• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri

F

F.d. 30108

Guest
Kan man sätta dit ett extra bodelsbatteri? Klarar elblocket laddningen då? Blir det några problem? Någon som vet?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Vi har två st 100A under vardera säte(av utrymme ocn viktskäl), sedan går kablarna under mattan dragna i en vanlig vattenslang som extra isolering.

Att säkra mellan batterierna anser jag är helt onödigt, det blir bara spänningsfall och en till felkälla bättre att dra kabeln på ett bra sätt istället.

För minus har jag svetsat fast en M8 skruv mot chassit under vardera säte och använde en billig jordfläta.

Men ett problem som är värt att nämna är att batterikapaciten blir jäkligt dålig på vintern då förarhytten inte är uppvärmd eftersom vi har ett isolerat draperi mellan bodelen och hytten.

Hela laddsystemet skall jag bygga om nu till våren med bla separata laddare för de två batterierna och där laddarna matas från invertern för maximal laddning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Det man vill ha är strömkabel för billjud i ren koppar med många kardeler. Finns billiga Aluminiumkablar hos biltillbehörsjättar men då får man gå upp i area p.g.a den sämre ledningsförmågan.


Peter :)
Kopparkabel har sina fördelar men också nackdelar, den oxiderar rätt fint med tiden speciellt om det finns salt i luften så förtennad kabel är nog det man ska ha om man vill göra det perfekt.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Vi har två st 100A under vardera säte(av utrymme ocn viktskäl), sedan går kablarna under mattan dragna i en vanlig vattenslang som extra isolering.

Att säkra mellan batterierna anser jag är helt onödigt, det blir bara spänningsfall och en till felkälla bättre att dra kabeln på ett bra sätt istället.

Hej!
Har du totalt 400A under stolarna?
Ja man kan dra kabeln i rör mm men det har inte alla möjlighet till.
Skall man då dra 16-35mm2 kabel så sätter jag dit säkringar.
Säkringshållarna till billjud är vattentäta och oftast guldpläterade och
håller nog bilens livslängd.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Kopparkabel har sina fördelar men också nackdelar, den oxiderar rätt fint med tiden speciellt om det finns salt i luften så förtennad kabel är nog det man ska ha om man vill göra det perfekt.

Då skulle alltså 100% av alla bilar inte gå efter ett tag i vissa länder. Jag har aldrig sett en enda förtennad kabel i en bil.:)
Skall man ha förtennade kablar så blir dom alldeles för stela och man skulle behöva löda varje kontakt i alla kontaktstycken. Dessutom skulle hela systemet bli x-antal kilo tyngre.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Allt fler elkablar i dag är ofta aluminium eller liknande som kan ha ett ytlager av koppar, rena kopparkablar är för dyra numera.

Skall man ha kablar som inte oxiderar på nått sätt så blir det väl guldpläterade, fast det känns lite överarbetat.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Allt fler elkablar i dag är ofta aluminium eller liknande som kan ha ett ytlager av koppar, rena kopparkablar är för dyra numera.

Skall man ha kablar som inte oxiderar på nått sätt så blir det väl guldpläterade, fast det känns lite överarbetat.

Skall du ha en 25mm2 startkabel i aluminium så motsvarar det en 16mm2
i koppar. Det blir jobbigt om man skall ersätta all el i bilen.:)
Svetskabel finns väl inte ens i aluminium för då skulle dom behöva släpa på
dubbla tjockleken.:)

Ja guldkabel är nog uteslutet. Snacka om prisstegring på en personbil och
sedan skulle nog tjuvarna börja leta bilar med mest kabel i. :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Om oxidation vore ett problem så hade jag nog sett det med tanke på hur många meter kabel jag och framförallt montören på jobbet ser varje dag.


Visst, på utsidan av bilen har vi sett gravt oxiderade kablar där slarviga verkstäder (som monterar åt husbilshandlare) använt kabelskor i stället för att löda, tape istället för krympslang o.s.v.



Peter :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Allt fler elkablar i dag är ofta aluminium eller liknande som kan ha ett ytlager av koppar, rena kopparkablar är för dyra numera.

Skall man ha kablar som inte oxiderar på nått sätt så blir det väl guldpläterade, fast det känns lite överarbetat.
Guldpläterat använder audiofiler, förtennat är det som används.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Hej!
Har du totalt 400A under stolarna?
Ja man kan dra kabeln i rör mm men det har inte alla möjlighet till.
Skall man då dra 16-35mm2 kabel så sätter jag dit säkringar.
Säkringshållarna till billjud är vattentäta och oftast guldpläterade och
håller nog bilens livslängd.
Skrev nog lite fel där, 100A under vardera stol ska det vara :)

Varför ska du ha säkringar, det behövs absolut inte i en matarledning utan ställer bara till problem.

Grovleken på kabeln bör framförallt dimensioneras för förbrukning och då är nog 16mm2 helt ok, hälften räcker bra tom!

Laddning sker lämpligen via separata kablar till batterierna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Då skulle alltså 100% av alla bilar inte gå efter ett tag i vissa länder. Jag har aldrig sett en enda förtennad kabel i en bil.:)
Skall man ha förtennade kablar så blir dom alldeles för stela och man skulle behöva löda varje kontakt i alla kontaktstycken. Dessutom skulle hela systemet bli x-antal kilo tyngre.
Du har kanske inte heller sett problemen med svartoxiderade kablar!

Dom blir inte alls för stela och varför måste du löda?

Tyngre visst, men nu pratar vi inte om flygplan utan husbilar och inte om 10 tals kilo:)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Skrev nog lite fel där, 100A under vardera stol ska det vara :)

Varför ska du ha säkringar, det behövs absolut inte i en matarledning utan ställer bara till problem.

Grovleken på kabeln bör framförallt dimensioneras för förbrukning och då är nog 16mm2 helt ok, hälften räcker bra tom!

Laddning sker lämpligen via separata kablar till batterierna.

Så kan det bli. :)
Vill gärna ha det avsäkrat om en olycka skulle hända. Då blir det ingen kortis
åt något håll. Jag vill inte sitta fast i en krockad bil med 200A under ändan.
Jag har en gammal bil och i en sådan skall man förebygga så mycket man kan.:)
Ja eftersom varken strömuttaget eller laddningen tar speciellt mycket ström så är det som du säger att kanske t.o.m mindre än 16mm2 räcker.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Du har kanske inte heller sett problemen med svartoxiderade kablar!

Dom blir inte alls för stela och varför måste du löda?

Tyngre visst, men nu pratar vi inte om flygplan utan husbilar och inte om 10 tals kilo:)

Jodå på skadade kablar har jag sett det, men är allt gjort på rätt sätt så
fungerar allt som det skall. Oftast är det dåliga tätningar till tex lampor mm som gör att vatten tränger in i kablarna som orsakar problem.

Om du tar en 16mm2 kabel med flera hundra förtennade kardeler så blir den stel som en pinne.:)
Man kan inte crimpa kabelskor på förtennade kablar. Då blir det dålig kontakt
och oxid bildas.

Om du skall få en viss kabelarea på varje kardel så kan du ju inte minska den arean bara för att du skall ha på tenn på den. Eller hur?
Skall du då ha arean kvar + tenn så blir det några gram extra i en kabelstam på 50kablar. Kolla gärna hur mycket en meter 16mm2 väger med och utan förtenning. Dessutom har dom förtennade sämre ledningsförmåga. :)
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Jasså.
Förtennad kabel löder man i sådana kontakter så skall lödas.
Vanliga kablar i en bils kontaktstycken skall crimpas och får inte lödas pga brott risk och ökad resistans.
I bilens kablage får inte förtennad kabel användas. Nu pratar jag inte om min 90:a utan nya bilar. :)

Mer info finns här om att inte crimpa eller skruva förtennad kabel:
Förtenna kabel eller inte? • Allmänt • Svenska ElektronikForumet

Ja i den serien så crimper dom ren kopparkabel eller missade jag något med min knackiga engelska.:)

Det verkar som om vi har delade meningar om det mesta och det var ju inte det tråden handlade om. Vi kan låta folket dra vilken kabel dom vill mellan sina batterier så använder jag säkringar mellan mina poler.:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Jasså.
Förtennad kabel löder man i sådana kontakter så skall lödas.
Vanliga kablar i en bils kontaktstycken skall crimpas och får inte lödas pga brott risk och ökad resistans.
I bilens kablage får inte förtennad kabel användas. Nu pratar jag inte om min 90:a utan nya bilar. :)

Mer info finns här om att inte crimpa eller skruva förtennad kabel:
Förtenna kabel eller inte? • Allmänt • Svenska ElektronikForumet

Ja i den serien så crimper dom ren kopparkabel eller missade jag något med min knackiga engelska.:)

Det verkar som om vi har delade meningar om det mesta och det var ju inte det tråden handlade om. Vi kan låta folket dra vilken kabel dom vill mellan sina batterier så använder jag säkringar mellan mina poler.:)

Varför får man inte använda förtennt kabel i en bil???

fö säkert inget fel på din engelska men du kanske bara läste första sidan :)

Här har du kopparkabeln som är crimt
Making Your Own Battery Cables Photo Gallery by Compass Marine How To at pbase.com

Och här har du den förtennta
Making Your Own Battery Cables Photo Gallery by Compass Marine How To at pbase.com


mvh Michael
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

"Tävlingen" är inte avgjord än! Nu väntar vi på någon som har fler än 4 bodelsbatterier. Det borde finnas, tycker jag. Fast det vore nog vettigare att mäta antalet ampèretimmar.

Jag har startat en ny tråd: Ah-ligan där vi kan tävla om vem som har flest ampèretimmar i sina bodelsbatterier.

Därmed kan denna tråd återgå till sitt ursprungliga ämne som är om elblocken klarar extra bodelsbatterier.

Jappe
Huvudfrågan :) Jag har bara ett gammalt elblock(runt -90) men det laddar iprincip batterierna och så finns det lite saker som tankmätare, batterispänning där.

Det betyder att hur många batterier man har spelar ingen roll för elblocket, däremot så kommer uppladdningen av batterierna ev att ta längre tid.

mvh Michael
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Varför får man inte använda förtennt kabel i en bil???

fö säkert inget fel på din engelska men du kanske bara läste första sidan :)

Här har du kopparkabeln som är crimt
Making Your Own Battery Cables Photo Gallery by Compass Marine How To at pbase.com

Och här har du den förtennta
Making Your Own Battery Cables Photo Gallery by Compass Marine How To at pbase.com


mvh Michael

Pga att den inte får crimpas med kontakter i kontaktstyckena pga att det skapar spänningsfall och dålig kontakt.
Vi får väl se om förtennad kopparkabel kommer i bilarna någon gång och hur dom resonerar kring kontakterna och area och vikt.
Ingen mer än jag skulle bli gladare om detta fungerade till 100% och jag slapp felsöka i bilarna. :)

Läste alla rader på alla sidor. Stod inget om tinned copper. Ja 2st bilder finns men ingen text där det står att just detta är rätt.:)

Vad stod det i länken på elektronikforumet då?:)
//tony
 
Toppen