Gösta Evén
HBK Medlem
B96 är endast för släp.
Arne
Jag måste i så fall ha missuppfattat. BE är väl för släp.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
B96 är endast för släp.
Arne
"Utökad behörighet" (det som kallad B96) är en del av det tredje körkortsdirektivet som trädde i kraft i hela EU den 19 januari 2013.
Pålle
fakta:Jag måste i så fall ha missuppfattat. BE är väl för släp.
Jag tycker folk kom med lösningar redan väldigt tidigt i tråden. Bryt inte mot lagen, så slipper du försöka förklara varför du gjorde det...
Enkelt i min bok, men vi läser nog inte samma böcker du och jag..
Du behöver ju inte argumentera för din sak på platsen, du behöver bara inte skriva på (om jag minns rätt) så har du fortfarande möjligheten att betala eller överklaga till domstol? Om man däremot är så stressad eller ofokuserad är det väl egentligen ingen ursäkt, det beror på dålig planering eller att man inte tar uppgiften att framföra sitt fordon på allvar, och då kanske man borde låta bli eller egentligen planera bättre. För övrigt har jag lärt mej väldigt mycket av många års mc-körning att alltid försöka ha fokus på körningen, och försöka tänka åt alla med/mottrafikanter för att rädda sig själv när dom fungerar helt ologiskt eller nonchalant, numera pillade på telefoner, paddor m.m.
Märkligt domslut, taxichauffören överskred gällande hastighet för att ersätta ambulans?? Om inte det enligt lagen borde gälla som särskilda skäl och låta det räcka med varning istället för återkallelse vad krävs då för särskilda skäl? Borde inte rätten känna ett visst ansvar för dom dåliga sjukvårdsresurserna?
Kommenterade i ett tidigare inlägg en artikel om en taxiförare som blev av med körkortet på grund av att han körde in en akut sjuk person till sjukhus och när det inte fanns någon ambulans tillgänglig så körde han för fort och fastnade i en fartkontroll.
- Det han borde gjort vore att kontakta SOS alarm och i samråd med dom begära "Fri väg" då kontaktar SOS alarm polisen och meddelar färdväg, mål och bilmärke, Polisen gör då ett allmänt anrop om detta i inblandade polisdistrikt. Fri väg gäller då som för vanliga utryckningsfordon med samma ansvar.
Det finns ju också ganska rejäla marginaler innan man blir av med körkortet, i varje fall på sträckor med 70 Km/tim och uppåt, så någon slags utryckningskörning är ju faktiskt möjlig utan att körkortet försvinner, bara man inte gör det på 30-50 sträcka. Och där är det ju oftast mycket stora risker att köra avsevärt för fort. Sedan måste man ju fundera över riskerna att köra över någon, eller hjälpa någon som har ont någonstans ofta utan att veta vad det är för åkomma, eller hur livshotande det är?
Ja, och det är 45% över hastighetsbegränsningen, om han hade nöjt sig med 40% (28Km/tim) hade han klarat kortet. Jag tycker att det är ganska frikostiga marginaler?
Så då kan det t o m bli fri fart om föraren anser att det är ok. Och inte ska man ha böter för det..Räknar vi ren skär mattematik är 45% stora marginaler. Vi förlorar också körkortet (stor risk) vid +31 km/h på 120-väg, där motsvarar det ca. 26% marginal vilke tockså är hyfsat stor marginal. Men åter igen, omständigheterna i övrigt bör tas i beaktande, kan jag tycka.
För det är skillnad på rusningstrafik och sopren motorväg en tidig sommarmorgon (efter skymning) om vi ser på risktagandet.
Läser man trådskaparens berättelse framgår att marginalen som behövdes i hans fall för körkortsindragning och sedermera också förlorande av behörighet (förutom böter) var 32 km/h.
Kommenterade i ett tidigare inlägg en artikel om en taxiförare som blev av med körkortet på grund av att han körde in en akut sjuk person till sjukhus och när det inte fanns någon ambulans tillgänglig så körde han för fort och fastnade i en fartkontroll.
- Det han borde gjort vore att kontakta SOS alarm och i samråd med dom begära "Fri väg" då kontaktar SOS alarm polisen och meddelar färdväg, mål och bilmärke, Polisen gör då ett allmänt anrop om detta i inblandade polisdistrikt. Fri väg gäller då som för vanliga utryckningsfordon med samma ansvar.