D
Deleted member 11118
Guest
Då har jag skrivit mitt sista inlägg här på sidan eftersom det tas bort på löpande band.
Du skrev inget inlägg, du bara kopierade in vad någon annan skrivit. Den texten finns på annat ställe
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Då har jag skrivit mitt sista inlägg här på sidan eftersom det tas bort på löpande band.
Vem bestämmer att kritiker inte får komma till tals i forskarsamhället? Vet du nåt om det eller slänger du bara ur dig om bubblor?
Intressant att läsa hur stor miljöpåverkan som batterierna har i tillverkningsskedet och jämförs med dieselns utsläpp. Jag tycker att samtidigt borde man jämföra dieselns miljöpåverkan innan den kommer i tanken. I den länkade artikeln(visserligen gammal) beskrivs att i Nigeria förbränner oljebolagen spillnaturgas motsvarande ett värde på 2.5 miljarder dollar årligen förutom att oljeutvinningen totalförstör floder och vattenlevande organismer. För att kuna göra en rättvis bedömning behöver ju alla fakta läggas på bordet vilket jag saknar i många fall.Men det är väl bra att olika synpunkter kommer fram i SVT. Du skrev ju tidigare att andra åsikter/kunskaper inte fick komma fram. Det är annorlunda i din favorit webb-tv. Där kör man bara sina konspirationsprogram.
Det var någon som påstod att L Bern är en av vår tids största miljöforskare, typ Guds gåva till forskningen. Samtidigt fick vi veta att han publicerar sig en webb-tv kanal med för övrigt mycket dubiöst innehåll. Då undrar man förstås varför han inte syns i den vanliga miljöforskningen. Vad har det med snusning att göra?
Eftersom du frågar. Har jag gjort....en gång....50 år sen....står fortfarande inte ut med lukten. Förbjud skiten!Gött å snusa...prova får du se..
Oljans miljöpåverkan innan den förbränns i våra fordon är något som helt mörkats i debatten. Det tråkiga är att så många vilseleds utan att själva ifrågasätta.Intressant att läsa hur stor miljöpåverkan som batterierna har i tillverkningsskedet och jämförs med dieselns utsläpp. Jag tycker att samtidigt borde man jämföra dieselns miljöpåverkan innan den kommer i tanken. I den länkade artikeln(visserligen gammal) beskrivs att i Nigeria förbränner oljebolagen spillnaturgas motsvarande ett värde på 2.5 miljarder dollar årligen förutom att oljeutvinningen totalförstör floder och vattenlevande organismer. För att kuna göra en rättvis bedömning behöver ju alla fakta läggas på bordet vilket jag saknar i många fall.
Men inte när det gäller utvinning av Cobolt o LithiumMycket har hänt sedan 2017 både vad gäller solceller och batterier!
Desto fler några mil bort, på andra sidan gränsen!Enligt SVT så är 1/2% 758 stycken av Värmlands personbilar el drivna vid års skiftet 2018 2019.
Jo, gruvbolagens provborrningar efter bl.a. litium har ökat lavinartat, inte minst i närheten av där Northvolt skall producera batterier om halvannat år.Men inte när det gäller utvinning av Cobolt o Lithium
All förbränning av fossila bränslen skapar utsläpp, inget som Bosch kan ändra på, dessutom lite sent påtänkt. Adblue hann före.Sök på Bosch Diesel och upptäck något som ansvariga i miljöfrågan inte vill att det kommer ut då det är så tyst om det.
Ja så är det, men när alla "erkända forskare" vet hur mycket gruvdriften ger i CO2-utsläpp borde man ju också veta hur mycket oljeutvinningen ger i CO2-utsläpp. Det skulle ju vara mycket värt att få den kunskapen för att kunna göra en jämförelse av skillnaderna mellan att framställa batterier klart för användning och ett fossilt bränsle klart att tanka. Motsvarar det förbränning av 0,1 l, 1 l eller 10 l bränsle?Oljans miljöpåverkan innan den förbränns i våra fordon är något som helt mörkats i debatten. Det tråkiga är att så många vilseleds utan att själva ifrågasätta.
Svårt att veta!Ja så är det, men när alla "erkända forskare" vet hur mycket gruvdriften ger i CO2-utsläpp borde man ju också veta hur mycket oljeutvinningen ger i CO2-utsläpp. Det skulle ju vara mycket värt att få den kunskapen för att kunna göra en jämförelse av skillnaderna mellan att framställa batterier klart för användning och ett fossilt bränsle klart att tanka. Motsvarar det förbränning av 0,1 l, 1 l eller 10 l bränsle?