Att jämföra med misshandel är väl inte relevant i sammanhanget? Finns väl inte två misshandelsfall som har lika bedömningsgrader.
Lika inför lagen är i mina ögon oavsett vem du är får du samma straff.
Om person direktör Svensson kör 140 på motortrafikled och blir stoppad får han samma straff som arbetare Svensson som gör samma överträdelse.
Om man nu sitter och kör på en undantagsregeln då får man väl vara medveten om denna och köra där efter.
Hur intressant är det att hitta alla om dvs att man kör för fort för det hänger på överlevnad dom flesta av oss kommer det inte att inträffa för.
Sen ska man vara medveten om att blåljuspersonal har speciell utryckningsutbildning men har ändå ansvar om dom gör något tokigt.
Det är i allra högsta grad relevant när kommentaren din handlad eom "lika inför lagen". I ena fallet görs individuella bedömningar (misshandel) men inte i andra (fortkörning). I det borgar för rättsosäkerhet vilket i mina ögon inte är ok. Vid fortkörning finns även där stora skillnader i omständigheter och omständigheter. Varför skall helt plötligt inte dessa tas hänsyn till i bedömning inför vilket straff du skall få?
Att de flesta av oss inte hamnar i situationen när vi kör för att rädda liv innebär inte att de situationerna inte skall kunna hanteras på ett bra sätt där vi får en chans till rättvis bedömning annat än en siffra på en skylt (och i beslutsprotokoll) som jämförs med uppmätt siffra på mätinstrumentet.
Retorisk fråga: Om du tror att du kan rädda liv skulle du då bryta mot skyltad hastighet om du gör bedömningen att du kan göra det på säkert sätt?
Hur skall man köra, menar du, när man hävdar utandtag (lagligt?)?
Ansvar har vi som förare oavsett yrke eller fordon vi framför. Så självklart bär även blåljuspersonal ansvar för situationer de utsätter sig själv och andra inför även vid utryckning.
Man skall också ha klart för sig att den utbildning de har är ingen hokus pokus. Mycket är sunt förnuft och uppävad förmåga till analys av situationer du varit i tidigare för att förstå vilka risker som kan finnas i situationen du just nu är på väg in i.
Deras körförmåga, förmågan att framföra fordonet, är allt från medioker till riktigt skickliga. Vi utbildar deras mc-poliser på bana en gång/år och ser hur de där framför sina motorcyklar.
En skillnad, när det gäller bilarna, är anpassade chassin och bromsar vilket kan skilja, till fördel för polisens utrustning, mot din/min bil.
Fast nu är vi minst sagt off topic.