• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller solpanel?

Ulhel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Boden
HBK-Nr
16431
Medlemskap
2023
Jag har en fråga om man ska ha elverk eller solpanel? Jag har förnärvarande inget av det. Motivera gärna
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Det skulle vara intressant att veta vilka solceller du har, som ger ett bra bidrag till batteriladdningen vid den här årstiden i Sverige?
Beror väl på var man är (Janne nämnde Frankrike och Spanien!) och om det går att fälla upp solpanelen, rikta den mot solen! Har klarat mig i flera månader.
Jag har inget elverk! I Sverige vintertid skulle även jag behöva det men vem vill köra omkring vintertid i södra Sverige? Jodå de finns säkert och de har elverk!
Julian
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk eller solpanel?

"Sämre infallsvinkel på solen" skrev Ludde. Ja, så kan man uttrycka det faktum att det här hemma dröjer några veckor till innan solen tar sig över trädtopparna.
Men eftersom trådskaparen inte har planerat vintercamping så tycker jag inte det finns skäl att upprepa vad jag skrivit tidigare om mina erfarenheter av elförsörjning vintertid, annat än att jag inför vintern monterar ur bränslecellen (efoy 140) och i stället bär ut elverket till bilen.

aake
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Hej!! Vi har faktiskt sett vid två olika tillfällen, båda utomlands, att husbilsägare börjat fajtats riktigt ordentligt när någon startat ett brummande elverk på ställplatsen vi var på. Vid ett av tillfällena tvingade nästan alla andra "elverkaren" att lämna platsen. Vid det andra tillfället åkte vi och flera andra därifrån eftersom man knappt kunde samtala i vanlig samtalston eller höra.
Vår uppfattning om nyttjandet av elverk utomlands är, att de knappt förekommer och att de allra, allra flesta visar största hänsyn till andra husbilsresenärer. De fåtaliga gånger vi upplevt att elverk använts då bilarna står tätt är, att det alltid blivit bråk av något slag.
Hälsningar
Enokalma
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

Tyvärr är utbytet av en liggande solpanel på 100w långt under 10w i december-Januari i höjd med Norrköping och vid klart väder, och ännu sämre ju längre norrut man kommer. Så de ger inget tillskott av värde under de riktiga vintermånaderna. Min rörliga panel på 40w ger ett visst tillskott 10-20w om det är bra väder, medan de liggande på 110w visserligen ger en viss spänning, men inget användbart tillskott av ström. Detta kollat t.ex. i Sälen.
Givetvis är tillskottet bättre ju längre söderut man kommer, men det är inga dramatiska skillnader förrän man lämnar Sverige i riktning söderut. :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Elverk eller solpanel?

Köpte min bränslecell, Efoy från Tyskland, en snubbe som hade köpt upp nåt konkurslager med husbilsprylar och inte riktigt hade koll på värdet. Vi var tre stycken som slog oss ihop här hemma och köpte tillsammans. Vi gav ca 17000 kr/st för Efoy 1200. Den har funkat perfekt.
Solpanelerna inkl allt material har jag nog gett under 10 000 för, monterade allt själv med god hjälp via HBK: hemsidan från medlemmar, framförallt Knut. Har aldrig gjort sånt innan, men det är ju bara att fråga här hur man gör. Den enda fysiska hjälp utifrån jag tog in var min jobbarkompis som lödde ihop kontakterna uppe på taket. Kostade mig några öl och lite grillat. Har precis kört ut husbilen, kan gå ut och ta ett kort på taket om nån vill se.

/Ludde
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

Beror väl på var man är (Janne nämnde Frankrike och Spanien!) och om det går att fälla upp solpanelen, rikta den mot solen! Har klarat mig i flera månader.
Jag har inget elverk! I Sverige vintertid skulle även jag behöva det men vem vill köra omkring vintertid i södra Sverige? Jodå de finns säkert och de har elverk!
Julian

Det finns ganska många som vill köra omkring i Sverige även på vintern, men om vi finns i Sverige och trådskaparen inte har angivit något annat är det ju inte särskilt intressant att diskutera om solcellerna fungerar 300mil närmare ekvatorn, det motsvarar ju närmast vår sommar, fungerar det inte då så är det ju något direkt fel. F.ö. vi kör på vintern och har inget elverk, och användningen av ett sådant vore nog ganska begränsad om man inte står ensam, för det blir ganska tröttsamt att lyssna på efter ett tag, vi har fått "nöjet" att ha en granne ett par gånger som tyckte att han behövde köra ett sådant några timmar varje kväll. :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

Det finns ganska många som vill köra omkring i Sverige även på vintern, men om vi finns i Sverige och trådskaparen inte har angivit något annat är det ju inte särskilt intressant att diskutera om solcellerna fungerar 300mil närmare ekvatorn, det motsvarar ju närmast vår sommar, fungerar det inte då så är det ju något direkt fel. F.ö. vi kör på vintern och har inget elverk, och användningen av ett sådant vore nog ganska begränsad om man inte står ensam, för det blir ganska tröttsamt att lyssna på efter ett tag, vi har fått "nöjet" att ha en granne ett par gånger som tyckte att han behövde köra ett sådant några timmar på kvällen varje dag. :rolleyes:


Men trådskaparen använder bilen endast på sommaren, och vid
dom förutsättningarna Ville jag bara tala om att det är solcell
tillsammans med en bra batteribank som gäller
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

Men trådskaparen använder bilen endast på sommaren, och vid
dom förutsättningarna Ville jag bara tala om att det är solcell
tillsammans med en bra batteribank som gäller

Såhär skrev du: Du ångrar dig inte om du satsar ordentligt med en gång, vi har 250 w solcell på taket ( dom ger bra även på vintern vid soligt väder ) vi har 3×92 Ah agm batterier. ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk eller solpanel?

Hej!! Vi har faktiskt sett vid två olika tillfällen, båda utomlands, att husbilsägare börjat fajtats riktigt ordentligt när någon startat ett brummande elverk på ställplatsen vi var på. Vid ett av tillfällena tvingade nästan alla andra "elverkaren" att lämna platsen. Vid det andra tillfället åkte vi och flera andra därifrån eftersom man knappt kunde samtala i vanlig samtalston eller höra.
Vår uppfattning om nyttjandet av elverk utomlands är, att de knappt förekommer och att de allra, allra flesta visar största hänsyn till andra husbilsresenärer. De fåtaliga gånger vi upplevt att elverk använts då bilarna står tätt är, att det alltid blivit bråk av något slag.
Hälsningar
Enokalma

Sedan flera decennier har vi använt husbil vid vinterfiske i Jämtlandsfjällen och har funnit ett antal favoritplatser. Visserligen något svårtillgängliga för den som inte har fyrhjulsdrift, i vilket fall om man drar på skotersläp, men ändå: jag har ALDRIG under alla dessa år träffat på någon annan husbil på dessa platser vintertid. Inte så lätt att hitta någon att störa med elverket alltså.
Och mitt Honda elverk behöver jag köra någon timme per dygn för att kunna ligga ute mer än något dygn under midvintern. Med gasolvärme och dito kylskåp skulle mina 3 x 95 Ah batterier räcka längre än med de dieseldrivna alternativ jag kört med i de senaste bilarna, men då skulle i stället gasolen vara den begränsande faktorn, vilket blir svårare att fixa i vildmarken.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

Vi har satsat på 2 x 110 W solpaneler med högsta verkningsgrad som finns att få tag på idag, varav den ena är vippbar 60°-80° under höst/vinter perioden (ett tips från Jappe med hans portabla solpanel) vilket borde ge ca 60% mer kräm i alla fall på den ena solpanelen. Ska bli kul att testa det teoretiska i verkligheten. Återkommer om detta längre fram...

2 x 110 A batterier (dvs. tillgång till 110 A/dygn) borde klara av Truma's värmeförsörjning (diesel) + kyl & frys (A++) och i bästa fall lite surf & TV tittande.
Skulle inte ovanstående fungera, speciellt om det är molnigt flera dagar i streck, då får vi köpa ett elverk (efoy eller liknande), eller starta bilen och köra några mil...

Jag vägrar vara beroende av ett "brummande" elverk in i det sista, inte minst pga allt som jag har läst här på HBK. Ska du välja ett elverk, då tycker jag att ett kemiskt sådant är att föredra ur flera aspekter. Lycka till!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk eller solpanel?

Starta bilen och köra några mil, brummar inte er motor eller ???
HaDe Hasse:yes:

Några mil ger inte mycket. Du behöver köra någon timme för att laddningen skall motsvara vad mitt Honda ger på tomgång under samma tid. Jag tycker inte detta känns som något lockande alternativ vid vintercamping här hemma. Dessutom skulle jag, förutom att bryta upp från min nattplats, få lov att köra dieselmotorvärmaren närmare en timme först, just nu är det -24 ute och sjunkande.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller solpanel?

aake, du är extrem på alla sätt och vis. Hur många "turister" ser du om dagarna? Dessutom så tror jag att du tar hänsyn till din omgivning så klart. Det enda som du kan skrämma & besvära med din honda är några vilsegångna renar... I ditt fall är det helt OK, men att vistas bland flera husbilar på sydligare breddgrader vintertid och starta en effektiv honda-generator en sen eftermiddag, det tror jag inte skulle vara en höjdare.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller solpanel?

aake, du är extrem på alla sätt och vis. Hur många "turister" ser du om dagarna? Dessutom så tror jag att du tar hänsyn till din omgivning så klart. Det enda som du kan skrämma & besvära med din honda är några vilsegångna renar... I ditt fall är det helt OK, men att vistas bland flera husbilar på sydligare breddgrader vintertid och starta en effektiv honda-generator en sen eftermiddag, det tror jag inte skulle vara en höjdare.
>Kom till Silves gratis platser så får du se/höra hur många som helst och ingen klagar.Det låter så på de flesta gratisplatserna i europa.Vi står på betalplats sedan 3 dec. så vårt får vila en stund för här på bekvämligheten finns el.
 
Toppen