• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsk D+

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Panelerna laddar väl bara bodelen, D+ simulatorn ska ju mäta på startbatteriet och kan ju kopplas in efter tändningen är till om du skulle ladda startbatteri från solceller.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Efter att ha funderat lite mer så inser jag att iden var god.... Men som sagt kommer den att ge mig andra problem.... Så som när panelerna laddar då stiger ju spänningen och D+ skickar då signalen till boostern som snabbt tömmer startbatteriet :eek:
Så här måste vi verkligen anstränga oss att hitta en lösning... Så som att klippa signalen från tändningen och se vad som händer.... Men JANKRO och någon i en annan tråd skriver att generatorn måste ha 12v för att börja ladda.. Klipper jag kablen... Då får generatorn ju inga 12v.... Så hur jag nu än vänder mig så har jag r.... Bak.. :eek:;)
Strömmen som tänder laddningslampan går vidare genom den och förmagnetiserar generatorn för att den ska börja att ladda. Kabeln är kopplad till D+ på generatorn. Det kan vara kopplat så på din bil. Din ING kabel kan vara kopplad till 12V var som helst i din bil. Den behöver inte ha med D+ att göra. Du kan testa att koppla bort (ING)den tillfälligt från Boostern och se om den laddar. Du behöver inte röra andra änden av kabeln. När det gäller solpanelerna och laddning startbatteri sköter boostern om laddningen vad jag kommer ihåg. Bodelsbatteriet laddas först och sen startbatteriet beroende av spänningsnivåer. Startbatteriet laddas med pulser. Men det kan vara bra att kolla i manualen igen. En hel del att tänka på.
Jag kan ha fel.

Var gränsen går när ECU är inblandad med att styra laddningen vet jag inte.
mellan olika bilfabrikat och årsmodeller.
Jag har för mig laddningen i min personbil från 2006 är delvis ECU styrd, påverkas av utetemperaturen.
Smartgeneratorer är ECU styrda.
De äldre bilarna är som i beskrivningen ovan.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Strömmen som tänder laddningslampan går vidare genom den och förmagnetiserar generatorn för att den ska börja att ladda. Kabeln är kopplad till D+ på generatorn.
Det kan vara kopplat så på din bil. Din ING kabel kan vara kopplad till 12V var som helst i din bil. Antagligen har den inget med D+ att göra. Du kan testa att koppla bort den tillfälligt från Boostern.
Okey... Men om jag tar bort kablen då laddar ju inte boostern.... Och det tycker jag inte är bra ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Efter att ha funderat lite mer så inser jag att iden var god.... Men den kommer att ge mig andra problem.... Så som när panelerna laddar då stiger ju spänningen och D+ skickar då signalen till boostern som snabbt tömmer startbatteriet :eek:
Om du tar din "pryl" och simulerar "D+" efter mätt spänning som du leder via ett relä som aktiveras av den "falska D+" - då borde du få laddning/booster-signal enbart när tändningen är på och batteriet håller en viss spänning.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Efter att ha funderat lite mer så inser jag att iden var god.... Men den kommer att ge mig andra problem.... Så som när panelerna laddar då stiger ju spänningen och D+ skickar då signalen till boostern som snabbt tömmer startbatteriet :eek:
Så här måste vi verkligen anstränga oss att hitta en lösning... Så som att klippa signalen från tändningen och se vad som händer.... Men JANKRO och någon i en annan tråd skriver att generatorn måste ha 12v för att börja ladda.. Klipper jag kablen... Då får generatorn ju inga 12v.... Så hur jag nu än vänder mig så har jag r.... Bak.. :eek:;)
Har du kollat om den nya generatorn har D+ utgång, och om den är ansluten?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det jag har kollat är att när jag slår på tändningen då har kablen 12v.... Vet inte om det går att mäta på annat sätt..?
Mät spänningen på D+ kabeln när du startar bilen. Det kan vara spänningsfall när startmotorn går runt. Jag tänker lite som när det är strömavbrott, korta avbrott(blink) ställer till mest problem med elektronik. Om spänningen på D+ ingången är för låg eller varierar kanske boostern hänger sig och behöver norskas. Spånat lite bara.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Lång kabel till multimetern så att du kan motståndsmäta/ringa när kabeln är bortkopplad i båda ändar för att vara säker att det är D+ från generatorn som du har inne i bilen.
Men kablen från start låset ger ju 12v så fort jag vrider på tändningen... Sen går den ner till fästet för D+ på generatorn... Och sen vidare in i husbilen så det är ingen tvivel att det är från tändningen.... Och allt fungerar ju normalt.... Så länge jag inte bara slår på tändningen och då går ju signalen till boostern.... Men någon laddström kommer ju inte och hit här är ju allt ok...
Men nästa gång jag startar motorn/generatorn då vill ju inte boostern "köpa" en till D+ signal... Eftersom boostern fick ju en tidigare.
Detta hände också på min förra Renogy booster så problemet ligger i Regony men jag måste försöka fixa så att boostern bara får D+ signal när motorn/generatorn är igång....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det borde fungera, om du gör som jag skrev ovan - i kombination med din spänningsmätare och ett relä.
Kanske inte den smidigaste lösningen, men ändå. :)
Sorry jag fick läsa det en gång till innan 25 öringen ramlade ner :eek:
Du har säkert rätt här för utan signal från tändningen händer ju inget..
Men när jag plockade fram enheten ur antistatiska påsen så ser jag att det var en time delay relä trigger.... Och den kan jag inte använda till detta.
Är just nu i Croatien så jag får vänta och beställa tills vi är framme... Men hur som helst så tusen tack för informationen :bock::applaus:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men kablen från start låset ger ju 12v så fort jag vrider på tändningen... Sen går den ner till fästet för D+ på generatorn... Och sen vidare in i husbilen så det är ingen tvivel att det är från tändningen.... Och allt fungerar ju normalt.... Så länge jag inte bara slår på tändningen och då går ju signalen till boostern.... Men någon laddström kommer ju inte och hit här är ju allt ok...
Men nästa gång jag startar motorn/generatorn då vill ju inte boostern "köpa" en till D+ signal... Eftersom boostern fick ju en tidigare.
Detta hände också på min förra Renogy booster så problemet ligger i Regony men jag måste försöka fixa så att boostern bara får D+ signal när motorn/generatorn är igång....
Men om allt är ok med D+ skall ju inte boostern få någon signal när du bara slår på tändningen, eftersom den kommer först när generatorn snurrar. Det måste vara någon annan signal du får. Det är därför jag tycker att du skall kolla vilken kabel uppe i bilen som är den verkliga som kommer från D+ på generatorn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men om allt är ok med D+ skall ju inte boostern få någon signal när du bara slår på tändningen, eftersom den kommer först när generatorn snurrar. Det måste vara någon annan signal du får. Det är därför jag tycker att du skall kolla vilken kabel uppe i bilen som illär den verkliga som kommer från D+ på generatorn.
Jo.... Jag har kollat kablen och den går från tändningen ner på generatorn D+ eller tvärtom vilket man nu vill. :rolleyes: och den gick tidigare också till ebl:en och även till kylen.

Sen angående att allt är ok om.. (du kanske missade att läsa detta)..
Så länge jag inte bara slår på tändningen...
Det är ju här problem uppstår,
 
Toppen