• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Problemen kring drift av kylskåpet på 12V känner jag igen, då jag inte har någon matning till ebl från startbatteriet, när jag byggde om förra året.
Jag kan inte köra kylskåpet på 12V med motorn igång, men går bra med motorn stoppad, då från bobatteriet.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hej Tor. Tack för dina synpunkter. Har du möjlighet att rita ett schema på ditt förslag? Det blir lite lättare att förstå då.

När jag gjorde mitt schema så utgick jag från det som Votronic gjort för laddare över 50A och anpassade det till min laddare på 30A.
Som jeg skriver er det nok greit å kople slik, men utfordringen er AES kjøleskapet og annet som trenger strøm fra startbatteri og ikke kan få det fra bodelsbatteri. Det som i hvertfall er helt sikkert er at alt forbruk må igjennom DCDC laderen og det reduserer strømmen som kan gå til lading av bodelsbatteriet.
Hvorfor Votronic velger å bryte kretsen til startbatteri og ikke til bodelsbatteri, må en bare spekulere på. Det er ihverfall ikke det gunstigste for laddingen og har man 50, 70, eller 90A DCDC lader vil ulempen med nedsatt lading av bodelsbatteriet bli mindre siden man har mer strøm til rådighet.
Jeg ville koplet slik som vedlagt tegning under, uansett størrelse på DCDC lader, for å sikre mest mulig strøm til lading av bodelsbatteri.
1dcdc.png
Eneste "ulempe" er at alt forbruket når bodelsbatteriet er eneste spenningskilde går igjennom releet. Om det er årsaken til at Votronic velger ledningen fra startbatteriet, eller om de rett og slett ikke har tenkt på at det reduserer ladestrømmen til bodelsbatteriet, må en spekulere i. Har selv hatt løsningen over i mange år i tidligere bobiler, uten problem.
Hvordan den enkelte gjør koplingen vil jo variere fra bobil til bobil, siden bodelsbatteri, EBL eller bobiler uten EBL o.s.v. er plassert forskjellig og ikke minst hvor det er plass til å montere DCDC lader og rele. DCDC lader bør være så nære bodelsbatteriet som mulig og det anbefaler også Votronic. Med bare å bryte ledningen til bodelsbatteriet vil det ikke virke inn på annet strømsystem på bobilen, det kan skje ved å bryte til startbatteriet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Kjell,

Tack för det engagemang du lägger ned på att dela med dig om ditt projekt!

En självklar sak som du själv påpekat är att detta handlar om din installation och att förhållandena kan vara annorlunda för andra.

På kabeln till D+ Input på EBL har du satt en "Tjyv" för att få styrsignal till DCDC laddaren, och det är korrekt såvitt jag kan se. Jag har just blivit varse att det här är en sak som kan vara annorlunda på nyare bilar än din, i mitt fall en 2018. Där är D+ Input till EBL trots namnet inte en +12V signal från generatorn, utan istället en jordad signal från bilens styrdator när motorn går. Kanske är det en generell ändring som kom med Euro6? Inuti min EBL (Schaudt 262-3) finns ett relä som "inverterar" signalen så att det på utgångarna D+ Point finns den +12V signal man behöver. En förutsättning för att relät skall dra är dock att startbatteriet fortfarande är anslutet till EBL.

Alltså: inte alls skrivet som någon anmärkning mot hur du tänkt göra i ditt fall, utan bara ett litet "Se upp, kolla D+!" för de med lite nyare bilar som följer tråden och har liknande planer.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Kjell,

Tack för det engagemang du lägger ned på att dela med dig om ditt projekt!

En självklar sak som du själv påpekat är att detta handlar om din installation och att förhållandena kan vara annorlunda för andra.

På kabeln till D+ Input på EBL har du satt en "Tjyv" för att få styrsignal till DCDC laddaren, och det är korrekt såvitt jag kan se. Jag har just blivit varse att det här är en sak som kan vara annorlunda på nyare bilar än din, i mitt fall en 2018. Där är D+ Input till EBL trots namnet inte en +12V signal från generatorn, utan istället en jordad signal från bilens styrdator när motorn går. Kanske är det en generell ändring som kom med Euro6? Inuti min EBL (Schaudt 262-3) finns ett relä som "inverterar" signalen så att det på utgångarna D+ Point finns den +12V signal man behöver. En förutsättning för att relät skall dra är dock att startbatteriet fortfarande är anslutet till EBL.

