• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.586
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kontakta Barkmans i Eskilstuna, de tar emot tyska gasolflaskor, har de en likadan hemma så har jag för mej att det kostar 200kr extra när man byter in en på datering utgången flaska.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Kanhända de har en godkänd i linköping och då får jag betala mellanskillnaden så har jag en godkänd som går att fylla. Det känns som att mitt problem är att den är liten och att den tvingar mej till andra vägar än jag planerat för att fylla. En LPG tankflaska som jag kan tanka på ett antal mackar gör mej inte lika beroende särskilt utomlands där det verkar finnas fler. Sen blir ju gasolen billigare och om jag fattat rätt kan jag ordna så att jag kan fylla den på plats och slipper en del bekymmer med att lossa regulatorn och flytta fastsättningarna.
Har egentligen ingen lust att installera en dieselvärmare även om jag nu vet hur man gör. Lukten vid starten och ljudet inne och problemet med att reglera ner värmen gör att komforten minskar. Som nödfall har jag ju en värmare som jag testade en natt i toyotan den ger 450w så den klarar man sej på i nödfall.
I dag tvättade jag husbilen med biltemas keramiska schampo det gör ju inte så förskräckligt bra rent men på toyotan har det blivit bra och väldigt blankt. Den här är inte tvättad på ett tag så jag får ta ett varv till. Tänkte ta ut bo batteriet i morgon vände stolen och det gjorde att jag lättare kommer åt under. Lätt att lossa två poler, eftersom batteriet inte sitter fast blir det mest tyngdlyftning det handlar om säkert 30kg + i en knepig ställning.
Lossar skruvarna som håller kablarna drar ett buntband igenom så att de håller ihop. På måndag ska DHL knacka på dörren med nya batteriet bara 11kg. Kommer se lite bättre ut en fågelboet som sitter nu, 6 minus och 7 röda kablar men de håller rätt färg, gamla bilen hade man bytt färg så man visste inte vad som var plus och minus. Sitter en kartläsarlampa på instrumentbrädan med en svanhals och en blek lampa som säkert är från 80-talet den kommer jag ta bort eftersom den stör och är klumpig. Byter ordinarie lampornas glödlampor mot led så får jag ordentlig ljus därifrån. Tror det var kartläsarlampa för passageraren, jag tror den lanserades som äventyrsbil med tanke på taklösningen med takbox omsluten av aluminiumrör.
Känns jobbigt att klättra upp öppna locket och lägga i och ta upp saker kan ju inte bli så tunga då kanoten skulle gå in men lite halvsvårt. Frågan är om jag inte tar bort takboxen man kan faktiskt ha en solstol där eftersom det är räcke runt om. Den måste ju bidra till ett betydligt högre luftmotstånd där den sitter på faktiskt ett känsligt aerodynamiskt ställe där den saboterar strömningen på en del av bilen.

