• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsk D+

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Er vel 2 enkle mulige løsninger på problemet?
1 Har bobilen automatisk kjørelys som tennes når motoren starter? Da kan man trekke en ledning fra nærmeste pære til DCDC laderens D+.
2 Har generatoren D+ eller som på vedlagt bilde på DCDC laderen klemme I. Da kan man trekke en ledning fra den ledningen og til DCDC laderens D+.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Er vel 2 enkle mulige løsninger på problemet?
1 Har bobilen automatisk kjørelys som tennes når motoren starter? Da kan man trekke en ledning fra nærmeste pære til DCDC laderens D+.
2 Har generatoren D+ eller som på vedlagt bilde på DCDC laderen klemme I. Da kan man trekke en ledning fra den ledningen og til DCDC laderens D+.
Tack Tor.... Men den dagen/kvällen jag bara tänder ljuset då kommer ju boostern att dränera startbatteriet på noll tid.. :eek:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tittar man på bilden av hur renogy skriver hur boostern D+ skall kopplas in så är jag nästan 101% säker på att såhär är det inte kopplad på just min generator...
Nackdelen nu är ju att komma åt där generatorn sitter... För att se om det finns en transistor... :rolleyes: :msn_wall:

IMG_20230920_170334.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag måste återupprepa min fråga i inlägg #16 där uppe
Mest den om du har en fungerande laddlampa på panelen nu, eller om den inte tänds alls när tändningen slås på.
För det är ju möjligt att någon tidigare har lagat ett fel på fel sätt, eller kopplat in något på fel sätt, men konstaterat
"Yes! det funkar.... Men vad underligt det blev?..... Ahhh det får duga."

M.v.h.JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Krångla inte till det med extra prylar. Leta rätt på (mät) den riktiga D+ och använd den.
Vart tycker du jag skall leta efter D+:en.... Förutom där kablen är redan kopplad på generatorns utgång för D+..?

Här är en bild av baksidan av generatorn för att underlätta det för dig
 

Bilagor

  • Screenshot_20230921_192228.jpg
    Screenshot_20230921_192228.jpg
    153,4 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, jag måste återupprepa min fråga i inlägg #16 där uppe
Mest den om du har en fungerande laddlampa på panelen nu, eller om den inte tänds alls när tändningen slås på.
För det är ju möjligt att någon tidigare har lagat ett fel på fel sätt, eller kopplat in något på fel sätt, men konstaterat
"Yes! det funkar.... Men vad underligt det blev?..... Ahhh det får duga."

M.v.h.JANKRO.
Skall kolla detta i morgon när jag startar motorn... Vi har ståt stilla nu 2 dygn och därför har jag inte provat..
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vart tycker du jag skall leta efter D+:en.... Förutom där kablen är redan kopplad på generatorns utgång för D+..?

Här är en bild av baksidan av generatorn för att underlätta det för dig
Inlägg #39 har ett bra förslag. Ett annat är att söka rätt på ett kopplingsschema från FIAT och se vart D+ tar vägen från generatorn. Det bör finnas en användbar signal på en plint någonstans i kupén.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Inlägg #39 har ett bra förslag. Ett annat är att söka rätt på ett kopplingsschema från FIAT och se vart D+ tar vägen från generatorn. Det bör finnas en användbar signal på en plint någonstans i kupén.
Om det nu inte finns en fungerande signal på generatorns d+ uttag så lär han nog inte hitta den på någon plint i bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skall det vara så svårt.... Det finns ju en D+ på generator.... Men en annan kabel från tändningen går också till D+ så när jag vrider om med nyckel så kommer ju +12v ut i denna kabel som sitter på D+.... Sen spelar det ju ingen roll hur många kablar som sen är kopplad på D+.... Alla kablar får då ju dess 12v från startlåset utan att motorn är igång...

Jankro är inne på en intressant sak..... Skall kolla detta i morgon.... Men jag är 99.99% säker på att laddlampan när den lyser att den lyser som den skall.

Däremot undrar jag behövs denna kabel från täningslåset.. Tar jag bort den kommer laddaren att ladda.? Någon skrev att generatorn behöver 12v för att få igång laddningen... Då kommer ju nästa fundering skall då 12v kopplas till D+ för att få igång laddningen..
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Skall det vara så svårt.... Det finns ju en D+ på generator.... Men en annan kabel från tändningen går också till D+ så när jag vrider om med nyckel så kommer ju +12v ut i denna kabel som sitter på D+.... Sen spelar det ju ingen roll hur många kablar som sen är kopplad på D+.... Alla kablar får då ju dess 12v från startlåset utan att motorn är igång...

Jankro är inne på en intressant sak..... Skall kolla detta i morgon.... Men jag är 99.99% säker på att laddlampan när den lyser att den lyser som den skall.

