• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri

F

F.d. 30108

Guest
Kan man sätta dit ett extra bodelsbatteri? Klarar elblocket laddningen då? Blir det några problem? Någon som vet?
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

Vi har ett extra bodelsbatteri men vi har en omkopplare mellan batterierna.Vi kan då använda ett batteri i taget eller båda samtidigt.Finns också ett nolläge så man kan bryta strömmen helt t.ex. vid vinterförvaring.Omkopplare användes tidigare ofta på båtar men det verkar inte vara så vanligt på husbilar.

// Bengt
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

Det går utmärkt att ha ett eller flera extra bodelsbatteri (om plats finnes). Angående laddning, så spelar antalet batterier ingen roll, men däremot totala kapaciteten (Ah). Man brukar räkna med att laddningen skall vara minst 10% av sammanlagda batterikapaciteten. D.v.s att om du har 2 st paralellkopplade 90Ah batterier (totalt 180Ah) bör elblocket ladda minst 18A. Det fungerar även om laddningen inte är 10% av kapaciteten, men det är inte optimalt för batteriernas livslängd.

Alla batterier i en batteribank bör vara av exakt samma typ o kapacitet, samt lika gamla.

Om du söker på "bodelsbatterier" här på forumet så kommer du att hitta massor med trådar om just detta.

/TommyQ
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Extra bodelsbatteri

Blir nog bra Jappe, bara du inte gör som första ägaren till min föregående bil.:D Han hade ursprungligen haft 2 x 80 Ah gel, men tyckte efterhand att dessa inte räckte till och kompletterade med ytterligare 2 x 150 Ah gelbatterier.
Trots denna omkring 150 kg tunga batteribank så tyckte jag efter köpet att kapaciteten var undermålig. Vid undersökning så visade sig de ursprungliga 80 Ah batterierna, vilka han hade byggt in svårtillgängligt i ett lastutrymme, vara kortslutna (och deformerade av värmeutveckling).
De större batterierna var fräscha så allt fungerade när de defekta plockades bort, rena turen att inte allt behövde skrotas.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Extra bodelsbatteri

"Tävlingen" är inte avgjord än! Nu väntar vi på någon som har fler än 4 bodelsbatterier. Det borde finnas, tycker jag. Fast det vore nog vettigare att mäta antalet ampèretimmar.

Jag har startat en ny tråd: Ah-ligan där vi kan tävla om vem som har flest ampèretimmar i sina bodelsbatterier.

Därmed kan denna tråd återgå till sitt ursprungliga ämne som är om elblocken klarar extra bodelsbatterier.

Jappe
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

I vår Chausson Welcome 50 är det ont om last- och stuvningsutrymmen, men gott om lastförmåga. (Jodå, vi har kontrollvägt.)

Därför fick det bli 4*86 Ah, hopkopplade med 16 mm² kablar.

På taket sitter en 100 W solcellspanel, och för laddningen från 230 V svarar en 25 A elektronisk laddare.

Med på resan är ibland ett 600 W "portfölj-elverk" från Yamaha.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Jag köpte en LF-inverter med inbyggd 80A laddare.
3000w Kipor åker som oftast med i bilen för möjlighet till snabbladdning!

314Ah. Batteribank... 360W paneler, 60A GSL Mppt. (i väntan på montering)
Kan jag så undviker jag att nyttja grejer till sin bristningsgräns, jag gillar headroom.

Gäller inte snabba bilar/motorcyklar... :wub:
MS
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Jag passar på att kapa tråden lite lätt och fråga hur knöligt det är att få in ett batteri under passagerarsätet på en plåtis.
Är det bara att kasta ut verktygsboxen som sitter där och skruva fast ett batteri lite fiffigt eller är det något annat som ställer till det?

Jag kan erkänna att jag inte ens tittat under stolen ännu:oops:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Min förbrukning & varför är helt pesonlig! Börja i "andra ändan"?
Får fundera över att köpa ett par hundra Ah. Batteri till... :wink:
MS
Kör med ett batteri 115AH samt solpanel 100watt,fungerar utmärkt varför fler batterier?
Man kanske skalll börja i andra ändan och se över förbrukningen!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Om din plåtis är en Ducato borde du få rum med 2st 95Ah batterier under passagerarstolen.
På våran sitter 1st men det finns utrymme för ett till. Verktygslådan har fått annan plats.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Extra bodelsbatteri

Kör med ett batteri 115AH samt solpanel 100watt,fungerar utmärkt varför fler batterier?
Man kanske skalll börja i andra ändan och se över förbrukningen!

Det skulle innebära att jag fick sluta med vinterfisketurerna. På somrarna klarar vi oss gott med solpanel och ibland tillfälligt bruk av bränslecellen, men på vintern ger solpanelerna inget och efteersom gasol både är dyrt och svårt att lagra mer än för några dygn så har vi i de senaste bilarna satsat på dieselcentralvärme. Detta drar dock lite mer el, men det är ett problem som inte är så svårt att hantera ute i vildmarken!

aake
 
Toppen