Installation av litiumbatteri
Bakgrund
Jag har en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014. Mina bodelsbatterier, Varta 2x95Ah, börjar sjunga på sista versen varför jag har bestämt mig för att ersätta dem med 2st lithiumbatterier.
Syfte och mål
Syftet med denna tråd är att beskriva hur mitt byte till lithiumbatterier går till.
Jag försöker göra installationen så enkel och säker som möjligt.
Målet är att beskrivningen skall vara så enkel och fullständig att andra skall kunna göra en liknande installation.
Avgränsning och förbehåll
Beskrivningen avser installation av ett lithium standardbatteri med inbyggd BMS och värme.
Jag är bara en glad amatör och kan därför inte ansvara för följderna om någon annan följer mitt installationsexempel.
Försöker undvika så mycket ”fikonspråk” som möjligt varför jag inte går in något djupare på effekt, spänning och strömstyrka mm.
Förutsättningar
Min elutrustning består idag av
- 2st varta 95Ah bodelsbatterier som är placerade under passagerarstolen
- 2st solceller på 100W/st
- EBL 101 med OVP som är placerad under förarstolen
- En kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator
Definitioner
Följande egendefinierade definitioner gäller
- EBL, elektroblocket, är elsystemets elcentral. I centralen kopplas all 12V-utrustning i husbilen ihop. Här finns säkringar och inbyggd batteriladdare. OVP innebär inbyggt skydd mot för hög spänning.
- Solcellsregulator. Anpassar den ofta höga spänningen som kommer från solpanelerna så att batterierna kan laddas på ett optimalt sett både under körning och stillastående.
- Dc/Dc-laddare. Omformar laddningen från bilens generator så att batterierna laddas på ett optimalt sätt under körning.
- BMS, batterihanteringssystem, som finns inbyggt i lithiumbatteriet övervakar och styr hur batteriet laddas och laddas ur.
- LFP, LiFePo4, kallas det batteri som jag skall installera.
Vad jag tänker installera
Följande enkla bild försöker beskriva vad jag vill åstadkomma
Jag skall ersätta befintlig(a)
- Solcellsregulator som inte är anpassad för lithiumbatteriet
- Dc/Dc-laddare som inte den heller är anpassad för lithiumbatterier
- AGM-batterier med lithiumbatterier
Om befintlig solcellsregulator och Dc/Dc-laddare hade varit anpassade för eller omställbara till laddning av lithiumbatterier så hade jag naturligtvis inte bytt ut dessa. Då hade jag bara behövt ställa batteriväljaren på EBL till Bly-Syra läge. Mer om det sistnämnda lite längre fram.
Val av utrustning
Det finns ju en uppsjö av olika batterier, regulatorer och laddare så valet är inte lätt.
Idag har jag ju en kombinerad Dc/Dc-laddare och solcellsregulator. Jag väljer nu att ersätta denna med en separat Dc/Dc-laddare och en solcellsregulator för att få bättre koll på eventuella felkällor i framtiden.
Vad gäller val av batterier så har jag valt ett med inbyggd BMS och värme och som går att placera under passagerarstolen. Den inbyggda värmen gör att batteriet även går att ladda när temperaturen faller under noll grader.
Det finns naturligtvis många märken att välja på. Jag har valt märken/tillverkare som varit med några år och som dessutom har fått bra omdömen i olika ”tester”.
Mina val är följande
- lithiumbatterier från Skanbatt på 2x98Ah
- Dc/Dc-laddare från Votronic på 30A
- solcellsregulator från Votronic på 18A som klarar solceller på 250W
Det är svårt att bedöma hur mycket kapacitet man behöver på batterierna. Hade kanske klarat mig med ett batteri.
Kapaciteten på Dc/Dc-laddaren är inte heller lätt att avgöra. Har valt en på 30A vilket är 10A mer än vad jag har idag.
Valet av kapaciteten på solcellsregulatorn, som klarar solceller på 250W, innebär att jag måste komplettera med en solcellsregulator till om jag installerar fler solceller. Fick dock rådet att det var bättre än att redan nu välja en större solcellsregulator.
Om jag kommer ihåg, eller blir påmind, så skall jag i slutet på tråden göra en sammanställning över utrustning och kostnader.
Skrivbordsinstallation
Då jag inte fått alla delar som jag skall installera så börjar jag med en ”skrivbordsinstallation” dvs jag försöker beskriva med ord och bild hur installationen skall göras. Det blir samtidigt ett kopplingsschema som jag kan ha stöd av när installationen skall göras.
Innan installationsarbetet kan börja gör jag följande
- lossar passagerarstol, 6 bultar, beskrivs senare
- lossar eventuellt förarstolen, förklaras senare
- stänger av 230V in till husbilen
- stänger av EBL
- lossar minuskabel på start- och bodelsbatteri
- täcker över solcellerna
Jag börjar med Dc/Dc-laddaren
Detta gör jag
- Flyttar röd kabel från ”Rot” på EBL till laddarens ingång ”+” längst till vänster
- Ny svart kabel, 16m2, från minuspolen på bodelsbatteriet till laddarens ingång ”-” till höger. Obs om det finns en shunt monterad skall kabeln monteras på shuntens ”-” i stället för batteriets ”-”
- Ny röd kabel, 16m2, från laddarens ”+” längst höger till ”Rot” på EBL, med säkring på 40A
- Sätter en ”tjuv” på D+ledningen som går in i EBL’s block 2, på min EBL den lila ledningen 3:e uppifrån, och ansluter till laddarens ”D+” med en säkring på 3A. D+ skickar en signal till laddaren från generatorn och talar om för laddaren när den skall vara av eller på.
- Ställer ”switcharna” på batteritypen ”Lead Acid/AGM1” så att switcharna står nedåt enligt följande
Visa bilaga 205680
Denna inkoppling kräver några kommentarer
- Har valt kabeldimension för att gardera mot lite längre kabeldragning i olika bilar och framtida byten till starkare laddare
- För att kunna ladda batteriet även i minusgrader ställs switcharna och EBL i läge för Bly-Syra batterier. Dessutom monteras ingen tempsensor som skulle förhindra laddning i minusgrader. Dessa inställningar har jag fått i samråd med batterileverantören Skanbatt med skriftlig försäkran om att garantin, på 8år, gäller till 100%.
- Om man inte har behov av att ladda batteriet vid minusgrader så kan man naturligtvis ställa switcharna i läge för ”LiFePO4”, med bägge switcharna uppåt, och ansluta en temperatursensor mellan batteriets minuspol och laddaren.
Om jag sätter dit en batteridisplay som beskriver laddningen så ansluter jag den till laddarens ingång ”Display”
Placering av Dc/Dc-laddaren
Många verkar placera laddaren fastskruvad ovanpå EBL, därav behovet att lossa förarstolen. Jag tänker dock försöka hitta en placering där laddaren är synlig och säkringen enkelt kan bytas.
Har hittat följande video på YouTube som jag tycker är bra. Den är dock på tyska.
Observera att den inte beskriver inkopplingen av D+.
- Fortsättning följer med solcellsregulator, bilder från installation mm
- Kommentera gärna om det går att förstå, vad som är fel, om det är användbart över huvud taget etc.