• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra skatt på husbilar

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Det ryktas att riksdagen i dag har debatterart att höja skatten på husbilar för att finansiera elbilar.
Någon som har koll på detta?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tja det var ju mer än rykte! Helt otroligt att en tung lastbil inte betalar mer än knappt 15.000 om året oavsett körsträcka. Den vettigaste skatten vore naturligtvis noll i årsskatt och helt kilometerbaserad skatt i övrigt. Då får de som kör mycket och sliter på vägarna betala för detta.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tja det var ju mer än rykte! Helt otroligt att en tung lastbil inte betalar mer än knappt 15.000 om året oavsett körsträcka. Den vettigaste skatten vore naturligtvis noll i årsskatt och helt kilometerbaserad skatt i övrigt. Då får de som kör mycket och sliter på vägarna betala för detta.
Du kanske glömmer att de betalar en hel del i drivmedelsskatter, arbetsgivaravgifter och moms också.

Kanske är det bättre att skippa alla fordonsskatter och sedan höja drivmedelsskatterna.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Du kanske glömmer att de betalar en hel del i drivmedelsskatter, arbetsgivaravgifter och moms också.

Kanske är det bättre att skippa alla fordonsskatter och sedan höja drivmedelsskatterna.
Det är ju att jämföra äpple med päron. Vägtrafikskatt ska ju vara för att täcka vägunderhåll, färjor och vägbyggen. Moms, drivmedelskatter, arbetsgivaravgifter m.m. ska väl betalas av de som köper transporter i sista änden? Men du har rätt i sak. Jag har alltid tyckt att den mest rättvisa beskattningen är att lägga allt på bränslet!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Är det verkligen så fortfarande? Jag vet att det har varit så men gäller det fortfarande? Jag har för mig att det har ändrats. Någon som vet med säkerhet?
Det åker in i allmänna budgeten, sedan ganska länge.
Därför det heter fordonsskatt, och inte vägtrafikskatt numera.
Bilismen är tämligen enkel att ”ta pengar” ifrån.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det ryktas att riksdagen i dag har debatterart att höja skatten på husbilar för att finansiera elbilar.
Någon som har koll på detta?
Utredning om framtida fordonskatt?

Blir nog inte lägre för husbilar....

Sen anar jag att en ev kilometerskatt för alla dessa elbilar kommer att dyka upp i underlaget. Elbilar börjar bli så tunga att snart krävs lastbilsförare för att framföra dom stod det i vi bilägare.

Galen utveckling... Eller kan kan kalla det utveckling?

 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Den vettigaste skatten vore naturligtvis noll i årsskatt och helt kilometerbaserad skatt i övrigt. Då får de som kör mycket och sliter på vägarna betala för detta.
De som bor i glesbygd och har stora avstånd till affärer och annan samhällsservice kanske inte håller med dig om rättvisan i en sådan modell.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Du kanske glömmer att de betalar en hel del i drivmedelsskatter, arbetsgivaravgifter och moms också.
Den delen kan man inte jämföra med eftersom en stor del av dessa avgifter står i relation till omsättning. I en husbil blir väl omsättning att tala om nästan bara i de hjärtbeprydda husbilar man kan se efter tyska landsvägar. :)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De som bor i glesbygd och har stora avstånd till affärer och annan samhällsservice kanske inte håller med dig om rättvisan i en sådan modell.
På 70 talet var det kilometerskatt på dieselbilar. Det vart inget bra så det togs bort..

Dagens elbilar har superlåg fordonsskatt men är enormt tunga och därför nöter mer på vägarna än en fossilbil med samma körsträcka

Elbilar däck nöts ner fort pga. Den höga vikten.
 
Senast ändrad:

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Utredning om framtida fordonskatt?

Blir nog inte lägre för husbilar....

Sen anar jag att en ev kilometerskatt för alla dessa elbilar kommer att dyka upp i underlaget. Elbilar börjar bli så tunga att snart krävs lastbilsförare för att framföra dom stod det i vi bilägare.

Galen utveckling... Eller kan kan kalla det utveckling?

Många bilar som inte betalar drivmedelsskatt och endast 360:- i fordonsskatt. El och energiskatten är försumbar i jämförelse, kommer troligen som nämns ovan en km skatt som hamnar i paritet med skatten på fosildrivna fordon. Ingen ska ha det bättre än andra
 
Toppen