• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra skatt på husbilar

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Tack för en vettig kommentar, det är ju den nuvarande regering som kan påverka olika förslag om viljan finns, att tjata på vad andra regeringar har eller inte har gjort hjälper ju föga....
Det spelar sällan roll vilken färg på regeringen, de höjer skatter och tillsätter utredningar, sänks en skatt höjs en annan. Som tidigare skrivits måste pengarna in till kassan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det spelar sällan roll vilken färg på regeringen, de höjer skatter och tillsätter utredningar, sänks en skatt höjs en annan. Som tidigare skrivits måste pengarna in till kassan.
Pengar måste in för att matcha de utgifter en regering budgeterar. Inte minst bidrag. Där ser i vart fall jag en stor skillnad!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Pengar måste in för att matcha de utgifter en regering budgeterar. Inte minst bidrag. Där ser i vart fall jag en stor skillnad!
Tjänar föga att här diskutara vem som är bäst eller sämst i klassen, det finns andra platser som är lämpligare till det. Det vi kan dryfta här är hur vi skall få en sittande regering att leverera förslag som är fördelaktiga för vår del.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det spelar sällan roll vilken färg på regeringen, de höjer skatter och tillsätter utredningar, sänks en skatt höjs en annan. Som tidigare skrivits måste pengarna in till kassan.
Det ligger mycket i det! Och även om man tror sig veta hur det skulle ha varit om "den andra sidan" hade haft makten kan man inte vara säker. Om man ändå försöker bilda sig en uppfattning hur det skulle ha varit kan man rentav bli överraskad. Av en slump hittade jag dessa uttalanden i en text idag:

Vi vill införa ett system där mer miljöanpassade fordon premieras vid inköpstillfället genom en bonus, medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får högre fordonsskatt, ett så kallat Bonus-Malus-system.

Vi vill därutöver höja fordonsskatten genom att höja koldioxidbeloppet.


Var hittade jag detta? Jo, i Alliansens valmanifest 2014-2018.....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det ligger mycket i det! Och även om man tror sig veta hur det skulle ha varit om "den andra sidan" hade haft makten kan man inte vara säker. Om man ändå försöker bilda sig en uppfattning hur det skulle ha varit kan man rentav bli överraskad. Av en slump hittade jag dessa uttalanden i en text idag:

Vi vill införa ett system där mer miljöanpassade fordon premieras vid inköpstillfället genom en bonus, medan fordon med höga utsläpp av koldioxid får högre fordonsskatt, ett så kallat Bonus-Malus-system.

Vi vill därutöver höja fordonsskatten genom att höja koldioxidbeloppet.


Var hittade jag detta? Jo, i Alliansens valmanifest 2014-2018.....
Är det intressant att referera till 10 år gamla manifest bara för att hitta kritik? Känns ganska urvattnat. Det har skett mycket under resan. Ska vi ändå fortsätta diskussionen är väl de kraftigt sänkta priserna på diesel värt att nämna! Här snackar vi tydliga skillnader i regeringarnas färger! Ser man inte det, är man troligen färgblind! :cool:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är det intressant att referera till 10 år gamla manifest bara för att hitta kritik? Känns ganska urvattnat. Det har skett mycket under resan. Ska vi ändå fortsätta diskussionen är väl de kraftigt sänkta priserna på diesel värt att nämna! Här snackar vi tydliga skillnader i regeringarnas färger! Ser man inte det, är man troligen färgblind! :cool:
Ja det är intressant att konstatera att den ofta förekommande uppfattningen att ingen av de åtgärder, tex Bonus-Malus, som den förra regeringen införde skulle ha inträffat om Alliansen vunnit, antagligen inte stämmer.
Det kan vara obekvämt när etablerade missuppfattningar emotsägs av historiska fakta.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vad gäller klimat och koldioxidutsläpp har jag funderat på om det inte i stället för straffskatter på vissa fordon medan andra såsom flyget nästan helt slipper undan......Skulle vara bättre och rättvisare med en personlig pott. Då kan den som absolut måste åka på långresor med flyg cykla resten av tiden medan de som aldrig flyger få köra sina bilar utan orimliga straffskatter! Men naturligtvis är det en utopi och skulle aldrig gå att räkna ut och få att fungera.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vad gäller klimat och koldioxidutsläpp har jag funderat på om det inte i stället för straffskatter på vissa fordon medan andra såsom flyget nästan helt slipper undan......Skulle vara bättre och rättvisare med en personlig pott. Då kan den som absolut måste åka på långresor med flyg cykla resten av tiden medan de som aldrig flyger få köra sina bilar utan orimliga straffskatter! Men naturligtvis är det en utopi och skulle aldrig gå att räkna ut och få att fungera.
Möjligheten att införa är inte ogenomförbart om det inte var för att någon (i princip alla) skulle protestera.:)
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Det bästa vore kanske att man betalde typ 1,50 kr/ kg på totalvikten, då det gäller husbilar, ju större bil desto mer slitage.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det bästa vore kanske att man betalde typ 1,50 kr/ kg på totalvikten, då det gäller husbilar, ju större bil desto mer slitage.
Inte så lätt fungerar verkligheten...

Boggie hjul fördelar tyngden på större yta. (Axelvikt fördelas på 3 axlar, 6 hjul.) Kan ge mindre slitage med en stor bil med bredare däck och boggie än en lättare husbil med 2 axlar med kanske smalare däck.

Sen finns det bilar med 2 axlar och dubbelmontage bak. Även det ger lägre marktryck och därmed lägre slitage.

Att mäta axeltryck och marktryck är att veta...
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det kan vara obekvämt när etablerade missuppfattningar emotsägs av historiska fakta.
Men va fan KawaMal. Det där var väl ändå väl krystat! Vem avgör vad som är "etablerade missuppfattningar"? ...å vem bestämmer vad som är "historiska fakta"! Är det du? Då böjer jag mitt huvud i respekt! :cool:
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Inte så lätt fungerar verkligheten...

Boggie hjul fördelar tyngden på större yta. (Axelvikt fördelas på 3 axlar, 6 hjul.) Kan ge mindre slitage med en stor bil med bredare däck och boggie än en lättare husbil med 2 axlar med kanske smalare däck.

Sen finns det bilar med 2 axlar och dubbelmontage bak. Även det ger lägre marktryck och därmed lägre slitage.

Att mäta axeltryck och marktryck är att veta...
Ja det är klart att inget kan bli helt rättvist, om man tar väck min mening om att tyngre sliter mer, så skulle det vara enklare och billigare både för ägare och myndigheter.

Det du säger om boggie stämmer bra utom när det svänger då sliter dom mer än två axlad, nu är det väl ändå så att de flesta husbilar är två axlade, eller jag kanske har fel där med
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att det ska vara så svårt för Sveriges styrande att bara lägga sig på samma skattenivåer på fordon som resten av eu-staterna.
En husbil snittar i skatt då runt 6000kr/år. Det är ju fritidsfordon det handlar om :msn_weird:
 
Toppen