Däremot undrar jag behövs denna kabel från täningslåset.. Tar jag bort den kommer laddaren att ladda.? Någon skrev att generatorn behöver 12v för att få igång laddningen... Då kommer ju nästa fundering skall då 12v kopplas till D+ för att få igång laddningen..
Ok, så då vet du att det finns en fungerande d+?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok, så då vet du att det finns en fungerande d+?
Som jag skrivit tidigare så finns det en D+..... Men jag vill inte påstå att den fungerar som tänkt, eftersom en kabel från tändningen laddar upp D+ med 12v utan att motorn/generatorn är igång (falsk D+) .....
Tar jag bort kabeln så fungerar säkert D+ normalt.... Men jag är lite orolig över vad som händer om jag klipper sladden från tändningen
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..

Skall det vara så svårt.... Det finns ju en D+ på generator.... Men en annan kabel från tändningen går också till D+ så när jag vrider om med nyckel så kommer ju +12v ut i denna kabel som sitter på D+.... Sen spelar det ju ingen roll hur många kablar som sen är kopplad på D+.... Alla kablar får då ju dess 12v från startlåset utan att motorn är igång...

Jankro är inne på en intressant sak..... Skall kolla detta i morgon.... Men jag är 99.99% säker på att laddlampan när den lyser att den lyser som den skall.

Däremot undrar jag behövs denna kabel från täningslåset.. Tar jag bort den kommer laddaren att ladda.? Någon skrev att generatorn behöver 12v för att få igång laddningen... Då kommer ju nästa fundering skall då 12v kopplas till D+ för att få igång laddningen..
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Vet inte om jag missförstått eller missat något inläggen men som någon skrev i på en annan plats "Att mäta är att veta"
1. Vad har du för polaritet Generatorns D+ när tändningen är tillslagen innan motorn startats.
2. Vilken polaritet är det när motorn är igång.
Har du en skillnad här bör du kunna koppla din Regony dc-dc booster här.
Har du + i båda fallen skulle jag prova med att sätta en lampa emellan och mäta om det blev någon skillnad på polariteten i de ovanstående fallen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Tack Tor.... Men den dagen/kvällen jag bara tänder ljuset då kommer ju boostern att dränera startbatteriet på noll tid.. :eek:;)
:twitcy:Da er det nok ikke boosteren som tapper startbatteriet, for den strømmen boosteren vil ta fra lyset er strømmen til boosterens D+ som nok er langt under 1A

D+ på din generator er på en av de kontaktene jeg har merket grønt om det er koplet ledninger dit. Er det bare en tynn ledning som går til generatoren, der du har merket D+ eller jeg har merket er det D+ Står nok ikke merket D+ på noen av dem, men f.eks. T1 og T2

Ved å måle spenningen på de kontaktene når det er koplet til og tenningen på, vil den som viser 0V er noen få V være D+, den andre vil vise 12V eller batterispenningen. Når motoren går vil man måle batterispenningen på begge 2.


Ville også målt hvor mye strøm som D+ på boosteren trekker og er det 0,5A eller mer, ville jeg koplet inn et rele som gir strøm til D+ på boosteren for ikke å overbelaste elektronikken i regulatoren på generatoren
 

Bilagor

  • d.png
    d.png
    104,2 KB · Visningar: 19

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
:twitcy:Da er det nok ikke boosteren som tapper startbatteriet, for den strømmen boosteren vil ta fra lyset er strømmen til boosterens D+ som nok er langt under 1A

D+ på din generator er på en av de kontaktene jeg har merket grønt om det er koplet ledninger dit. Er det bare en tynn ledning som går til generatoren, der du har merket D+ eller jeg har merket er det D+ Står nok ikke merket D+ på noen av dem, men f.eks. T1 og T2

Ved å måle spenningen på de kontaktene når det er koplet til og tenningen på, vil den som viser 0V er noen få V være D+, den andre vil vise 12V eller batterispenningen. Når motoren går vil man måle batterispenningen på begge 2.


Ville også målt hvor mye strøm som D+ på boosteren trekker og er det 0,5A eller mer, ville jeg koplet inn et rele som gir strøm til D+ på boosteren for ikke å overbelaste elektronikken i regulatoren på generatoren
Nja du... Där finns inga flatstift anslutningar.... Du ser bara en metal krans nere i de ovala hålen...

IMG_20230921_225705.jpg

IMG_20230921_225727.jpg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Nja du... Där finns inga flatstift anslutningar.... Du ser bara en metal krans nere i de ovala hålen...
:mad: Da er D+ der du anmerker og det går en tynn ledning dit?

Da kan du kople en ledning derfra til boosterens D+ og du får ikke batterispenning på den ledningen før generatoren lader.

Foreta den målingen jeg nevnte i tidligere innlegg med at det er ca. 0 V på kontakten med tenningen på og motoren står stille og ca. batterispenning på den kontakten når motoren går.

Ville også sjekket hvor mye strøm som går til D+ på boosteren og evt. koplet inn et rele om strømmen er høy.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Muskatten, du talar hela tiden om att det går en ledning från tändningen till D+ på generatorn! Det får det inte göra om du vill ha en äkta D+ signal!!! Ett sabotage av D+ signalen helt enkelt. Sen är det en annan sak att det inte går att belasta D+ med hur mycket som helst utan att spänningen sjunker för mycket och då får man koppla lasterna via ett relä!
Alltså fram med avbitaren, och mät sen vad D+ spänningen blir efter att generatorn snurrat iogång!
 
Toppen