• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri

F

F.d. 30108

Guest
Kan man sätta dit ett extra bodelsbatteri? Klarar elblocket laddningen då? Blir det några problem? Någon som vet?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Pga att den inte får crimpas med kontakter i kontaktstyckena pga att det skapar spänningsfall och dålig kontakt.
Vi får väl se om förtennad kopparkabel kommer i bilarna någon gång och hur dom resonerar kring kontakterna och area och vikt.
Ingen mer än jag skulle bli gladare om detta fungerade till 100% och jag slapp felsöka i bilarna. :)

Läste alla rader på alla sidor. Stod inget om tinned copper. Ja 2st bilder finns men ingen text där det står att just detta är rätt.:)

Vad stod det i länken på elektronikforumet då?:)
//tony
Det var såklart förtennat kabel, vad tror du att det var?

Du kan inte resonera så om bilar, bilar är en helt annan sak då dom jagar varenda krona! Hade dom inte gjort det hade elen i bilarna sett ut på ett helt annat sätt och med helt andra kontakter. Men om du tittar på industri grjer, flyg, fartyg od då finns det helt andra saker att ta hänsyn till och där funktion är nummer 1 inom bilar är det inte så om det nu inte är ett ABS system eller liknande såklart.

Elektronikforumets länk som du skickade var det ingen högre klass på, det som framkom och var helt rätt var att man ska använda ändhylsor, men någon brukade dubbelvika kabeln i sockerbiten tydligen också haha suck.

Lägger in en länk till kablar för de som tror på att förtennat är bra och vill använda sådana och obs de skall ej lödas utan krimpas tänger finns på denna sidan också dock vet jag inget om kvaliten från Erlandssons!

Elkabel

mvh Michael
 
Senast ändrad:
Toppen