• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eldriven campervan

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.517
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, även det fick jag info om tidigt i dag ( Norrköping). Det har kommit någon liten dm. i natt och i morse så fick jag medelande om att dagens hämtning av sopor t.o.m. kunde utebli och att jag själv kunde åka och kasta det på återvinningen om det var fullt.
Nu ser jag att de har varit här tidigare och tömt den redan, men förmodligen för att visa lite missnöje med att jag inte var ute tidigt i ottan och skottade, så står nu tunnan mitt i garageinfarten, trots höjda serviceavgifter.
Ursäkta lite gnälligt kanske, men snökatastrofvarning är snart nere på två cm. nysnö.

M.v.h. JANKRO.
Är det inte vi själva som orsakar katastrofvarningarna med allt gnäll så fort allt inte går exakt som vi planerade?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.027
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är det inte vi själva som orsakar katastrofvarningarna med allt gnäll så fort allt inte går exakt som vi planerade?
Kanske delvis, men de stora gnällarna som driver på är väl nyheterna och då främst TV, för de älskar ju att göra katastrofnyheter av allt som inte funkar fullt ut, och att folk är nära att frysa ihjäl i sina bilar när det köar ihop sig på vägarna m.m.
Med tanken "att det är bara dåliga nyheter som är bra och lockande nyheter" o_O. Som just nu, intervju med just missnöjda tågresenärer som inte kommer vidare från Stockholm med oroliga barn......
Skall nog gå ut och ställa tillbaka soptunnan innan kvällen :) .

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.517
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske delvis, men de stora gnällarna som driver på är väl nyheterna och då främst TV, för de älskar ju att göra katastrofnyheter av allt som inte funkar fullt ut, och att folk är nära att frysa ihjäl i sina bilar när det köar ihop sig på vägarna m.m.
Med tanken "att det är bara dåliga nyheter som är bra och lockande nyheter" o_O. Som just nu, intervju med just missnöjda tågresenärer som inte kommer vidare från Stockholm med oroliga barn......
Skall nog gå ut och ställa tillbaka soptunnan innan kvällen :) .

M.v.h. JANKRO.
Du har helt rätt med journalisterna, när släppte de senast fram en tågresenär som sade något sådant här: Jag förstod ju att det kunde bli problem
p.g.a av alla varningar som har varit, men jag tog chansen, oftast fungerar det ju, jag går och tar en fika, det löser sig alltid på något vis.
Eller bilföraren med samma varningar: Jag såg ju varningarna men tog chansen ändå, jag får ju skylla mej själv, jag hade egentligen inte alls behövt
åka ut.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Hej, det finns fortfarande många godstransportsträckor som inte har el, och det sker också massor med tunga transporter med diesellok på de vanliga sträckorna också, kanske för att det är tungt eller för att de skall fortsätta där det inte finns el. Först kommer det ett lok och drar sedan efter vagnarna kommer det ett lok som skjuter på.
Något som jag inte vet, men som troligen inte kommer att funka är väl godstransport på planerade svindyra höghastighetsbanor, så jag antar att de gamla spåren också måste underhållas och funka bredvid, på både gott och ont.
Just när jag skrev det här så säger de på TV att tågtrafiken åter har blivit överraskad av att det snöar på vintern och det är lite kaos igen.

M.v.h. JANKRO.
Nu skrev jag ju att det gällde att godset framför allt gick de långa sträckorna med eldrivna järnvägar och om jag minns rätt så har jag läst att det är mindre än 5% av det totala transportarbetet på järnvägarna som utförs av diesellok. För övrigt är väl just sådant som sopbilar ett perfekt objekt för eldrift. Förhållandevis korta körsträckor och nästan alltid stillastående nattetid då det är billigt att ladda!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.027
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu skrev jag ju att det gällde att godset framför allt gick de långa sträckorna med eldrivna järnvägar och om jag minns rätt så har jag läst att det är mindre än 5% av det totala transportarbetet på järnvägarna som utförs av diesellok. För övrigt är väl just sådant som sopbilar ett perfekt objekt för eldrift. Förhållandevis korta körsträckor och nästan alltid stillastående nattetid då det är billigt att ladda!
Hejsan, ja sopbilar borde kunna vara eldrivna med bestämda turer som inte skiljer så mycket från olika gånger och även hydrauliken borde kunna vara eldriven... Men osäkerheten när det blir "snökatastrof" för soporna ändras nog inte ändå.
Likadant med större transportbilar som dagligen går fram och tillbaka med en bestämd vägsträcka eller t.o.m. fram och tillbaka en kortare sträcka hela dagen eller dygnet runt och kan få lite underhållsladdning vid lastning och lossning vid varje stopp.

