• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
...Vore intressant att jämnföra med er andra, gärna ni som verkligen i denna tråd propagera för en snabb energi omställning.
Omställning JA, men inte ”snabb” utan rättvis och lågisk. Ett transportmedel, ca 800 l billigaste diesel/år och 3 000 kW el för uppvärmning/matlagning i lgh... Åker kollektivt både hemma och i Europas städer, röker inte, källsorterar ALLTID, undviker vissa protein bas-matvaror som belastar miljön och lagar egen mat från grunden. Ska vi nu behöva ”straffas” för våra 800 l diesel per år, ja då må det vara så...

upload_2019-3-3_10-51-11.jpeg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ingen behöver straffas så länge det finns alternativ!
Förr eller senare kommer våra fordon att vara förbrukade, då kommer nya dieselbilar inte längre finnas till försäljning. Detta har biltillverkarna insett sedan länge. Teslas försprång minskar för varje år.
Forsätter vi i samma spår kommer straffet att drabba kommande generationer.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
341
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Ingen behöver straffas så länge det finns alternativ!
Förr eller senare kommer våra fordon att vara förbrukade, då kommer nya dieselbilar inte längre finnas till försäljning. Detta har biltillverkarna insett sedan länge. Teslas försprång minskar för varje år.
Forsätter vi i samma spår kommer straffet att drabba kommande generationer.
Ingen skall bestraffas vi lever under olika förutsättningar, men ändå intressant att jämnföra. Men jag tror att det finns ett visst intresse att inte redovisa man kanske tappar trovärdighet då. Det är väl alternativen som är intressanta lever vi som bör som miljökämpe eller tycker vi bara?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tråden som knarrevik startade handlar om energiomställning, jag har en års förbrukning till mina 2 diesel drivna bilar på 1400 liter diesel blandad med tallolja och använder inga andra transportmedel som tåg och flyg. Till uppvärmning, belysning och hushålls energi till vårt hem använder jag ca; 13000 kw. Är det mycket mer än vad som man kanske kan få förbruka av jordens resurser och ändå känna sig trygg som en god samhälls medborgare. Vore intressant att jämnföra med er andra, gärna ni som verkligen i denna tråd propagera för en snabb energi omställning.
Vi gör nog slut på minst 3000 liter diesel o bensin. Vi gör också slut på dryga 20000kw litet beroende på år. Vi har ändå dragit ned på körandet och halverat soppaförbrukningen. Blir ytterligare minskning när frun blir pensionär om dryga två år. Vi känner oss som miljökämpar när vi då på tre år gått från sjutusen till tretusen mil bilkörning. Kollektivt funkar inte alls för oss
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.947
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
"Att Tuzla hamnat på listan beror på förbränning av ved och framförallt kol, och den ökar vintertid."

Detta konstateras i texten, om man scrollar ner en bit. Kol används, som bekant, inte bara för uppvärmning utan också för elproduktion.

Pålle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Apropå luftföroreningar. Inte bara kolkraftverk och avgaser som dödar.
Tänk om det gick att förbjuda rökning i världen, enl WHO dör 7 miljoner varje år. Det värsta är att där det är sämst miljö med dålig luft röker fler. Varannan rökare dör av rökning eller rökrelaterad sjukdom. Australien är ett föregångsland mot rökning med världens högsta priser på cigaretter, neutrala paket utan reklam, rökfria områden m.m.
Åke
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Apropå luftföroreningar. Inte bara kolkraftverk och avgaser som dödar.
Tänk om det gick att förbjuda rökning i världen, enl WHO dör 7 miljoner varje år. Det värsta är att där det är sämst miljö med dålig luft röker fler. Varannan rökare dör av rökning eller rökrelaterad sjukdom. Australien är ett föregångsland mot rökning med världens högsta priser på cigaretter, neutrala paket utan reklam, rökfria områden m.m.
Åke
Det finns två länder där tobak inte får säljas, så visst är det möjligt!
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Oljans miljöpåverkan innan den förbränns i våra fordon är något som helt mörkats i debatten. Det tråkiga är att så många vilseleds utan att själva ifrågasätta.

Även de dyraste elbilarna har noll utsläpp!
De fossilbilar som är värst ur miljösynpnkt kostar mer än en Tesla.
Är inte det här lite motsägelsefullt? Att säga att elbilen har noll utsläpp känns lite konstigt i mina öron.

Vi måste väl även där ta hänsyn till vad som händer INNAN elen kommer in i batterierna eller ska vi mörka det också (liksom oljan)? Det borde rimligtvis vara ett lägre utsläpp per km (beroende på hur elen tillverkas) men inte är det noll utsläpp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Null utslipp lokalt! Og om det er kraft fra vann, vind og sol så er det også null globalt.