Ska släpa ut dammsugaren och gå över inredningen finns en del smuts i hörnen. Men ganska roligt att se hur fin den kan bli, sängen däremot kommer bli ett trepiporsproblem min käre Watson. Originalbäddningen ger obegränsad längd men mycket arbete två gånger om dagen jag vill kunna lägga mej och vila ibland mitt på dagen.
Lite bilder som jag hoppas någon kan förklara.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.453
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Det problem jag och andra har är att det blir för varmt.
Det finns lösning på det problemet också. Jag har hittat en fjärrkontroll med inbyggd termostat som startar och stannar värmaren. Ska beställa en när jag kommer hem så får vi se hur den funkar. Just nu funkar termostaten på värmaren bra för här är bara 3 gr så då blir det lagom varmt när den ställer ner på lägsta läget.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det finns lösning på det problemet också. Jag har hittat en fjärrkontroll med inbyggd termostat som startar och stannar värmaren. Ska beställa en när jag kommer hem så får vi se hur den funkar. Just nu funkar termostaten på värmaren bra för här är bara 3 gr så då blir det lagom varmt när den ställer ner på lägsta läget.
Se efter bara så den fjärrkontrollen passar till din värmare, hittade en sån termostat som jag tänkte använda till min värmare men det var en lista på vilka den passade till och min var inte med där. och jag kunde aldrig heller manuellt lägga in en termostat. Jag tror att man hade stängt av den möjligheten för att inte få samma problem som du och ranko haft med termostatstyrningen kopplat till sot och rök och glödstift. Då slapp man garantiärenden. Men sitter termostaten helt i fjärren och använder start och stopp där undrar man hur det fungerar eftersom det finns ju ett startläge på värmaren som det knappast går att gå förbi och ska man bli tvungen att lyssna på den blir det jobbigt. Pumpen är ju digitalt styrd och man kan ju styra in ett lägre antal pulser finns på youtube hur man går in i det läget och ställer om. Problemet blir om den går för kallt och får osäker funktion men det går ju att testa. Bränslemängden går att beräkna eftersom pumpen ger en mängd per slag och antalet slag är programmerbart. Tror det finns pumpar som ger en annan mängd så man kan behålla antalet slag så den inte slocknar emellan. En låg underhålls spänning på glödstiftet skulle hjälpa att få en jämn förbränning. Minskar man fläkthastigheten går den ju varmare och borde klara mindre diesel. Det är egentligen bara det problemet som avhåller mej från att sätta in en i husbilen.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om den grå grejen på dina bilder.
Världen är full av uppfinnarjockar. Som tur är.
Det verkar ha tillhört en kylkompressor om man frågar Mister Google.
Mycket mer än så visste han inte.
Wlaneurop ...kanske ett märke.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har forskat lite om burken verkar vara någon form av tryckkontakt som går att ställa trycket på och hysteresen på till och frånslag. Vad den är till för? hade först en tanke på någon slags pneumatik i fjäderbenen men det har jag avskrivit ävensom det kan stämma. Det finns en liten apparat som har med en automatisk farthållare att göra som kanhända känner av undertrycket i förgasarinsuget och använder det för att reglera gasreglaget. Förre ägaren använde den och den fungerade på motorvägen när det inte var backigt. Jag tror att den kan vara ett tidigt tillbehör för självmontering vilket verkar uppenbart, silikonlim förnekar sej inte upphör som vanligt att fungera efter en tid, har hållit hantverkare med jobb i många år. Hade en helt annan variant i förra bilen fattades en wire som gick att köpa men jag gjorde aldrig det. Men bra om det fungerar eftersom värk i högerbenet var standard de första dagarna man körde till spanien. Bensinare tror jag är lättare att reglera eftersom man kan göra det mekaniskt. Ja denna bilen bjuder på överaskningar hittills mest positiva.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Tryckvakten kan ha en lite speciell funktion. Om du har en dränkpump i bilen kan den nu vara tryck styrd med hjälp av tryckvakten. Om det är så eller inte är svårt att se på bilden. Inställningen är på 0 bar, diffen är utanför skalan. Funktionen är kanske bortkopplad.
Jag är förvånad att du såg inställningen, men när jag zoomade i original bilden så jag inställningen.
20240307_150816.jpgJa det är en dränkpump vita kabeln går in i tanken tätad med butyltejp till tanken, absolut en efterkonstruktion.
Man kan nog se märken efter en pump som suttit utanför.
Avklippta kablar på golvet och lite skarvar verkar vittna om att man kopplat förbi det hela efter att förmodligen skruvat bort sej på tryckvakten som knappast är original förmodligen någon som jobbat med styr och regler som installerat sen kommer en ny ägare som fattar nada och tar bort det hela om den nu inte är trasig pga frysning vilket jag är rädd för men finns inget vatten i tanken men om truman blivit tömd är oklart.
Då undrar man hur man styrt pumpen, jo under diskbänken finns en panel med huvudströmbrytare till pumpen man slår på den så får man vatten!
Manuell styrning, följde med en extra pump i en påse lätt att förstöra pumpen utan styrning.
Den sista ägaren före mej har knappast fattat detta eftersom jag vet en del om honom vilket jag alltid gör innan jag köper bil privat, än mer om det är en firma.
20240307_152848.jpg

