• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra skatt på husbilar

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Tja det var ju mer än rykte! Helt otroligt att en tung lastbil inte betalar mer än knappt 15.000 om året oavsett körsträcka. Den vettigaste skatten vore naturligtvis noll i årsskatt och helt kilometerbaserad skatt i övrigt. Då får de som kör mycket och sliter på vägarna betala för detta.
En god ide, ett annat är en skatt per kg totalvikt på sådär 1,5kr/kg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Den delen kan man inte jämföra med eftersom en stor del av dessa avgifter står i relation till omsättning. I en husbil blir väl omsättning att tala om nästan bara i de hjärtbeprydda husbilar man kan se efter tyska landsvägar. :)
Kanske en affärsidé för Sverige också. Ny sängkammarmodell för tillverkarna att utveckla. Nya bilmodeller också, kan tänka mig en "Moonlight Lovenest" med hydrauliska stödben som standard och utan TV antenn.
 
Senast ändrad:

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Frågan ligger hos Transportstyrelsen och Skattemyndigheten. Regeringen kan inte detaljstyra, det får man inte, men peka med hela handen åt vilket håll man vill gå, beträffande skatten. Vilket förslag som myndigheterna än kommer med, kan alltså Regeringen gå in och ta beslut. Blir skatten för en "vanlig" Husbil 44 000kr då kommer jag att överväga att registrera den hos en släktning i ett annat land. Men alla har väl inte den valfriheten. Byt regering!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eller vi gör som i Frankrike, vi åker till Stockholm och blockerar några gator i närheten av beslutande myndighet. Vi kan ju inte tippa gödsel. som är en vanlig åtgärd i Frankrike, men de flesta har kanske en gasolflaska i bilen, den kan vi ha som barriär. N törs jag inte skriva mer, var går gränsen för uppvigling.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Frågan ligger hos Transportstyrelsen och Skattemyndigheten. Regeringen kan inte detaljstyra, det får man inte, men peka med hela handen åt vilket håll man vill gå, beträffande skatten. Vilket förslag som myndigheterna än kommer med, kan alltså Regeringen gå in och ta beslut. Blir skatten för en "vanlig" Husbil 44 000kr då kommer jag att överväga att registrera den hos en släktning i ett annat land. Men alla har väl inte den valfriheten. Byt regering!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eller vi gör som i Frankrike, vi åker till Stockholm och blockerar några gator i närheten av beslutande myndighet. Vi kan ju inte tippa gödsel. som är en vanlig åtgärd i Frankrike, men de flesta har kanske en gasolflaska i bilen, den kan vi ha som barriär. N törs jag inte skriva mer, var går gränsen för uppvigling.
Eller så gör vi som riktiga Svenskar,,,,knyter näven i fickan och betalar ;-)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan ligger hos Transportstyrelsen och Skattemyndigheten. Regeringen kan inte detaljstyra, det får man inte, men peka med hela handen åt vilket håll man vill gå, beträffande skatten. Vilket förslag som myndigheterna än kommer med, kan alltså Regeringen gå in och ta beslut. Blir skatten för en "vanlig" Husbil 44 000kr då kommer jag att överväga att registrera den hos en släktning i ett annat land. Men alla har väl inte den valfriheten. Byt regering!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eller vi gör som i Frankrike, vi åker till Stockholm och blockerar några gator i närheten av beslutande myndighet. Vi kan ju inte tippa gödsel. som är en vanlig åtgärd i Frankrike, men de flesta har kanske en gasolflaska i bilen, den kan vi ha som barriär. N törs jag inte skriva mer, var går gränsen för uppvigling.

Det är ju inte den nuvarande regeringen som är ansvarig för detta, utan den föregående!
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Det är ju inte den nuvarande regeringen som är ansvarig för detta, utan den föregående!
Det har ju ingen betydelse, nu har vi en regering som styr då kan väl dom ändra på synen på skatt på husbilar och lägga dom i en egen skatteklass, så att man vet vad som gäller, inte krångla till det så förbannat. En enhetlig skat på fritids fordon punkt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Frågan ligger hos Transportstyrelsen och Skattemyndigheten. Regeringen kan inte detaljstyra, det får man inte, men peka med hela handen åt vilket håll man vill gå, beträffande skatten. Vilket förslag som myndigheterna än kommer med, kan alltså Regeringen gå in och ta beslut. Blir skatten för en "vanlig" Husbil 44 000kr då kommer jag att överväga att registrera den hos en släktning i ett annat land. Men alla har väl inte den valfriheten. Byt regering!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eller vi gör som i Frankrike, vi åker till Stockholm och blockerar några gator i närheten av beslutande myndighet. Vi kan ju inte tippa gödsel. som är en vanlig åtgärd i Frankrike, men de flesta har kanske en gasolflaska i bilen, den kan vi ha som barriär. N törs jag inte skriva mer, var går gränsen för uppvigling.
Vi har ju en toa-kassett :rolleyes:.... Den fungerar nog minst lika bra som böndernas gödsel..:eek:;)
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Gör istället som många länder i Europa, ta betalt av alla som kör på våra vägar i Sverige, många av er ver ju hur det är när ni ska ner å köra i Europa, det är vinjetter bizzsar bommar mm.
Nä... i Sverige är det bara att köra fritt.
Undantag för trängselskatt i Gbg å Stockholm.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Gör istället som många länder i Europa, ta betalt av alla som kör på våra vägar i Sverige, många av er ver ju hur det är när ni ska ner å köra i Europa, det är vinjetter bizzsar bommar mm.
Nä... i Sverige är det bara att köra fritt.
Undantag för trängselskatt i Gbg å Stockholm.
Glöm inte Sundsvallsbron 9kr!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har ju ingen betydelse, nu har vi en regering som styr då kan väl dom ändra på synen på skatt på husbilar och lägga dom i en egen skatteklass, så att man vet vad som gäller, inte krångla till det så förbannat. En enhetlig skat på fritids fordon punkt
Klart det har betydelse, man kan ju inte rätta till åtta års galenskaper på ett år, och det finns betydligt större problem för regeringen än högre skatt
på våra nöjesfordon, tyvärr.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har jag fattat fel när jag tror att denna nya skatt bara avser nya husbilar? Dvs att det inte kommer att påverka våra nuvarande.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Ja men en förening kan påverka/lobba hos myndigheter, då är det stor skillnad vilka som styr dessa myndigheter, det går inte att komma ifrån verkligheten. Sen hur mycket HBK ska lobba/påverka är väl upp till oss medlemmar.
Helt korrekt. Men jag uppfattar det som skrivs i inläggen #23, #25, och #32 som politisk påverkan.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.921
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tokerier kan komma från vilket parti som helst och det är därför helt onödigt att nämna vilka partier man favoriserar.
Helt korrekt. Men jag uppfattar det som skrivs i inläggen #23, #25, och #32 som politisk påverkan.

Så ängsliga för att uttrycka åsikter med politisk bäring får vi inte vara. Särskilt inte när det sker med vårt husbilsliv i fokus. Det har uttalats åsikter mot både nuvarande och förra regering, helt ok enligt mig. Däremot ser jag inga partipolitiska åsikter eller dito påverkan! Sedan är grundfrågan intressant. Finns det överhuvudtaget något som inte är politik?
 
Toppen