• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra skatt på husbilar

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja det är klart att inget kan bli helt rättvist, om man tar väck min mening om att tyngre sliter mer, så skulle det vara enklare och billigare både för ägare och myndigheter.

Det du säger om boggie stämmer bra utom när det svänger då sliter dom mer än två axlad, nu är det väl ändå så att de flesta husbilar är två axlade, eller jag kanske har fel där med
Du har nog rätt i att dom flesta husbilarna är 2 axlade.....

Men meningen "då det gäller husbilar, ju större bil desto mer slitage." I ditt inlägg var ju det bärande argumentet i ditt ditt inlägg... det håller inte....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du har nog rätt i att dom flesta husbilarna är 2 axlade.....

Men meningen "då det gäller husbilar, ju större bil desto mer slitage." I ditt inlägg var ju det bärande argumentet i ditt ditt inlägg... det håller inte....
Skulle man av någon anledning betala fordonsskatt efter vikt, då hamnar väl en långtradare runt 300000kr, istället för dagens 10000kr, det håller inte.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Men va fan KawaMal. Det där var väl ändå väl krystat! Vem avgör vad som är "etablerade missuppfattningar"? ...å vem bestämmer vad som är "historiska fakta"! Är det du? Då böjer jag mitt huvud i respekt! :cool:
Hm, detta börjar kännas tjatigt men ställda frågor bör kommenteras så jag gör ett sista försök:
1. Eftersom Alliansen gick till val med ett offentligt publicerat manifest som bl.a. säger att de ville införa Bonus-Malus så är det ett historiskt fakta att de visat en sådan avsikt. Det står svart på vitt och är inget som någon behöver försöka ”avgöra”.
2. Eftersom inlägg som visar att skribenten uppfattat Bonus-Malus som ett S/MP-påhitt som inte skulle funnits utan dem är vanligt förekommande så är det en etablerad (men inte allenarådande) uppfattning. Det är också lätt att konstatera genom att läsa vad som skrivits på HBK och andra forum.
3. Av punkt 1 följer att uppfattningen i punkt 2 är en missuppfattning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hm, detta börjar kännas tjatigt men ställda frågor bör kommenteras så jag gör ett sista försök:
1. Eftersom Alliansen gick till val med ett offentligt publicerat manifest som bl.a. säger att de ville införa Bonus-Malus så är det ett historiskt fakta att de visat en sådan avsikt. Det står svart på vitt och är inget som någon behöver försöka ”avgöra”.
2. Eftersom inlägg som visar att skribenten uppfattat Bonus-Malus som ett S/MP-påhitt som inte skulle funnits utan dem är vanligt förekommande så är det en etablerad (men inte allenarådande) uppfattning. Det är också lätt att konstatera genom att läsa vad som skrivits på HBK och andra forum.
3. Av punkt 1 följer att uppfattningen i punkt 2 är en missuppfattning.
Riktigt snyggt KawaMal! :) Men vi som inte fastnat i historiskt ensidig fakta, kan ju ändå se skillnaden i att manifestera och faktiskt genomföra. Genomföra för att sedan hårdhänt vidmakthålla och utveckla. Det ser jag som minst lika tydlig "historisk fakta" och definitivt inte som nån sorts etablerad missuppfattning. Visst håller du egentligen med mig! :)
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Utan att gå för djupt in i politiken så vill jag bara säga att skatten på våra fordon inte är specifikt för att användas till vägunderhåll och sådant som har med trafik att göra. Utan den ingår i statens skatteintäkter och får användas fritt och är inte öronmärkta för trafik och vägar. För då skulle ju trafikskadades vård och annat ingå i det vilket inte skulle funka.
Trafikförsäkringen har en egen skatt, infördes av alliansen om jag inte minns fel, så nog betalar vi alla för trafikskadade i viss mån iaf
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har en malus bil - 16.251 per år. Dyrt. Samtidigt - avställning är smidigt så jag kommer inte i närheten av det beloppet. Det är väldigt individuellt hur stor andel av skatten vi betalar. Så länge avställning funkar kan jag stå ut. Sen skulle jag önska att ha ett skattekonto på Trafikverket - betala in en klumpsumma - Trafikverket debiterar på kontot - beroende på nyttjande då fyller man på eller begär utbetalning. Några få betalningar per år. Borde vara enklare för alla.
 
Toppen