• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsk D+

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten, du talar hela tiden om att det går en ledning från tändningen till D+ på generatorn! Det får det inte göra om du vill ha en äkta D+ signal!!! Ett sabotage av D+ signalen helt enkelt. Sen är det en annan sak att det inte går att belasta D+ med hur mycket som helst utan att spänningen sjunker för mycket och då får man koppla lasterna via ett relä!
Alltså fram med avbitaren, och mät sen vad D+ spänningen blir efter att generatorn snurrat iogång!
Tydligen har kablen till D+ från startlåset funnits där hela tiden, men varför den finns där har jag inte riktigt förstått, JANKRO är inne på en tanke som inte låter helt fel...
Idag är vi lite upptagna men skall se om jag får tid i eftm till att klippa kablen..
Mig veterligen används inte D+ någonstans mer i hb. vet inte om ebl:en behöver D+..
Continues....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag hade jag tänkt att ta itu med 12v kablen från tändningslåset, när jag väl stannar för dagen.. :yes:
Kl var ungf 15 när det var dags så jag öppnade motorhuven, tänkte att det är nog lättaste härifrån att komma åt... Men jag insåg ganska snart att jag måste under bilen för att komma till...
Sen hände något märkligt... Jag blev enorm trött... All min energi bara försvann.. :eek:
Och ville bara gå o lägga mig.... Men jag hade inte ens ork till detta...
Efter några timmars passivitet insåg jag att jag måste komma ur detta hemska tillstånd....
Så jag kokte mig en kopp i timmen med uppiggande the.... Och till slut känner jag att äntligen har min energi kommit tillbaks.... Så nu orkar jag att gå och lägga mig för dagen.... God natt!!

De har lovat tre dagar med regn här i Croatien... Så jag får nog vänta med kablen...... Continues

I dag kom vi hela 7km från förra stället i Otoc'ac :swoon::twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
EBL brukar ha D+, det styr den styr bl.a aes kyl och sammankoppling av start- och bo-batteri.
Ev. Eltrapp kan dras in eller varning via D+.
Min stora taklucka (elektrisk) stänger på D+, finns säkert fler funktioner i en husbil, kommer bara inte på fler nu.
Nice.... Men allt som tidigare kunde använda D+ har jag med åren slängt ut.... Nu skall det bara vara boostern som behöver D+.. ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag fick jag möjligheten och tiden till att ta itu med D+:en...
Jag parkerade över en naturlig grop i marken och kröp med mycket besvär in under bilen...
Jag har försökt att hitta kablen i motorrummet utan att lyckas... Så nu Skruvade jag istället av den på D+ anslutningen på generatorn.. Och startade sen motorn.... Allt verkar nu fungera som normalt och slår jag bara på tändningen så lyser inte lampan på dc-dc boostern.... Däremot tänds den när motor går...
Sitter just nu i Albanien ca 10 mil till gränsen till Grekland, så jag hoppas att inget lägger av när jag är halvvägs uppe i bergen...
Så.... Problemet är löst. :applaus:
Och tusen tack för alla de olika lösningar... Men bara ett var rätt :bock::twitcy:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag flyttade vi oss ca 50km mot söder...
Allt fungerar perfekt men efter några minuter tänds laddlampan....
Jag kollar appen och allt verkar ok så vi kör vidare....
Väldigt tidigt stöter vi på vägbygge och vi dirigeras upp i bergen på en smal väg, ok... Tar lite längre tid men det är ok för då blir ju batterierna fulladdat och jag får säkert också varmvattn...
Snart blir det serpentin väg med många kurvor och mycket 10% uppför... Ettan och tvåns växlar är det som gäller nu...
Och snart har jag en stor tankbil framför mig... Det är enormt kurvig och brant uppför hela tiden..Men efter ca 15-20 min ser jag möjligheten att köra om...
Rusar motorn på ettan och växlar upp till tvåan när jag lätt glider förbi långtradare... Och det är fortfarande 10% uppför.... Så när jag ligger ca 50m framför långtradare börja motorn hacka... Kollar snabbt temperaturen... Och till min förskräckelse så är den så gott som i topp... Och efter ca 20m stannar motorn.... Nu har jag inte bara långtradare bakom mig... Utan också ca 10 bilar...
Dra åt handbromsen och hoppar ut, sen vinkar jag att de måste köra runt mig öppnar motorhuven och hör hur den elektriska motorfläkt jobbar för fullt..
Kön med bilarna kör förbi mig, men en kom bara ca 30m sen kokade deras motor också...
Efter några minuter startar jag motorn så vattnet kan åka igenom kylaren... Samtidigt ser jag att dc-dc booster laddar inte.. Shit tänker jag helt fel ställe att börja pilla med detta... Så när tempen har sjunkit till normalt kör jag vidare uppför....
Hittar en p-plats efter en stund, och börja kolla anslutningarna.... Kryper tom under bilen för att se om d+ sitter kvar..
Automat säkringen i motor rummet kastade jag en blick på när jag fick motorstopp och den så helt ok ut... Så där är ju inget fel...
Börja undra om det är generatorn eller dc-dc boostern som har lagt av.... Medan jag kör vidare...
Efter ca 20min hittar jag en bra parkering så jag stannar där för nu vill jag skruva dit den falska D+ för att se om det hjälper...
Sen kör vi vidare... Men det hjälpte inte...
Börja räkna i huvudet vad kostar en ny generator samt montering... Men så ser jag att startbatteriet plötsligt är på 100% SoC då måste det vara boostern tänker jag och räknar i huvudet vad denna "katastrof" kommer att kosta mig....
Men under hela tiden har tanken funnits där, att det kan vara säkringen i motorrummet som har löst ut så jag stannar för tredje gången och kollar om jag såg fel förra gången.... Jodå den hade löst ut :eek:
Återställde den och kör vidare medan jag ser att det laddas runt 70A...
Så nu är jag tillbaka på ruta ett med den falska D+ :twitcy:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter, hur stor säkring har du på linan mot bodelen?

