Om en tjänsteman ska utföra sitt jobb, så hoppas jag verkligen inte han sitter och bedömer i en situation ovan. Det är inte hans roll, utan en domstol. Godtycklighet från enskilda personer kan inte vara basen för ett bötessystem.
Tycker du enligt exemplet ovan att personen var en fullgod bilist?
Vad hade du tyckt om han hade kört över/på någon som korsade körbanan vid avfarten när han satt i sin egen tankevärld?
Det ska man inte göra, men allt kan hända och så gäller det att vara alert. Ingen ursäkt oavsett vad som hänt. Är man inte 100 har man inte på vägen att göra, och testar man det ändå så blir det i detta fall böter. Helt korrekt tycker jag som till och med välkomnar det beslutet. Inte för hans del, men för alla oss andra som delar vägen med honom.
Finns det några hinder för att avgöra i domstollsliknande former rörande körkortsindragningar (ej tingsrätt/hovrätt utan "egen" rättsinstans)?
Är hastigheten i sig farligare för att det är du som kör jämfört med en blåljuspersonal eller är det förmågan individen har (ex. rörande riskbedömning mm.) som är avgörande?
Din retoriska fråga går att vända: "Hur skulle du känna om du kom för sent och får leva med tron att du förmodligen hade hunnit fram om du inte följt hastighetsgränserna slaviskt?
Om du är 100% fokuserad på körningen är det då möjligt att man (vid speciella tillfällen) kan bryta mot gällande hastighetsgränser och ändå vara en säker förare?
Personligen ser jag inte detta lika svart/vitt utan hoppas att den personen som är på väg att försöka rädda mitt liv fattar kloka beslut och med moget övervägande och lagom högst säkerhetstänk kör bilen när jag behöver få mitt liv räddat. Enär jag inser att det mycket väl går att framföra motordrivna fordon på ett säkert sätt snabbare än gällande hastighetsgränser och att det är omständigheterna i övrigt som är avgörande (snö/is + dimma och mörkt med trött förare som precis grälat med sin partner och är nere pga. uppsägningen från jobbet vs. torr sommarväg ingen trafik och goda ljusförhållanden med utvilad mätt förare i psykisk harmoni som dessutom är vad (eller till och med utbildad) i höga hastigheter).
Fast det står var och en fritt att tro att frågan om trafiksäkerhet är svart/vit...
Senast ändrad: