F
F.d. 30108
Guest
Kan man sätta dit ett extra bodelsbatteri? Klarar elblocket laddningen då? Blir det några problem? Någon som vet?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kopparkabel har sina fördelar men också nackdelar, den oxiderar rätt fint med tiden speciellt om det finns salt i luften så förtennad kabel är nog det man ska ha om man vill göra det perfekt.Det man vill ha är strömkabel för billjud i ren koppar med många kardeler. Finns billiga Aluminiumkablar hos biltillbehörsjättar men då får man gå upp i area p.g.a den sämre ledningsförmågan.
Peter
Hela laddsystemet skall jag bygga om nu till våren med bla separata laddare för de två batterierna och där laddarna matas från invertern för maximal laddning.
Vi har två st 100A under vardera säte(av utrymme ocn viktskäl), sedan går kablarna under mattan dragna i en vanlig vattenslang som extra isolering.
Att säkra mellan batterierna anser jag är helt onödigt, det blir bara spänningsfall och en till felkälla bättre att dra kabeln på ett bra sätt istället.
Kopparkabel har sina fördelar men också nackdelar, den oxiderar rätt fint med tiden speciellt om det finns salt i luften så förtennad kabel är nog det man ska ha om man vill göra det perfekt.
Allt fler elkablar i dag är ofta aluminium eller liknande som kan ha ett ytlager av koppar, rena kopparkablar är för dyra numera.
Skall man ha kablar som inte oxiderar på nått sätt så blir det väl guldpläterade, fast det känns lite överarbetat.
Guldpläterat använder audiofiler, förtennat är det som används.Allt fler elkablar i dag är ofta aluminium eller liknande som kan ha ett ytlager av koppar, rena kopparkablar är för dyra numera.
Skall man ha kablar som inte oxiderar på nått sätt så blir det väl guldpläterade, fast det känns lite överarbetat.
Skrev nog lite fel där, 100A under vardera stol ska det varaHej!
Har du totalt 400A under stolarna?
Ja man kan dra kabeln i rör mm men det har inte alla möjlighet till.
Skall man då dra 16-35mm2 kabel så sätter jag dit säkringar.
Säkringshållarna till billjud är vattentäta och oftast guldpläterade och
håller nog bilens livslängd.
Du har kanske inte heller sett problemen med svartoxiderade kablar!Då skulle alltså 100% av alla bilar inte gå efter ett tag i vissa länder. Jag har aldrig sett en enda förtennad kabel i en bil.
Skall man ha förtennade kablar så blir dom alldeles för stela och man skulle behöva löda varje kontakt i alla kontaktstycken. Dessutom skulle hela systemet bli x-antal kilo tyngre.
Skrev nog lite fel där, 100A under vardera stol ska det vara
Varför ska du ha säkringar, det behövs absolut inte i en matarledning utan ställer bara till problem.
Grovleken på kabeln bör framförallt dimensioneras för förbrukning och då är nog 16mm2 helt ok, hälften räcker bra tom!
Laddning sker lämpligen via separata kablar till batterierna.
Du har kanske inte heller sett problemen med svartoxiderade kablar!
Dom blir inte alls för stela och varför måste du löda?
Tyngre visst, men nu pratar vi inte om flygplan utan husbilar och inte om 10 tals kilo
Jasså.
Förtennad kabel löder man i sådana kontakter så skall lödas.
Vanliga kablar i en bils kontaktstycken skall crimpas och får inte lödas pga brott risk och ökad resistans.
I bilens kablage får inte förtennad kabel användas. Nu pratar jag inte om min 90:a utan nya bilar.
Mer info finns här om att inte crimpa eller skruva förtennad kabel:
Förtenna kabel eller inte? • Allmänt • Svenska ElektronikForumet
Ja i den serien så crimper dom ren kopparkabel eller missade jag något med min knackiga engelska.
Det verkar som om vi har delade meningar om det mesta och det var ju inte det tråden handlade om. Vi kan låta folket dra vilken kabel dom vill mellan sina batterier så använder jag säkringar mellan mina poler.
Huvudfrågan Jag har bara ett gammalt elblock(runt -90) men det laddar iprincip batterierna och så finns det lite saker som tankmätare, batterispänning där."Tävlingen" är inte avgjord än! Nu väntar vi på någon som har fler än 4 bodelsbatterier. Det borde finnas, tycker jag. Fast det vore nog vettigare att mäta antalet ampèretimmar.
Jag har startat en ny tråd: Ah-ligan där vi kan tävla om vem som har flest ampèretimmar i sina bodelsbatterier.
Därmed kan denna tråd återgå till sitt ursprungliga ämne som är om elblocken klarar extra bodelsbatterier.
Jappe
Varför får man inte använda förtennt kabel i en bil???
fö säkert inget fel på din engelska men du kanske bara läste första sidan
Här har du kopparkabeln som är crimt
Making Your Own Battery Cables Photo Gallery by Compass Marine How To at pbase.com
Och här har du den förtennta
Making Your Own Battery Cables Photo Gallery by Compass Marine How To at pbase.com
mvh Michael