• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sverige har gjort en skatte business av miljöfrågan. Beslutsfattarna är inte trovärdiga.
Man skapar ett problem och sen erbjuder man en lösning och vilka är det som betalar inte är det storföretagen eller de verkliga bovarna utanför våra gränser, utan det är vi tungt skatte belastade medborgare i detta för övrigt underbara land
Det där förstod jag inte! ”Skatte belastade medborgare” som gör vad?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 2 måter å fjerne NOx på, bedre forbrenning i motoren eller rensing av eksosen med AdBlue. Fiat og Bosch har fokusert på bedre forbrenning gjennom multijet og optimal styring av common rail plus EGR og turbo styring. Men Fiat konsernet benytter og AdBlue i de motorer som ikke klarer seg med bedre forbrenning.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det där förstod jag inte! ”Skatte belastade medborgare” som gör vad?
Jag tycker nog att juHol,s inlägg är lätt att förstå. Vem bär kostnaden för alla tidigare (fel) satsningar som gjorts. Inte är det politikerna som har beslutat om etanol som jag ser som experiment.
Jag tror att förbränningsmotorer motorn i dess nuvarande form har tjänat ut men inte förrän vi fått en ersättare som alla kan använda. Det var det jag menade och förstod när jag såg på SVT nyheter Värmland hade ett inslag om att endast 758 av Värmlands personbilar var elbilar. Skall man få in medel till omställningen av fordons flottan höj då trängsel avgifterna rejält och öron märk dess pengar till detta, det är ju i detta området problemet med utsläppen påverkar mest och både kan och bör åtgärdas. Men gör det inte så att de som bor i glesbygd inte av kostnader på bränsle och fordonsskatten kan bo kvar.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Skall man få in medel till omställningen av fordons flottan höj då trängsel avgifterna rejält och öron märk dess pengar till detta, det är ju i detta området problemet med utsläppen påverkar mest och både kan och bör åtgärdas. Men gör det inte så att de som bor i glesbygd inte av kostnader på bränsle och fordonsskatten kan bo kvar.
Omställningen går fortare med morötter än skattepålagor. Jag tror på det nya förslaget med vägtullar om ett antal år, en enkel teknologi som funkar redan idag. Lägre avgift i glesbygd än i tätort.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Har någon här tagit upp koldioxidens betydelse för våra träd, blommor, och ... så kallad flora. Florans fotosyntes behöver vi för att vi ska kunna leva, eller finns det annat alternativ? Kanske el-batteri-drivna oxygenatorer som vi alla ska börja bära när vi till sist vinner kampen mot koldioxidutsläppen. Noll vision gäller eller hur? Vid sidan om denna humoristiska tanke skulle jag rekommendera läsning av Chi Chen et al. artikel som publicerats i Nature Sustainability, 2019:2;122-129. China and India lead in greening of the world through land-use management
Koldioxiden som behövs för fotosyntesen ingår i det lilla kretsloppet och har en cykel på 50-100 år och är i balans. Det påverkar inte växthuseffekt och kommer inte heller att påverkas när vi slutat med fossilt bränsle, och som ingår i det "stora kretsloppet". Det var här som Lars Bern inte var så noggrann i sin artikel och inte beskrev utan påstod att förbränning av biomassa ger ett tillskott av koldioxid vilket inte är riktigt eftersom det är koldioxid från det lilla kretsloppet och påverkar endast kortsiktigt.
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Omställningen går fortare med morötter än skattepålagor. Jag tror på det nya förslaget med vägtullar om ett antal år, en enkel teknologi som funkar redan idag. Lägre avgift i glesbygd än i tätort.