Hur mycket som transporteras med diesellok vet jag inte, fast jag hört mycket av en tågintresserad granne som är borta nu men som gärna berättade en del, för jag/han bor/bodde inte så långt ifrån järnvägens E4 och ser ofta på kvälls/nattkröken jättelånga godståg med diesellok i båda ändar (diesellok förresten, det är ju dieselmotorer som driver generatorer som driver elmotorer som driver loken, liksom det är på isbrytare m.m. Det finns också dieselmotorer som driver hydraulpumpar som driver loken).
I England är visst alla godståg dieslar och det beror på att det fattas elledningar så ofta på vägen att det blir omöjligt med rena ellok för gods där, kanske lite av anledningen i Sverige också att ellok kommer inte hela vägen från A till B.
Det står någonstans att det inte är ekonomiskt lönsamt att hämta kraften från ovan utan bättre effekt att tillverka elen till kraftiga lok ombord på loket som grannen nämnde kommer jag ihåg. (Han var också med även och skrev böcker.)

Lite ur minnet. jag tror att ett godståg kan/får väga upp till 21.000 ton och malmtågen ännu mer.
Sedan beror det ju också till slut på hur elen som kommer uppifrån ledningarna har tillverkats....

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.517
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, ja sopbilar borde kunna vara eldrivna med bestämda turer som inte skiljer så mycket från olika gånger och även hydrauliken borde kunna vara eldriven... Men osäkerheten när det blir "snökatastrof" för soporna ändras nog inte ändå.
Likadant med större transportbilar som dagligen går fram och tillbaka med en bestämd vägsträcka eller t.o.m. fram och tillbaka en kortare sträcka hela dagen eller dygnet runt och kan få lite underhållsladdning vid lastning och lossning vid varje stopp.

Hur mycket som transporteras med diesellok vet jag inte, fast jag hört mycket av en tågintresserad granne som är borta nu men som gärna berättade en del, för jag/han bor/bodde inte så långt ifrån järnvägens E4 och ser ofta på kvälls/nattkröken jättelånga godståg med diesellok i båda ändar (diesellok förresten, det är ju dieselmotorer som driver generatorer som driver elmotorer som driver loken, liksom det är på isbrytare m.m. Det finns också dieselmotorer som driver hydraulpumpar som driver loken).
I England är visst alla godståg dieslar och det beror på att det fattas elledningar så ofta på vägen att det blir omöjligt med rena ellok för gods där, kanske lite av anledningen i Sverige också att ellok kommer inte hela vägen från A till B.
Det står någonstans att det inte är ekonomiskt lönsamt att hämta kraften från ovan utan bättre effekt att tillverka elen till kraftiga lok ombord på loket som grannen nämnde kommer jag ihåg. (Han var också med även och skrev böcker.)

Lite ur minnet. jag tror att ett godståg kan/får väga upp till 21.000 ton och malmtågen ännu mer.
Sedan beror det ju också till slut på hur elen som kommer uppifrån ledningarna har tillverkats....

M.v.h. JANKRO.
Jag vågar nog påstå att i Sverige är närmast alla våra stambanor och andra huvudjärnvägar är elektrifierade och att strömmen kommer ifrån
vattenkraft, kärnkraft, vindkraft och förmodligen en ytterst liten del från oljekraftverk eftersom godstågen till stor del går på natten, då
elbehovet i övrigt är mindre i samhället. Jag bor ju i närheten av Sveriges förmodligen hårdast av godståg belastade järnväg, västra stambanan,
och jag måste säga att det är väldigt längesedan jag såg, eller framförallt hörde ett godståg som drogs av diesellok. Det händer förmodligen bara
när man av olika skäl måste stänga av elledningarna för t.ex. underhåll eller reparationer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.027
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som sagt så vet jag inte heller, eller bryr mig ;), men för att se dessa monstertåg som aldrig verkar ta slut när de passerar så måste jag passera med bilen samtidigt som de kommer, och med tanke på hur sällan jag åker där så sent och hur relativt "ofta" jag ser dem så måste de passera ett flertal gånger utan att jag råkar vara där. De åker alltid söderut, i alla fall när jag sett dem.

Jag läste någonstans för länge sedan att det går faktiskt lättare för loket som drar än det som skjuter på av någon anledning, så det främre har lite mindre kraft så arbetet blir jämnt fördelat.
Det jag såg nu när jag Googlade utan framgång på de här färderna, så har Sverige ca. 450 diesellok, så någonstans måste de väl fara omkring.
Både tåg och järnvägarna har väl släpat efter och är kanske inte i det skick som de borde vara nu när de börjar behövas mer igen. Men nu har ju Sverige gjort ett storköp på vår nästa generations snabbtåg så då kanske det löser sig..... Från Kina som allt annat nu för tiden.
Kina håller för övrigt på att testa tåg som ev. skall glida, inte rulla fram i 1000 km/h, men troligen inte på våra spår.

