• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri

F

F.d. 30108

Guest
Kan man sätta dit ett extra bodelsbatteri? Klarar elblocket laddningen då? Blir det några problem? Någon som vet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Extra bodelsbatteri

Det är ju minst sagt stor skillnad om man bara kör sommarhalvåret, då behöver man ju inte mycket el och solcellerna gör nytta. På vintern däremot är solcellerna nästan meningslösa och elförbrukningen mycket högre.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Kör bara på sommaren så ett batteri räcker,att jag sen råkar trampa någon på tårna när jag ifrågasätter energibehovet det får man ta!
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Du kanske tillbringar din lediga tid på camping m el, då räcker det, annars räcker det inte långt med normal förbrukning, lite tv tittande, laddning av ett par mobiler el paddor ☺
Mvh Janne
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Jag bor inte på camping ,står sällan stilla mer an 2-3 dagar då räcker mitt batteri utmärkt.
Belysning Tv Radio samt laddning av dator drar ca15 Ah per dygn.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Jag kan inte förstå att batterina ska sitta under stolen, visa monteringar måste man skruva bort stolen för att åtgärda batterit, det finns ju andra platser att montera batteribox med batteri och dra batterikabel. /Bernt
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Jag friparkerade hela Mars månad vid Medelhavet, fick problem med mitt enda batteri efter ca en vecka, fick börja använda mitt elverk lite då o då för laddning.
Investerade sedan på två ytterligare batterier o utökade min solcell med ytterligare 150 W, då försvann mitt problem. Vi friparkerade hela Oktober i norra Spanien, helt utan problem, batteripaketet var fulladdade vid lunchtid varje dag, så jag ångrar aldrig min investering ☺
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Hej

Så har jag gjort, men jag har ett batteri under vardera stolen då laddaren/kontrollenheten sitter under passagerarstolen också tyvärr.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

Om man är tvungen att ha ett batteri under förarsätet och ett under passagerarsätet (av utrymmes skäl), hur grova kablar krävs det då?
Jag skulle tro att sträckan mellan batterierna blir ca 1,3 meter.
Eller fungerar det inte att ha batterierna så långt ifrån varandra?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det beror ju mest på hur mycket ström du skall ta ut från batteribanken men 16mm2 är nog det minsta du skall använda.

Det är ingen lång sträcka. Det går utmärkt att ha batterierna på det avståndet.

Jag skulle dock sätta säkringar i vardera änden av +kabeln om du inte kan garantera att kabel inte kommer mot jord någonstans vid något tillfälle.
Under stolen vill man inte att det händer kortslutningar av denna batteribank.
Säkringshållare upp till 50mm2 finns där Billjud artiklar säljs.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

Tack Tony o Nette och Håkan!
Vilken grovlek på kabeln är lämplig från batteriladdare(35A) till batteribanken (95+95 bodel +80 Ah start )eller spelar det ingen roll?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Apropå säkringar och batterikabel.
Finns fina säkringshållare och automatsäkringar från 40 till 300 A och batterikabel upp till 16 mm2 att köpa på biltema.
Då jag ändå pratar om batterikabel och dess pris. Är det några nackdelar med att istället köpa startkablar och klippa av klämmorna. Det blir ju bra mycket billigare ?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Extra bodelsbatteri

Till billjudsystemen finns det grövre säkringar och hållare.
Dock lite krångligare att byta säkringar bara om det skulle ske
så må det vara hänt. Då har dom ju gjort nytta.

Om du tittar på billiga startkablar så är dess hölje av plast och
med färre och grövre kardeler. Dom är ofta jobbiga att dra och bocka.
Ofta behöver man dra ut ett batteri en bit för att lösgöra polerna
och då är det bättre ju mjukare kabeln är.

Det går säkert att få tag på begagnad svetskabel om man vill spara
lite pengar men det är ju inte så många meter man behöver
så det är nog en bra investering.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Apropå säkringar och batterikabel.
Finns fina säkringshållare och automatsäkringar från 40 till 300 A och batterikabel upp till 16 mm2 att köpa på biltema.
Då jag ändå pratar om batterikabel och dess pris. Är det några nackdelar med att istället köpa startkablar och klippa av klämmorna. Det blir ju bra mycket billigare ?

Det finns fina startkablar, till typ tunga fordon, jag använde sådana när jag byggde om en Daycruiser för många år sedan, de var ca:5m långa, dock är dessa "kvalitetskablar" inte billiga.

Startkablar från t.ex. Biltema som dom nästan skänker bort är rent skräp, blir varmgång/smältning på direkten ifall man vill starta en större motor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Ja det hjelper foga om isolasjonen er tykk når lederen er tynn som på mange billige startkabler. Smeltet i sin tid kablene til en bergingsbil i forsøk på å dra i gang en 6,5 liter diesel i 15 kalde. Når isolasjonen rant vekk så var det bare 4 kvadrat ledere ;)
 
Toppen