Jag ser inte så mycket morötter i det system du förespråkar mer än för dom som kan använda, jag ser det nog mer som orättvist. Jag kan tänka mig att betydligt höjda trängselavgifter skulle påskynda utbytet de gamla och orena bilarna i storstäderna det är ju där vårt stora problem finns. Resten ordnar sig med bättre och miljö neutralare lösningar. vi kör ju redan bussar på gas. Jag kan nog tänka mig en viss typ av bidrag av solceller men kostnaden har väl minskat på tillverkningen så att det ändå är rätt överkomligt att som privat person att investera. Bidrag kan få den negativa effekten att producenten inte behöver vara kostnads effektiv utan kan behålla eller till och med öka vinsten på produkten.
Morötter skall bara ges om alla kan utnyttja dessa annars blir dom orättvisa och få andra följder än de avsedda.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Morötter skall bara ges om alla kan utnyttja dessa annars blir dom orättvisa och få andra följder än de avsedda.
Det räcker att gå över kölen till grannlandet för att inse att det är mer effektivt med bonus (morötter). Där har man tagit bort all skatt på rena elbilar vilket medfört att hälften av nysålda bilar drivs med el.
Sveriges satsning är hittills otillräcklig men kanske kan korrigeras?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det räcker att gå över kölen till grannlandet för att inse att det är mer effektivt med bonus (morötter). Där har man tagit bort all skatt på rena elbilar vilket medfört att hälften av nysålda bilar drivs med el.
Sveriges satsning är hittills otillräcklig men kanske kan korrigeras?

I Sverige har vi ju inte så höga avgifter att ta bort på personbilar som i Norge, så för att få samma effekt måste vi nog dels momsbefria elbilar samt behålla bonus på 60000 och införa en klimatskatt på fossilbilar, så att elbilar blir billigare i inköp än motsvarande fossil, men känner jag de styrande rätt så blir det ingen momsbefrielse, möjligen en klimatskatt, men eftersom vi har en stor fordonsindustri i Sverige så är det också tveksamt. Den norska skatte och avgiftsbefrielsen gäller ju nu till och med 2020. Om det inte blir förlängt så blir det nog tvärstopp på försäljningen.
En sådan rabatt på elbilar, får förmodligen priset på begagnade fossiler att gå i botten så då blir det svårt att sälja nuvarande bil utan att värdeminskningen blir för hög och då behåller man bilen ett par år till. De som åker runt i 5000 kronorsbilar blir nog inte elbilsspekulanter oavsett morot.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Apropå elbilar.
Jag hade en Volvo bensin som började brinna och som tur var satt motorn fram så vi kunde ta oss ut i säkerhet. Elbilar har ju batterierna under bilen så vid brand kan det bli svårt att ta sig ur bilen och batteribrand är ju svårsläckt och närmast explosivt så hur har man tänkt där? En vanlig eldsläckare verkar ju inte förslå.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
069CB45B-48C6-43D3-9AA6-2DF51C3397CC.jpeg
Som Pensionär kommer jag köra på våra bensin och diesel bilar tills de tar slut, finns inte på kartan att ha råd med El-Bil, om man inte vinner mycket pengar.
Och när nuvarande bilar tar slut gäller begagnade fosilbilar som ju säkert blir billiga. Tänker hålla igång mina bilar så länge det går för spelvinster får man inga när man inte spelar.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det räcker att gå över kölen till grannlandet för att inse att det är mer effektivt med bonus (morötter). Där har man tagit bort all skatt på rena elbilar vilket medfört att hälften av nysålda bilar drivs med el.
Sveriges satsning är hittills otillräcklig men kanske kan korrigeras?
Knarrevik nu pratar du nog inte morötter längre utan piska och galge. Jag kan inte tro att vi skall råka ut för det som du påstår är en väg framåt. Då blir nog många områden som behöver skatteintäkter utan och rätten till att transportera sig en klassfråga. Det behöver nog inte finnas några bilhandlare norrut i Sverige där får nog cykelhandlarn ta över kunderna. Alla fall för lång framtid innan utvecklingen kommer i kapp verkligheten.
I dag kostar dieseln 15.83 per liter bra inkomst till staten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen