• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eldriven campervan

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.841
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När man var yngre köptes ju bara 1-5 000kr bilar så då var en del haverier med i kalkylen.
Första fabriksnya bilen 9-3 gick kamkedjan av på när bilen bara gått 2500mil, vid lugn körning på motorvägen....

Nu har ju inte punkteringar med biltyp att göra men det diskuterades på jobbet häromveckan.
De flesta hade aldrig haft punka, några få vid något enstaka tillfälle.
Själv, jo en sådär 10-12st....

Jag är otursförföljd när det gäller punkteringar, har nog snittat på en punka vart annat eller vart tredje år, de senaste 47åren jag kört bil, majoriteten har varit skruv m.m. i däcken, dock aldrig på mc :eek: peppar peppar.
Dottern verkar ha fått samma förbannelse, förra året plockade däckverkstan ut en liiiten träpinne ur ett av hennes punkterade däck :swoon:
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
413
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
För att återgå till trådens ursprungstema så tycker jag det är intressant med lite nytänk när det gäller fritidsfordon.
Jag åker privat idag elbil med ett ganska stort batteri som kan förse min husbil med 3,6 kw och det funkar finfint.
Det vore ju ganska skönt med ett energislag när man är på rull med husbilen.

Har varit i kontakt med Iveco och Volvo ang mina funderingar kring bygga husbil på ett elchassi och fått positiva reaktioner.

Ivecon har ett chassi på 7,2 ton och möjlighet att ha 4 batterimoduler a´ 37kwh, och 148 kwh kan man ju klara sig ett tag på.
Iveco.jpg


Volvon är ju lite större ( och dyrare ) med batterikapacitet på upp till 540 kwh !!! och 16 ton.
volvo.jpg


Så möjligheterna finns att slippa allt som har med olika energikällor och kunna använda alla 230 voltsgrejer man har hemma.
Vad tror ni....är det nåt o satsa på....

//Klasse
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.820
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad tror ni....är det nåt o satsa på....
Absolut!

Det är en sak att ladda en personbil, med max ca 100 kWh batteri, en annan att först komma åt laddstolparna och sedan fylla ett 500 kWh batteri.
Om du reser med Volvon och prickar in lastbilsladdningsstationerna funkar det nog fint.
Jag tänker att du kan glömma att ladda på övriga ställen.


Iveco har WLTP på 18 mil som van och med tre batterier.
Funkar inte för en husbil. (min åsikt)
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
413
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Det är ju sant att det krävs mer planering när man åker, men WLTP på 7,2 ton och 4 batterier är ju 24 mil och
fullastad är man väl inte hela tiden. 20 mil o ett fikastopp är ju ok...laddstationer finns det ju gott om (även för större fordon) och så kan man ju stå på ställplatser med elstolpe och utnyttja amperen till fullo.
Jag tänker mest på hur tyst det blir under färden och alla fördelar.

Att bara ha 230 volt, slippa bodelsbatterier, inverter, DC/DC, laddare, dubbla elsystem...osv..
Bort med all gasol, tankar och flaskor, krånglande kylskåp som måste sotas o grejas med.
Förbränningstoa ist. för kasset eller svartvattentank till toa.
Billigt Luft/Luft system för värme och kyla.

//Klasse

 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Det är ju sant att det krävs mer planering när man åker, men WLTP på 7,2 ton och 4 batterier är ju 24 mil och
fullastad är man väl inte hela tiden. 20 mil o ett fikastopp är ju ok...laddstationer finns det ju gott om (även för större fordon) och så kan man ju stå på ställplatser med elstolpe och utnyttja amperen till fullo.
Jag tänker mest på hur tyst det blir under färden och alla fördelar.

Att bara ha 230 volt, slippa bodelsbatterier, inverter, DC/DC, laddare, dubbla elsystem...osv..
Bort med all gasol, tankar och flaskor, krånglande kylskåp som måste sotas o grejas med.
Förbränningstoa ist. för kasset eller svartvattentank till toa.
Billigt Luft/Luft system för värme och kyla.

//Klasse

Många campingar och troligen även ställ platser tillåter inte laddning av elbil bruka tydligt stå angivet när man kommer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.820
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
WLTP på 7,2 ton och 4 batterier är ju 24 mil och
fullastad är man väl inte hela tiden.
Jo, med en husbil är man fullastad hela tiden, jämfört med en lastbil.

Du som har elbil, genomskådar väl dessa WLTP räckvidder?
24 mil i teorin blir sannolikt 15-20 mil i verkligheten.
Men, är 15 mil ok så är det det. (dock inte för mig)
 

toker

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Trelleborg
jag kollade oxå dessa skåpbilar på el som finns idag.
o räckvidden är alldeles för kort 10- 15 mil i verkligheten, det funkar inte för mej heller
minst 40-50 mil då börjar det funka
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Det är ju sant att det krävs mer planering när man åker, men WLTP på 7,2 ton och 4 batterier är ju 24 mil och
fullastad är man väl inte hela tiden. 20 mil o ett fikastopp är ju ok...laddstationer finns det ju gott om (även för större fordon) och så kan man ju stå på ställplatser med elstolpe och utnyttja amperen till fullo.
Jag tänker mest på hur tyst det blir under färden och alla fördelar.

Att bara ha 230 volt, slippa bodelsbatterier, inverter, DC/DC, laddare, dubbla elsystem...osv..
Bort med all gasol, tankar och flaskor, krånglande kylskåp som måste sotas o grejas med.
Förbränningstoa ist. för kasset eller svartvattentank till toa.
Billigt Luft/Luft system för värme och kyla.

//Klasse

Hej
över 70 kmh är det främst buller från däcken som man hör, i stadstrafik kan det göra viss skillnad men vid normal vägtrafik så hör man normalt ingen skillnad på vad fordonet drivs av.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Det är ju sant att det krävs mer planering när man åker, men WLTP på 7,2 ton och 4 batterier är ju 24 mil och
fullastad är man väl inte hela tiden. 20 mil o ett fikastopp är ju ok...laddstationer finns det ju gott om (även för större fordon) och så kan man ju stå på ställplatser med elstolpe och utnyttja amperen till fullo.
Jag tänker mest på hur tyst det blir under färden och alla fördelar.

Att bara ha 230 volt, slippa bodelsbatterier, inverter, DC/DC, laddare, dubbla elsystem...osv..
Bort med all gasol, tankar och flaskor, krånglande kylskåp som måste sotas o grejas med.
Förbränningstoa ist. för kasset eller svartvattentank till toa.
Billigt Luft/Luft system för värme och kyla.

//Klasse

Långa fika stopp blir det om du ska ladda ett 148 kWh batteri… och med lite kuperad terräng så blir det nog inga 20 mil mellan stoppen. Norra Norge är i alla fall uteslutet trots utbyggd laddinfrastruktur.
 

Eldblom

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
41562
Medlemskap
2025
Fricampa med en elhusbil då får man fråga grannen om lov. Räckvidden räcker ju inte till. Sen tappar batterier effekt efter ett par år. Vårt smultronställe ligger 12 mil hemifrån.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.505
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är det inte Volvos ellastbil som har dubbla snabbladduttag?
Tänk vad populär du skulle bil om du blockar två laddare när det är högsäsong....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.505
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi kollar aktivt efter ett nytt campingfordon som även kan ersätta vår ena personbil.
Det är dock väldigt svårt att få till något då vi båda kör elbil.
En av få vettiga elfordon idag är idbuzz.
Dock är de liiiite dyra för å sätta vinkelslipen i för en takhöjning....
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
413
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Oj, vad motigt det blev..:confused:

Många campingar och troligen även ställ platser tillåter inte laddning av elbil bruka tydligt stå angivet när man kommer.
Har inte stött på det problemet än, har åkt husbil i över 10 år varav 5 övervintringar på Iberiska halvön även med en elbil i garaget.
Har laddat den obehindrat, men står mest fritt.
På campingar kan jag tänka att dom surnar om du laddar både dragbil o husvagn.
Kan du verifiera förbudet?

Jo, med en husbil är man fullastad hela tiden, jämfört med en lastbil.

Du som har elbil, genomskådar väl dessa WLTP räckvidder?
24 mil i teorin blir sannolikt 15-20 mil i verkligheten.
Men, är 15 mil ok så är det det. (dock inte för mig)
Jag har iaf minst 500-1000 kg tillgodo i lastvikt även med lillbilen i garaget, borde du också ha antar jag.
WLTP:n på lastbil är gjord med totalvikten.

Min elbil är ganska ärlig i WLTP:n drygt 50 mil på sommaren -15-20% på vintern sen beror det ju på hur man kör...:mcride:

Hej
över 70 kmh är det främst buller från däcken som man hör, i stadstrafik kan det göra viss skillnad men vid normal vägtrafik så hör man normalt ingen skillnad på vad fordonet drivs av.
Kan nog stämma ganska bra, men nu pratar vi om fordon på 7-12 ton, vet inte vad du har för erfarenhet av det...
Sen har vi gaspådrag, omkörningar och uppförsbackar, övertygad att en "fossilmotor" hörs mer...

Långa fika stopp blir det om du ska ladda ett 148 kWh batteri… och med lite kuperad terräng så blir det nog inga 20 mil mellan stoppen. Norra Norge är i alla fall uteslutet trots utbyggd laddinfrastruktur.
Så lååång tid tar det ju inte att ladda 80% med en 200-300kW laddare.
Laddar min bil som har 100kWh batteri från 10-90% på cirkus 20 minuter.
Och åker du uppför så måste du nerför som genererar bra med energi.;)

Fricampa med en elhusbil då får man fråga grannen om lov. Räckvidden räcker ju inte till. Sen tappar batterier effekt efter ett par år. Vårt smultronställe ligger 12 mil hemifrån.
Mina smultronställen ligger 1-350 mil hemifrån...:rolleyes:... resan är ju målet, med ett antal stopp...