Alltså: inte alls skrivet som någon anmärkning mot hur du tänkt göra i ditt fall, utan bara ett litet "Se upp, kolla D+!" för de med lite nyare bilar som följer tråden och har liknande planer.
Tack!

Skall försöka lägga in det i texten.

Det finns ju mycket som är olika mellan olika bilar. T.ex om man har EBL eller inte och vilket märke på EBL man har. Skiljer ju mycket på Schaudt och CBE m.fl

Om man skall få med allt blir det en hel ”bibel” och det räcker inte min begränsade kunskap till. Dessutom blir det väl varken enkelt eller överskådligt.

Funderar nu mest på om jag skall lägga in beskrivningen om att koppla dc/dc-laddaren direkt på bodelsbatteriet eller låta det vara med att koppla den till EBL. Fortsättning följer.

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En liten undran Kjell, du skriver att du tänker köra din dc/dc i blysyraläge, p.g.a Lithiumläget kräver temp.sensor.
Kan du inte skaffa en tempsensor att ansluta till din Votronic? batteriet skulle må bättre av att laddas i det läget tänker jag.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Det var uppe tidigare, eftersom det är ett "heat" - batteri så vill man ha ström från dc/dc för att värma batteriet när det är kallt. Med tempsensor får man inte det. Borde vara möjligt att koppla in tempsensor och litiumläge på sommaren för att få bästa funktion.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det var uppe tidigare, eftersom det är ett "heat" - batteri så vill man ha ström från dc/dc för att värma batteriet när det är kallt. Med tempsensor får man inte det. Borde vara möjligt att koppla in tempsensor och litiumläge på sommaren för att få bästa funktion.

Ok, då kanske denna laddare inte är så bra i detta bygge, jag hade missat det kravet i denna laddare.
Men man kan ju ändå inte ladda innan det är uppvärmt, och när det har värmt upp sig tillräckligt så BMS tillåter laddning, så borde ju även Votronic-sensorn känna av detta och starta laddningen.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Jo, så blir det men för att få det uppvärmt så snabbt som möjligt så behöver man ström. Så jag antar att ett litiumläge utan tempsensor hade varit bäst. Jag har ju samma grejor och kommer troligen att labba med att byta läge på dc/dc mellan vinter och sommar. Skall också komplettera med en tempgivare till solcellsregulatorn.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Det var uppe tidigare, eftersom det är ett "heat" - batteri så vill man ha ström från dc/dc för att värma batteriet när det är kallt. Med tempsensor får man inte det. Borde vara möjligt att koppla in tempsensor och litiumläge på sommaren för att få bästa funktion.
Fast när tänker man sig ladda batteriet när det är minusgrader?
de sitter under stolen och när man är ute och använder bilen så har väl de flesta varmare än 0 grader?
när bilen står uppställd så är väl det bara bra att inte ladda lithiumbatterier i tid och otid. Jag läste någonstans att det är bäst att långtidsförvaring dem vid ca 50-70% soc. Skall man ut och åka på vintern i minusgrader så kan man alltid ” värma på” bilen en stund innan avresa så laddar det för fullt Och så är det inget problem med att laddaren försöker ladda batterierna vid ”kallstart”. Nu skall ju bms förhindra laddning under 0 grader men ändå...
jag tänker mer att man kanske skall ha en strömbrytare för att förhindra laddning från solpanelerna under vintern..
personligen så tänker jag vid inköp av mina blivande ”drop in litium” inte bry mig om heatfunktionen då den känns meningslös. Men det handlar om pris och tillgänglighet på marknaden. Skulle det bli heatbatterier så kommer jag ställa dc dc och mppt på litium samt koppla tempsensorer ändå.

här i Göteborgstrakten så är inte minusgrader något större problem veckor i sträck... det är mer regnet/blåsten/slasket...

hur gör ni som har litiumbatterier installerade, håller ni dem fulladdade hela tiden off season eller inte ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det blir lite kaka på kaka, och BMS'et bestämmer ju alltid, och det är viktigt att det har inbyggt laddstopp på lågtemp. det kan vara värt att testa detta innan installation, t.e.x att stoppa batteriet i frysen och sen göra ett laddtest.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Fast när tänker man sig ladda batteriet när det är minusgrader?
de sitter under stolen och när man är ute och använder bilen så har väl de flesta varmare än 0 grader?
när bilen står uppställd så är väl det bara bra att inte ladda lithiumbatterier i tid och otid. Jag läste någonstans att det är bäst att långtidsförvaring dem vid ca 50-70% soc. Skall man ut och åka på vintern i minusgrader så kan man alltid ” värma på” bilen en stund innan avresa så laddar det för fullt Och så är det inget problem med att laddaren försöker ladda batterierna vid ”kallstart”. Nu skall ju bms förhindra laddning under 0 grader men ändå...
jag tänker mer att man kanske skall ha en strömbrytare för att förhindra laddning från solpanelerna under vintern..
personligen så tänker jag vid inköp av mina blivande ”drop in litium” inte bry mig om heatfunktionen då den känns meningslös. Men det handlar om pris och tillgänglighet på marknaden. Skulle det bli heatbatterier så kommer jag ställa dc dc och mppt på litium samt koppla tempsensorer ändå.

här i Göteborgstrakten så är inte minusgrader något större problem veckor i sträck... det är mer regnet/blåsten/slasket...

hur gör ni som har litiumbatterier installerade, håller ni dem fulladdade hela tiden off season eller inte ?
Både du och jag verkar vara i den lyckliga omständigheten att vi kan "värma på" bilen en stund men det är ju långt ifrån alla som kan det, "heat" är säkert en användbar funktion fast kanske inte för alla.
Jag kan nämna att under tiden det har varit lite kallare här i närheten av Stockholm så har jag haft temperaturen i husbilen inställd på 8 grader (termostaten) vilket enligt två termometrar har varit lika med 10 grader i brösthöjd. Däremot har batterierna som sitter lågt och på en golvyta som inte är uppvärmd bara legat strax över nollan. Så det kan nog ta ganska lång tid att värma kalla batterier innan man får laddning.
Kanske något att tänka på också.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
En liten undran Kjell, du skriver att du tänker köra din dc/dc i blysyraläge, p.g.a Lithiumläget kräver temp.sensor.
Kan du inte skaffa en tempsensor att ansluta till din Votronic? batteriet skulle må bättre av att laddas i det läget tänker jag.
Har en tempsensor. Men jag tycker lite av vitsen med att ha ett batteri som kan laddas i minusgrader försvinner om jag installerar en tempsensor. Den stänger ju av laddningen vid temperaturer nära noll grader. Men visst jag kan installera tempsensor och ställa laddaren i lithiumläge om jag värmer upp bilen på vintern innan jag startar den. Hoppas att det blev begripligt!?
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Det blir lite kaka på kaka, och BMS'et bestämmer ju alltid, och det är viktigt att det har inbyggt laddstopp på lågtemp. det kan vara värt att testa detta innan installation, t.e.x att stoppa batteriet i frysen och sen göra ett laddtest.
Absolut kaka på kaka, bms skall ju sköta detta, men då kan man använda litiuminställningarna på votronicarna vilketborde vara bäst.. men vad vet jag,Kjell fick ju garantier från sin batterileverantör att det gick bra ändå..
vi alla husbilsåkare är lyckligt lottade Morris
men vissa av oss är som du skriver extra lyckliga då vi kan ha bilen på tomten och både förvärma/ladda/packa bilen när vi vill.
heat funktionen har säkert sin plats för vissa.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Det var uppe tidigare, eftersom det är ett "heat" - batteri så vill man ha ström från dc/dc för att värma batteriet när det är kallt. Med tempsensor får man inte det. Borde vara möjligt att koppla in tempsensor och litiumläge på sommaren för att få bästa funktion.
Kan vara ett bra, kanske tom ett utmärkt alternativ!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Ok, då kanske denna laddare inte är så bra i detta bygge, jag hade missat det kravet i denna laddare.
Men man kan ju ändå inte ladda innan det är uppvärmt, och när det har värmt upp sig tillräckligt så BMS tillåter laddning, så borde ju även Votronic-sensorn känna av detta och starta laddningen.
BMS tillåter laddning även i minusgrader men med begränsad effekt. Kommer just nu inte ihåg med hur mycket.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jo, så blir det men för att få det uppvärmt så snabbt som möjligt så behöver man ström. Så jag antar att ett litiumläge utan tempsensor hade varit bäst. Jag har ju samma grejor och kommer troligen att labba med att byta läge på dc/dc mellan vinter och sommar. Skall också komplettera med en tempgivare till solcellsregulatorn.
Det är väl så att laddarna inte är anpassade för batterier med inbyggd värme. Kommer säkert med tiden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kjell.. visst har väl du ett batteri med inbyggd värme, då har du tempmätning/styrning där av laddningen, så är batteriet för kallt så kan du inte ladda, oavsett batterival på laddaren.
Du får fundera eller helst testa hur laddstyrningen beter sig i olika temperaturer.
Kan du se batteritemperatur i din app?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Kjell.. visst har väl du ett batteri med inbyggd värme, då har du tempmätning/styrning där av laddningen, så är batteriet för kallt så kan du inte ladda, oavsett batterival på laddaren.
Du får fundera eller helst testa hur laddstyrningen beter sig i olika temperaturer.
Kan du se batteritemperatur i din app?
Ja, har inbyggd värme och tempmätning via app. Batteriet laddas även vid lägre temperatur. Styrs av BMS. Om jag förstått det rätt kan batteriet stå på underhållsladdning under 13,9V men det bästa är ju om man kan stänga av laddningen då bilen inte används under en längre period.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Som jeg skriver er det nok greit å kople slik, men utfordringen er AES kjøleskapet og annet som trenger strøm fra startbatteri og ikke kan få det fra bodelsbatteri. Det som i hvertfall er helt sikkert er at alt forbruk må igjennom DCDC laderen og det reduserer strømmen som kan gå til lading av bodelsbatteriet.
Hvorfor Votronic velger å bryte kretsen til startbatteri og ikke til bodelsbatteri, må en bare spekulere på. Det er ihverfall ikke det gunstigste for laddingen og har man 50, 70, eller 90A DCDC lader vil ulempen med nedsatt lading av bodelsbatteriet bli mindre siden man har mer strøm til rådighet.
Jeg ville koplet slik som vedlagt tegning under, uansett størrelse på DCDC lader, for å sikre mest mulig strøm til lading av bodelsbatteri.
Visa bilaga 206488
Eneste "ulempe" er at alt forbruket når bodelsbatteriet er eneste spenningskilde går igjennom releet. Om det er årsaken til at Votronic velger ledningen fra startbatteriet, eller om de rett og slett ikke har tenkt på at det reduserer ladestrømmen til bodelsbatteriet, må en spekulere i. Har selv hatt løsningen over i mange år i tidligere bobiler, uten problem.
Hvordan den enkelte gjør koplingen vil jo variere fra bobil til bobil, siden bodelsbatteri, EBL eller bobiler uten EBL o.s.v. er plassert forskjellig og ikke minst hvor det er plass til å montere DCDC lader og rele. DCDC lader bør være så nære bodelsbatteriet som mulig og det anbefaler også Votronic. Med bare å bryte ledningen til bodelsbatteriet vil det ikke virke inn på annet strømsystem på bobilen, det kan skje ved å bryte til startbatteriet.
Inte helt lätt att klura ut hur olika inkopplingar av ett relä fungerar. Men jag tror att ett relä på pluskabeln mellan bodelsbatteri och EBL gör att eventuell solcellsregulator ansluten till EBL inte kommer att ladda bodelsbatteriet under körning. En del EBL har väl också underspänningsskydd som kan slå ifrån om det blir ett spänningsfall till EBL som ett relä kan orsaka. Det blir lite som att välja mellan aftonbladet och expressen vilken inkoppling man skall välja. I vågskålen får man väl också lägga tillverkarens rekommendationer på inkoppling om något skulle hända/gå fel. Kom gärna med synpunkter på detta.
 
Toppen