre slang, man vill ju ha bort avgaserna från insuget till värmaren. Blir en enkel installation luften kan jag ta direkt från motorrummet bredvid kylaren sen är frågan var jag ska gå in med varmluften i bilen. lite frestande att gå direkt in i lådan där luften till värmarpaketet går in, då kommer värmen att passera värmepaketet till motorn och på så sätt kan man med värmekranen till värmepaketet justera värmen lämnar man kranen öppen kan motorn bli uppvärmd men det blir ju inte mycket skillnad eftersom det blir dålig cirkulation, blir den stängd kommer den bara påverka marginellt.
Men det hela bygger på att man stänger av inluften med någon anordning. Men iden är intressant att få ut värmen genom det ordinarie systemet ordentligt fördelad och ljuddämpad.
Även regleringen skulle kunna bli bra det vattnet som blir uppvärmt i värmeelementet kommer ju att lugna ner temperatur förändringarna vid on off regleringen.
Priset på en allt i ett värmare är humana 1588kr. Men jag köper alltså tillbehören från andra ställen. Gratis frakt.
Köpte Motorolja idag finns några skribenter här i hbk som jag läst ganska noga eftersom jag känt mej lite förvirrad av alla siffror och det är ju en gammal bil men för det ska den ju inte ha olja från 60-talet.
Men den ska inte heller ha en olja för nyare bilar. Den oljan är speciellt gjord för att inte förstöra avgasreningen om man gjort det på bekostnad av ökat slitage kommer man aldrig få ett bra svar på men det är ganska skrämmande hur miljöreglerna griper in i allting och ofta på ett kontraproduktivt sätt om man ser på helheten.

Alldenstund köpte motorolja 5- 40 på dollarstore för 300kr för 4 liter. Den har en varning för användning i bilar med dps det är filter på dieselbilar, sen fungerar väl katalysatorn sämre också. min bil har ju inget sånt och förmodligen hög saps alltså inblandningar som ska öka oljefilmens styrka.
Oljan i bilen nu är kolsvart som en dieselbil den har ju gått många mil söderut med riktig bensin.
När jag byter slår jag i rvs som jag beställt då ska motorn bli tystare det har de andra bilarna blivit och dra mindre bränsle och piggare. Senare ska jag göra samma sak med växellådan för att minimera riskerna med att 5 växeln slutar fungera. Rvs är inget medel som förändrar oljan utan det bara finns i oljan och försvinner undan för undan när det ger en beläggning på alla slitytor. Så när jag byter oljan är det inte så att jag häller ut det dyra medlet utan det finns kvar i motorn.
Motorolja 5W-40 är inte det bästa valet i de här gamla motorerna, bättre är 10W-40, 15W-40, eller t.o.m. 20W-50 om man bara kör i sommarklimat.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja 15W-40W är det som rekommenderas, tänkte såhär att man går ju ner i viskositet numera för att minska bensinförbrukningen vilket dessa gamla förgasar motorer är kända för.
Men på en gammal motor kommer risken för metall mot metall slitage att öka eftersom oljan är tunnare.
Men det fina i kråksången är att jag behandlar motorn ganska omgående med 2 behandlingar med RWS vilket kommer ta ner friktionen speciellt där risken för nötning är störst och skapa en beläggning som klarar en tunnare olja.
Eftersom jag testat på fyra bilar hittills med gott resultat minskad oljeförbrukning tystare motor och piggare så räknar jag med att minska förbrukningen från förmodligen 1,2l.
Blir spännande att se hur det går. Tyvärr har man inte tillgång till mätinstrument och inte heller den tidigare förbrukningen bara hur det brukar vara. Tips om var hitta verktyg för att byta stift på Peugeot 504 följde det med ett rör.
Jag hade en Opel Kadett caravan -79 för många år sedan den körde jag i flera år med mobil 1 som man la i nya volvo på den tiden runt mitten av -90. Motorn var det absolut inget problem med hade den i 4,5år. Kan ha varit 5W olja. Jo den var dyr men jag fick den gratis tjänster och gentjänster.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.378
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja 15W-40W är det som rekommenderas, tänkte såhär att man går ju ner i viskositet numera för att minska bensinförbrukningen vilket dessa gamla förgasar motorer är kända för.
Men på en gammal motor kommer risken för metall mot metall slitage att öka eftersom oljan är tunnare.
Men det fina i kråksången är att jag behandlar motorn ganska omgående med 2 behandlingar med RWS vilket kommer ta ner friktionen speciellt där risken för nötning är störst och skapa en beläggning som klarar en tunnare olja.
Eftersom jag testat på fyra bilar hittills med gott resultat minskad oljeförbrukning tystare motor och piggare så räknar jag med att minska förbrukningen från förmodligen 1,2l.
Blir spännande att se hur det går. Tyvärr har man inte tillgång till mätinstrument och inte heller den tidigare förbrukningen bara hur det brukar vara. Tips om var hitta verktyg för att byta stift på Peugeot 504 följde det med ett rör.
Jag hade en Opel Kadett caravan -79 för många år sedan den körde jag i flera år med mobil 1 som man la i nya volvo på den tiden runt mitten av -90. Motorn var det absolut inget problem med hade den i 4,5år. Kan ha varit 5W olja. Jo den var dyr men jag fick den gratis tjänster och gentjänster.
De här gamla motorerna är ju slitna vid det här laget, och är inte tillverkade med den precision som behövs för att köras med de tunnflytande oljorna. Att diverse tillsatser skulle ersätta rätt oljor är nog minst sagt ganska tveksamt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.585
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
De här gamla motorerna är ju slitna vid det här laget, och är inte tillverkade med den precision som behövs för att köras med de tunnflytande oljorna. Att diverse tillsatser skulle ersätta rätt oljor är nog minst sagt ganska tveksamt.
Exakt, rent teoretiskt så ökar oljeförbrukningen samt oljetrycket sjunker med tunnare motorolja i en "oldtimer"
 
Toppen