Det räcker att gå över kölen till grannlandet för att inse att det är mer effektivt med bonus (morötter). Där har man tagit bort all skatt på rena elbilar vilket medfört att hälften av nysålda bilar drivs med el.
Sveriges satsning är hittills otillräcklig men kanske kan korrigeras?
I Sverige har vi ju inte så höga avgifter att ta bort på personbilar som i Norge, så för att få samma effekt måste vi nog dels momsbefria elbilar samt behålla bonus på 60000 och införa en klimatskatt på fossilbilar, så att elbilar blir billigare i inköp än motsvarande fossil, men känner jag de styrande rätt så blir det ingen momsbefrielse, möjligen en klimatskatt, men eftersom vi har en stor fordonsindustri i Sverige så är det också tveksamt. Den norska skatte och avgiftsbefrielsen gäller ju nu till och med 2020. Om det inte blir förlängt så blir det nog tvärstopp på försäljningen.
En sådan rabatt på elbilar, får förmodligen priset på begagnade fossiler att gå i botten så då blir det svårt att sälja nuvarande bil utan att värdeminskningen blir för hög och då behåller man bilen ett par år till. De som åker runt i 5000 kronorsbilar blir nog inte elbilsspekulanter oavsett morot.