Riktigt smart uträknat Herbet det tänkte jag inte på!
En sak till att laga för sådär kan man inte ha det, antingen kolla om tryckvakten fungerar vilket bör vara enkelt är den trasig ska den bort sen skulle man ju leta upp ett original på skroten. I gamla bilen satt det ett filter i plast efter tryckvakten det var sprucket av ålder och på Bahia camping läckte det ut en massa vatten jag fick tömma tanken en matta köpt på dollarstore blev blöt och totalförstörd det är kvalite.....
Personalen på bahia gav mej en siliconslang som jag satte dit istället och det var aldrig några problem. Det var ju varmt där och solen sken så det torkade upp men klickgolvet svällde i skarvarna, när jag lade klickgolv i caddyn så limmade jag skarvarna för att undvika det, beroende på material så sväller. Under klickgolvet låg den gamla original plastmattan det gör den här också och det är den man ser på golvet ovanpå plywood skivan.
Klickgolvet är förresten lagt på samma sätt man gör i en lägenhet med golvlist runt om och avslutlist mot förarutrymmet. Att bilen haft flera ägare som skött den väl och den första som haft den i många år verkar ha tagit hand om den och haft den inomhus på vintrarna.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ett varnings meddelande tydligen någon som kapat min facebook och skickar mail i mitt namn fick meddelande från några bekanta som anade ugglor i mossen, jag har tidigare mottagit ett varningmeddelande om att jag var kapad men glömde bort det, Ska stänga ner allt så om någon skickar något i mitt namn är det inte jag stänger messenger också men de brukar inte stänga ner helt på en månad. Min facebookgrupp är pausad hittar inget bra sätt att stänga ner.

Fick mitt lifepo4 batteri 100ah 11kg 13,17 v så helt ok har ingen laddare för det batteriet utan bara för blybatterier så ca 14v, max laddning är 14,4v så det kommer inte bli helt fulladdat men när man tittar på kurvorna så är det inte långt ifrån. 95% duger bra, sen funderar jag på när det står att det inte går att använda som startbatteri det ger 100A och kortvarigt 200A en vanlig startmotor från förr i tiden hade max effekt på 1200Watt borde gå att starta bilen med den effekten en start kabel från plus till plus på startbatteriet borde ju gå att starta bilen med, minus finns ju redan, den högre spänningen gör ju också att startbatteriet borde laddas upp förutom att det hjälper till.

Nu är det bara att skifta batteri och se till att det sitter fast ordentligt. Det som sitter där nu väger minst 30kg och inget bra läge att lyfta. Sen ska kablarna bort en underlig sak var att spänningen som var nästan 0v på bobatteriet steg ganska fort tiill 14v när jag slog på ljuset med motorn igång. Så på något underligt vis triggas laddningen via lyskontakten det finns ett relä någonstans men det borde reagera automatiskt. Jag hade inte sett det om inte bobatteriet varit slut. Finns ett kopplingschema någonstans får lusläsa det, har tittat på det men man ser inte styrningen av reläet där. Ska ställa batteriet på laddning innan jag monterar det.
Jag känner mej inte rädd att bränna generatorn mera då att fläktremmen kan ta stryk är ju en kilrem, normalladdning ska vara 20 A max 50A och det är max för generatorn. P.g.a. den lägre laddningspänningen bör det inte bli mer än 20A speciellt som kablar och jord utgör en del spänningsfall. Ett blybatteri kan ladda ganska mycket de första minuterna men det faller fort när det blir laddat en del, sådär får man vänta ganska länge tills det blir fulladdat är det kortare körning och en del urladdningar skulle jag vilja säja aldrig och då räcker det med några riktigt kalla nätter med en gammal bil så har man inget batteri. Vilket är det som hänt tror jag. Samma med gamla bilen.
Det kanhända att bokstäver faller bort ibland men det beror på tangentbordet, Har svårt när jag ska betala får kolla jättenoga.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ett varnings meddelande tydligen någon som kapat min facebook och skickar mail i mitt namn fick meddelande från några bekanta som anade ugglor i mossen, jag har tidigare mottagit ett varningmeddelande om att jag var kapad men glömde bort det, Ska stänga ner allt så om någon skickar något i mitt namn är det inte jag stänger messenger också men de brukar inte stänga ner helt på en månad. Min facebookgrupp är pausad hittar inget bra sätt att stänga ner.

Fick mitt lifepo4 batteri 100ah 11kg 13,17 v så helt ok har ingen laddare för det batteriet utan bara för blybatterier så ca 14v, max laddning är 14,4v så det kommer inte bli helt fulladdat men när man tittar på kurvorna så är det inte långt ifrån. 95% duger bra, sen funderar jag på när det står att det inte går att använda som startbatteri det ger 100A och kortvarigt 200A en vanlig startmotor från förr i tiden hade max effekt på 1200Watt borde gå att starta bilen med den effekten en start kabel från plus till plus på startbatteriet borde ju gå att starta bilen med, minus finns ju redan, den högre spänningen gör ju också att startbatteriet borde laddas upp förutom att det hjälper till.