Är det inte Volvos ellastbil som har dubbla snabbladduttag?
Tänk vad populär du skulle bil om du blockar två laddare när det är högsäsong....
Beror på modell och mängd batteri... men den är alldeles för dyr så den broshyren har åkt i papperskorgen..:swoon:
Har titta på en DAF istället, med bättre LFP-batterier...klarar tydligen 15000 cykler..
========================================================

Varför funderar jag på detta?Jag har ju en väldigt fin o bra husbil idag.
Blir ju snart 60 ...:oops:... har kanske 15 år kvar med husbil och kroppen trivs bra i värmen i söder på vintrarna.
Så varför inte bygga en husbil som är lite i framtiden...

Vore kul med lite mer positiv input...tips o trix

Ha en bäst kväll
//Klasse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.716
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Oj, vad motigt det blev..:confused:


Har inte stött på det problemet än, har åkt husbil i över 10 år varav 5 övervintringar på Iberiska halvön även med en elbil i garaget.
Har laddat den obehindrat, men står mest fritt.
På campingar kan jag tänka att dom surnar om du laddar både dragbil o husvagn.
Kan du verifiera förbudet?


Jag har iaf minst 500-1000 kg tillgodo i lastvikt även med lillbilen i garaget, borde du också ha antar jag.
WLTP:n på lastbil är gjord med totalvikten.

Min elbil är ganska ärlig i WLTP:n drygt 50 mil på sommaren -15-20% på vintern sen beror det ju på hur man kör...:mcride:


Kan nog stämma ganska bra, men nu pratar vi om fordon på 7-12 ton, vet inte vad du har för erfarenhet av det...
Sen har vi gaspådrag, omkörningar och uppförsbackar, övertygad att en "fossilmotor" hörs mer...


Så lååång tid tar det ju inte att ladda 80% med en 200-300kW laddare.
Laddar min bil som har 100kWh batteri från 10-90% på cirkus 20 minuter.
Och åker du uppför så måste du nerför som genererar bra med energi.;)


Mina smultronställen ligger 1-350 mil hemifrån...:rolleyes:... resan är ju målet, med ett antal stopp...


Beror på modell och mängd batteri... men den är alldeles för dyr så den broshyren har åkt i papperskorgen..:swoon:
Har titta på en DAF istället, med bättre LFP-batterier...klarar tydligen 15000 cykler..
========================================================

Varför funderar jag på detta?Jag har ju en väldigt fin o bra husbil idag.
Blir ju snart 60 ...:oops:... har kanske 15 år kvar med husbil och kroppen trivs bra i värmen i söder på vintrarna.
Så varför inte bygga en husbil som är lite i framtiden...

Vore kul med lite mer positiv input...tips o trix

Ha en bäst kväll
//Klasse
Visst vore det kul med tips, trix och lite mer positivism. Våra fossila erfarenheter, i dubbel bemärkelse, skapar ändå en viss realism! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.517
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oj, vad motigt det blev..:confused:


Har inte stött på det problemet än, har åkt husbil i över 10 år varav 5 övervintringar på Iberiska halvön även med en elbil i garaget.
Har laddat den obehindrat, men står mest fritt.
På campingar kan jag tänka att dom surnar om du laddar både dragbil o husvagn.
Kan du verifiera förbudet?


Jag har iaf minst 500-1000 kg tillgodo i lastvikt även med lillbilen i garaget, borde du också ha antar jag.
WLTP:n på lastbil är gjord med totalvikten.

Min elbil är ganska ärlig i WLTP:n drygt 50 mil på sommaren -15-20% på vintern sen beror det ju på hur man kör...:mcride:


Kan nog stämma ganska bra, men nu pratar vi om fordon på 7-12 ton, vet inte vad du har för erfarenhet av det...
Sen har vi gaspådrag, omkörningar och uppförsbackar, övertygad att en "fossilmotor" hörs mer...


Så lååång tid tar det ju inte att ladda 80% med en 200-300kW laddare.
Laddar min bil som har 100kWh batteri från 10-90% på cirkus 20 minuter.
Och åker du uppför så måste du nerför som genererar bra med energi.;)


Mina smultronställen ligger 1-350 mil hemifrån...:rolleyes:... resan är ju målet, med ett antal stopp...


Beror på modell och mängd batteri... men den är alldeles för dyr så den broshyren har åkt i papperskorgen..:swoon:
Har titta på en DAF istället, med bättre LFP-batterier...klarar tydligen 15000 cykler..
========================================================

Varför funderar jag på detta?Jag har ju en väldigt fin o bra husbil idag.
Blir ju snart 60 ...:oops:... har kanske 15 år kvar med husbil och kroppen trivs bra i värmen i söder på vintrarna.
Så varför inte bygga en husbil som är lite i framtiden...

Vore kul med lite mer positiv input...tips o trix

Ha en bäst kväll
//Klasse
"Min elbil är ganska ärlig i WLTP:n drygt 50 mil på sommaren -15-20% på vintern sen beror det ju på hur man kör..."

Är detta i spansk eller svensk vinter?
 
Senast ändrad:
Toppen