• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller solpanel?

Ulhel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Boden
HBK-Nr
16431
Medlemskap
2023
Jag har en fråga om man ska ha elverk eller solpanel? Jag har förnärvarande inget av det. Motivera gärna
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Mmm. Har vi väl alla?
Bra när solen lyser.
Men, när behöver man el?
När det är mörkt och kallt!

Det är tyvärr inte min bil på bilden.
Tyckte bilden var lite häftig och gissar på att ägaren klarar sig hyfsat även på natten ;). Utgår givetvis från att batteribanken är dimensionerad efter panelerna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

Eller så lägger man en slant på lite mer solpanel.. :D


Visa bilaga 93678

Ha, ha, den var fin. Hela solpanelsmarknaden (mono, polly, tunnfilm & "vanliga" med ram, t.o.m. solar-tracer, troligen 5W - 300W) på samma tak, imponerande! Trevligt bidrag Roger67 : ) Jag får inte mer än 2 "småttingar" på vårt tak...
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Det är ju tur att utvecklingen går framåt då det gäller elverk på gasol , själv monterade jag ett sådant för ca 28 år sedan i en Solifer husbil och när jag startade detta fick jag vara glad att inte hela bilen skakade sönder , men alla grannar inom 100 meter vaknade . Bytte det mot ett Onan på bensin sen blev det bra . Sevallbo
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Elverk eller solpanel?

Är det ingen som har synpunkter på mitt inlägg nr 45 om att använda husbilsmotorn med generator som tillfälligt elverk? Den finns ju redan med på köpet så att säga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk eller solpanel?

Är det ingen som har synpunkter på mitt inlägg nr 45 om att använda husbilsmotorn med generator som tillfälligt elverk? Den finns ju redan med på köpet så att säga.

Detta har nyligen kommenterats i en annan tråd och jag tycker inte att det är någon bra lösning. Extra laddning utöver vad solpanelerna ger behövs i mörker och vinterkyla och för att inte slita alltför hårt på bilmotorn så brukar i alla fall jag då köra dieselmotorvärmaren 30 - 60 min först och den bullrar mer än vad mitt lilla fyrtaktselverk gör och drar flera gånger så mycket drivmedel. Och att sedan behöva dra runt en stor bilmotor för att driva en generator är inte heller energieffektivt.

aake
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Många goda råd här på HBK, trevligt forum! :)

Jag har monterat snart ett 10-tal anläggningar på husbilar, skulle inte vilja vara utan solpaneler på en normal husbil!

Hämtade igår paneler för nästa installation, 2x180W (36v) klass-A paneler, nya för 7kr/W inkl. moms.
(De sista i denna batch hos säljaren)

Jag skulle idag betala max 10-12Kr/W. för monokristalina paneler. (något mindre för poly)

Fundera över er troliga förbrukning; TV, ladda datorer, mobiler, stereo, ev. en inverter och planera er installation efter detta.
Likt det "Jocko" skriver , en bra start!

Regulatorer finns i uppsjö på nätet, MMPT är att föredra, finns från ~400kr & uppåt.
Kapacitet där är avhängd på ert panelmontage/storlek. 10A funger ofta väl, 20A för en ev. utbyggnad, 30A klara man sig lååångt på... ;)

Kablage, montering finns det gott om tips här på forumet, jag har själv en byggtåd kring mitt montage: BÜRSTNER 810
(kommer att lägga upp nästa installation i min nuvarande byggtåd: "Tomhylsan" )

El. tips i MEGA tråden Solpaneler & regulatorer, med flertal medlemmars installationer!

Solpaneler först & vid behov i kombo med ett, väl avstämt tystgående inverterelaggregat i reserv... ;)

Vänl. Magnus
 
Toppen