• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller solpanel?

Ulhel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Boden
HBK-Nr
16431
Medlemskap
2023
Jag har en fråga om man ska ha elverk eller solpanel? Jag har förnärvarande inget av det. Motivera gärna
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

Solceller är helt överlägset. Dessutom ljudlöst och miljövänligt och de håller länge. Två 100w solceller, mppt regulator samt två 90-100 ah agm batterier i bodelen gör dig helt oberoende av yttre el under sommarhalvåret. En investering på ca 8000 kr inkl fästen, kablar, takgenomföring samt lim. Är du normalhändig gör du installationen själv. Det finns mycket tips på nätet att läsa. Ta det lugnt och var noga så går det bra. Lycka till. Ps. Har exakt samma grejor själv så jag vet av flerårig erfarenhet att detta fungerar utmärkt april - okt även om det regnar en dag eller två. Ds

Per
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Som redan skrivits är solceller toppen halva året. Då kan elverket med fördel stå hemma. Närsedan vintern kommer behövs det för då utgör solcellerna bara barlast. De ger nästan noll under halva året här uppe i norr. Svaret är att om man kör hela året behövs båda. Elverk sommartid på trånga ställplatser funkar inte.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Elverk eller solpanel?

Under min seglartid för många år sedan hamnade vi på Anholt och där blev vi naturligtvis inblåsta. Höga vågor gjorde det omöjligt att komma ur hamn.
Dagen efter släpade en hornblåsare (tysk, vem annars) upp ett Hondaverk på fördäcket på hans relativt stora motorbåt.
Hans tilltag var INTE populärt eftersom verket vid fullgas gjorde all konversation omöjlig i hela hamnen.
Har man den böjelsen att ha med ett elverk ska man nog söka sig till enskilda ställplatser långt från all ära och redlighet.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Som redan skrivits är solceller toppen halva året. Då kan elverket med fördel stå hemma. Närsedan vintern kommer behövs det för då utgör solcellerna bara barlast. De ger nästan noll under halva året här uppe i norr. Svaret är att om man kör hela året behövs båda. Elverk sommartid på trånga ställplatser funkar inte.

Måste man stå på trånga ställplatser sommartid???
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Jag har en fråga om man ska ha elverk eller solpanel? Jag har förnärvarande inget av det. Motivera gärna

Du ångrar dig inte om du satsar ordentligt med en gång, vi har 250 w solcell på taket ( dom ger bra även på vintern vid soligt väder ) vi har 3×92 Ah agm batterier. Vi var på resa Frankrike o Spanien hela Oktober o var inte i närheten av 220 V, helt utan problem, vi har ett 10 00 w elverk vid ev. behov.
Vi låg still först i 9 dygn o sen dom sista 8 dygnen utan körning av bilen, vi är natt människor så vi förbrukar mycket ström t TV o belysning.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

Du ångrar dig inte om du satsar ordentligt med en gång, vi har 250 w solcell på taket ( dom ger bra även på vintern vid soligt väder ) vi har 3×92 Ah agm batterier. Vi var på resa Frankrike o Spanien hela Oktober o var inte i närheten av 220 V, helt utan problem, vi har ett 10 00 w elverk vid ev. behov.
Vi låg still först i 9 dygn o sen dom sista 8 dygnen utan körning av bilen, vi är natt människor så vi förbrukar mycket ström t TV o belysning.

Det skulle vara intressant att veta vilka solceller du har, som ger ett bra bidrag till batteriladdningen vid den här årstiden i Sverige?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Elverk eller solpanel?

Jag har 440 w på taket + 3x95 AGM. Jag har även ett elverk men har inte haft med det sen jag installerade solpanelerna för drygt två år sen.
På vintern ger dom faktiskt lite laddning även om det inte är lika mycket trots att dom är monterade plant, men jag tror att nyare solceller är bättre på att fånga energi även om det är en sämre infallsvinkel från solen.
Jag har en bränslecell som komplement under vintern. Är väldigt nöjd med min investering.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Jag har 440 w på taket + 3x95 AGM. Jag har även ett elverk men har inte haft med det sen jag installerade solpanelerna för drygt två år sen.
På vintern ger dom faktiskt lite laddning även om det inte är lika mycket trots att dom är monterade plant, men jag tror att nyare solceller är bättre på att fånga energi även om det är en sämre infallsvinkel från solen.
Jag har en bränslecell som komplement under vintern. Är väldigt nöjd med min investering.

Här har vi nog en riktigt bra lösning för vintercamping från någon som jag förståt har stor erfarenhet i ämnet. Allt monterat på en alkovbil om jag minns rätt. Det som möjligen kan tilläggas är att det kostat endel. Bränsleceller är ju fina miljövänliga och ganska tysta men de kostar tyvärr mycket både att köpa och driva samt har en begränsad livslängd. Ďyr men bra energi och parat med många stora solceller och en väl tilltagen batteribank funkar det ju utmärkt. Har man sedan också genomgående led för belysning och tv är det säkert en nästan optimal lösning om än dyr att köpa in.
 
Toppen