• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsk D+

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
Vad jag kan se i manualen behöver ING(D+) vara inkopplad om det är en smartgenerator.
Med en vanlig generator är laddningen för tillslag och frånslag spänningsstyrd med en fördröjning av tillslaget med 15 sekunder. Smartgeneratorn har också fördröjning och spänningen påverkar på och av för laddningen. Men det är helt andra värden, lägre.
Det verkar som att du har anslutit ING till din booster, jag har för mig att du har en vanlig generator. En smartgenerator styrs av ECU.
Jag förstår hur du tänker om det det bör vara en äkta D+ eller inte. Testa att ta bort D+ för att se om felet försvinner med laddningen. Med ING signalen inkopplad kommer din booster använda de lägre gränserna för tillslag och frånslag av laddningen.
Nu tror jag att programvaran hänger sig pga att IGN är ansluten.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er, angående D+ så ska det vara 12v när du står på tändningen och generator lampan tänds, den jordas genom generatorn men sen när generatorn börja ladda så slocknar lampan jorden försvinner, detta gäller bara dom vanliga generatorerna hur smart generatorn är kopplad vet jag inte.
Ha det..
 

egonh

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Norge
HBK-Nr
23409
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
Denne kan kobles mellom 12v og boostern. Skiljerelä, automatiskt


Mvh. egonh
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej på er, angående D+ så ska det vara 12v när du står på tändningen och generator lampan tänds, den jordas genom generatorn men sen när generatorn börja ladda så slocknar lampan jorden försvinner, detta gäller bara dom vanliga generatorerna hur smart generatorn är kopplad vet jag inte.
Ha det..

På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
Jag kom Ihåg din tråd som handlade om samma sak. Så problemet kvarstår med din booster. Du har bytt generator vad jag kommer ihåg. Blev laddningen bättre.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara en tanke. D+ signalen är taget mellan laddlampan och generatorns D+ utgång? och inte av misstag blivit tagen mellan laddlampan och 12V försörjningen från tändningen när nyckeln vrids till tändläge.
(Lyser laddlampan dåligt när tändingen är på? för då kan en dålig diod släppa ut lite ström på D+, men det borde den då även göra med tändningen avslagen.)
Var det verkligen en smartgenerator, den kraftigare som du köpte ??


M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad jag kan se i manualen behöver ING(D+) vara inkopplad om det är en smartgenerator.
Med en vanlig generator är laddningen för tillslag och frånslag spänningsstyrd med en fördröjning av tillslaget med 15 sekunder. Smartgeneratorn har också fördröjning och spänningen påverkar på och av för laddningen. Men det är helt andra värden, lägre.
Det verkar som att du har anslutit ING till din booster, jag har för mig att du har en vanlig generator. En smartgenerator styrs av ECU.
Jag förstår hur du tänker om det det bör vara en äkta D+ eller inte. Testa att ta bort D+ för att se om felet försvinner med laddningen. Med ING signalen inkopplad kommer din booster använda de lägre gränserna för tillslag och frånslag av laddningen.
Nu tror jag att programvaran hänger sig pga att IGN är ansluten.
Men den dc-dc booster jag har idag kräver ju D+ för att överhuvud taget starta... Kopplar jag sen in D+ på den andra ingången så minskas laddningen med ungf 50%.... Men sen jag bytte till en 150A generator ser det ut som att jag inte behöver den...
Men jag önskade att det fanns en äkta D+
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej på er, angående D+ så ska det vara 12v när du står på tändningen och generator lampan tänds, den jordas genom generatorn men sen när generatorn börja ladda så slocknar lampan jorden försvinner, detta gäller bara dom vanliga generatorerna hur smart generatorn är kopplad vet jag inte.
Ha det..
Okey... Men någon smart generator har jag inte..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kom Ihåg din tråd som handlade om samma sak. Så problemet kvarstår med din booster. Du har bytt generator vad jag kommer ihåg. Blev laddningen bättre.

Jo jag bytte både generatorn och boostern.... Men har ingen äkta D+
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bara en tanke. D+ signalen är taget mellan laddlampan och generatorns D+ utgång? och inte av misstag blivit tagen mellan laddlampan och 12V försörjningen från tändningen när nyckeln vrids till tändläge.
(Lyser laddlampan dåligt när tändingen är på? för då kan en dålig diod släppa ut lite ström på D+, men det borde den då även göra med tändningen avslagen.)
Var det verkligen en smartgenerator, den kraftigare som du köpte ??
Det fanns en dragen D+ till gas kylen som jag använder . Följer jag den så försvinner den i en kabel härva in under instrumentpanelen.. Men någon har dragit en kabel från tändningen till anslutningen D+ på generatorn (så var det på den gamla generator så blev det också gjort på den nya)
Som jag ser det så lyser inget svagt på instrumentpanelen när tändningen slår på...
Denna bild finns i manualen om hur det skall kopplas... Men jag vet inte ens om det är kopplad såhär..
 

Bilagor

  • IMG_20230920_170334.jpg
    IMG_20230920_170334.jpg
    1,4 MB · Visningar: 32

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det fanns en dragen D+ till gas kylen som jag använder . Följer jag den så försvinner den i en kabel härva in under instrumentpanelen.. Men någon har dragit en kabel från tändningen till anslutningen D+ på generatorn (så var det på den gamla generator så blev det också gjort på den nya)
Som jag ser det så lyser inget svagt på instrumentpanelen när tändningen slår på...
Denna bild finns i manualen om hur det skall kopplas... Men jag vet inte ens om det är kopplad såhär..
Vad har du för booster, gärna hela beteckningen. Vad jag kommer ihåg kunde din gamla ladda 50A. Något säger mig att din nya kan ladda 60A.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad har du för booster, gärna hela beteckningen. Vad jag kommer ihåg kunde din gamla ladda 50A. Något säger mig att din nya kan ladda 60A.
Den på 60A heter DCC-1212-60

Att jag bytte berodde helt på att den gamle var på 25+25A... Så gav solpanelerna typ 1A då blev den totala laddningen bara 26A...
I dag vid samma situation så blir det 61A... Stor skillnad :spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, inget som går att tyda helt utan lite koll.
Men jag förstår inte varför generatorn inte skulle kicka igång med en vanlig koppling och endast lite ström från/genom laddlampan.
Det står ju faktiskt... Kopplas till tändström eller instrumentpanelens "warnings signs" vilket borde vara varningsladdlampan som får ström från tändningen på ena sidan, men läcker ner lite till generatorn som jordar lampan så den lyser tills det kommer +ström ut på D+ också... Alltså plus på båda sidor till lampan, och den slocknar.

Tror jag M.v.h. JANKRO.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
På min bil har jag vad jag kallar en falsk D+... Vrider jag om tändningen så blir det 12v i D+ kablen.... Och motorn är inte ens igång... Det är säkert byggt så..
Men nackdelen är om jag vrider om tändningen så får ju min Regony dc-dc booster en signal och tror att den skall ladda...
Och nästa gång jag startar motorn så laddar inte boostern... Då den kommer ihåg förra "start signal" och tillåter inte en till..
Så nu undrar jag går det över huvud taget att ha en äkta D+ signal på våran Ducato tdj2,8.. Eller finns det andra lösningar..?
Jag måste nu norsk resetta boostern för att den skall ladda när motorn är igång..
Jag hade tidigare en 2005 2,8TDI och den hade äkta D+ dvs 12V när motorn startats men inte när motorn stod still med påslagen tändning.
Om din D+ slår om till +12V så fort tändningen slås på verkar det som någon anslutit kabeln på fel sätt.

(” när motorn startats” var antagligen också i kombination med att generatorn laddade, men eftersom generatorn aldrig var trasig kunde jag inte få bekräftelse på detta)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej igen, inget som går att tyda helt utan lite koll.
Men jag förstår inte varför generatorn inte skulle kicka igång med en vanlig koppling och endast lite ström från/genom laddlampan.
Det står ju faktiskt... Kopplas till tändström eller instrumentpanelens "warnings signs" vilket borde vara varningsladdlampan som får ström från tändningen på ena sidan, men läcker ner lite till generatorn som jordar lampan så den lyser tills det kommer +ström ut på D+ också... Alltså plus på båda sidor till lampan, och den slocknar.

Tror jag M.v.h. JANKRO.
Jag hade tidigare en 2005 2,8TDI och den hade äkta D+ dvs 12V när motorn startats men inte när motorn stod still med påslagen tändning.
Om din D+ slår om till +12V så fort tändningen slås på verkar det som någon anslutit kabeln på fel sätt.

(” när motorn startats” var antagligen också i kombination med att generatorn laddade, men eftersom generatorn aldrig var trasig kunde jag inte få bekräftelse på detta)
Tack.... Jag får nog klippa den kablen och se egentligen vad som kommer att hända.....
Det har ju varit en ägare före mig... Och så återförsäljaren.... Båda kan ju ha gjort någon tokig installation...
Skall testa nu så fort jag får lite tid över..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. Bara en fundering till som poppade upp i mitt huvud.
Med den här troliga direktkopplingen av 12V direkt in på D+ med tändningen på. Har du ändå en fungerande "laddlampa"? som lyser rött när du slår på tändningen och slocknar när motorn startar och generatorn börjar ladda, mysko i så fall.... Eller??

Om laddlampan kanske gick sönder för länge sedan och någon kopplade in 12V på D+ för att få generatorn att kicka igång, i stället för att byta ut lampan i panelen, men de brukar inte gå sönder.....
Då kan du ha två fel, dels en trasig lampa och dels en tjuvkoppling som skall bort. Men???

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En som heter Roy kontaktade mig på Fb och informerade mig om Victron D+ simulator.... Till priset av ca 2 900:-:eek:
På tok för dyrt för en D+ signal..

Men Roy väckte tanken om att simulera en D+ signal.... Och då kom jag att tänka på denna som jag har liggande och som jag använder en till att simulera AES signal till varmvattenberedaren... Vad tror ni om detta...?

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En som heter Roy kontaktade mig på Fb och informerade mig om Victron D+ simulator.... Till priset av ca 2 900:-:eek:
På tok för dyrt för en D+ signal..

Men Roy väckte tanken om att simulera en D+ signal.... Och då kom jag att tänka på denna som jag har liggande och som jag använt till att simulera AES signal till varmvattenberedaren... Vad tror ni om detta...?

Perfekt, då ställer du själv vilken punkt du vill belasta startbatteriet :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En som heter Roy kontaktade mig på Fb och informerade mig om Victron D+ simulator.... Till priset av ca 2 900:-:eek:
På tok för dyrt för en D+ signal..

Men Roy väckte tanken om att simulera en D+ signal.... Och då kom jag att tänka på denna som jag har liggande och som jag använder en till att simulera AES signal till varmvattenberedaren... Vad tror ni om detta...?

Det kan fungera. Har testat att koppla bort ING signalen från boostern. Fördröjningen för laddningen är 15sekunder, även med ING ansluten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.144
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att ha funderat lite mer så inser jag att iden var god.... Men den kommer att ge mig andra problem.... Så som när panelerna laddar då stiger ju spänningen och D+ skickar då signalen till boostern som snabbt tömmer startbatteriet :eek:
Så här måste vi verkligen anstränga oss att hitta en lösning... Så som att klippa signalen från tändningen och se vad som händer.... Men JANKRO och någon i en annan tråd skriver att generatorn måste ha 12v för att börja ladda.. Klipper jag kablen... Då får generatorn ju inga 12v.... Så hur jag nu än vänder mig så har jag r.... Bak.. :eek:;)
 
Senast ändrad:
Toppen