• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Vi kan börja med att ta bort momsen som i Norge!
Att ge högst subvention till de dyraste bilarna vilket blir effekten av en momsrabatt är ju helt galet. I normalfallet så är koldioxidutsläppen vid tillverkningen i proportion mot priset så då stimulerar man verkligen fel fordon. Det är knappast fler tunga Teslor som behövs på vägarna.

/CG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att ge högst subvention till de dyraste bilarna vilket blir effekten av en momsrabatt är ju helt galet. I normalfallet så är koldioxidutsläppen vid tillverkningen i proportion mot priset så då stimulerar man verkligen fel fordon. Det är knappast fler tunga Teslor som behövs på vägarna.

/CG
Även de dyraste elbilarna har noll utsläpp!
De fossilbilar som är värst ur miljösynpnkt kostar mer än en Tesla.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vilka andra skatter ska vi drastiskt höja då för att kunna plocka bort momsen på elbilar?
I första hand skatt på fossilt bränsle och på sikt vägtullar som i Norge, Frankrike m.fl.
Den bonus på elbilar som finns idag motsvarar moms på totalsumman 300000.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Genomsnittspris på bensin och skatt, december 2018
  • Produktkostnad och bruttomarginal: 5,03 kronor/liter
  • Moms på bensinen*: 1,26 kronor
  • Energiskatt**: 3,87 kronor/liter
  • Koldioxidskatt**: 2,57 kronor/liter
  • Moms på skatten*: 1,61 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
  • Pris vid pump: 14,34 kronor/liter
  • Varav skatt: 9,31 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 64,9 procent
Källa: www.ekonomifakta.se
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Genomsnittspris på bensin och skatt, december 2018
  • Produktkostnad och bruttomarginal: 5,03 kronor/liter
  • Moms på bensinen*: 1,26 kronor
  • Energiskatt**: 3,87 kronor/liter
  • Koldioxidskatt**: 2,57 kronor/liter
  • Moms på skatten*: 1,61 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
  • Pris vid pump: 14,34 kronor/liter
  • Varav skatt: 9,31 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 64,9 procent
Källa: www.ekonomifakta.se

Riktigt!
Och skatten på diesel 2 kr lägre!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en sån här, för man betalar väl inte skatt på utsläpp:);)

Visa bilaga 163542
Lassej, du ska inte köpa hästen... flatulens (sorry prutt) består också av koldioxid, och även metan osv. Det kommer att beskattas så småningom. Kan hända att även mänskliga flatulens (initiallt bara om det blir för ofta) blir beskattade...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa en sån här, för man betalar väl inte skatt på utsläpp:);)

Visa bilaga 163542
Hästtransporter var ett jättemiljöproblem i t ex London i mitten av 1800-talet och man gjorde bedömningar att om 100 år skulle gatorna vara i höjd med skorstenarna pga all hästskit om man inte gjorde något drastiskt, och det gjorde man ju, bilarna utvecklades och allt var frid o fröjd igen. Nu är vi inne på en ny revolution på transportfronten, får se var det slutar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Apropå elbilar.
Jag hade en Volvo bensin som började brinna och som tur var satt motorn fram så vi kunde ta oss ut i säkerhet. Elbilar har ju batterierna under bilen så vid brand kan det bli svårt att ta sig ur bilen och batteribrand är ju svårsläckt och närmast explosivt så hur har man tänkt där? En vanlig eldsläckare verkar ju inte förslå.
Jag tror nog att en Volvo eller vilken bensinbil som helst brinner oftare och mer intensivt än en elbil.
Den brand som för någon månad uppstod under laddning spred sig från en trasig timer.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Läsvärt och tänkvärt om el-bilar i händelse av olycka:

Svårt hantera bränder i elbilar - P4 Jönköping
Brinnande elbilar - nytt problem för räddningstjänsten - P4 Värmland

För att bekämpa en brand i el-bil krävs alltså en avancerad skyddsutrustning, som därefter anses vara "förbrukad". De ekonomiska resurserna för detta saknas hos de flesta räddningstjänster, vilket bl.a. fått till följd att vissa kommuner valt att ta bort de laddningsstationer man haft i både underjordiska garage och P-hus.

Tilläggas bör, att efter en eventuell brand i en el-bil ska denna stå avskilt från brännbara föremål i minst 14 dagar innan risken för återantändning anses vara över. I vissa länder, exempelvis vissa delstater i Tyskland, används en stor vattenfylld container vid bortfraktandet av en el-bil efter en trafikolycka. Detta för att undvika självantändning.

(Att el-bilen blir dränkt, och därmed totalförstörd, även efter en mindre olycka hör därför till bilden.)

Vill dessutom påpeka att jag inte är emot teknisk utveckling - tvärtom - men jag anser att man noggrant bör betrakta båda sidorna av myntet. Detta efter att ha upplevt både gasolkonverterings- och E85-hysterierna, för att inte tala om åsikten att det fordon med minst miljöpåverkan man kunde köpa var en liten personbil med modern dieselmotor.

Pålle
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Jag tror nog att en Volvo eller vilken bensinbil som helst brinner oftare och mer intensivt än en elbil.
Den brand som för någon månad uppstod under laddning spred sig från en trasig timer.
I dag verkar mer bilar brinna genom att några personer verkar ha rätt att visa sitt missnöje genom att elda bilar, och då tar dom nog inte hänsyn till hur bilen drivs.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er mye enklere å tenne på en bensindreven bil enn en elbil :D - diesel et sted i mellom.

For å tenne på en Tesla så må en bruke en sprengladning for å deformere titanplaten under batteriet, dette kan i noen tilfeller lage en kortslutning inne i batteriet slik at det selvantenner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Som Pensionär kommer jag köra på våra bensin och diesel bilar tills de tar slut, finns inte på kartan att ha råd med El-Bil, om man inte vinner mycket pengar.
Jo, det lutar åt det även för min del eftersom ingen vill byta in min dieselbil.
Men vem vet om några år när elbilen kostar hälften så mycket som idag och hälsan är hyfsad, finns en liten möjlighet.
Om framtiden veta vi intet som vännen Jappe fick erfara!
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Tråden som knarrevik startade handlar om energiomställning, jag har en års förbrukning till mina 2 diesel drivna bilar på 1400 liter diesel blandad med tallolja och använder inga andra transportmedel som tåg och flyg. Till uppvärmning, belysning och hushålls energi till vårt hem använder jag ca; 13000 kw. Är det mycket mer än vad som man kanske kan få förbruka av jordens resurser och ändå känna sig trygg som en god samhälls medborgare. Vore intressant att jämnföra med er andra, gärna ni som verkligen i denna tråd propagera för en snabb energi omställning.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Riktigt!
Och skatten på diesel 2 kr lägre!
För att kompensera den lägre drivmedelsskatten på diesel, räknar man upp den årliga skatten för dieselbilen med en bränslefaktor om 2,37. Detta gör att, för genomsnittsbilen, skatten på drivmedel blir minst lika stor som för bensin. Staten har kompenserat sig för detta p g a att dieselbilarna förbrukar klart mindre mängd drivmedel per mil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen