Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det finns lösning på det problemet också. Jag har hittat en fjärrkontroll med inbyggd termostat som startar och stannar värmaren. Ska beställa en när jag kommer hem så får vi se hur den funkar. Just nu funkar termostaten på värmaren bra för här är bara 3 gr så då blir det lagom varmt när den ställer ner på lägsta läget.Det problem jag och andra har är att det blir för varmt.
Se efter bara så den fjärrkontrollen passar till din värmare, hittade en sån termostat som jag tänkte använda till min värmare men det var en lista på vilka den passade till och min var inte med där. och jag kunde aldrig heller manuellt lägga in en termostat. Jag tror att man hade stängt av den möjligheten för att inte få samma problem som du och ranko haft med termostatstyrningen kopplat till sot och rök och glödstift. Då slapp man garantiärenden. Men sitter termostaten helt i fjärren och använder start och stopp där undrar man hur det fungerar eftersom det finns ju ett startläge på värmaren som det knappast går att gå förbi och ska man bli tvungen att lyssna på den blir det jobbigt. Pumpen är ju digitalt styrd och man kan ju styra in ett lägre antal pulser finns på youtube hur man går in i det läget och ställer om. Problemet blir om den går för kallt och får osäker funktion men det går ju att testa. Bränslemängden går att beräkna eftersom pumpen ger en mängd per slag och antalet slag är programmerbart. Tror det finns pumpar som ger en annan mängd så man kan behålla antalet slag så den inte slocknar emellan. En låg underhålls spänning på glödstiftet skulle hjälpa att få en jämn förbränning. Minskar man fläkthastigheten går den ju varmare och borde klara mindre diesel. Det är egentligen bara det problemet som avhåller mej från att sätta in en i husbilen.Det finns lösning på det problemet också. Jag har hittat en fjärrkontroll med inbyggd termostat som startar och stannar värmaren. Ska beställa en när jag kommer hem så får vi se hur den funkar. Just nu funkar termostaten på värmaren bra för här är bara 3 gr så då blir det lagom varmt när den ställer ner på lägsta läget.
Tryckvakten kan ha en lite speciell funktion. Om du har en dränkpump i bilen kan den nu vara tryck styrd med hjälp av tryckvakten. Om det är så eller inte är svårt att se på bilden. Inställningen är på 0 bar, diffen är utanför skalan. Funktionen är kanske bortkopplad.
Jag är förvånad att du såg inställningen, men när jag zoomade i original bilden så jag inställningen.Tryckvakten kan ha en lite speciell funktion. Om du har en dränkpump i bilen kan den nu vara tryck styrd med hjälp av tryckvakten. Om det är så eller inte är svårt att se på bilden. Inställningen är på 0 bar, diffen är utanför skalan. Funktionen är kanske bortkopplad.
Du har två relän till belysningen. Ett till halv resp. helljus. Om inte allt är omgjort.Ett varnings meddelande tydligen någon som kapat min facebook och skickar mail i mitt namn fick meddelande från några bekanta som anade ugglor i mossen, jag har tidigare mottagit ett varningmeddelande om att jag var kapad men glömde bort det, Ska stänga ner allt så om någon skickar något i mitt namn är det inte jag stänger messenger också men de brukar inte stänga ner helt på en månad. Min facebookgrupp är pausad hittar inget bra sätt att stänga ner.
Fick mitt lifepo4 batteri 100ah 11kg 13,17 v så helt ok har ingen laddare för det batteriet utan bara för blybatterier så ca 14v, max laddning är 14,4v så det kommer inte bli helt fulladdat men när man tittar på kurvorna så är det inte långt ifrån. 95% duger bra, sen funderar jag på när det står att det inte går att använda som startbatteri det ger 100A och kortvarigt 200A en vanlig startmotor från förr i tiden hade max effekt på 1200Watt borde gå att starta bilen med den effekten en start kabel från plus till plus på startbatteriet borde ju gå att starta bilen med, minus finns ju redan, den högre spänningen gör ju också att startbatteriet borde laddas upp förutom att det hjälper till.
Nu är det bara att skifta batteri och se till att det sitter fast ordentligt. Det som sitter där nu väger minst 30kg och inget bra läge att lyfta. Sen ska kablarna bort en underlig sak var att spänningen som var nästan 0v på bobatteriet steg ganska fort tiill 14v när jag slog på ljuset med motorn igång. Så på något underligt vis triggas laddningen via lyskontakten det finns ett relä någonstans men det borde reagera automatiskt. Jag hade inte sett det om inte bobatteriet varit slut. Finns ett kopplingschema någonstans får lusläsa det, har tittat på det men man ser inte styrningen av reläet där. Ska ställa batteriet på laddning innan jag monterar det.
Jag känner mej inte rädd att bränna generatorn mera då att fläktremmen kan ta stryk är ju en kilrem, normalladdning ska vara 20 A max 50A och det är max för generatorn. P.g.a. den lägre laddningspänningen bör det inte bli mer än 20A speciellt som kablar och jord utgör en del spänningsfall. Ett blybatteri kan ladda ganska mycket de första minuterna men det faller fort när det blir laddat en del, sådär får man vänta ganska länge tills det blir fulladdat är det kortare körning och en del urladdningar skulle jag vilja säja aldrig och då räcker det med några riktigt kalla nätter med en gammal bil så har man inget batteri. Vilket är det som hänt tror jag. Samma med gamla bilen.
Det kanhända att bokstäver faller bort ibland men det beror på tangentbordet, Har svårt när jag ska betala får kolla jättenoga.
Den info jag fått är att hel/halv omkopplaren styrs direkt från ratten vilket gör att den slits och det blir spänningsfall till lamporna. Därav att jag satte dit biltemas reläsats till lamporna på min gamla bil.Du har två relän till belysningen. Ett till halv resp. helljus. Om inte allt är omgjort.
Testa om laddningen triggas på samma sätt med helljuset. Om inte är du en bit på väg.
Kolla om det sitter en extra kabel på utgången av halvljus relät. Den borde avvika från de övriga kablarna. Säkringarna till belysningen sitter efter reläna. Där går det också att hämta en styrkabel. Den styrkabeln kan vara ansluten till undersidan av säkringshållaren.
Alla kablar som är anslutna till hållaren har flatstift. Ta kort med mobilen på undersidan. Trångt trångt.
Antagligen har du ett relä under stolen som normalt skulle styras av D+.
Min 1989 Fiat fanns relät för laddningen under stolen. Jag har satt dit en booster och byggt om det mesta under stolen.
Reläna finns under luckan i handskfacket, men det vet du redan om.
Det skulle jag också men ska jag komma åt att sätta dit plintar måste jag ta bort den svängbara stolen, plintarna måste i sånt fall placeras på sidorna av stolsunderredet och knappast med plåtskruv eftersom man kan skada sej så skruv och mutter. Behöver man sen koppla något blir det väldigt svårt att komma åt.Jag skulle rekommendera kopplingsplintar istället där du samlar plus och minus, sen lite kraftigare kabel till polerna.
En fundering. Händer samma sak att spänningen ökar om du trycker in parkeringsljuset.Ja det sitter 4 bult en i varje hörn finns en viss inskränkning mot standard eftersom det inte är standardstolar utan en smalare variant så det är bultat lite grövre plåt för att flytta in fästena. På någon bil såg jag ett känt märke som normalt sitter på sportigare bilar. Mina är omklädda professionellt så det går inte se vad det är men med båda armstöden nere så sitter man lite som en rallybil. en del kan bero på vikten (överlast). Men jag måste så småningom ta tag i detta och förmodligen installera en bättre stol för att kunna köra långt.
Jag är dock fundersam över att laddningen tydligen kopplas parallellt mellan batterierna eftersom startbatteriet kanske inte blir fullt laddat eftersom vi har halvljuslag. Kanske därför bobatteriet dött eftersom det kanske inte fått laddning i spanien. Om regulatorn i generatorn triggas av bobatteriet så kommer den aldrig att ladda fullt. Jag skulle hellre se att man laddar ett batteri i taget via någon avkänning Biltema har ju sålt en reläsats som sköter det. Kanske är det ett ickeproblem i praktiken. Någonstans ska det finnas ett kopplingschema eftersom mycket dokumentation följde med bilen.