F
F.d. 58788
Guest
Den enda gången du kan göra det med rätt förutsättningar är på en motorbana där du är ensam.
Annars finns en mängd okända faktorer att ta hänsyn till.
Så som andra trafikanter och kanske ett och annat djur.
Jag respekterar din åsikt men delar den inte.
Menar du att när utbildad blåljuspersonal bryter mot hastighetsgränserna så utgör de livsfara för allt och alla?
Åter igen: det finns fler parametrar som påverkar risken. Vald hastighet är bara en sådan men tycks få så mycket uppmärksamhet i debatter rörande trafiksäkerhet att alla andra faktorer helt kommer i skymundan.
Att vi är i stort sett livsfarliga som trafikanter när vi blir trötta, vilket kan jämställas med påverkade förare, tycks få så mycket mindre fokus. Trots att påverkade förare står för ca. 1/3 av alla dödsolyckor.
Annat exempel:
Vid 100% av samtliga singelolyckor med mc med dödlig utgång var hastigheten INTE för hög för att motorcykeln med annan förare hade klarat av att ta kurvan utan att krascha, under samma omständigheter (samma mc, samma hastighet, samma siktförhållanden, samma väggrepp mm.).
Således var inte hastigheten i sig grundorsak till olyckan.
Den generella lösningen (som långt ifrån är samma sak som grundorsaken till en olycka) är att sänka hastigheten (gäller även olyckor med andra fordonsslag än mc). I extremfall ända ner till 0 km/h.
Antingen accepterar vi risker när vi färdas i >0km/h och försöker förstå vilka faktorer som är inblandade i uppkomsten av olyckor eller så "snöar vi in" på en enda faktor för att förenkla livet. Risken med att skippa grundanalysen är att vi ökar risken för att dra fel slutsatser. Vilket i sin tur riskerar att vi inför lösningar som inte "biter" på problemen.