Själv har jag en 50A maxi i båda ändarna, den håller för mej , jag kommer inte upp i närheten av de strömmar som du åstadkommer.
Anlände Öland igår kväll, med 100% SoC, startade i morse med 84% körde nån mil, ca 17-20A i laddning landade i Sandvik, fortfarande 84%, mulet, laddar 1,5A så jag går lite back med min förbrukning. Imponerad av din laddström.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter, hur stor säkring har du på linan mot bodelen?

Själv har jag en 50A maxi i båda ändarna, den håller för mej , jag kommer inte upp i närheten av de strömmar som du åstadkommer.
Anlände Öland igår kväll, med 100% SoC, startade i morse med 84% körde nån mil, ca 17-20A i laddning landade i Sandvik, fortfarande 84%, mulet, laddar 1,5A så jag går lite back med min förbrukning. Imponerad av din laddström.
Hej Peter..

På den linan har jag bara 70A..tänker höja den till 100A.

Nu har jag ju satt in lite "tyngre" grejer än dina... Att leva som jag gör krävs ju också helt andra grejer...
Satte in en ny tvättmaskin nu när jag var hemma över sommaren... Den drar 1600w som mest... Och mellan 50-80 liter vatten per tvätt :swoon:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du gemensam rem för generator och vattenpumpen.
Om laddningen var extra hög när du varvade upp motorn vid omkörningen slirade kanske remmen. Laddningen måste ha varit ganska hög i och med att säkringen löste ut. Kanske mer än vanligt, kanske går att se i någon av dina loggar.
Om generatorn inte laddade som den ska kan även spänningen varit för låg fram till kylarfläkten, om remmen slirade. Jag har för mig att de äldre Ducato bilarna med diesel motorer har dubbla elfläktar som startar i olika steg. Kanske går att få till på din bil som är lite nyare. Kolla om det är spänningsfall fram till kylarfläkten när allting är i normal drift. Både på plus och minussidan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo den var hög.... Problemet ligger i de kinesiska automat säkringar.... Då de ibland inte klarar märkes strömmen...
Metalen i säkringen blir varm och skapar då dålig kontakt...
Jag har haft ganska många sådana genom åren, och kommit fram till att de med gul knapp är bäst, de sämsta är de med fyra bulor...
Bilen har dubbla fläktar... Men när det är riktigt varmt som idag och ingen vind samt km efter km med stigning på 10% så brukar motorn koka... Kommer jag ihåg det så drar jag i öppnare för motorrummet så kommer det ju in mer luft.
I morgon skall jag ta bort den falska D+ igen och se hur det fungerar, för imorgon kör vi inte i så hööööga berg..

Frågan är sen kan jag montera in ett relä som ger ström till den falska D+ så ladd lampan släcks?
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Jo den var hög.... Problemet ligger i de kinesiska automat säkringar.... Då de ibland inte klarar märkes strömmen...
Metalen i säkringen blir varm och skapar då dålig kontakt...
Jag har haft ganska många sådana genom åren, och kommit fram till att de med gul knapp är bäst, de sämsta är de med fyra bulor...
Bilen har dubbla fläktar... Men när det är riktigt varmt som idag och ingen vind samt km efter km med stigning på 10% så brukar motorn koka... Kommer jag ihåg det så drar jag i öppnare för motorrummet så kommer det ju in mer luft.
I morgon skall jag ta bort den falska D+ igen och se hur det fungerar, för imorgon kör vi inte i så hööööga berg..