Ha det gott. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.027
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ungefär vid inlägg #16 ;) och att man vinner mer på att låta tunga transporter gå med elektriska tåg i stället för att bråka om promilleutsläpp från husbilar.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.517
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Stod bredvid denna engelskregistrade citroäng E-dispatch redan våren 2022 nere i norra Portugal. Så visst finns de redan och tydligen också laddmöjligheter också eftersom den tagit sig dit :) Visa bilaga 237414Visa bilaga 237415
Klart det går, massor av tid och laddstolpesök som hobby..?!;) Eller så har den liftat till Portugal med en biltransport?
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.401
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Kanske behövs det en generator har mött två som kört elbil (vanlig) från Sverige till Algarve och ner till mellersta Frankrike var det inga problem men Sedan var det svårare o ladda då det tydligen finns olika typer av laddningskopplingar vilket förvånar Kan man ha samma problem här som med gasolkopplingar ???
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.795
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Kanske behövs det en generator har mött två som kört elbil (vanlig) från Sverige till Algarve och ner till mellersta Frankrike var det inga problem men Sedan var det svårare o ladda då det tydligen finns olika typer av laddningskopplingar vilket förvånar Kan man ha samma problem här som med gasolkopplingar ???
När enskilda nationer får bestämma själva finns alla möjligheter till begränsningar.:msn_dontknow:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.505
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De där citoträng bussarna köpte de till jobbet för ett par år sedan (var de enda som kunde leverera bilar med räckvidd över 10mil).
Nu på vintern går de ca 12mil på en laddning.....
De byts ut mot idbuzz som går drygt 20mil på vintern och ca 30 på sommaren.

Misstänker att det kommer bli vanligare med mindre plåtisar som bygger på den typen av bilar för att klara 3,5t gränsen.
Kommer man 25-30mil på en laddning så är det ju ok. Det är ju rätt sällan man kör längre utan att ta rast...
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
318
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Om den nakna skåpbilen har en WLPT räckvidd på 40 mil skulle man kunna tro att den lastade husbil har en WLTP på 35 mil.

I verkliga livet ger det en räckvidd av kanske 25 - 30 mil.

Vi är snälla - räknar 30 mil.

Det effektiva laddfönster är att ladda från 10-80% - dvs du nyttjar 70% av 30 mil eller 21 mil.

De som nog har bäst koll på degenerering är Aviloo. Räkna kanske med max 90% batterikapacitet när batteriet är 5 år då är vi nere i 19 mil.

Då börjar det bli jobbigt - 10% i kvarstående kapacitet vid laddning motsvarar 1,9 mil och så tätt är inte laddinfrastrukturen än så långe på en del ställen. Kör du soppatorsk med en elbil är det soppatorsk på riktigt - nån reservdunk finns inte.

Jag har haft elbil i 6 år för närresor, har dieselbil för att kunna köra långt. Elbil är toppen på många sätt, men för husbil - nja - tveksamt. Våra dieselbilar står i regel några månader varje vinter - inte bästa sättet att sköta ett batteri. Husbilar och batterier - då ska det kanske helst vara batteribyte och inte ladda.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Om den nakna skåpbilen har en WLPT räckvidd på 40 mil skulle man kunna tro att den lastade husbil har en WLTP på 35 mil.

I verkliga livet ger det en räckvidd av kanske 25 - 30 mil.

Vi är snälla - räknar 30 mil.

Det effektiva laddfönster är att ladda från 10-80% - dvs du nyttjar 70% av 30 mil eller 21 mil.

De som nog har bäst koll på degenerering är Aviloo. Räkna kanske med max 90% batterikapacitet när batteriet är 5 år då är vi nere i 19 mil.

Då börjar det bli jobbigt - 10% i kvarstående kapacitet vid laddning motsvarar 1,9 mil och så tätt är inte laddinfrastrukturen än så långe på en del ställen. Kör du soppatorsk med en elbil är det soppatorsk på riktigt - nån reservdunk finns inte.

Jag har haft elbil i 6 år för närresor, har dieselbil för att kunna köra långt. Elbil är toppen på många sätt, men för husbil - nja - tveksamt. Våra dieselbilar står i regel några månader varje vinter - inte bästa sättet att sköta ett batteri. Husbilar och batterier - då ska det kanske helst vara batteribyte och inte ladda.

Jag brukar kolla batterivärden som presenteras i en del annonser på beg elfordon, och eftersom ett Litiumbatteri räknas som förbrukat vid 80% SoH så känns det som att en hel del av de avlagda tjänstebilarna har fått smaka på en hel del "Supercharge".
Å andra sidan borde de bli "Superbilliga" som begagnade :rolleyes:
 
Toppen