For oljebasert drivstoff så er det noen store utslipp, transport av råolje og raffinering slipper ut store mengder CO2 og NOx. Eldre tankskip har og et stort partikkelutslipp - uten at jeg her og nå kan tallfeste i fohold til volum av bensin og diesel produsert. Utvinning av råolje kan skje nesten uten utslipp om en ikke fakkler naturgass.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.206
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
I förstone tänker man ju att dina egna utsläpp ingår i det förnybara kretsloppet sålänge du inte käkar brunkol och dricker diesel ;) Fast å andra sidan skapar ju livsmedelsproduktionen också utsläpp så vilken föda man väljer att stoppa i sig är inte betydelselöst. Men den diskussionen har förstås mindre med husbilar att göra och skulle säkert ge flera hundra ytterligare inlägg i tråden.....
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Null utslipp lokalt! Og om det er kraft fra vann, vind og sol så er det også null globalt.

For oljebasert drivstoff så er det noen store utslipp, transport av råolje og raffinering slipper ut store mengder CO2 og NOx. Eldre tankskip har og et stort partikkelutslipp - uten at jeg her og nå kan tallfeste i fohold til volum av bensin og diesel produsert. Utvinning av råolje kan skje nesten uten utslipp om en ikke fakkler naturgass.
Jo, det stämmer säkert OM det är kraft från vatten, vind och sol men i Sverige har vi idag inte ens tillräckligt med energi så det räcker till under våra kallaste dagar utan vi får importera ström. Var kommer den strömmen ifrån? Sol, vind och vattenkraft? Kanske det men jag är långt ifrån säker.

Dessutom kommer elförbrukningen att öka med fler elbilar och då måste vi bygga nya kraftverk, det måste väl också med i miljöberäkningen? För att inte tala om infrastrukturen som inte kommer att räcka till, nya kablar måste också ner i backen för att kunna ladda alla bilar.

Och ja, jag skulle gärna använda en elbil men så som det ser ut idag är det inte möjligt för mig.
Körsträckan måste bli bättre och infrastrukturen måste på plats med fler laddstationer men när det fungerar äger jag förmodligen en e-tron.

Efterfrågan brukar skapa tillgång och så kommer det säkert att bli i det här fallet också men det kommer att ta tid.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vindkraft är frälsningen tycker man i klimatkyrkan.
Realism saknas dock tyvärr.
Vindkraft - Matematik
En del tror att vindkraft är framtidens undergörare som energikälla. Räknar man på hur effektiv vindkraft är kanske man blir lite tveksam till en stor satsning
Varför kan man bli tveksam?

Nedanstående kanske ger svar på frågan.
Innan man tar del av utläggningen nedan kan det vara bra att känna till följande:

Ett vindkraftverk kostar idag 12 - 15 miljoner kronor per MW. Med ett elpris på 40 öre/kWh tar det 12 år innan ett 3 MW vindkraftverklönar sig, utan subventioner. Med subventioner tar det 7 och ett halvt år. Elen som vindkraften producerade för en timme sedan (källa: Fakta om Vindkraftverk!).

Hur många vindkraftverk med installerad effekt á 3 MW erfordras för att ersätta effektbortfallet från de tre äldsta svenska kärnkraftverken Oskarshamn 1 (1972), Ringhals 1 (1976) och Ringhals 2 (1975)? De tre verken har en installerad effekt av 2.200 MW.

Kärnkraftverkens effekt-/leveranssäkerhetsvärde ligger på 75 procent av installerad effekt, alltså 1.650 MW. (Effekt- eller leveranssäkerhetsvärdet: Det garanterade värdet som uppnåtts under minst 90 procent av ett års timmar.)

Den faktiska elproduktionen i svenska vindkraftverk, effekt-/leveranssäkerhetsvärdet*, enligt Svenska Kraftnät var under år 2013 tre (3) procent av installerad effekt. För att den sammanlagda vindkraftsproduktionen ska nå till 1.650 MW krävs 18.344 vindkraftverk.

Om vindkraftsproduktionens effekt-/leveranssäkerhetsvärde blir högre än år 2013, låt oss säga ett effektvärde/leveranssäkerhetsvärde på fyra (4) procent, krävs 13.750 vindkraftverk för att ersätta de tre äldsta kärnkraftverken.

Räknar man som Svenska Kraftnät gör, d.v.s. att vindkraften har en tillgänglighetsfaktor på sex (6) procent och kärnkraftens tillgänglighetsfaktor är nittio (90) procent av den installerade effekten krävs 11.000 vindkraftverk för att nå upp till 1.980 MW.

Med ett riskområde** på 500 meter runt varje vindkraftverk upptar ett vindkraftverk arealen 78,5 hektar. För 18.334 vindkraftverk skulle det innebära 1.439.219 hektar mark (som landskapen Skåne + Gotland). 13.750 vindkraftverk kräver 1.079.375 hektar mark (Medelpad + Dalsland) och 11.000 vindkraftverk kräver 830.500 hektar mark (Gästrikland + Närke).

I ovanstående arealuppgifter ingår dessutom inte erforderliga markarealer för upplagsplatser, vägar, el-ledningsgator och ev. energilagringsutrustning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen