Räckviddsångets i all ära.. men...
Är det inte dags att kalla det för Räckviddsskam...
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Räckviddsångets i all ära.. men...
Vi hade flera elbilar i jobbet och dom tappade ca 50% under den kalla årstiden modell ID3, gick 40-42mil under varma tiden och ca 25 under kalla tiden, samma för Tesla går över 50mil varma tiden och sen ca 25mil under kalla årstidenSant, men bilen som helhet skall ju vara användbar och siffrorna realistiska i verklig användning. Man har ju sett info om elbilsförare
som kör utan värme för att inte få slut på el.
Mycket bra, du har då ett stort batteri, Vi hade 58Kw batteri i dessa ID3, Hur långt kommer du varma årstiden?Min elbil har ca 42 mil i räckvidd (100% till 0%) på vintern.
Det blir ca 30 mil mellan 80% och 10% SOC i vardagsbruk.
På långfärd, 100% till 10% kommer jag ca 38 mil.
Jag tycker nog att man skulle redovisa ett realistiskt värde vid "normal" vinterkörning till jobbet om bilen skall säljas här?Så är det men det är enormt svårt att få till.
Då skulle alla biltester behöva vara uppdelade i olika individuella körscheman.
T.ex. motorväg, landsväg och stadskörning vid -20, -10, 0, 20, 40grader.
Med stolsvärme eller utan med ac eller utan osv....
Förövrigt är det väldigt få bilar, oberoende av bränsletyp, som håller sin deklarerade förbrukning....
Det stämmer ju naturligtvis, men det påverkar ju den möjliga räckvidden ganska lite, och tredubbelt har jag aldrig sett under körning, möjligenFast så deklarerar man inte förbrukningen i diesel/bensin-fordon heller, där kan förbrukningen vara den 3-dubbla första milen, misstänker att även ett batteridrivet fordon slukar el den första milen på vintern, sen kanske skillnaden blir större när man inte har någon "spillvärme" att utnyttja i batteribilar (?).
Enligt WLTP 68 mil, har inte kört på sommaren än. Bilen är ny.Hur långt kommer du varma årstiden?