Frågan är sen kan jag montera in ett relä som ger ström till den falska D+ så ladd lampan släcks?
Är du inte framme snart
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såååå jaaaa.!!

Idag tog jag mig tid till att koppla in så som jag tänkte med ett relä...
Jag har i "källaren" en askt med ca 10 olika relän som alltid är bra att ha med sig.. :)
Så det är ju bara att leta fram asken.... Så jag letar och letar.... Och letar.... Tills jag inser att den glömde jag nog också hemma. :eek:
Men skam den som ger sig... Så jag började leta i olika lådor där det finns annan elektronik mm.... Och plötsligt ser jag en liten ask.... Som jag fick av min goda vän Tomas när vi monterade hans värme mm.... Herre gud det skulle jag ju ha lagt bland de andra relän... Det skall ju inte ligga här.....
Men ibland får man ju lite hjälp.... Några säger från han där uppe.... Men denna gång är det nog min förvirring som gjort att saker inte ligger på rätt ställe :msn_quest:..... Eller var det han där uppe som såg till att reläet kom med :rolleyes:.... Hur som helst så har jag nu ett perfekt relä..
Kryper under bilen kopplar om den falska D+.... Och sen in i reläet tillsammans med de andra kablar som är nödvändiga... Startar motorn.... Och lampan släcks inte :msn_cry:.... Va f.. Nu då.... Kollar anslutningarna.... Men det ser ok ut... Så jag demontera reläet och testar det i arbetsbänken i hb... Inte ett ända klickande hörs... Så jag öppnar reläet... Och letar efter de jätte tunna kablar som går till spolen.... Och en tycks vara av... Så fram med den stora löddkolven..... Jag ser ju knappt tråden och det är så smått och trångt..... Men efter 4 försök och tester verkar det som att den nu sitter fast...
Så på med alla kablar.... Startar motorn.... Och knappt två sekunder senare släcks laddlampan.. :applaus:

Nu har bilen äkta D+ och allt fungerar perfekt... Tills nästa katastrof kommer :twitcy:

IMG_20231007_145152.jpg

IMG_20231007_142245.jpg

IMG_20231007_142259.jpg
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Såååå jaaaa.!!

Idag tog jag mig tid till att koppla in så som jag tänkte med ett relä...
Jag har i "källaren" en askt med ca 10 olika relän som alltid är bra att ha med sig.. :)
Så det är ju bara att leta fram asken.... Så jag letar och letar.... Och letar.... Tills jag inser att den glömde jag nog också hemma. :eek:
Men skam den som ger sig... Så jag började leta i olika lådor där det finns annan elektronik mm.... Och plötsligt ser jag en liten ask.... Som jag fick av min goda vän Tomas när vi monterade hans värme mm.... Herre gud det skulle jag ju ha lagt bland de andra relän... Det skall ju inte ligga här.....
Men får jag hjälp.... Några säger från han där uppe.... Men denna gång är det nog min förvirring som gjort att saker inte ligger på rätt ställe :msn_quest:..... Eller var det han där uppe som såg till att reläet kom med :rolleyes:.... Hur som helst så har jag nu ett perfekt relä..
Kryper under bilen kopplar om den falska D+.... Och sen in i reläet tillsammans med de andra kablar som är nödvändiga... Startar motorn.... Och lampan släcks inte :msn_cry:.... Va f.. Nu då.... Kollar anslutningarna.... Men det ser ok ut... Så jag demontera reläet och testar det i arbetsbänken i hb... Inte ett ända klickande hörs... Så jag öppnar reläet... Och letar efter de jätte tunna kablar som går till spolen.... Och en tyck vara av... Så fram med löddkolven..... Jag ser ju knappt tråden och det är så smått och trångt..... Men efter 4 försök och tester verkar det som att den nu sitter fast...
Så på med alla kablar.... Startar motorn.... Och knappt två sekunder senare släcks laddlampan.. :applaus:

Nu har bilen äkta D+ och allt fungerar perfekt... Tills nästa katastrof kommer :twitcy:

Visa bilaga 230701

Visa bilaga 230702

Visa bilaga 230703
Ursäkta språket, men du är fan i mig otrolig! :D
 
Toppen