Läsvärt och tänkvärt om el-bilar i händelse av olycka:
Svårt hantera bränder i elbilar - P4 Jönköping
Brinnande elbilar - nytt problem för räddningstjänsten - P4 Värmland
För att bekämpa en brand i el-bil krävs alltså en avancerad skyddsutrustning, som därefter anses vara "förbrukad". De ekonomiska resurserna för detta saknas hos de flesta räddningstjänster, vilket bl.a. fått till följd att vissa kommuner valt att ta bort de laddningsstationer man haft i både underjordiska garage och P-hus.
Tilläggas bör, att efter en eventuell brand i en el-bil ska denna stå avskilt från brännbara föremål i minst 14 dagar innan risken för återantändning anses vara över. I vissa länder, exempelvis vissa delstater i Tyskland, används en stor vattenfylld container vid bortfraktandet av en el-bil efter en trafikolycka. Detta för att undvika självantändning.
(Att el-bilen blir dränkt, och därmed totalförstörd, även efter en mindre olycka hör därför till bilden.)
Vill dessutom påpeka att jag inte är emot teknisk utveckling - tvärtom - men jag anser att man noggrant bör betrakta båda sidorna av myntet. Detta efter att ha upplevt både gasolkonverterings- och E85-hysterierna, för att inte tala om åsikten att det fordon med minst miljöpåverkan man kunde köpa var en liten personbil med modern dieselmotor.
Pålle