Nu är det bara att skifta batteri och se till att det sitter fast ordentligt. Det som sitter där nu väger minst 30kg och inget bra läge att lyfta. Sen ska kablarna bort en underlig sak var att spänningen som var nästan 0v på bobatteriet steg ganska fort tiill 14v när jag slog på ljuset med motorn igång. Så på något underligt vis triggas laddningen via lyskontakten det finns ett relä någonstans men det borde reagera automatiskt. Jag hade inte sett det om inte bobatteriet varit slut. Finns ett kopplingschema någonstans får lusläsa det, har tittat på det men man ser inte styrningen av reläet där. Ska ställa batteriet på laddning innan jag monterar det.
Jag känner mej inte rädd att bränna generatorn mera då att fläktremmen kan ta stryk är ju en kilrem, normalladdning ska vara 20 A max 50A och det är max för generatorn. P.g.a. den lägre laddningspänningen bör det inte bli mer än 20A speciellt som kablar och jord utgör en del spänningsfall. Ett blybatteri kan ladda ganska mycket de första minuterna men det faller fort när det blir laddat en del, sådär får man vänta ganska länge tills det blir fulladdat är det kortare körning och en del urladdningar skulle jag vilja säja aldrig och då räcker det med några riktigt kalla nätter med en gammal bil så har man inget batteri. Vilket är det som hänt tror jag. Samma med gamla bilen.
Det kanhända att bokstäver faller bort ibland men det beror på tangentbordet, Har svårt när jag ska betala får kolla jättenoga.
Du har två relän till belysningen. Ett till halv resp. helljus. Om inte allt är omgjort.
Testa om laddningen triggas på samma sätt med helljuset. Om inte är du en bit på väg.
Kolla om det sitter en extra kabel på utgången av halvljus relät. Den borde avvika från de övriga kablarna. Säkringarna till belysningen sitter efter reläna. Där går det också att hämta en styrkabel. Den styrkabeln kan vara ansluten till undersidan av säkringshållaren.
Alla kablar som är anslutna till hållaren har flatstift. Ta kort med mobilen på undersidan. Trångt trångt.

Antagligen har du ett relä under stolen som normalt skulle styras av D+.
Min 1989 Fiat fanns relät för laddningen under stolen. Jag har satt dit en booster och byggt om det mesta under stolen.
Reläna finns under luckan i handskfacket, men det vet du redan om.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Du har två relän till belysningen. Ett till halv resp. helljus. Om inte allt är omgjort.
Testa om laddningen triggas på samma sätt med helljuset. Om inte är du en bit på väg.
Kolla om det sitter en extra kabel på utgången av halvljus relät. Den borde avvika från de övriga kablarna. Säkringarna till belysningen sitter efter reläna. Där går det också att hämta en styrkabel. Den styrkabeln kan vara ansluten till undersidan av säkringshållaren.
Alla kablar som är anslutna till hållaren har flatstift. Ta kort med mobilen på undersidan. Trångt trångt.

Antagligen har du ett relä under stolen som normalt skulle styras av D+.
Min 1989 Fiat fanns relät för laddningen under stolen. Jag har satt dit en booster och byggt om det mesta under stolen.
Reläna finns under luckan i handskfacket, men det vet du redan om.
Den info jag fått är att hel/halv omkopplaren styrs direkt från ratten vilket gör att den slits och det blir spänningsfall till lamporna. Därav att jag satte dit biltemas reläsats till lamporna på min gamla bil.
Sitter bara en laddare under stolen om det inte finns något mer under en dubbelplåt men svårt att se, trångt men lyckades lossa polerna brukar var 10mm mutter men det var 14mm hylsa. Var tungt och knepigt att få ut batteriet man hade ju klippt upp plåten under stolen för att få in det. Hade ju varit enklare att ta bort stolen och lyfta ner batteriet. Men vissa föredrar att göra saker på det svåra sättet. Blodvite uppstod men jag svor inte knappt jag orkade få ut det står bredvid tunnan nu funderar att lägga det i tunnan för skojs skull känner honom som kör sopbilen. Han skrattar bara när jag säjer att jag slängt saker som inte ska vara där.
Jo det var 100ah som jag gissade den gröna lysdioden var kolsvart den har ju stått på el och laddats flera veckor men jag tog verktygen och kortslöt polerna ingenting totalt dött. Tekniken går framåt jag sparar minst 20kg vikt och den upplevda realkapaciteten borde vara minst en faktor 1,5 jämfört med det gamla batteriet när det var nytt. Dammsög utrymmet det var en plywoodskiva som låg under batteriet, jag limmade en bit gummimatta i verkstadskvalitet och där får batteriet stå, blev fort kallt så jag gjorde inte färdigt polskruvarna har bara 10mm gänga som det ser ut en av de gamla skruvarna är lite längre räknar med att den ska räcka men svårt att få till det man måste ju trä upp alla sju kablarna på den innan man kan dra fast den. Man kommer bara in med en arm och svårt att se vad man gör, hade varit enklare med en pinnbult och plocka på kablarna en i taget och sen en mutter. Ett par kablar är för korta att få dit dom med batteriet utanför. Så bara att skaffa en lämplig M8 skruv sen tror jag mej hittat lämplig fastsättning av batteriet med ett spännband .
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jo Herbet du har alldeles rätt det sitter två relä under stolen men de var placerade så att man måste ha en synvinkel för att se dom. Ett av dom hade en lustig kabel till ett av stiftet så ut som en slang och kan ha varit två kablar där. Jag lyckades montera batteriet men inte fastsättningen än. efter som det var 7 röda kablar på pluspolen räckte inte skruven till och det ser ut som aluminium så man vill inte det sitter på bara ett par gängor.
Min lösning blev en längre skruv med en mutter på plockade på alla kablar med bara en hand och ansträngt läge skruvade ner skruven tills den bottnade la åt den väldigt försiktigt. Sen skruvade jag ner muttern jag letade länge efter blocknyckel 14 har flera uppsättningar av alla andra blev en liten polygriip till slut.
Det blev bra och nu sticker skruven upp en liten bit om man behöver koppla på en startkabel. gjorde likadant med minus där var det 6 kablar vara två gick till chassijord via en skruv i stolplåten. sprayade på 556 på bultarna som håller underredet mot golvet brukar alltid vara rostigt där.
Läste av voltmetern på instrument brädan 13,2v ca och ca 12,4 på startbatteriet.
kopplade in elen och bobatteriet ökade till ca 13,8 men nu kommer det knepiga startbatteriet ökade spänningen när jag tryckte in lysknappen även fast tändningen var avslagen och det inte lyste i strålkastarna. gick upp en liten aning och man såg att visaren rörde sig mycket långsamt. Den funktionen hade jag inte på den gamla bilen eller så hade jag det och fick problem för i spanien körde jag mycket utan lyset på man blinkade för att tala om att jag glömt ljuset men det var 8 år sen nu är det inte så.
Så Herbet det verkar som att du har rätt om laddningen att den är kopplad via lyset och i normalfallet utan elanslutningen triggas av lyset och tändningen eller d5 från generatorn. undrar om kylskåpet går på 12 v när motorn går. Sen kan man undra hur mycket bensin det går åt att generera 110watt i förhållande till gasen. och ska man verkligen ha kylskåpet igång alls.
Lite knepigt är det ju att ha 5 grader ute perfekt kylskåpstemp men elda för kråkorna eftersom kylskåpet står inomhus i ett uppvärmt utrymme. Jag är uppväxt med skafferi med en ventil rakt ut genom väggen, fanns där jag bor nu men togs bort vid renovering av köket långt innan jag flyttade hit.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag skulle rekommendera kopplingsplintar istället där du samlar plus och minus, sen lite kraftigare kabel till polerna.
Det skulle jag också men ska jag komma åt att sätta dit plintar måste jag ta bort den svängbara stolen, plintarna måste i sånt fall placeras på sidorna av stolsunderredet och knappast med plåtskruv eftersom man kan skada sej så skruv och mutter. Behöver man sen koppla något blir det väldigt svårt att komma åt.
Finns en orsak att det ser ut som det gör ska fota så ser man att det går an jämfört hur det var tidigare de stackars elektronerna har ju lite närmare väg nu. Så här ser det ofta ut i bilar har jag märkt vid pluspolen där man plockat in kablar vartefter. Sen gillar jag inte den gröna avstängning som fanns och som sitter samma i min Toyota, den var mässingsfärgad men vid kontroll visar det sig vara järn med ett supertunt lager av mässing eller färg.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.586
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte hur just din äldre stol är skruvad mot lådan, jag har demonterat flera nyare stolar, lite pilligt är det, men tar bara ca.15min. och värt besväret, enda vettiga metoden ifall man vill arbeta i utrymmet under stolarna.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det sitter 4 bult en i varje hörn finns en viss inskränkning mot standard eftersom det inte är standardstolar utan en smalare variant så det är bultat lite grövre plåt för att flytta in fästena. På någon bil såg jag ett känt märke som normalt sitter på sportigare bilar. Mina är omklädda professionellt så det går inte se vad det är men med båda armstöden nere så sitter man lite som en rallybil. en del kan bero på vikten (överlast). Men jag måste så småningom ta tag i detta och förmodligen installera en bättre stol för att kunna köra långt.
Jag är dock fundersam över att laddningen tydligen kopplas parallellt mellan batterierna eftersom startbatteriet kanske inte blir fullt laddat eftersom vi har halvljuslag. Kanske därför bobatteriet dött eftersom det kanske inte fått laddning i spanien. Om regulatorn i generatorn triggas av bobatteriet så kommer den aldrig att ladda fullt. Jag skulle hellre se att man laddar ett batteri i taget via någon avkänning Biltema har ju sålt en reläsats som sköter det. Kanske är det ett ickeproblem i praktiken. Någonstans ska det finnas ett kopplingschema eftersom mycket dokumentation följde med bilen.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
775
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag får nog släppa det tills bättre väder, viktigast just nu är att få dit nya bussningar så att bilen blir körbar igen, skulle man köra in på bilbesiktningen nu så är det risk att man får en lapp på vindrutan i avvikande färg. Ska fråga på pris på en firma här som kan ta husbilar. Är ju ett enkelt jobb. Kan nog få det gjort medan jag väntar, annars kan jag ta med trehjulingen och köra hem bara att lyfta den rakt in och parkera. Bra mycket enklare än med elcykel.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja två tänkbara lösningar...på stolproblemet....
Antingen montera andra bredare stolar eller minska på kroppsomfång!
Välj det som är enklast!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.631
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja det sitter 4 bult en i varje hörn finns en viss inskränkning mot standard eftersom det inte är standardstolar utan en smalare variant så det är bultat lite grövre plåt för att flytta in fästena. På någon bil såg jag ett känt märke som normalt sitter på sportigare bilar. Mina är omklädda professionellt så det går inte se vad det är men med båda armstöden nere så sitter man lite som en rallybil. en del kan bero på vikten (överlast). Men jag måste så småningom ta tag i detta och förmodligen installera en bättre stol för att kunna köra långt.
Jag är dock fundersam över att laddningen tydligen kopplas parallellt mellan batterierna eftersom startbatteriet kanske inte blir fullt laddat eftersom vi har halvljuslag. Kanske därför bobatteriet dött eftersom det kanske inte fått laddning i spanien. Om regulatorn i generatorn triggas av bobatteriet så kommer den aldrig att ladda fullt. Jag skulle hellre se att man laddar ett batteri i taget via någon avkänning Biltema har ju sålt en reläsats som sköter det. Kanske är det ett ickeproblem i praktiken. Någonstans ska det finnas ett kopplingschema eftersom mycket dokumentation följde med bilen.
En fundering. Händer samma sak att spänningen ökar om du trycker in parkeringsljuset.
Parkeringsljuset matas inte via något relä. Halvljus och parkeringsljus kretsarna är avskilda från varandra. Parkeringsljuset ska fungera utan att behöva sätta på tändningen.
Det finns en fördelningsplint bredvid startbatteriet, en kabel in och två ut. Du kan testa om det är backström i någon av kablarna. En av dom går bla till parkeringsljuskretsen.

Relät för halvljuset kan eventuellt vara trasigt, fastnat i aktivt läge. Då kan det nog uppstå lite konstiga fel. Du kan skifta plats på reläna för att se om det är fel på dom.
I min bil hade kablarna inkl säkringshållaren till ett av de reläna brunnit av. Kolla att kablarna ser okej ut. Om kablarna är skadade och kardelerna är synliga kan det bli kontakt mellan dom. Kanske lite långsökt men man vet aldrig.

I min bil fanns det ett extra relä för halvljuset, anpassat för Sverige. Att halvljuset alltid ska vara på när man kör. Halvljusknappen behövde inte tryckas in för att lyset skulle vara på, men motorn behövde vara igång. Antagligen var relät styrt via D+.
Det relät tog jag bort, det gick inte att stänga av lyset.

Ett sätt att försöka få ordning på laddningen är att sätta dit en DC/DC laddare.
Men behöver nog hitta vad det är som felar i din bil.
 
Toppen